مقالات آموزشی

بررسی شانزده نمونه بیوگرافی حرفه‌ای و توضیحاتی در این خصوص

مفید بود؟

شانزده نمونه بیوگرافی حرفه‌ای

در این مقاله ما نمونه‌های بیوگرافی را برای شما آماده کرده‌ایم تا با مشاهده آنها هم نحوه نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای را یاد بگیرید و هم از آنها ایده بگیرید تا بیوگرافی خود را خاص و منحصر به فرد کنید.
اغلب ما تا وقتی که کسی مجبورمان نکند، اصلا به نحوه نوشتن بیوگرافی فکر هم نمی‌کنیم. بعد ناگهان از ما خواسته می‌شود تا بعدازظهر بیوگرافی حرفه‌ای خودمان را برایشان ایمیل کنیم! آن وقت است که به دست و پا می‌افتیم و در نهایت هم چنان بیوگرافی کسل‌کننده‌ای آماده می‌کنیم که خودمان هم از ارسالش پشیمان خواهیم شد.
اما چاره چیست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه با هم یاد بگیریم که چگونه بیوگرافی حرفه‌ای بنویسیم.

چگونه بیوگرافی حرفه‌ای بنویسیم

نوشتن یک بیوگرافی حرفه‌ای برای نشان دادن آنچه به مخاطبان خود ارائه ‌می‌دهید، می‌تواند به رشد شما کمک کند. بنابراین نوشتن آن به صورت حرفه‌ای و صحیح اهمیت بسیاری دارد. در ادامه ما به صورت مرحله به مرحله این کار را به شما یاد می‌دهیم.

یک – ایجاد صفحه «درباره ما» در وبسایت خود

قبل از این که شروع به نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای خود کنید، به فضایی برای این کار احتیاج دارید؛ مثل فیس بوک، لینکدین، اینستاگرام، وبسایت شخصی، وبلاگ شخصی، وبسایت صنعت، وبلاگ صنعت و غیره. ممکن است برخی از این فضاها را هم تاکنون تجربه کرده باشید. در بیوگرافی‌هایی که در ادامه خواهند آمد، خواهید دید که بسته به این که در کدام فضا باشید، لحن و طول بیوگرافی‌تان باید فرق کند. مثلا در اینستاگرام فقط در حد 150 کلمه می‎توانید در قسمت بیوگرافی بنویسید، در حالی که در وبسایت شخصی خودتان هرچقدر که دوست دارید می‌نویسید. فرقی نمی‌کند کجا بیوگرافی‌تان را می‌نویسید و در چه حد و اندازه‌ای، مهم آن است که بیوگرافی شما بتواند شما را به مخاطبانتان معرفی کند.

دو – بیوگرافی را با نام و نام خانوادگی‌تان شروع کنید

حتی اگر خوانندگان شما هیچ چیزی از بیوگرافی شما یادشان نماند، نام شما را حتما به یاد خواهند سپرد. به همین دلیل بهترین کار این است که نام و نام خانوادگی اولین حروف بیوگرافی حرفه‌ای شما باشند.
دقت کنید حتی اگر نام شما بنا به فضایی که در اختیار دارید، بالای صفحه حک شده باشد، اصلا اشکالی ندارد دوباره تکرارش کنید.

سه – هر نام تجاری مرتبطی را بنویسید

بیوگرافی حرفه‌ای شما نماینده خود شماست یا شغلی که برعهده دارید؟ مطمئن شوید آنچه می‌خواهید به آن مرتبط شوید، در بیوگرافی‌تان ذکر شده باشد. حتی اگر فریلنسر هم باشید ممکن است نام تجاری شخصی یا نام مستعاری داشته باشید که مشتریانتان شما را با آن نام می‌شناسند. برای مثال به این نمونه‌ها دقت کنید:
بازاریابی لیندسی کولوویچ
لیندسی سئو
مشاوره کولوویچ
محتوای کولوویچ
اگر هم شرکتی را تاسیس کرده‌اید و می‌خواهید نام آن از نام خودتان جدا دیده شود، می‌توانید اینگونه بنویسید:
لیندسی کولوویچ بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوره کولوویچ

چهار – شغل فعلی خودتان را بنویسید

فرقی نمی‌کند رمان‌نویس باشید یا متخصص ویراستاری؛ در این قسمت باید شغل خودتان و کاری که برای گذران زندگی زندگی انجام می‌دهید را شرح بدهید. فکر نکنید مخاطبینتان می‌دانند با چه کسی رودررو هستند! نه! آنها هیچ چیزی درباره شما نمی‌دانند. پس مسئولیت‌های اصلی خودتان را شرح بدهید و به خوانندگانتان کمک کنید تصویری از شما به دست آورند.

