مقالات آموزشی

توجه به یافته های کلیدی تحقیق در اینفوگراف

مفید بود؟

 استراتژی بازاریابی محتوا بر اساس مفروضات محض ساخته نمی شود، به ویژه زمانی که سخن از محتوا به میان میآید. بازاریابان برای همگام شدن با بازاریابی محتوا، باید مداوم کانال های مختلف را به دنبال موضوعات پرطرفدار و اخبار داغ بررسی کنند.

 در تحقیق حاضر ما تلاش کردیم نگاهی از داخل به موضوع داشته باشیم. به این ترتیب بیشترین کوئری های مرتبط با بازاریابی محتوا در گوگل سرچ و همینطور توییت هایی که به زبان انگلیسی با هشتگ #ContentMarketing  بین ژانویه و سپتامبر ۲۰۱۹ توییت شده بود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم.

چرا این دو کانال؟ 

 توییتر یک پلتفرم پر طرفدار است که ماهانه ۳۳۰ میلیون کاربر فعال دارد. هر توییت حاوی یک پیام کوتاه و واضح است که در آن از هشتگ ها برای ارتباط با افراد همفکر و دعوت به گفتگو و بحث استفاده می شود.کوئری سرچ گوگل نیز عناوینی هستند که افراد در صنایع به آنها توجه ویژه دارند و به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر از آنها استفاده می کنند.

یافته های کلیدی تحقیق در اینفوگراف زیر ارائه شده است:

 در ادامه شما را با جزئیات این تجزیه و تحلیل آشنا می کنیم و امیدواریم به شما در توسعه استراتژی بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۰ کمک کند.

 روش شناسی

 در این تحقیق حاضر، به جمع آوری بیش از ۴۵۰ هزار پست توییت بین ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۹ با هشتگ #ContentMarketing پرداختیم.  در تجزیه و تحلیل نهایی، توییت هایی که 20 بار بازتوییت شده بود را جمع آوری کردیم و دادههای زیر را از آنها استخراج کردیم:

  • محبوب ترین هشتگ ها مرتبط با  #ContentMarketing
  • محبوب ترین عناوین بحث شده در توییت ها (که توسط الگوریتم های یادگیری ماشین شناسایی شد)
  • حضور و عدم حضور محتوای بصری
  • برترین اینفلوئنسر های بازاریابی محتوا در توییتر

* برای یافتن افراد تاثیرگذار، اکانت هایی را بررسی کردیم که دارای بیشترین پست ارگانیک با هشتگ#ContentMarketing   بود. همچنین در حساب کاربری افراد تعداد لایک ها و تعداد پست هایی که به عنوان توییت های برتر شناخته شده بود را بررسی کردیم.

در خصوص تجزیه و تحلیل کوئری گوگل، به جمع آوری کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی بازاریابی محتوا به زبان انگلیسی بین ژانویه و سپتامبر ۲۰۱۹ پرداختیم. سپس حجم جستجوی ماهانه هر کلمه کلیدی را محاسبه کردیم تا به لیستی از کلمات کلیدی برتر و همینطور بیشترین سوالات مطرح شده در زمینه بازاریابی محتوا دست یابیم.

مروری بر یافته های تحقیق بازاریابی محتوا

در سال ۱۷۳۲ بنیامین فرانکلین مجله «Poor Richard’s Almanack » را منتشر کرد که در آن به موضوعاتی مانند پیش بینی آب و هوا، روایت ها، اشعار، جک ها  و آمارهای جمعیتی پرداخته بود. او امیدوار بود بتواند صنعت چاپ و مزایای حاصل از آن را تبلیغ کند. بسیاری از افراد آن را تولد بازاریابی محتوا می دانند.

 با این حال، اکثر مردم نمیتوانند فرق بین بازاریابی محتوا را از بازاریابی دیجیتال تشخیص دهند.  در بررسی های انجام شده توییتر، هشتگ #DigitalMarketing به عنوان بیشترین هشتگ مربوط به بازاریابی محتوا شناخته شد که ۷۱ درصد را به خود اختصاص می داد. ۲۵ درصد باقی مانده مربوط به هشتگ #Marketing بود.

 همچنین هشتگ #OnlineMarketing  بسیار محبوب بود که در ۱۸ درصد توییت هایی که بررسی کردیم ظاهر شد. صادقانه بگوییم، بازاریابی آفلاین روز به روز شتاب خود را از دست می دهد. ارتباط بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا نشان دهنده توسعه این روند در صنعت است.

محتوای با کیفیت و جذاب یکی از محبوب ترین و موثرترینروش های دستیابی به مشتریان بالقوه در جهان پر از فیلترهای اسپرم و تبلیغات است.

