مقالات آموزشی

علت وارد شدن تبلیغات به بیزینس‌ ها

تبلیغات در پادکست، دریچه‌ای رو جامعه‌ی هدفی جدید!

پادکست‌ ها با سرعتی باورنکردنی در حال درنوردیدن دنیای اطراف ما هستند. سرعت گسترش شهرت پادکست‌ها آن چنان بالاست؛ که تقریبا در هر پلتفرمی می‌توان ردپایی از پادکست‌ یافت. با تشکر از تکنولوژی‌های جدیدی مانند گوشی‌های هوشمند، ماشین‌های مجهز به فناوری بلوتوث و حتی سرعت‌های بالاتر در ارائه شبکه‌ی اینترنت، همگی دست به دست هم داده‌اند و پادکست‌ها را به پایه‌های ثابت فناوری مدرن تبدیل نموده‌اند.

بدیهی‌ست که تبلیغات در پادکست، به همان میزان که پادکست‌ها روز به روز شهرت بیشتری پیدا می‌کنند؛ رواج بیشتری می‌یابد و افراد بیشتری رو به تبلیغ محصولات خود در پادکست‌ها می‌آورند.رفته رفته با گسترش بیشتر فرهنگ تبلیغات در پادکست، شگردهای پادکست مارکتینگ و بازاریابی جدیدی به دنیا معرفی شد.

تبلیغات در پادکست، راهکارهای جدیدی را به خود جلب کرد و شرکت‌های اسپانسر پادکست، به شیوه‌های مختلف شروع به تبلیغ محصولات خود در پادکست‌ها نمودند. اما به راستی چه امری موجب پیشرفت این‌چنینی پادکست مارکتینگ شد؟چرا پادکست های خوب در زندگی اهمیت زیادی دارند؟ چرا هر بیزینسی اعم از بیزینس‌های کوچک و بزرگ می‌بایست با این موج همراه شده و به تبلیغات در پادکست اطمینان نمایند؟

در ادامه‌ی مقاله، به بررسی نزدیک و با دقت این امور مهم خواهیم پرداخت!

 

چرا تبلیغات در پادکست‌ها آینده‌ی درخشانی دارد؟

تبلیغات در پادکست، روز به روز پیشرفت بیشتری به خود می‌بیند و بسیاری از کارشناسان و متخصصان بازاریابی، پادکست مارکتینگ را یکی از بمب‌های تاریخ در صنعت بازاریابی می‌دانند. منتهی حقیقت این‌ست که تبلیغات پادکست، هنوز هم‌چون کودکی نوپاست که ممکن است برای بدون هیچ مشکلی راه رفتن، چند بار زانوانش سطح زمین را لمس کنند. منتهی امروزه چنان پیشرفتی در این زمینه مشاهده می‌شود؛ که انگشت بهت را بر دهان بسیاری از افراد نگه داشته است.

شاید به نوعی بتوان تبلیغات در پادکست را به تبلیغات در Facebook و Google تشبیه کرد. این تبلیغات در اوایل کار، تنها 0.10 دلار برای سایت‌ها درآمد داشت و بسیار ارزان تمام می‌شد. اما رفته رفته با گسترش بیشتر وب جهان گستر و پدید آمدن شکل‌های جدیدی برای بازاریابی آنلاین، این درآمدها سر به فلک الافلاک کشید! این اتفاق برای تمامی زمینه‌های بازاریابی می‌افتد و پادکست را نمی‌توان از این مقوله مستثنی در نظر گرفت.

تحقیقات مختلف انتظارات را چنان از تبلیغات در پادکست بالا برده است؛ که اکثر شرکت‌های تجاری حداقل یک بار مزه‌ی تبلیغ در برنامه‌های پادکست را زیر زبان حس کرده‌اند. از سویی، شیوه‌های نوین تبلیغ در پادکست موجب شده است که شرکت‌های اسپانسر بهتر بتوانند میزان رشد برند را با تکیه بر برنامه‌های پادکست رصد کنند.

این‌گونه شد که امروزه، تبلیغات در پادکست، تبدیل به یکی از حریف‌های اصلی تبلیغات در تلویزیون و رادیو گشته است؛ و عجیب نیست که انتظار می‌رود روزی از این دو هم عبور نماید!

دلایلی که نشان می‌دهد شما هم باید تبلیغات در پادکست را امتحان کنید!

• برخلاف بسیاری از پلتفرم‌های تبلیغی، پادکست‌ها سالیان سال پخش میشوند.