پنج – به موفقیت‌های حرفه‌ای‌تان اشاره کنید

بیوگرافی حرفه‌ای موفق درست مثل یک کسب و کار موفق است که مشتری را به سوی خود می‌کشاند. بنابراین در نحوه نوشتن یک بیوگرافی حرفه‌ای موفق یادتان باشد که باید به مخاطبانتان اطلاع بدهید که تا حال چه چیزی به دست آورده‌اید و چه کارهایی کرده‌اید که حالا تبدیل به یک مهره ارزشمند در حرفه و کسب و کار خودتان شده‌اید.

شش – درباره اهمیت کارتان و ارزشمندی آن بنویسید

چرا در حال انجام این کار هستید؟ تفاوت حضور شما در بازار با دیگران در چیست؟ چرا تصور می‌کنید همکاری با شما یک سرمایه گذاری موفق و ارزشمند است؟ درباره همه اینها بنویسید.

هفت – نشان بدهید خارج از محیط کار چه کسی هستید

هر آدمی فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها و علایقی خارج از محیط کار خود دارد که می‌تواند برای مخاطبینش جذابیت داشته باشد. به صورت خلاصه درباره خانواده، زادگاهتان، ورزش موردعلاقه‌تان، سرگرمی‌هایتان، موسیقی و سفر و هرآنچه به صورت تفریحی روی آن کار می‌کنید بنویسید. مردم ارتباط داشتن با دیگران را دوست دارند. هرچقدر شفاف‌تر باشید، مردم بیشتر شما را دوست خواهند داشت.

هشت – کمی چاشنی شوخی به بیوگرافی‌تان اضافه کنید 

بیوگرافی حرفه‌ای خود را نوشتن یک عبارت یا جمله خنده‌دار تمام کنید. مطمئن شوید با گفتن یک چیز عجیب و غریب و منحصر به فرد، مخاطبانتان هرگز شما را فراموش نمی‌کنند.
وقتی در حال نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای خود هستید، این مراحل را دنبال کنید اما وسواس نداشته باشید. یادتان باشد قرار نیست مخاطبانتان را بمباران اطلاعاتی کنید. اگر چنین کاری بکنید، آنها بلافاصله خسته شده و شما را رها می‌کنند.

چرا نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای برای یک فرد حرفه‌ای اهمیت دارد؟

حتما بسیاری از شما موقع خواندن این مقاله با خودتان فکر می‌کنید مگر چند نفر بیوگرافی حرفه‌ای می‌خوانند که ما نگران آن باشیم؟ در پاسخ باید بگویم تقریبا همه مردم! در واقع هیچ راهی برای فهمیدن اینکه چه کسانی بیوگرافی حرفه‌ای شما را می‌خوانند وجود ندارد. مطمئنا دوست ندارید وقتی آدم‌های درست و حسابی بیوگرافی شما را می‌خوانند خیلی زود خسته و کسل شوند! برعکس دلتان می‌خواهد بیوگرافی حرفه‌ای شما همیشه آماده باشد تا توجه آنها را جلب کند.
در واقع رزومه فقط وقتی به دردتان می‌خورد که خودتان می‌خواهید برای موقعیت خاصی درخواست بدهید، ولی بیوگرافی حرفه‌ای شما بسیار زیاد دیده می‌شود.
ما شانزده مورد از بهترین نمونه‌های بیوگرافی حرفه‌ای را از جاهای مختلف جمع‎آوری کرده‌ایم تا شما هنگام نوشتن بیوگرافی خود از آنها الهام بگیرید.

بهترین نمونه‌های بیوگرافی حرفه‌ای

1. چیماماندا نگوزی آدیچی

پلتفرم بیوگرافی: وب سایت شخصی
چیماماندا نگوزی آدیچی بیوگرافی حرفه‌ای خود را با دعوت به دنیای خود آغاز کرده است. در یک جمله بدنه اثر خود را که به سی زبان مختلف توسط چندین ناشر به چاپ رسیده است، بیان می‌کند.

