در این مقاله میتوانید با نحوه بهینه سازی وبسایت خبری خود در موتورهای جستجو آشنا شوید. نکات ارائه شده در این مقاله به شما کمک میکنند تا در بین سایر صفحات خبری رتبه بالاتری کسی کنید و ترافیک بیشتری را به سمت وبسایت خود هدایت کنید. وبسایتهای خبری دارای مزیتهای جریان مداوم محتوای جدید و ویژگی های خاص در Google مانند Top Stories هستند؛ اما برای بهبود سئو و بهینه سازی وبسایت خبری روشهای دیگری هم وجود دارد که منحصر به فرد هستند. انتشار محتوای خبری در جهان به تنهایی موجب جذب ترافیک به وبسایت، بهبود رتبه بندی و بهینه سازی وبسایت خبری در گوگل نمیشود.
برای بهبود سئو و بهینه سازی وبسایت خبری چه اقداماتی لازم است انجام شود؟
در این مقاله، پنج نکته اصلی که باید هنگام برنامه ریزی استراتژی بهبود سئو برای بهینه سازی وبسایت خبری در نظر داشته باشید، به شما ارائه خواهیم داد تا بتوانید در رقابت با رقبا موفق باشید.
1. محتوای ماندگار و همیشه سبز را متناسب با استراتژی و شیوه خود ایجاد کنید:
به عنوان یک وبسایت خبری، مدل اصلی کسب و کار شما درباره موضوعات به روز است؛ اما در 99 درصد موارد، مقاله هایی که در مورد موضوعات روز مینویسید، حتماً عمر کوتاهی خواهند داشت. در ابتدای انتشار مقاله، تعداد بازدیدکنندگان سیر صعودی خواهد داشت؛ اما باگذشت زمان، ترافیک کمتر خواهد شد.
این ویژگی به دلیل ماهیت مطالب خبری است. وبسایت شما همراه جریان اخبار پیش میرود؛ بنابراین برای اینکه سطح بالایی از ترافیک را به سمت وبسایت خود هدایت کنید، باید اخبار بیشتری را به موقع منتشر کنید تا به بهینه سازی وبسایت خبری خود کمک کنید .
اما اگر مدل اصلی انتشار خبر را حفظ کنید و جریان ترافیک باثباتتری را به سمت وبسایت خود هدایت کنید، چه تأثیری روی وبسایت شما خواهد داشت؟ شما برای دستیابی به چنین موقعیتی میتوانید محتوای همیشه سبز و ماندگار را ایجاد میکنید. محتوای همیشه سبز محتوایی است که به مدت طولانی با موضوع وبسایت شما مرتبط است و برای کاربران مفید است. یک نمونه از وبسایتهای خبری که این کار را به خوبی انجام داده است Bankrate است:
بامطالعه گزارش صفحات برتر ارگانیک Ahrefs، میتوانید ببینید که 10 صفحه برتر این وبسایت خبری همیشه در بالاترین رده هستند که این امر به دلیل وجود محتوای همیشه سبز آنها است. سپس آنها اخبار خود را در زیر بخشهای اصلی منتشر میکنند و شواهد و منابع قدرتمند و مرتبط با اخبار را به واسطه انتشار محتوای همیشه سبز و ماندگار ایجاد میکنند. درحالیکه آنها میزان مناسبی از ترافیک مقاله های خبری واقعی را دریافت میکنند، توانایی ایجاد فرصتهای همیشه سبز را دارند تا جریان ترافیک ثابتتری را به سمت وبسایت خود هدایت کنند.
2. مطمئن شوید محتوای شما در Google News نشان داده میشود:
قرار دادن مطالب شما درGoogle News ضروری است. برای اطمینان از مطابقت وبسایت خود با استانداردهای Google، شروع به بررسی دستورالعملهای فرمت محتوا کنید. اکثر منابع خبری معتبر و معروف از این دستورالعملها پیروی میکنند. در مرحله بعد، دستورالعملهای فنی ساخت محتوا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گوگل میتواند وبسایت شما را ببیند. همچنین متوجه گوگل متوجه خواهد شد که کدامیک از مقالات خبری مربوط به صفحات شما هستند.
