مقالات آموزشی

آموزش تولید محتوای دیجیتال و تولید محتوای روزانه

مفید بود؟

آموزش تولید محتوای دیجیتال به شما کمک می کند که متوجه شوید هر قالبی از محتوا، مُبلغِ صریح ِیک برند خاص نیست؛ بلکه راهی است برای تشویق مخاطبان برای تبدیل شدن از کاربر ساده به مشتری دائمی. همه‌ی کسب و کارهای امروزی می دانند که محتوا صرفا باید برای مخاطب نوشته شود. پس وقتی «کاربر محور بودن محتوا» را در نظر میگیریم، باید مفید بودن و کاربردی بودن آن را هم مد نظر قرار دهیم؛ مفید برای کاربر، نه کسب و کار.

آموزش تولید محتوای دیجیتال

شما برای آموزش تولید محتوای دیجیتال نیاز دارید که اهمیت و چگونگی تحقیق کلمات کلیدی را بیاموزید؛ از اهمیت گردش و جریان محتواها پس از انتشار مطلع شوید؛ زمان ایجاد تنوع در محتوا هایتان را محاسبه کنید؛ از رقبایتان پیشی بگیرید و به طور کلی، یک کسب و کار هوشمند در دنیای امروز باشید. اگر نمی دانید تک تک این موارد چگونه محقق می شوند، این محتوا به شما بینش های جدیدی ارائه خواهد داد.

 

ایجاد تاثیر مثبت برای مخاطب با تولید محتوای دیجیتال

با آموزش تولید محتوای دیجیتال و تولید محتوای پیوسته، می توانید در ذهن مخاطب تاثیر مثبتی از خود به جای بگذارید. این تاثیر مثبت یک شبه به وجود نمی آید و نیازمند زمان و تغییر استراتژی است. به عنوان مثال، تصور کنید برای مخاطب محتوایی تولید کرده اید که به یکی از مهم ترین چالش ها یا پرسش های او پاسخ می دهد. وقتی به عنوان یک راهنما با محتوا به آنها کمک می کنید یا موضوع خاصی را به آنها می آموزید، از شما سپاسگزار خواهند بود؛ این همان تاثیر مثبت است. این تاثیر مثبت به هیچ واسطه‌ی دیگری به وجود نمی آید مگر تولید محتوای دیجیتال.

مثلا تصور کنید که به عنوان یک برند معروف، دوره آموزشی تولید محتوای دیجیتال حرفه ای به مشتریانِ خود می فروشید. بسته آموزش تولید محتوای دیجیتال شما باید سه موضوع را پوشش دهد:

  •  نحوه ایجاد و استفاده از تقویم تولید محتوا.
  •  نحوه تخصیص بودجه برای تبلیغات به واسطه تولید محتوا.
  •  معیار هایی که برای اندازه گیری کیفیت محتوا اهمیت دارند.

تولید محتوای روزانه

با ارائه این محتوای آموزش تولید محتوای دیجیتال، شما در حال ارائه منابع به مشتریان یا کاربران خود هستید تا به آنها کمک کنید در روال تولید محتوای روزانه برای شبکه های اجتماعی خود موفق عمل کنند. اما در این میان شما از آنها چه دریافت خواهید کرد؟ فقط می توانید انتظار داشته باشید که دوره آموزشی تان را خریداری کنند؛ در خبرنامه هایتان عضو شوند تا برای آنها سایر محتواهای تولیدی تان را (به صورت ایمیل) ارسال کنید. و غیره.

اولین قدم در آموزش تولید محتوای متنی، صوتی، تصویری و …

استراتژی هایی که در آموزش تولید محتوای دیجیتال به برند ها ارائه می‌شود، غالباً شکست می خورند. تنها به این خاطر که تمرکز خود را روی یک نوع محتوای خاص معطوف می کنند و از سایر موضوعات مرتبط غافل می مانند. شما باید به عنوان یک برند یا یک کسب و کار، اقدام به تولید انواع و اقسام محتوا مرتبط با حوزه فعالیت ِخود کنید. برای موفق شدن در این زمینه، باید زمان و تاریخ ِدقیق ِمحتوایی که قصد دارید تولید کنید را مشخص کنید.