 

او در کنار حرفه نویسندگی که در آن خوب درخشیده است، حرفه دیگر خود، یعنی سخنرانی را هم به نمایش گذاشته است تا به خوانندگان نشان دهد که با یک فرد حرفه‌ای روبرو هستند. سپس بیوگرافی به کارهای اخیر او پرداخته و نگاهی گذرا به محل زندگی او در آمریکا و نیجریه دارد. در نهایت هم بیوگرافی وی با دعوت خواننده برای مطالعه دقیق‌تر بیوگرافی وی در آدرسی که آمده است، به پایان می‌رسد که به خواننده امکان دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد وی را می‌دهد.

2. آن هندلی

پلتفرم بیوگرافی: وب سایت شخصی
اگر بازاریاب باشید، احتمالاً نام آن هندلی را شنیده‌اید. فهرست اعتبارات او بسیار طولانی است و حتی اگر می‌خواست، می‌توانست این فهرست را طولانی‌تر هم بکند.

 

ولی واقعیت این است که وقتی افراد همه دستاوردها و موفقیت‌های خود را در بیوگرافی خود ذکر می‌کنند، خوانندگان آنها را خودخواه و مغرور تصور می‌کنند. این امکان وجود دارد که تعداد اندکی تحت تاثیر قرار بگیرند، ولی اکثر افراد موقع خواندن چنین بیوگرافی‌هایی دلزده و خسته می‌شوند. به این فکر کنید که آیا دلتان می‌خواهد اکثر خوانندگانتان موقع مطالعه بیوگرافی‌تان خسته شوند؟
برای اینکه خودخواه به نظر نرسید، به این فکر کنید که چگونه موفقیت‌های خود را بدون اینکه لاف و گزاف به نظر برسند، شرح دهید.
آن هندلی این کار را با بیان چکیده‌ای از کار خود شروع کرده است:
« اینجا وب سایت آن هندلی است که کمی هم شبیه خود اوست… اگر این جزییات برایتان کافی نیست، می‌توانید اینجا بیشتر درباره من بخوانید»
لحن دوستانه و ساده هندلی، به جای اینکه خواننده را خاموش و سرکوب کند، به دانستن بیشتر درباره خودش دعوت می‌کند. اگر لینکی را که آدرسش را گذاشته است، دنبال کنید، وارد یک صفحه اختصاصی از بیوگرافی کامل آن هندلی می‌شوید که او آن را به دو قسمت تقسیم کرده است: نسخه کوتاه که یک فهرست پر از کارهای مهم است و نسخه طولانی که پاراگراف بندی شده و همه چیز در آنجا شرح داده شده است.

3. ربکا بولویت

پلتفرم بیوگرافی: اینستاگرام
اینستاگرام یک پلتفرم عالی برای نوشتن بیوگرافی‌های خوب است. البته در اینستاگرام جای خاصی برای نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای که بتوانید همه چیز را درباره خودتان بنویسید، وجود ندارد و البته چون یک اپلیکیشن مخصوص تلفن‌های هوشمند است بسیاری از افراد بدون هیچ عکس‌العملی بیوگرافی‌ها را می‌خوانند.
فضای محدود نوشتن بیوگرافی در اینستاگرام مستلزم آن است که فقط به سراغ مهم‌ترین ویژگی‌های خود بروید و آن را به صورت خلاصه بیان کنید. ربکا بولویت هم این کار را به عالی‌ترین شکل ممکن انجام داده است.

 

او با زیرکی تمام از ایموجی‌ها در بیوگرافی خود استفاده می‌کند تا به فالوورهایش نشان دهد که بلد است چگونه محتوای ارزشمند تولید کند. او با استفاده از یک ایموجی و یک عبارت کوتاه به خوانندگانش می‌گوید که برنده بیشترین جایزه وبلاگ نویسی از BC شده است. مخاطب بدون نگاه کردن به تصاویر وی، مجذوب بیوگرافی‌اش می‌شود.
همه بیوگرافی او از همین الگو پیروی می‌کند. ایموجی‌های مناسب و عبارت‌های درست و حسابی تا به خواننده نشان بدهد که کیست. او بعد از گذاشتن یک ایموجی قلب، به صفحه اینستاگرام شوهرش لینک می‌دهد و در نهایت با گذاشتن ایموجی یک دوربین و یک عبارت کوتاه به فالوورهایش اطمینان می‌دهد که تمام عکس‌ها را خودش گرفته است.