وقتی همه چیز خوب به نظر میرسد، برای تأیید، وبسایت خود را به گوگل ارسال کنید. معمولاً در عرض 3 هفته میتوانید ببینید آیا وبسایت شما تأیید شده است یا خیر. هنگامیکه وبسایت شما تأیید شد، به تولید محتوای باکیفیت و قوی ادامه دهید.
Google News بر اساس بسیاری از اصول اولیه بهبود سئو مانند جستجوی ارگانیک عمل میکند. عواملی مانند اعتبار صنعت، کلمات کلیدی بهینه سازی شده، خاص بودن مطلب و به اشتراک گذاری مطالب به شما کمک میکنند، رتبه بهتری در بین رقبا کسب کنید و از Google News بازدیدهای بیشتری را دریافت کنید.
3. روی ساخت ماهرانه وبسایت خود تمرکز کنید
یکی از چالشهای بهینه سازی وبسایت خبری، بهبود سئو است؛ زیرا این وبسایتها بزرگ هستند و دائماً در حال رشد هستند. نحوه ساخت وبسایت ازنظر ثبات در هدایت وبسایت به سمت خوانندگان و سهولت بازدیدها در موتورهای جستجو مهم است.
هر وبسایت خبری حتماً باید تگها و طبقه بندیهای موجود در وبسایت خود را بررسی کند تا از عملکرد مناسب آنها برای وبسایت مطمئن شود. شما به تگها و طبقه بندی مناسبی نیاز دارید تا خوانندگان بتوانند به راحتی مطالب موردنیاز خود را پیدا کنند، بنابراین بررسی کنید که آیا آنها در وبسایت شما ارزش مناسبی دارند؟ وجود چندین تگ برای چند مقاله محدود ممکن است برای یکی کردن مطالب زیاد در تعداد کمی از صفحات مفیدتر باشد.
یکی دیگر از جنبه های مهم ساختار وبسایت، عمق آن است. عمق وبسایت یعنی کاربر نیاز به چند کلیک دارد تا از صفحه اصلی وبسایت به صفحه دیگری برود؟ تعداد کلیکها در حد امکان باید پایین باشد. موتورهای جستجو با دنبال کردن لینکها از صفحه ای به صفحه دیگر، وبسایت شما را میبینند و هرچه وبسایت شما عمق کمتری داشته باشد، احتمال ایندکس شدن هر یک از صفحات آن بیشتر خواهد شد. داشتن یک سیستم منظم تگ گذاری به این امر کمک میکند.
یکی دیگر از کارهایی که میتوانید برای بهبود ساختار وبسایت خود انجام دهید این است که به جای استفاده از دکمه های “Next” و “Previous” شماره گذاری صفحات را به پایین صفحات وبسایت اضافه کنید. این امر باعث میشود از همان ابتدای ورود به سایت، بدون نیاز به مرور در صفحات دیگر، به صفحات موردنظر خود بروید.
4. قابلیت استفاده از موبایل برای وبسایت بسیار مهم است:
امروزه قابلیت استفاده از موبایل برای هر وبسایتی مهم است، اما برای وبسایت خبری، اهمیت بیشتری دارد. باید وبسایت شما با استفاده از طراحی ریسپانسیو (Responsive) ساخته شود تا فرمت وبسایت شما متناسب با اندازه صفحه نمایش بیننده تغییر کند. همچنین ممکن است بخواهید از AMP استفاده کنید. AMP نوعی فناوری انتشار مطالب است که قالب بندی اصلی وبسایت را حذف میکند و باعث میشود صفحات به سرعت برای کاربران تلفن همراه لود شوند. با این حال، قبل از انجام این کار، میتوانید یک مطالعه موردی AMP را از Independent.Ie بخوانید.