برای اینکه انواع و اقسام محتوا را تولید کنید و کلیه موضوعات مرتبط با حوزه کاری خود را پوشش دهید، سه دسته مختلف محتوا را به شما معرفی می کنیم.

  • Hub
  •  Hygiene
  •  Hero

آشنایی با نوع محتوای Hygiene

این نوع از محتوا، برای کاربران ناآگاه تولید می شود؛ کاربران ناآگاه افرادی هستند که با شما و برند / کسب و کارتان آشنایی ندارند. به واسطه محتوای Hygiene شما خود را به آنها معرفی خواهید کرد. این نوع محتواها باید طوری باشد که مخاطب را جذب خود کند. البته توجه داشته باشید که نباید در این محتوا به خودستایی مشغول شوید؛ این نوع محتوا باید به طور غیر مستقیم تبلیغ خدمات تان را انجام دهد. نوع محتوای Hygiene معمولا چند شکل ِمختلف دارد که به شرح زیر هستند:

  • خدمات کاربردی، دسته بندی یا توضیحات مندرج در صفحه محصول
  •  محتواهایی که آموزشی هستند و در وبلاگ سایت ِشما قرار می گیرند.
  •  بخش مخصوص درج محتواهای آموزشی سایت تان

اگر قید تولید این مدل محتوا را بزنید، یعنی قید آگاه کردن مشتری/ یا مخاطب را زده اید. بدون این نوع محتواها شما به رقیبانتان فرصت می دهید که مشتریان را از چنگ تان در آورند.

 

آشنایی با نوع محتوای Hub

این نوع محتوا در آموزش تولید محتوای دیجیتال برای برند ها و شرکت ها، محتوای دائمی است. منظور چیست؟ محتوای دائمی به طور همیشگی، توجه مخاطب ِهدف را به خود جلب می کند. این نوع محتوا برای انتقال آگاهی، در اختیار گرفتن وفاداری مشتری، بهبود درک برند، آشنایی و … برای کسب و کارها و برند ها عمل می کند. تا به حال نمونه های فراوانی از این نوع محتواها در فضای مجازی دیده اید؛ مثلا:

  • پادکست ها
  •  E-books
  •  مصاحبه ها
  • محتواهای خنده دار و بامزه
  • مسابقات
  •  نظرسنجی ها
  • و غیره.

برای اینکه ایده‌ای جهت تولید محتوای نوعِ Hub بیابید، باید دیدگاه منعطف داشته باشید. یعنی، در مورد کلمات کلیدی، تحقیق کنید؛ مثلا اینکه چه موضوعاتی از نگاه مشتری جذاب هستند. بین محتواهای Hub و Hygiene تا حدی تشابه وجود دارد. مثلا برخی از محتواهای مخصوص دسته بندی محصول یا خدمات می توانند شامل پادکست و E-books باشند. تفاوت این دو نوع محتوا در رویکردی است که جهت یافتن ایده ها از آن استفاده می کنید. پس:

1. با کمک تولید محتوای Hub ایده هایی را استخراج می کنید که طبق شخصیت برندتان و مخاطب هدف شکل گرفته اند.

2. با کمک تولید محتوای Hygiene تحقیقات کلمات کلیدی، فرصت ها و موضوعات محبوب کاربران / مشتریان را در اولویت قرار می دهید.

آشنایی با نوع محتوای Hero

این نوع محتوا باید بتواند آگاهی از برند را برای مخاطب افزایش دهد؛ تعامل شما با وی را تقویت کند و کاری کند تا روز به روز بیشتر توسط مخاطبان تان دیده شوید. این محتوا باید بتواند شما و برندتان را بزرگ، مقتدر و قوی نشان دهد. برای درک بهتر پیشنهاد می کنیم به  محتوای ویدئویی تولید شده توسط شرکت سوئدی ولوو تراکس (Volvo Trucks) نگاهی بیندازید.

