مقالات آموزشی

بررسی قالب تولید محتوا و توجه به نکات آن

در این مقاله قصد بررسی قالب تولید محتوا را داریم. بدین منظور باید بدانیم تولید محتوا چیست؟ چه کاربردی دارد؟ پس از آن باید به مشخصات یک تولید محتوای خوب اشاره کنیم. در ادامه از سایر موضوعات و مفاهیم در حوزه تولید محتوا صحبت خواهیم کرد. پس برای آشنایی کامل با این حوزه با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم سیر تا پیاز تولید محتوا را برای شما شرح دهیم باید به سراغ اینترنت و گسترش روزافزون استفاده از آن برویم که امروزه تمام مردم دنیا را با خود همراه کرده است. در این بستر بیکران که بسیار پهناور و گسترده است، تبلیغات نیز رنگ متفاوتی به خود گرفته است. بدین معنا که هر کسب و کاری که بتواند از شیوه‌های مدرن برای معرفی خود استفاده کند و به نوعی از تبلیغات مدرن استفاده کند، می‌تواند موفقیت بیشتری نصیب خود کند. اما آیا منظور از تبلیغات مدرن فقط تبلیغ کردن در بستر اینترنت و یا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی است؟ باید گفت، بله چنین اقداماتی نیز بسیار موثرند اما آنچه که مهم‌تر از جذب مشتری، برقراری ارتباط با وی و نگه داشتن وی است.

در واقع برقرای رابطه دراز مدت و دو طرفه! این نوع تبلیغات، شیوه‌ای نیست که هر کسی از پس آن بربیاید. به همین دلیل و درست به دلیل همین ضرورت، بحث تولید محتوا مطرح شد. در واقع تولید محتوا می‌تواند به ایجاد تعامل بین مخاطب و صاحب کسب و کار کند و باعث افزایش بازدید از سایت شما می‌شود. همچنین می‌تواند مشتریان جدید برای شما به ارمغان بیاورد و یا اینکه مشتریان قبلی را به خواندن محتوای تولید شده ترغیب کند و آن‌ها را وفادار کند به گونه‌ای که تمایل به برقراری ارتباط بیشتر با شما داشته باشند. تا به اینجای کار متوجه شدیم که تبلیغات به روش مدرن به خصوص استفاده از تولید محتوا می‌تواند منجر به افزایش فروش شما شود. اما با وجود این هنوز به معنای تولید محتوا و انواع قالب تولید محتوا پی نبریدم. این موارد نکاتی است که در ادامه مقاله با هم بررسی خواهیم کرد.

 

قالب تولید محتوا چند نوع است؟

اگر بخواهیم وارد بحث تولید محتوا شویم، ابتدا باید با مفهوم اصلی تولید محتوا آشنا شویم. در قسمت قبل با ضرورت به وجود آمدن تولید محتوا صحبت کردیم اما در این قسمت می‌خواهیم بدانیم دقیقا تولید محتوا چیست؟ در تولید محتوا، محتوا نویس با استفاده از کلمات به بیان ایده‌ها و هر آنچه در ذهن دارد، می‌پردازد. برای این کار نیاز به مهارت ویژه نیز هست که محتوا نویس بتواند با استفاده از کلمات به بیان نظرات و مطالب مختلف در رابطه با یک موضوع مشخص بپردازد. محتوا سازی می‌تواند با اهداف مختلفی نظیر تبلیغاتی و یا علمی و یا به منظور فرهنگ‌سازی استفاده شود. در واقع محتوا به معنای هر اطلاعات و یا پیامی است که در قالب یک فرم مشخص به مخاطب منتقل شود. از این نظر محتوا می‌تواند به ارتباط صنایع مختلف کمک شایانی کند. به خصوص صنایعی که با استفاده از بستر اینترنت می‌توانند به معرفی خود مشغول شوند. کارشناس تولید محتوا یعنی فردی که به صورت تخصصی به تولید محتوا می‌پردازد. کارشناس تولید محتوا یا همان محتوا نویس که با مهارت و تجربه خود به این کار می‌پردازد برای انجام کار خود به دو مولفه مهم نیازمند است:

