مقالات آموزشی

بررسی انواع تبلیغات از لحاظ محتوا و هدف آن

مفید بود؟

در زمانه مدرن و شلوغ امروز، زندگی ما با انواع تبلیغات از لحاظ محتوا احاطه شده است‌. فرقی نمی‌کند که ما در طول روز کجا باشیم، چشمان ما همواره به دیدن انواع گوناگون تبلیغات عادت دارند. اگر در خانه باشید، تبلیغات در تلویزیون و یا تلفن‌ همراه برای شما نمایان می‌شوند. اگر در مراکز خرید باشید، تراکت های گوناگون و بیلبرد های تبلیغاتی توجه شما را جلب می‌کنند. اگر در سطح شهر و یا حتی در اتوبان ‌ها در حال‌ حرکت باشید، انواع گوناگونی از بنر های تبلیغاتی جلوی چشم شما ظاهر می‌شوند.

در دنیای رقابتی امروز، کسب ‌و کار ها اگر می‌خواهند به پیشرفت برسند و از طریق روش ‌های درست روی مخاطب تأثیر بگذارند، باید از خدمات مناسب تبلیغات بهره ببرند. همین موضوع باعث شده که علم طراحی و تولید تبلیغات به یک علم تخصصی تبدیل شود. با توجه به‌ همین موضوع، ما در ادامه محتوا تلاش داریم تا برای شما در رابطه با انواع تبلیغات از لحاظ محتوا صحبت کنیم. اگر کنجکاو هستید تا اطلاعات خود در رابطه با تبلیغات و انواع آن ها را بالاتر ببرید ما را همراهی کنید.

توصیه میکنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله

انواع تولید محتوای آموزشی کدام ها هستند و چه ویژگی هایی دارند؟ را مطالعه نمایید

 

انواع تبلیغات از لحاظ محتوا چیست و چه هدفی دارد؟

انواع تبلیغات از لحاظ محتوا شامل اقداماتی می‌شوند که طی آن انگیزه افراد برای انجام یک فعالیت بیشتر می‌شود. اگر بخواهیم برای شما به زبان ساده‌تر توضیح دهیم، با استفاده از تبلیغات می‌توان افراد را به سمت انجام یک کار و یا خرید یک محصول هدایت کرد. تبلیغاتی که به ‌صورت مناسب و باکیفیت طراحی و تولید شده باشند، می‌توانند تأثیرات شگفت‌انگیز را روی مخاطبین بگذارند. برای بیشتر کردن تاثیر گذاری تبلیغات روی مخاطب، روش‌ های تخصصی زیادی وجود دارد. در حال حاضر نحوه طراحی تبلیغات، ارتباط مستقیمی با علم روان‌شناسی دارد. همین موضوع نشان می‌دهد که تبلیغات تا چه حد تخصصی و تاثیر گذار است‌‌. قاعدتا تبلیغات اهداف خاص خودش را دارد. بیایید با یکدیگر این اهداف را بررسی کنیم.

• افزایش آگاهی نسبت ‌به یک برند

• تثبیت و شناخته شدن آن برند در زمینه فعالیت خود

• ایجاد مشتریان بالقوه برای کسب‌ و کار

• بازاریابی اصولی و درست

• فرصت مناسب برای معرفی محصولات و خدمات

• عقب نماندن از رقبا

 

بررسی تفاوت تبلیغ با بازاریابی

قبل‌ از این ‌که برای شما به بررسی انواع تبلیغات از لحاظ محتوا بپردازیم، اجازه دهید یک ابهام بزرگ در این زمینه را برطرف کنیم. بسیاری از افراد نمی‌توانند تفاوت تبلیغ و بازاریابی را تشخیص دهند و این دو را به‌ جای یکدیگر استفاده می‌کنند. اما باید به این‌ مورد توجه داشته باشید که تبلیغات و بازاریابی دو مقوله کاملاً مجزا و تخصصی می‌باشند. بازاریابی در واقع یک دید کلی و تصویر بزرگ می‌باشد که کمک می‌کند یک کسب ‌و کار به‌ صورت کلی و جامع روند پیشرفت را طی کند. در واقع با بازاریابی می‌توان به‌ صورت اصولی و در بازه زمانی مشخصی، آگاهی از خدمات یک برند را افزایش داد. فرآیند تبلیغات فرایند نسبتاً جزئی‌ تری نسبت‌ به بازاریابی می‌باشد. در واقع می‌توانیم بگوییم که تبلیغات زیرمجموعه‌ای از بازاریابی است‌.