تا به حال شده که دل‌تان هوای یکی از قسمت‌های محبوب‌تان از سریال خاصی را بکند؟ این امر درباره‌ی پادکست‌ها هم صدق می‌کند. به این معنا که پادکست‌های خاصی که برای تبلیغ انتخاب می‌کنید؛ تا سالیان سال خدمات، محصولات و نام برند شما را تبلیغ خواهند کرد و این امر، مزایای بسیار زیادی برای آگاهی بیشتر از برند شما دارد.

• مردم تبلیغات پادکستی را بهتر به خاطر می‌سپرند!

بخصوص اگر آن پادکست خاص، یکی از پادکست‌های محبوب مردم هم باشد. از آن‌جایی‌که پادکست‌ها، فضایی صمیمی و دوستانه را در میان مجری و شنوندگان ایجاد می‌کنند؛ شنوندگان پادکست، حس اعتماد خاصی به میزبان و مجری پادکست دارند. همین امر باعث می‌شود که به آن‌چه مجری پادکستر ارائه می‌دهد، اطمینان داشته باشند و با خیال جمع از برند و محصولات تبلیغی در پادکست استقبال نمایند.

• پادکست‌ها، برنامه‌هایی هستند که در آن یک تعامل دو طرفه در میان شنوندگان و میزبان برنامه ایجاد می‌شود.

این ویژگی، باعث می‌شود که تبلیغات در پادکست در مقایسه با تبلیغات تلویزیونی و وب‌سایتی 5 برابر موثرتر باشد. تبلیغات پادکست به گونه‌ای‌ست که مردم از آن لذت می‌برند. چرا که میزبان پادکست تبلیغات را به گونه‌ای روایت می‌کند که برای همه جالب و حتی خنده‌دار است.

این شخصی‌سازی یک جنبه‌ی اقتصادی و شوخی کردن با محصولات، حتی گاهی ایجاد افکت‌های صوتی مختلف توسط مجری حاذق و حرفه‌ای پادکست، باعث می‌شود که مردم حس نزدیکی بیشتری با برند و خدمات شما داشته باشند. این حس نزدیکی، رمز پیروزی شما به عنوان اسپانسرینگ پادکست است. زیرا شما بیشترین سود را از روند تبلیغ پادکستی می‌برید.

حس صمیمیت و شخصی‌سازی برند و خدمات اسپانسر توسط مجری پادکست، موجب می‌شود که مردم بهتر بتوانند به کالا و محصولات شما اطمینان کنند؛ و خاطرشان بابت سرویس‌های شما جمع باشد. اگر سعی کنید که سطح و کیفیت خدمت‌رسانی را بالاتر ببرید و از ترفندهای مارکتینگ در این مسیر استفاده کنید؛ بدون شک تبلیغات پادکست می‌تواند شما را به سوی موفقیت سوق دهد.

• پادکست‌ها ژانرها و درون‌مایه‌های کاملا متفاوتی دارند.

نه تنها فضای آن متفاوت است، بلکه گستردگی موضوع و نامحدود بودن آن در مقایسه با برنامه‌های تلویزیونی و دولتی، باعث میشود که افرادی که به دنبال تبلیغ در پادکست می‌گردند، به راحتی و تنها با یک سرچ ساده بتوانند لیستی از تمامی برنامه‌های محبوب را در زمینه‌ی فعالیت خود پیدا کنند. سعی کنید تبلیغات در پادکست را از پادکست‌هایی که در زمینه‌ی کاری شما فعالیت می‌کنند شروع کنید.

این کار موجب می‌شود که برند شما دقیقا توسط کسانی شنیده شود که قصد داشتید برند به گوش‌شان برسد. به عنوان مثال، اگر خدمات و محصولات شما در رابطه با یک محصول نوآورانه در زمینه‌ی لعاب‌کاری صنعتی‌ست. مسلم است که پادکست‌هایی که جنبه‌ی صنعتی و نزدیک به حوزه فعالیت شما دارند، بهتر شما را به جامعه هدف‌تان مرتبط می‌سازند؛ تا پادکست‌هایی که هیچ ربطی به زمینه فعالیت‌تان ندارند.

پادکست‌های پزشکی و فوت و فن‌های مربوط به فوریت‌های پزشکی، در اکثر مواقع توسط جامعه پزشکان شنیده می‌شود. بنابراین کمپانی نجاری نمی‌تواند به سادگی، آن واکنش مثبت تجاری که دلخواه وی بود؛ دریافت کند. اگرچه ممکن است کمپانی نجاری شما از پادکست‌های پزشکی هم مشتریانی دریافت نماید. اما بدون شک میزان تقاضای شما زمانی بالاتر خواهد رفت، که پادکستی همسو با زمینه‌ی فعالیت خود را بیابید.

• پادکست‌ها شنوندگان متخصص دارند!

