مقالات آموزشی

بررسی نکات پر اهمیت در مورد بهبود سئو و بهینه سازی ‌وب‏سایت خبری

مفید بود؟

در این مقاله می‏توانید با نحوه بهینه سازی ‌وب‏سایت خبری خود در موتورهای جستجو آشنا شوید. نکات ارائه شده در این مقاله به شما کمک می‌کنند تا در بین سایر صفحات خبری رتبه بالاتری کسی کنید و ترافیک بیشتری را به سمت وب‏سایت خود هدایت کنید. وب‏سایت‌های خبری دارای مزیت‌های جریان مداوم محتوای جدید و ویژگی های خاص در Google مانند Top Stories هستند؛ اما برای بهبود سئو و بهینه سازی ‌وب‏سایت خبری روش‏های دیگری هم وجود دارد که منحصر به فرد هستند. انتشار محتوای خبری در جهان به تنهایی موجب جذب ترافیک به وب‏سایت، بهبود رتبه بندی و بهینه سازی ‌وب‏سایت خبری در گوگل نمی‌شود.

برای بهبود سئو و بهینه سازی ‌وب‏سایت خبری چه اقداماتی لازم است انجام شود؟

در این مقاله، پنج نکته اصلی که باید هنگام برنامه ریزی استراتژی بهبود سئو برای بهینه سازی ‌وب‏سایت خبری در نظر داشته باشید، به شما ارائه خواهیم داد تا بتوانید در رقابت با رقبا موفق باشید.

 1. محتوای ماندگار و همیشه سبز را متناسب با استراتژی و شیوه خود ایجاد کنید:

به عنوان یک وب‏سایت خبری، مدل اصلی کسب و کار شما درباره موضوعات به روز است؛ اما در 99 درصد موارد، مقاله هایی که در مورد موضوعات روز می‌نویسید، حتماً عمر کوتاهی خواهند داشت. در ابتدای انتشار مقاله، تعداد بازدیدکنندگان سیر صعودی خواهد داشت؛ اما باگذشت زمان، ترافیک کمتر خواهد شد.
این ویژگی به دلیل ماهیت مطالب خبری است. وب‏سایت شما همراه جریان اخبار پیش می‏رود؛ بنابراین برای اینکه سطح بالایی از ترافیک را به سمت وب‏سایت خود هدایت کنید، باید اخبار بیشتری را به موقع منتشر کنید تا به بهینه سازی ‌وب‏سایت خبری خود کمک کنید .

اما اگر مدل اصلی انتشار خبر را حفظ کنید و جریان ترافیک باثبات‌تری را به سمت وب‏سایت خود هدایت کنید، چه تأثیری روی وب‏سایت شما خواهد داشت؟ شما برای دستیابی به چنین موقعیتی می‌توانید محتوای همیشه سبز و ماندگار را ایجاد می‌کنید. محتوای همیشه سبز محتوایی است که به مدت طولانی با موضوع ‏وب‏سایت شما مرتبط است  و برای کاربران مفید است. یک نمونه از وب‏سایت‌های خبری که این کار را به خوبی انجام داده است Bankrate است:
بامطالعه گزارش صفحات برتر ارگانیک Ahrefs، می‌توانید ببینید که 10 صفحه برتر این وب‏سایت خبری همیشه در بالاترین رده هستند که این امر به دلیل وجود محتوای همیشه سبز آن‌ها است. سپس آن‌ها اخبار خود را در زیر بخش‌های اصلی منتشر می‌کنند و شواهد و منابع قدرتمند و مرتبط با اخبار را به واسطه انتشار محتوای همیشه سبز و ماندگار ایجاد می‌کنند. درحالی‌که آن‌ها میزان مناسبی از ترافیک مقاله های خبری واقعی را دریافت می‌کنند، توانایی ایجاد فرصت‌های همیشه سبز را دارند تا جریان ترافیک ثابت‌تری را به سمت وب‏سایت خود هدایت کنند.