5. بهینه سازی وبسایت خبری برای سرعت بخشیدن بازدید از وبسایت:
وقتی میخواهید اخبار جدید را در مورد رویدادهای در حال وقوع منتشر کنید، انتظار دارید صفحات شما به سرعت توسط گوگل دیده شده و رتبه بندی شوند. همچنین افراد منتظر انتشار چنین اخباری در یک وبسایت کُند نمیمانند؛ به ویژه هنگامیکه وبسایتهای زیادی برای چنین اخباری وجود دارند.
خوشبختانه چندین عامل برای بهبود سئو وجود دارد که میتوانند به سرعت بازدید مطالب از وبسایت خبری کمک کنند، ازجمله سرعت وبسایت، عملکرد وبسایت میزبان و نقشه های XML وبسایت. با این حال، نقشه های وبسایت خبری نمیتوانند مانند سایر نقشه های وبسایت عمل کنند. گوگل دستورالعملهای مهمی را برای نقشه های وبسایتهای خبری که در یک حوزه خاص فعالیت میکنند، ارائه کرده است.
ابتدا لازم است 1000 آدرس اینترنتی (URL) یا کمتر را در نقشه وبسایت خبری خود اضافه کنید. البته، میتوانید با تقسیم URL ها به چندین نقشه وبسایت، آدرسهای بیشتری را اضافه کنید، اما مطمئن شوید که بیشتر از 50،000 نقشه وبسایت را در فایل فهرست نقشه وبسایت خود اضافه نکنید. علاوه بر این باید همیشه نقشه وبسایت خود را از طریق مقالات جدید، به روز رسانی کنید تا Googlebot را جذب کنید.
اما وقتی URL های مقاله جدید را ارسال میکنید، برای هر URL یک نقشه وبسایت خبری ایجاد نکنید. به جای این کار نقشه وبسایت موجود خود را به روز کنید. نقشه وبسایت خبری فقط باید شامل اخبار دو روز گذشته باشد. همچنین تمام مقالات باید به مدت 30 روز در فهرست اخبار روز باقی بمانند. درنهایت، وقتی میخواهید نقشه وبسایت خود را ایجاد کنید، از افزونه های بدون گوگل استفاده کنید.
Google Sitemap Generator، URL هایی دارد که مرتبط با محتوای خبری وبسایت شما نیست. دفعات انتشار در وبسایت شما نیز بر سرعت بازدید آن تأثیر مثبتی خواهد داشت. از این گذشته، اگر Googlebot به طور مداوم با هر بازدید، محتوای جدیدی را در وبسایت شما پیدا کند، بیشتر وارد وبسایت شما میشود. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که کیفیت بیشتر از کمیت ارزش دارد.
اطمینان حاصل کنید که محتوای خبری شما از ارزش و کیفیت کافی برخوردار است. اگر بیش از حد مطلب پست کنید یا محتوای غیر مفید را منتشر کنید، Googlebot بودجه بازدید (Crawl Budget) محتوای ارزشمند در صفحات کم ارزش و غیر مفید را از بین میبرد، یعنی محتوای خوب شما ممکن است مخفی بماند.
به عنوان یک قاعده کلی، هیچ وقت محتوای تکراری را منتشر نکنید و صفحات ناخواسته را با Robots.Txt یا رباتهای متا مسدود کنید تا از سرعت بازدید بهینه مطمئن شوید. عملکرد وبسایت خبری با سایر وبسایتها متفاوت است. اکثر بازدیدکنندگان جذب محتوای خبری کوتاه میشوند. اگر به دستورالعملهای ارائه شده در این مقاله توجه کنید میتوانید بهینه سازی وبسایت خبری خود را سرعت ببخشید. درنتیجه از مزایای افزایش ترافیک و خوانندگان بهره مند خواهید شد.