مقالات آموزشی

رعایت بهینه سازی های آدرس وبسایت (URL) – قسمت دوم

مفید بود؟

بهینه سازی آدرس وبسایت (URL) 

قسمت دوم

در مقاله ی قبلی به موارد زیر در بهینه سازی آدرس وبسایت ها اشاره شد :

  • خوانایی آدرس URL سایت برای کاربران
  • استفاده از کلمات کلیدی در آدرس سایت
  • استفاده از آدرس های کوتاه تر به جای آدرس های طولانی
  • استفاده از canonical

حال به بررسی سایر موارد می پردازیم :

از روش Get استفاده نکنید :

از نکاتی که همیشه توسعه دهندگان موتورهای جستجوگر بر روی آن تاکید داشته اند استفاده نکردن از آدرس هایی است که با روش GET ساخته می شوند و در آن ها از علامت سوال ، علامت مساوی و … استفاده می شود. هرچند که این روزها تقریباً تمام موتورهای جستجوگر به خوبی قادر به دنبال کردن اینگونه آدرس ها و ثبت کردن (index) محتوای موجود در آن ها هستند و دیگر ترسی از گیر افتادن در حلقه های بی نهایت ساخته شده توسط طراحان متقلب وجود ندارد اما باز هم پیشنهاد می شود که مثلاً به جای آدرس شماره ۲ از آدرس شماره یک برای آدرس دهی صفحات سایت خود استفاده کنید تا موتورهای جستجوگر به صفحات موجود در سایت شما رتبه بهتری بدهند.

اگر سایت شما با سیستم مدیریت محتوای خاصی و یا اسکریپت خاصی که امکان تغییر آدرس های GET به حالت معمول را ندارد  طراحی شده است، می توانید با استفاده از ساخت یک فایل متنی با نام .htaccess در سرور سایت خود و نوشتن کدهای زیر در آن مشکل مورد نظر را به راحتی، برای همیشه و برای تمامی صفحات سایت خود به صورت یکجا حل کنید.

 

هماهنگ کردن آدرس URL با عنوان صفحه :

منطبق بودن آدرس با عنوان، یک هدف انسان محور است و به بهینه سازی آدرس وبسایت شما کمک می کند. به عنوان مثال می توان با استفاده از آدرس به کاربر اطلاع داد که چه چیزی در محتوای سایت وجود دارد و آیا این محتوای موجود در آن می تواند انتظارات او را برآورده سازد یا خیر.

به همین خاطر به شدت توصیه می شود که عنوان سایت و صفحه خود را با عنوان و سرتیترهایی که در آن به کار می رود منطبق و هماهنگ کنید. هر چقدر انطباق و هماهنگی بیشتر باشد، بهتر است.

 

تعداد ریدایرکت ها را به دو مورد یا کمتر محدود کنید :

موتورهای جستجوگر چرخۀ ریدایرکت ها را به طور دقیق دنبال می کنند اما معمولاً توصیه می کنند آدرس های مهم در این چرخه قرار نگیرند زیرا سیگنال های رتبه بندی این آدرس ها کاملاً شمرده نمی شود. مشکل بزرگتر برای مرورگرها و کاربرانی است که از بروز این چرخه خسته می شوند و ممکن است سایت را ترک نمایند. کاربران موبایلی نیز با این چرخه مشکل خواهند داشت. به همین خاطر باید سعی کنید ریدایرکت های سایت خود را به حداقل برسانید و از این طریق مشکلات خود را حل کنید.

 

از نکات دیگری که باید در بهینه سازی آدرس وبسایت URL به آن توجه کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • استفاده از کلیدواژه های بسیار (Keyword Stuffing) در آدرس سایت می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و جلوی کلیک کردن افراد بر روی آن را بگیرد. تکرار کلمات کلیدی نیز نمی تواند به رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوگر کمک کند.
  • خط فاصله در آدرس می تواند کارساز و مفید باشد اما می تواند ظاهر آن را تا ۲۰% خراب کند و از قابلیت خوانایی آن بکاهد. بنابراین اگر نیازی به این دو مورد نداشتید بهتر است از کاربرد آن در URL خودداری کنید.
  • گوگل تائید کرده که https یکی از فاکتورهای مثبت رتبه بندی در نتایج است. پس اگر برایتان مقدور است همین امروز یک سینگال مثبت دیگر برای سایتتان ایجاد کنید.
  • ساب دایرکتوری های بیشتر مساوی با سخت تر شدن ایندکس توسط گوگل است. سعی کنید با یک یا نهایتاً دو ساب دایرکتوری به صفحه مورد نظر برسید. از اسامی قابل فهم و ترجیحاً کلمات کلیدی اصلی در نام گذاری پوشه ها استفاده کنید.
  • اگر می توانید از کاربرد پارامترهای URL اجتناب کنید، حتماً اینکار را انجام دهید. اگر بیش از دو پارامتر دارید، بهتر است وقت خود را بر روی دوباره نویسی آنها قرار دهید و سعی کنید آن ها را به صورت استاتیک؛ قابل خواندن و متنی در بیاورید.
  • اگر عنوان/سرتیتر شما حاوی حروف اضافه (Stop Words) است، قرار دادن آن در URL ضروری نیست. در برخی از موارد این حروف اضافه می تواند آدرس شما را کوتاهتر کند و خواندن آن در محیط های اشتراک گذاری را آسان تر نماید. در مورد استفاده کردن یا نکردن از حروف اضافه خودتان باید تصمیم بگیرید.

و در آخر اگر می خواهید از دامنه فارسی استفاده کنید، آن را طوری انتخاب کنید که به راحتی کاربران سایت شما بتوانند برای مراجعات بعدی دامنه را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کنند و سعی کنید از نیم فاصله و کاراکترهایی که نیاز به استفاده از کلیدهای ترکیبی برای تایپ دارند در آن استفاده نکنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.