به این معنا که اکثر اوقات، پادکست‌ها توسط افرادی شنیده می‌شوند که درجات بالای علمی دارند و حداقل بیش از سالی 75 هزار دلار درآمد کسب می‌کنند. یک شنونده‌ی باهوش، نابغه و در عین حال حرفه‌ای، بهشت هر پادکستی محسوب می‌شود! به این مفهوم که یک شنونده‌ی با درک و سطح بالا به خوبی متوجه آن‌چه در پس تبلیغات پادکست، قصد رساندن آن را به شنونده دارید می‌شود. 

• برندهای اسپانسرینگ پادکست، می‌توانند از طریق کدهای دستوری مختلف و لینک‌های مخصوص برنامه، عملکرد رسانه‌ای خود را در فضای پادکست‌ها رصد کنند.

یکی از نکات مثبت در زمینه‌ی تبلیغات پادکست، این‌ست که بسیاری از شرکت‌ها و بنیادهای تجاری کوچک می‌توانند به پادکست‌ها اطمینان کرده و در پادکستها تبلیغ محصولات و خدمات خود را انجام دهند.

پادکست‌ها کاملا مناسب تمامی شرکت‌ها، اعم از کوچک و بزرگ هستند. قیمت‌های به صرفه و هزینه‌ی تبلیغات پایین در مقایسه با حق تبلیغ در سایر پلتفرم‌ها، باعث شده است که هر شرکتی، به سوی تبلیغ در پادکست‌ها کشیده شود و بسیاری از برندها، با پادکست‌ها به شهرتی باورنکردنی رسیدند.

• اگر به دنبال نتایج دقیق‌تری از تاثیر تبلیغات پادکست بر شنوندگان آن هستید؛ می‌بایست به نتایج تحقیقات Hawke Media توجه کنید.

بر اساس گفته‌های حاصل از پژوهش‌های Hawke Media بر روی تاثیر بازاریابی در پادکست، 71 درصد از کسانی‌که به پادکست‌ها گوش داده‌اند؛ از وب‌سایت اسپانسر دیدن نموده‌اند. 62 درصد هم اذعان کردند که به خرید از آن برند خاص فکر کرده‌اند. بعلاوه 78 درصد از شنوندگان پادکست به این امر اعتراف کرده‌اند که شنیدن تبلیغ پادکستی، برایشان جالب و سرگرم‌کننده است.

چرا که شیوه‌ی بیان و انجام این تبلیغات، کاملا با سایر رسانه‌ها فرق دارد و افراد بر اساس باوری که به میزبان برنامه دارند، آن برند هم برایشان خوشایند خواهد شد.

این 78 درصد، علاوه بر این گوشزد کردند که هر بار با شنیدن یا دیدن نشانی از آن برند خاص، حس خوبی به آن‌ها دست می‌دهد. همه‌ی این عوامل نشان‌دهنده‌ی تاثیر شگرف و به طرز باور نکردنی عمیقِ پادکست‌ها، بر جامعه‌ی مخاطبان خویش است.

• تکنولوژی بیشتری انتظار پادکست‌ها را می‌کشد!

پادکست‌ها تازه به نوعی اول راه هستند. با وجود این‌که نزدیک دو دهه از ظهور پادکستها می‌گذرد، هنوز صنعت تبلیغات در این برنامه‌ها نوپاست و با پیشرفت تکنولوژی، استقبال بیشتری از خود خواهد دید. مهم این‌ست که افراد در حین گوش دادن به پادکست، حتی اگه حواسشان جای دیگری باشد، تک تک کلمات را می‌شوند و گاهی یک کلمه شنیداری، تاثیری به مراتب بسیار بیشتر بر روی افراد خواهد گذاشت.

درست همان‌طور که پیشرفت تکنولوژی، افراد را بیشتر به سوی استفاده‌ی آسان از قابلیت‌های جدید صوتی و تصویری وا می‌دارد، پادکست‌ها هم درست به همین میزان، با پیشرفت بیشتر تکنولوژی می‌توانند شکلی بسیار مدرن‌تر به خود بگیرند. هر اقتصاددانی مسلما می‌داند که هر چه زمینه‌های تبلیغی شرکت‌های تجاری بیشتر باشد، شانس ماندگاری و زیست برند آن‌ها هم بیشتر خواهد بود.

به همین دلیل است که نباید تبلیغ در پادکست را از دست داده یا آن را دست کم بگیرید. روش درست مارکتینگ این‌ست که از هر زمینه‌ و سکویی که شما را به سوی شناساندن بهتر برندتان سوق می‌دهد، با آغوش باز استقبال نمایید. پس تبلیغات در پادکست را پشت گوش نینداخته و جدی بگیرید!

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.