در تبلیغات ارتباط مستقیم با مخاطبین ایجاد می‌شود. در این ارتباط  صاحبان کسب و کار تلاش می‌کنند تا از طریق درگیر کردن احساسات مخاطب، تاثیر خوبی را روی آن ‌ها بگذارند. استراتژی بازاریابی معمولاً شامل گروهی از اقدامات می‌باشد که می‌تواند باعث شود تا یک برند در جامعه جا بیفتد. اما تبلیغات هدف نقطه‌ای را در پیش می‌گیرد. برای مثال با ایجاد یک تبلیغ شما می‌توانید یک محصول و یا یک خدمت خاص از کسب ‌و کار خود را به مخاطبان معرفی کنید. یا می‌توانید آن ‌ها را مجاب کنید تا از خدمات شما بهره ببرند. تبلیغات همچنین می‌توانند جنبه اطلاع‌ رسانی نیز داشته باشند. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از تبلیغات به مخاطبین خود اطلاع دهید که برای مثال از تاریخ دهم تا پانزدهم یک ماه تخفیفاتی را به آن ‌ها ارائه می‌دهید.

 

بررسی انواع تبلیغات از لحاظ محتوا

تبلیغات اینترنتی 

دسته ‌اول انواع تبلیغات از لحاظ محتوا، تبلیغات اینترنتی می‌باشند. در حال‌ حاضر همه ما به ‌نحوی با اینترنت ارتباط داریم. فرقی نمی‌کند که سطح سواد ما چقدر باشد و یا در چه جایگاه اجتماعی قرار داشته ‌باشیم، اینترنت همواره در دسترس و جلوی چشم ماست. همین موضوع باعث شده تا بستر اینترنت، به بستری بسیار کم‌ هزینه و شگفت ‌انگیز برای تبلیغات تبدیل شود. در کنار پرطرف ‌دار بودن تبلیغات در فضای مجازی، انواع گوناگون و متفاوتی از تبلیغات اینترنتی به ‌وجودآمده اند.

برای مثال تبلیغات اینترنتی شامل تبلیغات در شبکه‌ های اجتماعی، دقت به سئو، استفاده از رپرتاژ های آگهی، ایمیل مارکتینگ، طراحی و تولید اپلیکیشن، اجاره بنر در سایت‌ های معروف، و … می‌شود. هر کدام از این روش ‌های تبلیغ در فضای مجازی، برای کسب ‌و کار های گوناگون و متفاوتی پاسخ‌ گو می‌باشند. اما در کشور ما ایران پرطرف‌دارترین و معروف‌ترین انواع تبلیغات از لحاظ محتوا شامل تبلیغات در سایت‌ ها و شبکه ‌های اجتماعی می‌شود. حتما شما هم این ‌موضوع را تجربه کرده‌اید که شبکه اجتماعی اینستاگرام را باز کنید و با حجم انبوهی از تبلیغات توسط اینفلوئنسر های معروف روبرو شوید.

تبلیغات رسانه‌ای 

دسته‌ بندی دیگری از انواع تبلیغات از لحاظ محتوا، شامل تبلیغات رسانه‌ای می‌شود. اگر بخواهیم به‌ صورت خلاصه‌ وار برای شما بگوییم؛ تبلیغات رسانه‌ای شامل تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، مجله ای و روزنامه‌ای می‌شود. هر کدام از این بستر های تبلیغاتی می‌توانند انواع گوناگون و متفاوتی از تبلیغات را درون خودشان جای دهند. برای مثال تیزر های تبلیغاتی،  پیام‌ های بازرگانی، استفاده از خدمات اسپانسری، آگهی ‌های دعوت به تماشا، فعالیت ‌های پرطرف‌دار، و … تماماً در دسته انواع تبلیغات رسانه‌ای قرار می‌گیرند. توجه کنید در سال ‌های گذشته که فضای مجازی آن‌ قدر ها که در حال حاضر معروف است دیده نشده بود؛ تبلیغات رسانه‌ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود. این نوع تبلیغات در آن زمان جزو پرطرف‌دارترین و پربیننده‌ترین انواع تبلیغات شناخته می شد.

