مفید بود؟

شخصی بازاریابی یکی از پدیده های جدیدی است که صنعت بازاریابی را به طور کلی دگرگون کرده است. با شخصی سازی بازاریابی تجربه مشتری در بازدید از سایت بهبود داده می شود. این کار موجب می شود تا کسب و کار ها سود بیشتری داشته باشند. اما شخصی کردن بازاریابی کار نسبتا سختی است و باید برای آن زحمت بسیار زیادی بکشید. به همین خاطر است که بسیاری از شرکت ها در پیاده سازی آن شکست می خورند. برخی نیز کار زیادی را انجام نمی دهند و فقط به نوشتن اسم کاربر در ایمیل تبلیغاتی فرستاده شده برای شخصی سازی کفایت می کنند. برخی نیز آنقدر تنبل هستند که حتی برای آن هیچ تلاشی نمی کنند. اما اگر شما از آن دسته افراد هستید که اراده قوی دارند و تصمیم گرفته اند از این استراتژی بازاریابی استفاده کنند، باید گفت که جای درستی آمده اید. ما در این مقاله به طور کامل در مورد این که شخصی سازی در بازاریابی چیست توضیح داده ایم.

 

شخصی سازی در بازاریابی چیست؟

 

شخصی سازی بازاریابی که با اسم بازاریابی یک به یک نیز شناخته می شود، به استراتژی گفته می شود که در آن پیام های مشخصی برای مشتریان به خصوصی ارسال می شود. این روش با بازاریابی سنتی که در آن کمپین های گسترده ای راه اندازی می شد تا تعداد کمی مشتری جذب شود تفاوت دارد. در بازاریابی سنتی از بیلبورد ها، تماس های بی فایده، ارسال های پستی و موارد دیگر استفاده می شد. در این بازاریابی فقط تعداد پیام ها اهیمت داشت.

اما برای این که بدانید شخصی سازی در بازاریابی چیست باید گفت که با پیچیده تر شدن تجزیه و تحلیل ها، چشم انداز ها نیز رشد کردند. امروزه بازاریاب ها از مزیت های هر دو روش سنتی و شخصی سازی استفاده می کنند تا بتوانند بهترین پیام را در مناسب ترین زمان ممکن به مشتریان هدف برسانند.

 

چرا باید از بازاریابی شخصی استفاده کنیم؟

اگر شما نیز یک بازاریاب سنتی هستید، ممکن است که تعجب کنید که چرا بسیاری از کسب و کار ها هنوز هم با روش قدیم کنار می آیند و از آن استفاده می کنند. زیرا این روش تقریبا منسوخ شده است. برای این که بدانید شخصی سازی در بازاریابی چیست و چرا باید از آن استفاده کرد ابتدا باید در مورد مشکلات بازاریابی سنتی گفت.

در بازاریابی سنتی افراد همیشه پیام های بسیاری زیاد و نامربوطی را دریافت می کنند. به همین خاطر است که اکثر افراد تلفن ها را قطع می کنند، کانال ها را فقط ورق می زنند و توجهی به تبلیغات نمی کنند. زیرا این تبلیغات بی معنی تقریبا تمام زندگی آن ها را فرا گرفته است. به همین خاطر است که افراد دیگر توجهی ندارند. زیرا آن ها می دانند برای شرکت ها مهم نیست که شما دقیقا چه می خواهید. بلکه فقط به دنبال سود خود هستند. طبق آخرین نظر سنجی های انجام شده، ۶۳ درصد از افراد از تبلیغات مکرر و تکراری آزرده خاطر هستند و از آن ها متنفر شده اند.

اما برای این که بدانید شخصی سازی در بازاریابی چیست و چه فایده ای دارد، می توان به آمار ها اشاره کرد. زیرا طبق نظر سنجی که بین ۱۰۰۰ مشتری در بازه سنی ۱۸ تا ۶۴ سال بودند، اکثر آن ها یک تبلیغات شخصی سازی شده با علایق آن ها است.

  • طبق گفته ها و آمار، ۸۰ درصد افراد می گویند که اگر شرکتی تبلیغات شخصی سازی شده و نزدیک به علایق آن ها را نشان دهد، احتمال این که از آن شرکت خرید کنند به شدت افزایش می یابد.
  • همچنین ۹۰ درصد افراد شخصی سازی تبلیغات را چیز جذابی می دانند.

بیش از نیمی از مصرف کنندگان نیز حتی گفته اند که حاضرند اطلاعات شخصی خود را در اختیار شرکت ها قرار دهند. البته به شرط این که از آن اطلاعات برای نمایش تبلیغات مرتبط به سلیقه شان استفاده شود.

 

استراتژی های بازاریابی شخصی سازی شده

برای درک بهتر از این که شخصی سازی در بازاریابی چیست، باید در مورد استراتژی و روش های پیاده سازی آن در بازاریابی صحبت کرد. تعیین سلیقه و انتخاب تبلیغ مناسب در هرلحظه آسان نیست. در ضمن روش پیاده سازی در هر کسب و کاری فرق دارد و باید با اصول آن جلو رفت. اما باید گفت برای تمامی کسب و کار ها، دو استراتژی کلی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها مطمئن شد که می توان برنامه بازاریابی شخصی سازی شده به اندازه کافی قدرتمند است و برای مشتری مناسب است. این روش ها عبارتند از :

  1. شناختن نیاز مشتری

مهم ترین چیز برای این که بدانید شخصی سازی در بازاریابی چیست، این است که نیاز مشتری را بشناسید. برای مثال وقتی مشتری چیز طولانی را در نوار جست و جوی سایت شما وارد می کند انتظار دارد تا محتوای برای پاسخ به آن وجود داشته باشد. به خاطر این که نیاز دارند تا اطلاعاتی در مورد موضوع مورد نظرشان بدست آورند.

شما می توانید با استفاده از نظر سنجی ها راهی برای پاسخ به مشتریان خود پیدا کنید.

  1. پیش بینی نیاز های آینده مشتری

یکی از مهم ترین چیز ها برای این که بدانید شخصی سازی در بازاریابی چیست این است که بتوانید نیاز های آینده مشتری را پیش بینی کنید. اگر مطالعاتی در این مورد داشته باشید می دانید که این قضیه چقدر مهم است. برای مثال فکر کنید که شما یک بلیط هواپیما خریده اید. شرکت خدمات دهنده بعد از اینکه شما بلیط خریده اید متوجه می شود که شما قصد سفر دارید. به همین خاطر است که آن ها حرکات آینده شما را پیش بینی می کنند.

برای مثال از شما می پرسند که بیمه سفر نمی خواهید. آیا به هتل نیاز دارید. یا این که به ماشین اجاره ای نیاز دارید یا خیر. دلیل این سوال ها نیز است که آن ها می دانند شما در سفر هستید. به همین خاطر آن ها سعی دارند تا نیاز های آینده شما را پیش بینی کنند. این در مورد خدمات و محصولات شما نیز صدق می کند. شما باید پیش بینی کنید مشتری شما بعد از خرید به چه چیز هایی نیاز خواهد داشت تا به او پیشنهاد کنید.

برای این کار می توانید مطالب مختلفی مانند پست های وبلاگ، پادکست، کتاب الکترونیکی یا برگه های راهنمایی بفرستید تا بتوانید نیاز های آینده آن ها را پیش بینی کنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد این که شخصی سازی در بازاریابی چیست صحبت کردیم. متوجه شدیم که این روش یکی از روش های جدید و موثر بازاریابی است که با استفاده از آن می توان مشتری های بیشتری به کسب و کار خود جذب کرد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.