 استراتژی اهمیت دارد

تولید محتوا تنها برای خواسته قلبی خوشایند نیست و نمی تواند مزایای مالی به همراه داشته باشد. این واقعیت که موضوع بازاریابی محتوا در ۲۹% توییتهای بررسی شده ظاهر شد و اینکه استراتژی بازاریابی محتوا دومین کلمه کلیدی پرسرچ در ارتباط با کلمه کلیدی بازاریابی محتوا شناخته شد نشان می دهد که بازیکنان صنعت به اهمیت آن واقف هستند.

 در سال گذشته ۷۲ درصد بازاریابان موفق محتوا عنوان کردند که استراتژی خوب، کلید اصلی موفقیت آنها بوده است. به دنبال آن عبارت کلیدی استراتژی محتوا چیست یکی از متداول ترین سوالاتی است که در گوگل پرسیده شده است بنابراین، رویکرد استراتژیک هم در میان کسانی که آشنایی کامل با بازاریابی محتوا دارند و هم کسانی که به تازگی شروع به تمرین آن کردهاند رواج بیشتری یافته است.

 از دیگر هشتگ های مرتبط #ROI و#AudienceResearch  بود که ارتباط نزدیکی با استراتژی موفق بازاریابی محتوا دارند. راهنمای کامل استراتژی محتوا در سال ۲۰۱۹ حاوی عناوین ذکر شده و نکات کاربردی است که به شما کمک می کند رویکرد مناسب بازاریابی محتوای خود را بیابید و به این ترتیب شاخص های کلیدی عملکرد خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

دوستان قدیمی، نه دشمنان قدیمی

به نظر می رسد به این سوال که آیا سئو و بازاریابی محتوا با یکدیگر مغایرت دارند بالاخره پاسخ داده شد. هشتگ سئو #SEO در ۳۶ درصد توییت هایی که بررسی کردیم وجود داشت و علاوه بر آن سئو در میان موضوعاتی که در مورد بازاریابی محتوا تولید شده بود رتبه سوم را خود اختصاص می داد.

 نتایج نشان داد که سئو و بازاریابی محتوا دست در دست یکدیگر به پیش می روند.  علاوه بر این، دو پرسش بازاریابی محتوا در سئو چیست و چگونه از کلمات کلیدی برای بازاریابی محتوا استفاده کنیم در میان ده سوال برتر گوگل قرار داشتند. کلمه کلیدی بازاریابی محتوا سئو نیز با حجم ماهانه ۳۹۰۰ از جمله عباراتی بود که به شدت سرچ می شد.

 ۳۴.۸  درصد ترافیک وب سایت از جستجوی ارگانیک به دست می آید. در این میان، بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو به افزایش رویت سایت کمک زیادی میکند و استراتژی خوب بازاریابی محتوا نقش بسزایی در آن دارد.

 در این بین، محتوا حکم آجری دارد که می تواند یک سئو قدرتمند بسازد.

 شایان ذکر است که در میان توییت های بررسی شده مرتبط با بازاریابی محتوا، هشتگ وبلاگ نویسی (#Blogging) ۱۵ درصد دیده  میشد و در بین بیشترین موضوعات مورد بحث، رتبه پنجم را به خود اختصاص می داد. این نکته نشان دهنده اهمیت این نوع قالب در صنعت محتوا است.

 به جهاتی، می توان وبلاگ نویسی را چهره انسانی بازاریابی محتوا تلقی کرد. زیرا به شیوه غیر رسمی و دلپذیر پیام و ارزش برند را منتقل می کند و از طرف دیگر باعث ارتقای قدرت سئو می شود.

با این پیش فرض در ذهن می توان گفت که بازاریابی محتوا از موارد زیادی تشکیل شده است:

  • تولید ایده (#ContentIdeas )  یکی از هشتگ هایی است که در فهرست موضوعات پرطرفدار مربوط به بازاریابی محتوا در توییتر استفاده می شود
  • تولید و بهینه سازی محتوا و البته توزیع آن

 انتخاب نوع کانال در شکست و پیروزی استراتژیک نقش مهمی ایفا میکند. با توجه به این موضوع که روزانه میلیونها پست در شبکههای اجتماعی منتشر میشود، افراد زیادی این کانال را برای انتقال محتوای خود به دست مخاطبان انتخاب می کنند. بنابراین جای تعجب نیست که هشتگ هایی مانند #SocialMedia, #SMM, و#SocialMediaMarketing  از هشتگ های مرتبط با#ContentMarketing  باشد.

این هشتگ ها در میان ۳۵ درصد، ۲۷ درصد و ۲۲ درصد هشتگ های محبوب در توییتر هستند. علاوه بر این، رسانه های اجتماعی رتبه دوم بیشترین موضوع بحث شده در رسانههای اجتماعی را به خود اختصاص داده است.از دیگر کانال های مهم توزیع مانند بازاریابی، افراد تاثیر گذار و بازاریابی ایمیل نیز در ۱۰ درصد توییت های بررسی شده توییتر حضور داشتند.