دوره سئو و تولید محتوا

دوره سئو و تولید محتوا با یکدیگر، به موفقیت شما برای بازاریابی دیجیتال کمک می کند. وقتی با کمک کلمات کلیدی اصلی مربوط به برند و موضوع انتخابی تان محتوا تولید کنید، می توانید شانس دیده شدن تان را افزایش دهید. به هر میزانی که بتوانید در صدر نتایج موتورهای جستجو باشید، احتمال دیده شدن تان افزایش خواهد یافت.

وقتی در ابتدای مسیر آموزش تولید محتوای تصویری و یا آموزش تولید محتوای متنی و یا صوتی هستید، طبیعی است ندانید که باید از چه کلمات کلیدی استفاده کنید؛ یا آنها را چگونه بیابید. ابزار های مختلفی وجود دارد که می تواند برای تحقیق کلمات کلیدی از آنها استفاده کنید، مانند:

  • SEMrush
  •  KWFinder
  •  Google Keyword Planner
  •  GrowthBar
  •  Keyword Tool

یک ابزار مخصوص یافتن کلمات کلیدی باید بتواند به شما این اطلاعات را ارائه کند:

  •  طبقه بندی کلمات کلیدی
  •  هدف جستجو
  •  طول کلمه کلیدی
  •  تخمین میزان ترافیک
  • و غیره.

پس از یافتن کلمات کلیدی می توانید آنها را در یک جدول به همراه نرخ جستجو، پوزیشن و … دسته بندی کنید. اگر نمی دانید این الگو را چگونه ایجاد کنید، به تصویر زیر نگاهی بیندازید. این نمونه ای از یک جدول با دسته بندی های مشخص و متمایز برای هر کلمه کلیدی است. این جدول به شما کمک می کند کلمات کلیدی خود را به همراه مشخصات به صورت سازماندهی شده نگهداری کنید.

جدول نتایج تحقیق کلمات کلیدی

جدول دیگری (که نمونه‌ی آن در تصویر زیر وجود دارد) برای بررسی هر محتوا پس از انتشار، مناسب است و لازم است از آن استفاده کنید.

جدول نتایج انتشار هر محتوا

در جدول بعدی به عنوان نمونه‌ای از یک تقویم محتوا (تصویر زیر) می توانید جزئیات مربوط به هر محتوا را به همراه تاریخ انتشار قرار دهید.

اهمیت جریان در تولید محتوا (چگونه خسته کننده محتوا تولید نکنیم؟)

در این مرحله از آموزش تولید محتوای دیجیتال ممکن است فکر کنید که: «همه چیز را در مورد تولید محتوا می دانم! اکنون وقت این است که چندین و چند محتوای صوتی، تصویری، متنی و … تولید کنم. به این واسطه می توانم میزان ترافیک ارگانیک سایت و شبکه های اجتماعی برندم را افزایش دهم. همچنین کاری کنم که مخاطبان بیشتر به نام کسب و کار من اعتماد کنند.» آیا واقعا همه چیز در تولید محتوای دیجیتال به ای مرحله خلاصه می شود؟

 

دوره تولید محتوا 

آنچه که ممکن است در هر دوره تولید محتوا به شما گفته نشود این است که مخاطب  به فکر برند شما و حمایت از آن نیست؛ مخاطب به فکر رفع نیاز خود است. بنابراین محتوایی از نظر آنها جذاب و کاربردی خواهد بود که برای او مفید باشد نه اینکه پول ِخود را صرف خرید محصولات یا استفاده از خدمات برند شما کند.

ارائه‌ی محتوای متنوع

پس «ارائه‌ی محتوای متنوع» را در دستور کار خود قرار دهید. تنوع در جریان تولید محتوای جذاب اهمیت دارد. در روال درگیر نگه داشتن مخاطب و جذب او، باید از محتواهای مختلف و متنوع کمک بگیرید. هر محتوایی در هر قالبی و توسط هر برندی باید با کمی چاشنی تنوع تولید شود؛ همانقدر که زندگی یکنواخت و بدون تنوع خسته کننده است، محتوای تکراری هم می تواند اذیت کننده باشد. البته با این تفاوت که مخاطبان مجبور به تحمل محتوای شما نخواهند بود و بعد از مدتی تکرار، قید دنبال کردن شما را می زنند.