4. مارک گالیون

پلتفرم بیوگرافی: توییتر
مارک گالیون به عنوان یک سرمایه گذار مهم و مدیر چند شرکت تازه تاسیس، نسخه‌های مختلفی از بیوگرافی خود در پلتفرم‌های مختلف ارائه کرده است که بعضی از این نسخه‌ها رسمی‌تر از بقیه هستند. اما در توییتر اطلاعات مربوط به خود را با دقت زیاد به گونه‌ای بیان می‌کند که مخصوصا با استفاده از شوخ‌طبعی‌اش، اجازه برقراری ارتباط با مخاطبانش را بدهد.
چرا وقتی چند شرکت دارد که مدام باید برای آنها به دنبال بودجه باشد، از لحن طنزآلود استفاده می‌کند؟ این یک تاکتیک کاملا عمدی است؛ مار کاز این روش استفاده می‌کند تا هم برند خود را تر و تازه و شاداب نشان دهد و هم اینکه به عنوان یک کارآفرین، هویت شناخته شده خود را حفظ کند.

 

مارک از بیوگرافی توییتر خود برای این استفاده می‌کند که نشان دهد یک انسان است، همچنین این پلتفرم به او کمک می‌کند با دوستداران و سرمایه‌گذاران بالقوه خود ارتباط برقرار کند.
یادتان باشد هنگام استفاده از پلتفرم بیوگرافی حتما مخاطبین خود و نیز برندی که قرار است برای خود درست کنید را در نظر بگیرید و به بهترین نحو ممکن از این پلتفرم استفاده کنید.

5. Chime Mmeje

پلتفرم بیوگرافی: لینکدین
بیوگرافی که در آن برای خواننده دامی پهن شده باشد، مطمئنا او را به خواندن ترغیب می‌کند. Chima یک نویسنده مستقل سئو است که «به شدت در انجام یک کار خوب است»: کمک به شرکت‌ها برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی مورد نظر خود. او با هدایت مخاطبانش به سوی دامی که با نیازهای بازاریابی مخاطب منطبق است، خواننده را گرفتار خود می‌کند.

 

آنچه او کرده است، باعث شده است بیوگرافی حرفه‌ای او کاملا با بقیه بیوگرافی‌ها فرق داشته باشد. Chima به جای اینکه لیستی از تقدیرنامه‌هایش را ردیف کند، موفقیت‌های مشتریانش را با دیگران به اشتراک گذاشته است. این کار دو فایده مهم دارد: هم اعتماد خوانندگان را نسبت به توانایی خود بالا می‎برد و هم لیستی از مشتریانش ارائه می‌کند. او به صورت خلاصه روند کار خود را هم فهرست بندی کرده است تا مشتریانش بدانند موقعی که برای انجام کارشان به سراغ او می‌روند، باید انتظار چه چیزی را داشته باشند. در نهایت هم خیلی ساده خواسته است برای تماس با وی و کسب اطلاعات بیشتر، ایمیل بزنند.

6. DJ Nexus

پلتفرم بیوگرافی: فیس بوک
این دی جی جوان که در نیوانگلند زندگی می‌کند، خودش بیش از دو هزار فالوور از بوستون، ماساچوست و غیره دارد. حتی اگر به نوع موسیقی او علاقه‌ای هم نداشته باشید، بیوگرافی جذاب فیس‌بوک او شما را رها نمی‌کند.

 

جیمرسون با نام مستعار DJ Nexus، تقریبا از تمام قسمت‌های بخش درباره من در پلتفرم فیس بوک استفاده کرده است. در واقع همه مخاطبانش می‌دانند در چه ژانری کار می‌کند، اهل کجاست و با چه کسانی کار کرده است. این مورد آخر بسیار منحصر به فرد است و به ندرت در بیوگراف حرفه‌ای نوشته می‌شود.
قسمت جالب بیوگرافی او، عبارتی است که زیر عنوان «درباره من» نوشته است: ساکت در طول روز، پرسروصدا در طول شب! که به ما می‌گوید چه وقت‌های کار می‌کند.
اما بیوگرافی جذاب و درخشان او همینجا تمام نمی‌شود. نکته جالب در مورد فیس بوک این است که می‌‌توانید هرچقدر دلتان می‌خواهد بنویسید بدون اینکه مخاطبین خود را اذیت کنید. برای آنان که مختصری درباره او می‌خواهند، در حد همین تصویر کافی است، ولی اگر کسی دلش می‌خواهد بیشتر در مورد او بداند، جیمرسون به خوبی بیوگرافی خود را شرح می‌دهد که بخش کوتاهی از آن را می‌بینید:

 

او در این بخش درباره اینکه چگونه تبدیل به DJ Nexus شد می‌گوید و از شرکتی که بعدتر تاسیس کرد، تعریف می‌کند و البته اشاره می‌کند که همه این اتفاقات قبل از این که او به دانشگاه برود، رخ دادند. روشی که او استفاده کرده است، بهترین روش استفاده از پلتفرم فیس بوک است. مشتریان احتمالی او حتما دوست دارند چیزهایی درباره او بدانند. مخصوصا امروزه که فیس بوک مکانی برای تعاملات معنادار شده است، هیچ جایی بهتر از آنجا برای بیان بیوگرافی نیست.

7. لنا آکسلسون

پلتفرم بیوگرافی: وب سایت صنعت
وقتی نوبت به نوشتن می‌رسد، هیچ فرقی ندارد که قرار است بیوگرافی شما کجا گذاشته شود، در هرحال بیوگرافی حرفه‌ای شما هم مثل بقیه بیوگرافی‌هاست. یکی از رایج‌ترین اشتباهات مردم این است که فکر می‌کنند بیوگرافی با بقیه انواع نوشته‌ها فرق می‌کند. اگر شما هم اینگونه فکر کنید، احتمالا بیوگرافی‌تان خیلی کسل‌کننده می‌شود.
وقتی می‌خواهید بیوگرافی حرفه‌ای خود را بنویسید، به این فکر کنید که اگر قرار باشد برای وبلاگتان پستی بنویسید، چگونه شروع می‌کنید؟ مسلما برایش مقدمه می‌نویسید و ناگهان وارد اصل بحث نمی‌شوید. برای بیوگرافی هم باید این نکته را رعایت کنید.
بهترین بیوگرافی‌ها مختصر و کوتاه هستند (چیزی حدود دویست – سیصد کلمه). پس قرار نیست دستتان برای نوشتن هرچیزی باز باشد. اما فقط یک جمله کافی است تا خواننده را به خودتان جذب کرده، زمینه را برای نوشتن درباره موفقیت‌های بعدی آماده کرده و بیوگرافی‌تان را حسابی جذاب و متقاعدکننده کند.
مثلا به بیوگرافی لنا آکسلسون نگاه کنید. او یک تراپیست خانواده و زناشویی است، شغلی که قسمت مهمی از آن همدلی و دلسوزی است. بنابراین او بیوگرافی خود را با یک جمله عالی شروع می‌کند:
«وقتی انسان‌ها دچار ضربه یا فشارهای روانی شدیدی در زندگی می‌شوند، غیرطبیعی نیست که زندگی‌شان نیازمند گره‌گشایی شود».

 

در ادامه او از این می‌گوید که چرا کارش را دوست دارد، چگونه به مشتریانش کمک می‌کند و با بیمارانش روبرو می‌شود. حالا که خواننده جذب شده ست، وقت بیان اطلاعات آموزشی در قسمت پایانی است.
یادتان باشد قرار نیست بیوگرافی حرفه‌ای خشک و جدی باشد، اما نباید هم با شوخی و طنز شروع شود. بیوگرافی لنا همدلی و توجه یک فرد حرفه‌ای را نشان می‌دهد که با کمک آن توانسته توجه خواننده را هم به خود جلب کند.

8. مارک لوی

پلتفرم بیوگرافی: وب سایت شخصی
مارک لوی یکی از صاحبان مشاغل کوچک است و رویکرد سنتی‌تری را برای بیان بیوگرافی حرفه‌ای خود بر روی وبسایت شخصی خود در پیش گرفته است. البته که مراقب نحوه صحبت کردن با مخاطبانش هم هست.

