مقالات آموزشی

مزایای استفاده از کد UTM و پارامتر های آن

مفید بود؟

اگر بدانیم که ورودی سایت ما بیشتر از کجا بوده است، یک آمار کاربردی برای راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی موفق در دست داریم.

یک راه برای دانستن این موضوع استفاده از لینک UTM در google analytics است که دقیقا به ما می‌گوید که کسی که وارد سایت ما شده است، دقیقا از کدام پلتفرم، از کدام سایت یا از کدام تبلیغ وارد سایت ما شده است.

در این مقاله میخواهیم به این موضوع بپردازیم که UTM چیست؟ و چگونه می‌توان یک لینک UTM ساخت.

پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

UTM چیست؟

برای توضیح اینکه UTM چیست، باید گفت که وقتی یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی می‌کنید و در پلتفرم، سایت یا اپلیکیشن خاصی محصول خود را تبلیغ می‌کنید، ورودی‌‌های زیادی را خواهید داشت.

برای اینکه بدانید از کدام طریق ورودی بیشتری داشته‌اید، باید این کد یا تگ را به url مورد نظر اضافه کنید تا در گوگل آنالیتیکس نتایج به صورت دقیق به شما نمایش داده شود.

با یک مثال این موضوع را بیشتر روشن می‌کنیم.

شما یک محصول جدید دارید و می‌خواهید این محصول را تبلیغ کنید تا شناسایی شود.

شما مثلا از روش تبلیغ بنری، اینفلوئنسری و رپرتاژ استفاده می‌کنید و به هر کدام از این‌ها یک لینک به صفحه محصولتان می‌دهید که اگر افراد محصول شما را پسندیدند، به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

پیشنهاد میکنیم مقاله unique pageviews چیست؟ را مطالعه نمایید.

 

شما برای اینکه به صورت دقیق بدانید کدام روش ورودی بیشتری را به سایت شما هدایت می‌کند، باید تگ UTM را به url این لینک اضافه کنید تا تعداد دقیق ورودی از هر کدام را از طریق گوگل آنالیتیکس به شما بگوید.

پس اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن این عبارت را تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم که به انتهای یک آدرس URL یک تگ اضافه می‌کنیم و اطلاعات را از منبع دریافت می‌کنیم.

 

UTM مخفف عبارت Urchin Traffic Monitor  و به معنای  ماژول ردیابی اورچین است. این پارامتر متعلق به شرکت اورچین بود که در سال 2005 توسط شرکت گوگل خریداری شده است.

مزایای استفاده از کد UTM چیست؟

مزایای استفاده از این کد عبارت است از:

• سفارشی سازی ردیابی ترافیک سایت

• شناسایی منبع ترافیک

• شناسایی منبعی که به ورودی بیشتر منجر شده است.

• شناسایی مسیری که به سایت شما منتهی شده است.

• شناسایی کلمات مفیدتر

• شناسایی صفحاتی که بیشترین کلیک را داشته‌اند

پارامترهای کد UTM چیست؟

پارامترهای UTM به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

پارامترهای ضروری و پارامترهای اختیاری

پارامترهای ضروری UTM چیست؟

پارامتر منبع(SOURCE)

پارامتر رسانه(MEDIUM)

پارامتر کمپین(CAMPAIGN)

پارامتر منبع (SOURCE)در UTM چیست؟

این پارامتر به شما کمک می‌کند تا منبع ورودی را پیدا کنید.

در واقع می‌توانید از طریق آن بفهمید که ورودی از کدام شبکه اجتماعی یا سایت است.

در واقع در UTM می‌توانید شبکه اجتماعی مورد نظر را اضافه کنید. مثل “utm_source=instagram”

 

پارامتر رسانه(MEDIUM) در UTM چیست؟

این پارامتر نشان می‌دهدکه ورودی سایت شما از طریق چه ابزاری است. مثلا از طریق تبلیغات بنری ورودی گرفته‌اید یا از طریق تبلیغات کلیکی؟

این ابزار یا رسانه را خود شما مشخص می‌کنید.

پارامتر کمپین (campaign) در UTM چیست؟

اگر کمپین‌های تبلیغاتی مختلفی داشته باشید، از طریق این پارامتر خواهید فهمید که کدام کمپین برای شما ورودی داشته است.

پارامترهای اختیاری در UTM کدام است؟

دو پارامتر اختصاصی برای این کد وجود دارد که عبارت است از:

پارامتر محتوا (content) و پارامتر کلمه کلیدی(term)

پارامتر محتوا وقتی استفاده می‌شود که بخواهید بدانید کدام محتوای سایت شما جذاب‌تر بوده است.