اما با روی کار آمدن فضای مجازی، این نوع تبلیغات کمی کم‌رنگ‌تر شد. این ‌موضوع به این معنی نیست که در حال حاضر تبلیغات رسانه‌ای بازدیدکننده ندارند و نمی‌توانند تاثیر خوبی روی مخاطب بگذارند؛ اما با روی کار آمدن تبلیغات در فضای مجازی، بسیاری از کسب ‌و کار ها و برند ها دیگر از تبلیغات‌ رسانه‌‌‌ای استفاده نمی‌کنند. اما همچنان  کسب ‌و کار های بسیار معروف و بزرگ که درآمد های زیادی دارند، تبلیغات رسانه‌ای را در صدر فعالیت ‌های تبلیغاتی خودشان قرار می‌دهند. به ‌طور کلی تبلیغات رسانه‌ای، به هزینه‌ های بسیار بیشتری نسبت ‌به تبلیغات در فضای مجازی و بستر های دیگر نیاز دارد. به‌ همین دلیل کسب ‌و کار های نوپا معمولاً به سراغ این تبلیغات نمی‌روند.

 

تبلیغات محیطی 

دسته دیگری از انواع تبلیغات از لحاظ محتوا، شامل تبلیغات محیطی می‌شود. فضای شهر، فضای همگانی و عمومی می‌باشد که مدیریت آن در اختیار شهرداری است. شهرداری با ایجاد بستر های گوناگون و بیلبوردهای متفاوت زمینه تبلیغات برای فعالان  کسب ‌و کار را ایجاد کرده است. در واقع صاحبان کسب‌ و کار ها می‌توانند با پرداخت هزینه ‌های متفاوت بیل‌بورد های سطح شهر را اجاره کنند و برای مدت ‌زمان خاصی، به ارائه آگهی تبلیغاتی خود روی آن بیل‌بورد بپردازند. پوستر های دیواری، بیلبورد های استندی، بیل‌بورد هایی که روی پل ‌های هوایی نصب می‌شوند، و حتی دیوار نوشته ‌ها شامل تبلیغات محیطی می‌شوند.

علاوه‌ بر این موضوع، تبلیغاتی که شما در مراکز عمومی مانند پارک ‌ها، پاساژ ها، رستوران ‌ها، و … مشاهده می‌کنید نیز شامل انواع تبلیغات محیطی می‌شوند. هرچه محل قرار گرفتن تبلیغ در سطح شهر شلوغ‌تر باشد، هزینه‌ای که برای تبلیغ گرفته می‌شود بیشتر خواهد بود. به‌ طور کلی این نوع تبلیغات جزو تبلیغات نسبتاً تأثیرگذاری هستند که می‌توانند برای مدت طولانی‌تری در ذهن مخاطب باقی بمانند. اگر طراحان تبلیغ از روش ‌های درست و اصولی و کلمات تاثیرگذار بهره برده باشند، تاثیرگذاری این نوع تبلیغ تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند.

 

برای افزایش تاثیر گذاری انواع تبلیغات از لحاظ محتوا چه اقداماتی را انجام دهیم؟

موارد گوناگون و متنوعی وجود دارند که می‌توانند به طراحان کمک کنند تا تاثیر گذاری تبلیغات بیشتر شود. اگر می‌خواهید این موارد را بدانید، ما را همراهی کنید.