 

قسمت جالب بیوگرافی وی، نحوه تنظیم کردن آن است. او در صفحه «درباره ما» دو شرح حال دارد: بیوگرافی شماره یک مارک لوی و بیوگرافی شماره دو مارک لوی.
نسخه اول، نسخه کوتاه بیوگرافی اوست که فقط نکات مهم را فهرست‌وار ذکر کرده است. نسخه دوم، نسخه طولانی بیوگرافی حرفه‌ای مارک است که بسیار جالب‌تر از نسخه اول است، زیرا جوری نوشته است که خواننده حس می‌کند در حال خواندن یک داستان جذاب است. حتی بعضی جاها به شدت خنده‌دار می‌شود. مثلا جایی نوشته است: « او از مدرسه دولتی می‌ترسید، عاشق بیسبال و فوتبال بود، تمام طول راه تا خانه را می‌دوید تا برنامه میمون‌ها را تماشا کند، به موزیک گروه جام و گروه بازکوک گوش می‌داد و کتاب‌های شعبده‌بازی را می‌خواند».
البته با توجه به این که مارک چندین کتاب نوشته است، نوشتن چنین متنی تعجب ندارد. اما لحن گفتگوی او باعث می‌شود شخصیت فوق‌العاده او و البته بیوگرافی حرفه‌ای‌اش بسیار درخشان باشد.

9. آودرا سیمپسون

پلتفرم بیوگرافی: وب سایت شخصی
بیوگرافی حرفه‌ای آودرا کلاسیک است و او فقط در چند پاراگراف به معرفی مختصر زندگی حرفه‌ای خودش پرداخته است. «چرا»ی این کار تاکیدی است که در قسمت اول بیوگرافی خود داشته است، یعنی قبل از اینکه به قسمتی برسد که چه روشی برای انجام کارهایش در پیش گرفته است.

 

بخش دوم بیوگرافی وی فهرستی از مجموعه کارهایش و نیز جوایزی است که از سال 2014 تا 2020 برای آنها به دست آورده است. این جدول زمانی، بدون اینکه وارد جزئیات شود، باعث می‌شود خوانندگانش تصویری از او در ذهن خود داشته باشند.

10. کوری وین رایت

پلتفرم بیوگرافی: قسمت معرفی وبلاگ
کوری مدیر تولید محتوا در HubSpot است. او سال‌ها در وبلاگ بازاریابی HubSpot مطلب نوشته است. اما بیوگرافی او حتی قبل از اینکه من در اینجا شروع به کار کنم، توجه مرا به خود جلب کرده بود. اون در ابتدای بیوگرافی‌اش نوشته بود: «کوری تازه از یک تعطیلات عالی برگشته است».
چیزی که من در مورد بیوگرافی کوری دوست دارم، این است که بدون اینکه چیزی را جدی بگیرد، اطلاعاتی در مورد خودش ارائه می‌کند. او موفقیت‌های بسیار چشمگیری دارد، ولی دوست ندارد آنها را به همه نشان بدهد و ترجیح می‌دهد «سبک‌تر» پیش برود. بنابراین در بیوگرافی او فقط این جمله آمده است: کوری طرفدار بروس اسپرینگستین است که اتفاقا تولید محتوای بازاریابی می‌کند.

 

کوری بیوگرافی خود را اینگونه نوشته است چون در سایت ما، نویسندگان وبلاگ ترجیح می‌دهند تا جای ممکن دوستانه و صمیمی به نظر برسند در عین حال درباره چیزهایی که دوست دارند، صحبت کنند.
این روش کمک می‌کند تا آیدی شبکه‌های اجتماعی نویسنده درست زیر نام وی و بالای عکسش قرار بگیرد. به این ترتیب کسانی که دوست دارند بیشتر درباره کوری بدانند، کافی است بر روی آیدی لینکدین او، به صفحه او بروند.

11. ماری میخائیل

پلتفرم بیوگرافی: لینکدین
بیوگرافی ماری هرچیزی را که یک بیوگرافی عالی می‌خواهد، دارد. او یک استخدام‌کننده حرفه‌ ای است و اشتیاق خود به این کار را با بیان یک داستان کوتاه در همان ابتدای بیوگرافی خود نشان می‌دهد.

 

اما تعداد افراد استخدام‌کننده زیاد است و ماری هم این را می‌داند. پس در همان پاراگراف اول بیوگرافی، خود را به گونه‌ای متفاوت‌تر از دیگران نشان می‌دهد و می‌گوید دوست دارد دیگران را هم مثل خودش در مورد چیزهایی که دوست دارد، هیجان‌زده کند.
ماری بیوگرافی خود را با ترکیب جالبی از مهارت‌های حرفه‌ای خود مثل دانستن زبان اسپانیایی و علایق شخصی‌اش مثل پادکست و جنگ ستارگان تمام می‌کند.