 سوالاتی مانند چگونه از بازاریابی محتوا برای بازاریابی وابسته استفاده کنیم و چگونه محتوای بازاریابی ایمیلی اثربخش بنویسیم نیز در میان ۲۰ سوال برتر گوگل قرار داشتند.

آمار و حقایق

 علاوه بر توزیع محتوا، عملکرد محتوا در هر یک از این کانال ها نیز باید به دقت ثبت و تجزیه تحلیل شود تا بتواند استراتژیهایی موجود را تقویت کرده و یا برای تولید یک استراتژی جدید مورد استفاده قرار گیرد. این ایده با هشتگ هایی مانند #BigData  (۱۰ درصد ) و#analytics  ( ۷ درصد) اثبات شده است. هشتگ#Statistics  نیز یکی از پرطرفدارترین موضوعات است که در ۵ درصد توییتهای بررسی شده وجود داشت.

 فناوری های پیشرفته

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی نیز از موضوعات داغ تولید محتوا بودند. به کمک این فناوری ها می توانید به شیوه ای کاملاً جدید بر اساس سفارش سازی و شخصی سازی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

از این رو بازاریابانی که در پی همگام شدن با دنیای مدرن هستند قطعاً از جدیدترین فناوری ها استفاده می کنند. به همین خاطر است که در ۱۰ درصد توییت های بررسی شده از هشتگ هوش مصنوعی و از ماشین های یادگیری در ۷ درصد توییت ها استفاده شده است.

قدرت محتوای بصری

محتوای متنی همیشه در راس بازاریابی محتوا قرار دارد. با این حال ۹۰ درصد اطلاعات انتقال داده شده به مغز و اعصاب تصاویر بصری است. علاوه بر این، با توجه به مصرف سریع اطلاعات نبرد برای جلب توجه افراد دشوارتر شده و در این میان محتوای بصری می تواند مزیت بزرگی برای بازاریاب هوشیار باشد.

 محتوای بصری به عنوان نهمین موضوع مورد بحث در توییت ( به عنوان هشتگ)در ۶۸ درصد توییت های مربوط به بازاریابی محتوا حضور داشت. از این میان ۱۴ درصد مربوط به اینفوگراف، ۳ درصد مربوط به محتوای ویدیویی و یک درصد تصاویر GIF  بود. این یافته ها با یافته های حاصل از جستجوهای گوگل نیز مطابقت داشت.

در این میان، عبارت بازاریابی محتوای ویدیویی در میان ۲۰ کوئری برتر مربوط به بازاریابی محتوا قرار داشت. پرسش بازاریابی محتوای بصری چیست نیز یکی از رایج ترین سوالات مطرح در گوگل بود.

 هک رشد به کمک محتوا

هک شدن نیز یکی دیگر از موضوعات پر بحث در جامعه بازاریابی محتوا بود. هشتگ مربوط به آن  ۱۶ درصد توییتهای بررسی شده را تشکیل می داد. همینطور هشتگ #GrowthHacking و به دنبال آن#startup  به ترتیب ۱۲ درصد و ۱۰ درصد بودند. چنین علاقهای نشان میدهد که بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای رایج هک رشد برای بسیاری از استارتاپ ها تلقی می شود.

این موضوع با ایده رشد شرکتی که دارای منابع محدود است مطابقت دارد. استارتاپ ها و شرکت های دیگر به کمک بازاریابی محتوا می توانند ۵۵ درصد  بیشتر بازدید کننده وارد سایت خود کنند و هزینه های بازاریابی سنتی خود را تا ۶۲ درصد کاهش دهند.

خدمات تجارت الکترونیک

مالکان وب سایت های تجارت الکترونیک آن دسته از بازاریابان ارتش سوئیس هستند همه کارها از استخدام گرفته تا دفترداری، طراحی و آماده سازی را به تنهایی انجام می دهند. علاوه بر آن، آنها از هر فرصتی برای افزایش نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی استفاده می کنند. بنابراین کاملا منطقی است که به بازاریابی محتوا علاقمند باشند.

 شاید به همین دلیل است که تجارت الکترونیک با ۹ درصد توانست به یکی از موضوعات پر بحث در مقایسه با بازاریابی محتوا تبدیل شود.

 ابزارهای موفقیت

 ابزارهای موفقیت نیز بر ۱۴ درصد توییت ها وجود داشتند که با توجه به موضوع انتخاب داده بسیار محبوب هستند. در حال حاضر، ابزارهای بازاریابی محتوا بسیار زیاد است که بسیاری از آنها کل فرایند بازاریابی از تولید ایده تا ارزیابی عملکرد را انجام می دهند.

