مقالات آموزشی

رعایت بهینه سازی های آدرس وبسایت (URL) – قسمت اول

مفید بود؟

بهینه سازی آدرس وبسایت (URL) 

قسمت اول

خوانایی آدرس URL سایت برای کاربران :

همانطور که می دانید آدرس سایت و صفحات شما توسط کاربران خوانده می شود پس اگر بتوانید این آدرس ها را به گونه ای ساختاردهی کنید که خواندن آن برای کاربران راحت تر باشد، خواندن آن برای موتورهای جستجوگر نیز ساده تر خواهد بود. موتورهای جستجوگر، امروزه می توانند داده های کاربران را بررسی کنند و تشخیص دهند افراد به دنبال چه چیزهایی هستند. البته خوانایی آدرس صفحات برای هر فرد تفاوت دارد. اما نیاز نیست که هر بخشی از آدرس سایت کامل و تمیز باشد ولی در کل باید به گونه ای سازمان دهی شود که درک آن توسط افراد آسان باشد تا فرد بتواند به راحتی آن را پیدا کند.

پس نتیجه می گیریم که آدرس خوانا برای کاربر مساوی با تجربه کاربری بهتر است که در نهایت به رتبه بالاتر در نتایج جستجو منجر می‌گردد.

استفاده از کلمات کلیدی در آدرس سایت :

از مزایایی که استفاده از کلمه ی کلیدی در آدرس سایت دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کلمات کلیدی ای که در URL قرار دارند به افرادی که URL شما را در رسانه های اجتماعی، ایمیل یا لینک های موجود در سایت ها مشاهده می کنند، کمک می کند تا بفهمند این آدرس به مطلبی که به دنبالش هستند مرتبط است.
  • آدرس هایی که به کار می برید به طور منظم کپی می شوند. زمانی که انکر تکستی یا متنی برای لینک موجود نباشد، خود URL می تواند به عنوان انکر تکست عمل کند و محتوایی که در آن به کار رفته است را معرفی نماید
  • کلیدواژه هایی که در آدرس URL یا صفحات سایت شما قرار می گیرند در نتایج جستجو نشان داده می شوند. محققان دریافته اند که URL یکی از عناصر برجسته و غالبی است که کاربران برای کلیک کردنیک لینک در نتایج جستجو مد نظر قرار می دهند.

و در نتیجه قرار دادن کلمات کلیدی در آدرس ها، باعث می‌شود رتبه شما در گوگل بهتر شود، اما در این کار زیاده روی نکنید. همیشه یک و یا نهایتا دو کلمه کلیدی اصلی خود را در آدرس قرار دهید.

 

استفاده از آدرس های کوتاه تر به جای آدرس های طولانی :

یکی دیگر از نکاتی که در سئو و بهینه سازی آدرس صفحات سایت خود باید رعایت کنید هر چه ساده تر کردن ساختار صفحات وب و قابل شناسایی کردن آن ها برای کاربران است.

معمولاً آدرس هایی که کوتاه تر هستند به آدرس های طولانی ارجعیت دارند.  اگر آدرس سایت یا صفحات شما کمتر از ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر هستند، به هیچ وجه نگران نباشید. اما اگر URL های شما بیشتر از ۱۰۰ کاراکتر دارند بهتر است به فکر ویرایش آنها باشید.

آدرس های کوتاه تر را راحت تر می توان کپی کرد، در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و در سایت های دیگر قرار داد. همین امر باعث بهبود کارایی آن لینک می شود و در هر لایک، توییت، پین، ایمیل یا لینک تاثیرگذار خواهد بود.

اگر آدرس URL صفحات شما کوتاه یاشد و بتواند پیش نمایش خوبی را از محتویات صفحه شما که کاربر مورد نظر دنبال آن است را نمایش دهد شما شانس بیشتری را دارید که استفاده کنندگان موتورهای جستجوگر سایت و صفحات شما را در بین نتایج نمایش داده شده در موتورهای جستجوگر انتخاب کنند و بر روی آن کلیک کنند که این عامل باعث افزایش CTR و یا همان درصد تعداد نمایش سایت شما بر کلیک های انجام شده بر روی آن در موتورهای جستجوگر می شود که خود باعث افزایش رتبه سایت شما و صفحات آن در گوگل ، یاهو و … می شود.

برای کوتاه کردن آدرس URL وبسایت خود می توانید از راهنمایی های سایت Backlinko.com نیز استفاده نمایید.

استفاده از canonical :

آدرسCanonical  و یا استاندارد چیست؟ Canonicalization به فرایند انتخاب بهترین آدرس از بین چندین آدرس تولید شده و معرفی آن به موتور جستجو به عنوان آدرس درست صفحه مورد نظر است. ممکن است وب سایت داینامیک شما، چندین آدرس از یک صفحه تولید کند و با استفاده از Canonical شما از جریمه شدن توسط موتور جستجو به دلیل Duplicate Content پیشگیری خواهید کرد.

اگرچه محتوای تکراری باعث جریمه شدن سایت شما نمی شود (درتعداد کم، مسلماً تولید محتوای تکراری به صورت منظم باعث جریمه خواهد شد) اما می تواند سیگنال های رتبه بندی را تقسیم نماید و همین امر بر روی پتانسیل ترافیک موتورهای جستجوگر تاثیرگذار خواهد بود. در نتیجه اگر دو URL دارید که به محتوای یکسانی اشاره می کند، سعی کنید آن ها را متعارف سازی یا همان canonicalize  کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.