12. وونبو وو

پلتفرم بیوگرافی: وب سایت شخصی
وونبو وو تهیه کننده اجرایی محتوای ویدئویی WIRED است و اعتبارات قابل توجهی هم دارد. این برای بیوگرافی حرفه‌ای او چه معنای دارد؟ یعنی اینکه او باید اولویت‌بندی کند. با توجه به این موضوع است که وونبو بیوگرافی خود را با جزئیات جالب توجه شروع می‌کند:
نه تنها بیوگرافی وونبو قوی آغاز می‌شود، بلکه او خوانندگان خود را به یک سفر پرهیجان در مورد وظایفش می‌برد. وونبو بیوگرافی حرفه‌ای خود را با نوشتن درباره تبحر روزنامه‌نگاری‌اش ادامه داده و تجربه سفر خود به ایالات مختلف، و کشورها و قاره‎هایی گوناگون به صورت تعداد آنها بیان می‌کند. در مجموع بیوگرافی وی هم خارق‌العاده است و هم به عنوان بیوگرافی که جزئیات زیادی را در برمی‌گیرد، به اندازه کافی خلاصه و جمع و جور است.

13. ون جونز

پلتفرم بیوگرافی: توییتر
وقتی فردی استعدادها و مهارت‌های زیادی داشته باشد، به سختی می‌تواند مخصوصا در فضایی مثل توییتر که فقط امکان نوشتن یکصد کلمه در آن وجود دارد، بیوگرافی حرفه‌ای بنویسد. ولی وان جونز به راحتی توضیح می‌دهد که او کیست و این همان چیزی است که برای بازدیدکنندگان وی اهمیت دارد.

 

 

او بیوگرافی حرفه‌ای خود را کاملا شخصی و با مهم‌ترین اولویتش شروع می‌کند؛ او پدر است. این کلمه ابتدایی بیوگرافی او به ما نشان می‌دهد که در اولویت‌بندی لیست طولانی موفقیت‌هایش چه چیزی برای او از همه چیز مهم‌تر است.
همانطور که قبلا گفتیم، اشاره به اینکه خارج از محیط کار چه کسی هستیم، باعث محبوبیت بیشتر شخصیتمان می‌شود. البته وان فضای زیادی هم به تجارب حرفه‌ای مختلفی که به دست آورده است، مثل مدیرعاملی شرکت REFORM و دریافت جایزه امی 2020 اختصاص داده است.
اما نکته جالب درباره بیوگرافی او توانایی او در دادن پیشنهادهای ارزشمند به خوانندگانش است؛ وان از مخاطبینش می‌خواهد آخرین کتاب و سایت او را از طریق لینکی که در بالای صفحه داده است، ببینند و چک کنند.

14. کریس بورکارد

پلتفرم بیوگرافی: لینکدین
اگر می‌خواهید بیوگرافی بنویسید ولی نمی‌دانید چطور موفقیت‌هایتان را بدون فخرفروشی بیان کنید، بیوگرافی لینکدین بورکارد عکاس برای الهام گرفتن عالی است.

بیوگرافی بورکارد به صورت سوم شخص نوشته شده است و داستانی روان را روایت می‌کند. این داستان قبل از اینکه به سراغ موفقیت‌های تحسین برانگیز (سخنرانی TED، انتشار کتاب و غیره) برود، با ماموریت نهایی نویسنده شروع می‌شود: داستان‌هایی که به انسان یادآوری می‌کنند رابطه خود و طبیعت را از یاد نبرد.
از همه جالب‌تر اینکه او به جای اینکه از بیوگرافی خود برای رجزخوانی و بیان صرف موفقیت‎هایش استفاده کند، استعدادهایش را به امیدوار کردن دیگران گره زده و می‌نویسد: کریس از طریق رسانه‌های اجتماعی تلاش می‌کند دیدگاه‌های خود را به اشتراک گذاشته … و الهام بخش [فالوورهایش] شود.
اگر فقط در بیوگرافی وی نوشته شده بود: عکس‌های زیبایی می‌گیرم، من اصلا تمایلی به فالوو کردن او نداشتم، ولی الهام بخش بودن، چیزی است که امکان ندارد از دست بدهم.
سرانجام بیوگرافی او با یک جمله فروتنانه و شیرین به پایان می‌رسد: او و همسرش خوشبخت هستند که دو پسرشان را بزرگ می‌کنند.
از بیان اطلاعات شخصی نترسید، این کار شما را دوست‌داشتنی‌تر و صمیمی‌تر نشان می‌دهد.