تا‌ آن جا که می‌توانید، احساسات مخاطبین را درگیر کنید 

مورد اولی که می‌تواند باعث شود تا انواع تبلیغات از لحاظ محتوا تاثیرگذاری زیادی داشته باشند، جذب احساسات مردم می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که مردم بیشتر از آمار و ارقام و حقایق جذب احساسات می‌شوند. پس برانگیختن احساسات گوناگونی مانند خوشحالی، ناراحتی، ترس، هیجان، عشق و … می‌تواند تاثیرگذاری تبلیغ شما را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد.

مزایای خدمات و محصولات خود را برجسته کنید

برای تاثیر گذاری بیشتر انواع تبلیغات از لحاظ محتوا، به‌ جای این ‌که ویژگی‌ های کلی محصول و یا خدمت خود را بیان کنید؛ به سراغ مزایای آن بروید. شما باید در تبلیغات خود بیان کنید چرا افراد با خرید محصول شما و یا استفاده از خدمت شما زندگی راحت‌تری را تجربه خواهند کرد. این ‌موضوع باعث می‌شود تا تبلیغ شما تاثیر گذاری بیشتری را روی مخاطبین داشته باشد.

قدرت داستان‌ سرایی را دست‌کم نگیرید 

تحقیقات نشان می‌دهند که روایت یک داستان، میتواند در زمینه‌ی تاثیر گذاری انواع تبلیغات از لحاظ محتوا کمک‌ کننده ‌باشد. شما می‌توانید با تکنیک داستان ‌پردازی، تمامی مفاهیم مورد نیاز را به خواننده انتقال دهید و تاثیرگذاری تبلیغ خود را بالاتر ببرید. تلاش کنید تا حقایق برند خود را در قالب داستان به خواننده ارائه دهید. این‌ ‌که مخاطبین شما متوجه شوند که برند شما چگونه به ‌وجود آمده و چه اهدافی را مدنظر دارد، برای جلب اعتماد آن ‌ها مؤثر است.

به المان‌ های جزئی دقت داشته باشید 

برای این که شما بتوانید تبلیغات خودتان را هدفمندتر و موفق‌تر طراحی کنید، باید توجه زیادی به جزئیات داشته باشید. همین جزئیات هستند که می‌توانند باعث تأثیر گذاری بیشتر آگهی ‌های شما شوند. برای مثال شما باید رنگ آگهی خود را مطابق با کسب ‌و کارتان انتخاب کنید. اگر در زمینه خدمات غذایی فعالیت می‌کنید، رنگ ‌های قرمز و زرد می‌توانند راحت تر  روی مخاطب تاثیر بگذارند. اگر می‌خواهید توجه مخاطبین را به خودتان جلب کنید بهتر است که از جمله ‌های چند کلمه‌ای استفاده کنید. برای مثال شما باید قدرت این را داشته باشید تا در پنج کلمه تمام هدف و فعالیت خود را به خواننده انتقال دهید. تنها در این صورت است که شما می‌توانید اعتماد مخاطبین را به سمت خودتان جلب کنید و خدمات و محصولات خود را به آن‌ ها بشناسانید.

 

جمع‌بندی

حال که شما با انواع تبلیغات از لحاظ محتوا آشنا شدید، شاید تصمیم داشته باشید تا از برخی از این تبلیغات بهره ببرید. اگر جزو کسب و کار های نوپا هستید و می‌خواهید که تبلیغات در فضای مجازی را امتحان کنید و یا حتی اگر به‌ دنبال طراحی لوگو برای بازاریابی خودتان هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که سری به سایت رایا مارکتینگ بزنید. در سایت رایا مارکتینگ شما می‌توانید انواع خدمات تبلیغاتی اعم از طراحی لوگو، نوشتن رپورتاژ آگهی، نوشتن محتوا های تبلیغاتی، و غیره را داشته باشید. به‌ هر حال تبلیغات جزو اقدامات بسیار مهم و ضروری برای پیشرفت هر کسب ‌و کاری می‌باشد. اگر شما نیز کسب‌ و کاری دارید و می‌خواهید که از طریق انواع تبلیغات از لحاظ محتوا و پیشرفت برسید، استفاده از خدمات سایت رایا مارکتینگ می‌تواند به شما کمک کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.