 استراتژیست های محتوا، بازاریابان و نویسندگان علاقه وافری به ابزارهای مانند SEMrush دارند. این ابزار تمام مراحل اصلی گردش کار را در بر گرفته و در موارد زیر به آنها کمک می کنند:

  • یافتن موضوعات متناسب با مخاطبان
  • تولید محتوای سئو پسند از ابتدا
  • تجزیه تحلیل و بهینه سازی محتوای موجود

برون سپاری

 با این حال، بازاریابی محتوا هر چقدر هم هیجانانگیز و سودمند باشد، اما همه شرکت ها نمی توانند از پس هزینه های بازاریابی محتوا و استراتژی سطح تمام وقت برآیند.

 به همین علت، بسیاری از آنها به خدمات آژانس هایی که در تولید محتوا استراتژی و توزیع آن نقش دارند روی آورده اند. به همین دلیل است که جستجوی عبارات کلیدی مانند آژانس بازاریابی محتوا ( حجم سرچ ۳۶۰۰) و خدمات بازاریابی محتوا ( حجم سرچ ۱۶۰۰) افزایش یافته است.

 کارشناس صنعت

علاوه بر موضوعات فوق، بازاریابی محتوا دارای جامعه قدرتمند از متخصصان و کارشناسان خبره است. بنابراین اگر می خواهید نبض بازار را به دست بگیرید می توانید از تعدادی کارشناسان برتر که در زیر عنوان می شوند کمک بگیرید:

سه کارشناس برتر توییتر 

@MikeSchiemer یکی از متخصصان برتر بازاریابی محتوا و کارشناس رسانه های اجتماعی است که عنوان یکی از ۱۰۰ بلاگر معروف بازاریابی رسانه های اجتماعی و کسب و کار رتبه بندی شده است. او نویسنده کتاب استارتاپ رسانه های دیجیتال با ده دلار و موسس استارتاپ MyFrugalBusiness  است.

او تاکنون برای ۱۰۰ کمپانی فعالیت های بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی انجام داده است که از جمله این شرکتها میتوان بهNissan, Allstate Insurance, American Express, Intuit, Reebok, GNC, Uno’s, DuPont, Monsanto, UnitedHealth, Storm International & Post Holdings  اشاره کرد.

@evankirstel  یکی از افراد تاثیر گذار فناوری و رهبر فکری B2b است. ایوان با دسترسی به ده ها میلیون کاربر در شبکه های اجتماعی و شبکه افراد تاثیرگذار، توانسته به شرکتهای فناوری مانندIntel, IBM, AT&T  و همین طور سامسونگ کمک های زیادی در زمینه افزایش میزان رویت و فروش کند. او هم اکنون در شبکه رهبران فکریB2B و فعالان رسانه های اجتماعی حضور دارد.

@jeffbullas کارآفرین دیجیتال، بلاگر بازاریابی، سخنران، استراتژیک دیجیتال و فروشنده برتر کتاب است که تعداد بازدید کنندگان وب سایت او به ۵ میلیون نفر در سال می رسد. حوزه فعالیت او کارآفرینی، نوآوری، رسانههای اجتماعی، بازاریابی دیجیتال و محتوا است.

۳ کارشناس خبره در گوگل ایالات متحده

Ann Handley  پیشگام، نویسنده، سخنران و سردبیر ارشد محتوای بازاریابی دیجیتال است. او به عنوان تاثیرگذارترین زن رسانه های اجتماعی شناخته شده و در میان بیست وبلاگ نویس برتر جهان قرار دارد. او همچنین نویسنده ژورنال وال استریت، پرفروش ترین ژورنال کسب و کار است.

همچنین نویسنده مشترک کتاب پرفروش بازاریابی محتوا – قوانین محتوا  برای ایجاد وبلاگ پادکست، فیلم، کتاب الکترونیک و وبینار است. او یکی از بنیانگذارانClickZ.com و یکی از منابع اصلی بازاریابی محتوا اخبار به شمار می رود. Joe Pulizzi کارآفرین، سخنران، نویسنده، تولید کننده پادکست و بنیانگذار چندین استارتاپ از جمله موسسه بازاریابی محتوا است و همچنین برنده جایزهCaldwell Lifetime Achievement ازContent Council  است.

 او در حال حاضر زمان خود را صرف بنیاد Orange Effect Foundation کرده است که هدف آن تامین بودجه برای خدمات و فناوری گفتار درمانی خانواده ها استOEF .در ۲۵ ایالت خدمت رسانی می کند.Pam Didner بازاریاب و سخنران دیجیتال و فناوری است. کتاب بینالمللی او با عنوان بازاریابی محتوای جهانی اولین کتابی بود که به عنوان یک کتاب جامع برای نوشتن محتوا در مناطق مختلف چاپ شد.  او در حال حاضر ریاست شرکت مشاوره در زمینه آموزش و مشاوره استراتژیک را به عهده گرفته است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.