پارامتر کلمه کلیدی هم زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما می‌خواهید روی یک کلمه کلیدی کار کنید و حتی ممکن است که برای آن کلمه کلیدی تبلیغ کنید. برای اینکه آمار را دقیق داشته باشید، این پارامتر را استفاده می‌کنید.

کاربرد UTM چیست؟

همانطور که گفتیم کاربرد این کد در این است که مشخص کند از کدام طریق سایت ما ورودی گرفته است.

این کد را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کرد.

چگونه یک کد UTM  بسازیم؟

کدهای UTM  را به دو صورت دستی یا خودکار می‌توان ساخت.

برای ساختن کد به صورت دستی باید موارد زیر را رعایت کنید:

• در ساخت این کدها باید به بزرگی و کوچکی حروف دقت کرد.

• پیش از وارد کردن کد UTM پس از لینک اصلی باید از علامت سوال انگلیسی استفاده کرد.

• برای دادن مقدار به این کد باید از علامت = استفاده کرد.

 

• می‌توانیم از چند پارامتر UTM در کنار هم استفاده کنیم، اما باید آنها را با & از هم جدا کنیم.

• در صورتی که کلمه کلیدی یا کمپین چند قسمت یا بخش داشته باشد، برای جدا کردن بخش‌های کلمه از هم از خط تیره باید استفاده کرد.

• در پارامتر کلمه کلیدی اگر بخواهیم از چند کلمه کلیدی استفاده کنیم باید بین این کلمه‌های کلیدی از علامت+ استفاده کنیم.

ساختن UTM به صورت خودکار

برای ساختن UTM به صورت خودکار می‌توان از ابزارهای آنلاین استفاده کرد.

یکی از ساده ترین و کاربردی‌ترین این ابزارها، ابزار  Campaign URL Builder است که متلعق به خود گوگل آنالیتیکس است.

برای استفاده از این ابزار باید Campaign URL Builder گوگل را باز کنیم.

با باز کردن این ابزار فرم زیر ظاهر می‌شود که باید لینک‎‌های موجود در آن را پر کنیم.

 

در فیلد اول باید  آدرس سایتی را که می‌خواهید وارد نمایید.

در فیلد دوم باید منابعی را که از آن‌ها ورودی می‌گیرید، وارد کنید که این منابع شامل سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و … می‌باشد.

در فیلد بعدی رسانه و ابزار خود را وارد می‌کنید که شامل تبلیغات کلیکی، بنری یا ایمیل مارکتینگ و .. می‌باشد.

در فیلد چهارم باید نام کمپین خود را بنویسید.

در فیلد campaign term کلمات کلیدی خود را وارد کنید.

برای ایجاد تفاوت بین کمپین‌های خود، پارامتر محتوا را وارد کنید.

با پر کردن فیلدها یک لینک برای شما ایجاد می‌شود که می‌توانید از این لینک در کمپین‌های بازاریابی، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و … استفاده کنید.

اگر لینک ایجاد شده طولانی بود می‌توانید از کوتاه کننده‌های لینک استفاده کنید.

برای کوتاه کردن لینک می‌توانید از ابزاری مانند bit.ly استفاده کنید.

چگونه کدهای UTM را در گوگل آنالیتیکس بررسی کنیم؟

برای بررسی این کدها در گوگل آنالیتیکس، ابتدا باید حساب خود را در گوگل آنالیتیکس متصل کنید.

برای اتصال حساب، اول باید ثبت نام کنید یا اگر ثبت نام کرده‌اید وارد حساب کاربری خود شوید.

سپس باید از داشبورد مسیر زیر را طی کنید:

Acquisition > Campaigns > All Campaigns

با انتخاب گزینه  All Campaignsمی‌توانید تمام گزینه‌هایی را که به ترافیک ورودی سایت شما مربوط است مثل منابع، رسانه و کمپین‌های تبلیغاتی که راه اندازی کرده‌اید، مشاهده کنید.

 

سخن آخر

همانطور که همیشه گفتیم یکی از دلایل کاربردی بودن دیجیتال مارکتنیگ این است که ابزارهایی دارد که می‌توان با استفاده از آنها تصمیماتی را که گرفته‌ایم، اندازه گیری کنیم.

یکی از این ابزارها  کد UTM است که از طریق آن می‌توان ترافیک ورودی سایت را به طور دقیق اندازه گیری کرد و  فهمید که آیا روش درستی را برای افزایش ورودی سایتمان انتخاب کرده‌ایم یا نه؟

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.