 2. مطمئن شوید محتوای شما در Google News نشان داده می‌شود:

قرار دادن مطالب شما درGoogle News  ضروری است. برای اطمینان از مطابقت وب‏سایت خود با استانداردهای Google، شروع به بررسی دستورالعمل‌های فرمت محتوا کنید. اکثر منابع خبری معتبر و معروف از این دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند. در مرحله بعد، دستورالعمل‌های فنی ساخت محتوا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گوگل می‌تواند وب‏سایت شما را ببیند. همچنین متوجه گوگل متوجه خواهد شد که کدامیک از مقالات خبری مربوط به صفحات شما هستند.
وقتی همه چیز خوب به نظر می‌رسد، برای تأیید، وب‏سایت خود را  به گوگل ارسال کنید. معمولاً در عرض 3 هفته می‌توانید ببینید آیا وب‏سایت شما تأیید شده است یا خیر. هنگامی‌که وب‏سایت شما تأیید شد، به تولید محتوای باکیفیت و قوی ادامه دهید.
Google News بر اساس بسیاری از اصول اولیه بهبود سئو مانند جستجوی ارگانیک عمل می‌کند. عواملی مانند اعتبار صنعت، کلمات کلیدی بهینه سازی شده، خاص بودن مطلب و به اشتراک گذاری مطالب به شما کمک می‌کنند، رتبه بهتری در بین رقبا کسب کنید و از Google News بازدیدهای بیشتری را دریافت کنید.

3. روی ساخت ماهرانه وب‏سایت خود تمرکز کنید

یکی از چالش‌های بهینه سازی ‌وب‏سایت خبری، بهبود سئو است؛ زیرا این ‌وب‏سایت‌ها بزرگ هستند و دائماً در حال رشد هستند. نحوه ساخت وب‏سایت ازنظر ثبات در هدایت وب‏سایت به سمت خوانندگان و سهولت بازدیدها در موتورهای جستجو مهم است.

هر ‌وب‏سایت خبری حتماً باید تگ‌ها و طبقه بندی‌های موجود در وب‏سایت خود را بررسی کند تا از عملکرد مناسب آن‌ها برای وب‏سایت مطمئن شود. شما به تگ‌ها و طبقه بندی مناسبی نیاز دارید تا خوانندگان بتوانند به راحتی مطالب موردنیاز خود را پیدا کنند، بنابراین بررسی کنید که آیا آن‌ها در ‌وب‏سایت شما ارزش مناسبی دارند؟ وجود چندین تگ برای چند مقاله محدود ممکن است برای یکی کردن مطالب زیاد در تعداد کمی از صفحات مفیدتر باشد.

یکی دیگر از جنبه های مهم ساختار وب‏سایت، عمق آن است. عمق وب‏سایت یعنی کاربر نیاز به چند کلیک دارد تا از صفحه اصلی وب‏سایت به صفحه دیگری برود؟ تعداد کلیک‏ها در حد امکان باید پایین باشد. موتورهای جستجو با دنبال کردن لینک‌ها از صفحه ای به صفحه دیگر، وب‏سایت شما را می‌بینند و هرچه وب‏سایت شما عمق کمتری داشته باشد، احتمال ایندکس شدن هر یک از صفحات آن بیشتر خواهد شد. داشتن یک سیستم منظم تگ گذاری به این امر کمک می‌کند.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای بهبود ساختار وب‏سایت خود انجام دهید این است که به جای استفاده از دکمه ‌های “Next” و “Previous” شماره گذاری صفحات را به پایین صفحات وب‏سایت اضافه کنید. این امر باعث می‌شود از همان ابتدای ورود به سایت، بدون نیاز به مرور در صفحات دیگر، به صفحات موردنظر خود بروید.

 4. قابلیت استفاده از موبایل برای وب‏سایت بسیار مهم است:

امروزه قابلیت استفاده از موبایل برای هر وب‌‏سایتی مهم است، اما برای ‌وب‏سایت‌ خبری، اهمیت بیشتری دارد. باید وب‏سایت شما با استفاده از طراحی ریسپانسیو (Responsive) ساخته شود تا فرمت وب‏سایت شما متناسب با اندازه صفحه نمایش بیننده تغییر کند. همچنین ممکن است بخواهید از AMP استفاده کنید. AMP نوعی فناوری انتشار مطالب است که قالب بندی اصلی ‌وب‏سایت را حذف می‌کند و باعث می‌شود صفحات به سرعت برای کاربران تلفن همراه لود شوند. با این حال، قبل از انجام این کار، می‌توانید یک مطالعه موردی AMP را از Independent.Ie بخوانید.