جریان محتوا

نگاهی به نمودار بالا بیندازید. با توجه به توضیحی که در مورد انواع محتوا (کمی بالاتر) دادیم، به خوبی می توانید درک کنید که نقاط ِاوج و فرود ِتعامل مخاطب با محتوایتان در طی زمان چگونه خواهد بود. وقتی میزان محتوای تولیدی از جانب شما افزایش پیدا می کند، تاثیر گذاری بر مخاطب هم دستخوش تغییر خواهد شد.

 انواع محتوا 

پس از مدتی تولید کردن محتوای دیجیتال در بسیاری از کسب و کار ها، گرایش به سمت یکی از انواع محتوا بیشتر می شود. مثلا ممکن است بیشتر محتوای Hygiene نسبت به نوع Hub یا Hero تولید کنید؛ این به خودتان و ترجیح تان بستگی دارد. وقتی تمرکز تان روی یک مدل محتوا بیشتر شد، سعی کنید تنوع به خرج دهید و به سراغ انواع دیگر محتواها بروید. همانطور که اشاره کردیم، یکنواختی سم ِمُهلکی برای تولید محتوا و دریافت بازخورد از سمت مشتریان است.

آموزش تولید محتوای دیجیتال با استفاده و بررسی کلمات کلیدی رقبا 

برای بررسی استراتژی و کلمات کلیدی مورد استفاده توسط رقبایتان، می توانید سری به سایت semrush بزنید. در آن ثبت نام کنید تا بتوانید از خدماتی که ارائه می کند، استفاده نمایید. در اینجا تصور می کنیم که شما یک فروشگاه اینترنتی دارید. یک فروشگاه اینترنتی دیگر نیز رقیب شماست، که اتفاقا بسیار موفق عمل می کند.

 

کلمات کلیدی ارگانیک

برای اینکه بدانید تیم آن فروشگاه در حال انجام چه روال و پیگیری چه نوع استراتژی است می توانید در این سایت،  نام دامنه سایت آن فروشگاه را جستجو کنید. سپس لیستی از اطلاعات مربوط به آن دامنه برای شما پدیدار خواهد شد. توضیحات ارائه شده در مورد کلمات کلیدی ارگانیک که توسط این فروشگاه اینترنتی رقیب مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار مفید خواهند بود. این کار به شما ایده هایی جهت تولید محتوا و تغییر استراتژی خواهد داد.

  • Digital Content Strategy: Set Yourself up For Online Success

     

استفاده از اطلاعات رقبا جهت تولید محتوا

نکته: ابزار ذکر شده در این دوره تولید محتوا، تنها گزینه ای نیست که می توانید از آن استفاده کنید. شما می توانید با جستجوی کلمه Analysist Site به ابزار های بیشتر به این منظور دست پیدا کنید. مثلا ابزار Link Research  در Moz به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

استفاده ترکیبی از ابزار های تحقیق کلمه کلیدی

در مرحله بعدی آموزش تولید محتوای دیجیتال، باید ترکیبی عمل کردن را بیاموزید؛ یعنی سعی کنید برای تحقیق کلمه کلیدی جهت تولید محتوا از ترکیبی از ابزار های آنلاین استفاده نمایید. مثلا، ترکیبی از ابزار های ذکر شده (در بالا) برای تحقیق کلمات کلیدی می تواند به شما کمک کند به بینش های جدیدی دست پیدا کنید. بسیاری از آنها به شما این امکان را می دهند تا برای محتواهای خود ایده یابی کنید و به موضوعات جدیدی برسید.

ختم کلام

صحبت در مورد آموزش تولید محتوای دیجیتال بسیار گسترده است. پیشنهاد ما به شما این است که سایر مطالب ارائه شده در وبلاگ رایا مارکتینگ را در این رابطه، مطالعه کنید و به یکی دو مطلب اکتفا ننمایید تا بتوانید مسیر تولید محتوا در دنیای دیجیتالی امروز را با موفقیت پشت سر بگذارید.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.