15. مگان گیلمور

پلتفرم بیوگرافی: اینستاگرام
مگان گیلمور یکی از نویسندگان پرفروش کتاب آشپزی است و اغلب دستور پخت غذاهای سالمی را در صفحه خود پست می‌کند تا فالوورهایش متوجه باشند که قرار نیست به خاطر سلامتی، ذائقه و سلیقه‌شان را از دست بدهند.

 

ما تمام این اطلاعات را از طریق بیوگرافی مختصر و جالب وی در اینستاگرام به دست آورده‌ایم: پرفروش‌ترین نویسنده کتاب آشپزی + سابقا معتاد به فست فود + مادر دو کودک. من دوست دارم غذاهای سالم را تا جای ممکن راحت درست کنم.
عبارت «سابقا معتاد به فست فود» نشان می‌دهد که عوض شده است ( و احتمالا دستور غذاهایش، خوشمزه و سالم هستند) و ذکر اینکه مادر دو کودک است، این احساس را القا می‌کند که دستورهای آشپزی وی حتما سریع و آسان خواهند بود.
علاوه بر اینها او یک لینک CTA هم در بیوگرافی اینستاگرامش دارد که فالوورهایش می‌توانند از طریق آن، مستقیما به دستورهای آشپزی رایگان و آسان دسترسی پیدا کنند. شاید فکر می‌کنید او با این کار مردم را خرید کتابش منصرف می‌کند. اما واقعیت غیر از این است.
او با دادن فرصت به فالوورهایش برای استفاده رایگان دستورالعمل‌هایش به آرامی برای خود مشتری جمع می‌کند. بعد از اینکه چند دستور آشپزی وی را امتحان کردم و خوشم آمد، تصمیم گرفتم کتاب او را بخرم، چون می‌دانم در آن کتاب دستورهای بیشتری نسبت به پست‌های اینستاگرامی وجود دارد.

16. لیزا کواین

پلتفرم بیوگرافی: وب سایت Portfolio
اگرچه یک عکس دو صد گفته ارزش دارد، ولی نمونه کارها با بیوگرافی حرفه‌ای کاملا تفاوت دارد. هرچند ممکن است برای حرفه‌ای‌های رشته هنرهای تجسمی نوشتن بیوگرافی کار چالش‌برانگیزی باشد، ولی لیزا کواین برای بیان بیوگرافی خود به اندازه کافی خلاق هست. طی بیوگرافی وی، خوانندگان متوجه تعداد نقاشی‌هایی که کامل کرده است، خواهند شد و جدول زمانی مختصری از شغل او را به دست می آورند که در واقع کمک می‌کند تا تصویری از وی به عنوان یک حرفه‌ای به دست آورند.
بیوگرافی لیزا تقریباً همه توصیه‌های ما درباره یک بیوگرافی عالی را در بر دارد. او با نام کامل خود، محل زندگی‌اش خود و کارهایی که در آنها بهترین است، شروع می‌کند. به برندهایی که با آنها کار کرده است، اشاره می‌کند و بعضی از پروژه‌های موردعلاقه‌اش را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. این بیوگرافی خواننده خود را دعوت می‌کند تا کارهای لیزا را به عنوان یک نقاش حرفه‌ای، یک مسافر، یک شاگرد، یک همسر و یک مادر دنبال کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا

را نیز بخوانید.

بیوگرافی حرفه‌ای خود را بنویسید

بیوگرافی شما آرام و تازه کار یا پر از موفقیت، به هرحال بازتابی از خود حرفه‌ای شما و مقدمه‌ای برای حضور فیزیکی شماست. هرکسی قبل از اینکه شما را ملاقات کند، احتمالا بیوگرافی‌تان را می‌خواند. حالا این بیوگرافی می‌تواند در صفحه «درباره ما» در وبسایتتان باشد و یا قسمت بیوگرافی پروفایل رسانه‌های اجتماعی‌تان. هرجا که باشد مطمئنم شما به بهترین وجه از آن استفاده می‌کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.