5. بهینه سازی ‌وب‏سایت خبری برای سرعت بخشیدن بازدید از ‌وب‏سایت:

وقتی می‌خواهید اخبار جدید را در مورد رویدادهای در حال وقوع منتشر کنید، انتظار دارید صفحات شما به سرعت توسط گوگل دیده شده و رتبه بندی شوند. همچنین افراد منتظر انتشار چنین اخباری در یک وب‏سایت کُند نمی‌مانند؛ به ویژه هنگامی‌که وب‏سایت‌های زیادی برای چنین اخباری وجود دارند.
خوشبختانه چندین عامل برای بهبود سئو وجود دارد که می‌توانند به سرعت بازدید مطالب از وب‏سایت خبری کمک کنند، ازجمله سرعت وب‏سایت، عملکرد وب‏سایت میزبان و نقشه های XML وب‏سایت. با این حال، نقشه های وب‏سایت خبری نمی‌توانند مانند سایر نقشه های وب‏سایت عمل کنند. گوگل دستورالعمل‌های مهمی را برای نقشه های وب‏سایت‏های خبری که در یک حوزه خاص فعالیت می‏کنند، ارائه کرده است.

ابتدا لازم است 1000 آدرس اینترنتی (URL) یا کمتر را در نقشه وب‏سایت خبری خود اضافه کنید. البته، می‌توانید با تقسیم URL ها به چندین نقشه وب‏سایت، آدرس‌های بیشتری را اضافه کنید، اما مطمئن شوید که بیشتر از 50،000 نقشه وب‏سایت را در فایل فهرست نقشه وب‏سایت خود اضافه نکنید.  علاوه بر این باید همیشه نقشه وب‏سایت خود را از طریق مقالات جدید، به روز رسانی کنید تا Googlebot را جذب کنید.

اما وقتی URL های مقاله جدید را ارسال می‌کنید، برای هر URL یک نقشه وب‏سایت خبری ایجاد نکنید. به جای این کار نقشه وب‏سایت موجود خود را به روز کنید. نقشه وب‏سایت خبری فقط باید شامل اخبار دو روز گذشته باشد. همچنین تمام مقالات باید به مدت 30 روز در فهرست اخبار روز باقی بمانند.  درنهایت، وقتی می‌خواهید نقشه وب‏سایت خود را ایجاد کنید، از افزونه های بدون گوگل استفاده کنید.

Google Sitemap Generator، URL هایی دارد که مرتبط با محتوای خبری وب‏سایت شما نیست. دفعات انتشار در وب‏سایت شما نیز بر سرعت بازدید آن تأثیر مثبتی خواهد داشت. از این گذشته، اگر Googlebot به طور مداوم با هر بازدید، محتوای جدیدی را در ‌وب‏سایت شما پیدا کند، بیشتر وارد وب‏سایت شما می‌شود. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که کیفیت بیشتر از کمیت ارزش دارد.

اطمینان حاصل کنید که محتوای خبری شما از  ارزش و کیفیت کافی برخوردار است. اگر بیش از حد مطلب پست کنید یا محتوای غیر مفید را منتشر کنید، Googlebot بودجه بازدید (Crawl Budget) محتوای ارزشمند در صفحات کم ارزش و غیر مفید را از بین می‌برد، یعنی محتوای خوب شما ممکن است مخفی بماند.

به عنوان یک قاعده کلی، هیچ وقت محتوای تکراری را منتشر نکنید و صفحات ناخواسته را با Robots.Txt یا ربات‌های متا مسدود کنید تا از سرعت بازدید بهینه مطمئن شوید. عملکرد وب‏سایت‌ خبری با سایر وب‏سایت‌ها متفاوت است. اکثر بازدیدکنندگان جذب محتوای خبری کوتاه می‌شوند. اگر به دستورالعمل‌های ارائه شده در این مقاله توجه کنید می‏توانید بهینه سازی ‌وب‏سایت خبری خود را سرعت ببخشید. درنتیجه از مزایای افزایش ترافیک و خوانندگان بهره مند خواهید شد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.