  1. دانستن موضوع تولید محتوا
  2. دانستن هدف تولید محتوا

اما پس از اینکه کارشناس تولید محتوا با بررسی این دو مولفه به تولید محتوا مشغول است، نیاز به ابزاری برای کار خود دارد که عبارت است از:

  • منابع اطلاع‌رسانی
  • اینترنت
  • تصویر یا عکس
  • در صورت نیاز فایل‌های صوتی
  • در صورت نیاز کلیپ یا ویدئو

بنابراین اگر بخواهیم برای یک بار در این مقاله به بیان تعریفی جامع و کامل از تولید محتوا بپردازیم، باید گفت به فرآیند انتقال پیام و ایجاد ارتباطی دو طرفه با مخاطبان از طریق ابزارهای مختلف مانند متن، فایل صوتی، تصویری و کلیپ، تولید محتوا گفته می‌شود. به این ابزار، قالب تولید محتوا نیز گفته می‌شود. در واقع تولید محتوا می‌تواند در قالب متن، صوت، تصویری و کلیپ باشد.

 

 

اهمیت قالب تولید محتوا چیست؟

پس از بررسی مفهوم محتوا و شناختن فرایند تولید محتوا در این قسمت به بررسی اهمیت تولید محتوا خواهیم پرداخت. تولید محتوا با توجه به موضوعی که دارد و نوع هدفی که پشت خود دارد، در همه جا ارزشمند و البته قابل استفاده است. تولید محتوا در صنایع مختلف نیز قابل استفاده است و باعث ارتباط صنایع مختلف نیز خواهد شد. در گذشته شاید از تولید محتوای متنی تنها به عنوان روشی برای تبلیغ و معرفی یک کسب و کار استفاده می‌شد اما امروزه از این روش به منظور برقراری ارتباط دو طرفه با مشتری استفاده می‌شود و به نوعی ارج نهادن به مشتری است. هنگامی که شما کسب و کاری را راه‌اندازی کرده‌اید و در ارتباط با محصولاتی که ارائه می‌دهید به تولید محتوا می‌پردازید،

در واقع برای مشتری خود ارزش قائل می‌شوید و این باعث برقراری ارتباط دراز مدت شما و مشتری خواهد شد. همچنین با پیشرفت علم و تکنولوژی و جایگزین شدن نسخه‌های الکترونیک روزنامه‌ها با نسخه‌های چاپی و کاغذی نیاز به تولید محتوا را بیشتر از قبل نشان می‌دهد. با استفاده از امکاناتی که امروزه در بستر اینترنت برای صاحبان کسب و کار فراهم شده است مانند استفاده از انواع شبکه‌های احتماعی که از طریق آن‌ها می‌توان به مخاطبان نزدیک شد و با آن‌ها تعاملی دو طرفه برقرار کرد. به همین دلیل می‌توان با یک تولید محتوای جذاب حالا در هر کدام از انواع قالب تولید محتوا با مخاطبان ارتباط برقرار کرد اما اینکه چگونه باید یک تولید محتوای جذاب و البته ارزشمند تهیه کرد؟ مطلبی است که در قسمت بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

 

 

از قالب تولید محتوا متنی چه می‌دانید؟

در این قسمت می‌خواهیم سراغ قالب تولید محتوا متنی برویم. در واقع در این قسمت می‌خواهیم بدانیم تا به حال کدامیک از تولید محتواهای که ما دیده‌ایم و یا خوانده‌ایم در قالب تولید محتوا متنی بوده است؟ به همین دلیل سراغ انواع قالب در این زمینه خواهیم رفت که عبارت است از:

  • تولید محتوا بر مبنای قوانین سئو یا سئو نویسی: موتورهای جستجو در اینترنت مانند گوگل به نحوی برنامه‌ریزی شده‌اند که مطالب را براساس یک الگوریتم خاص بررسی کرده و به آن‌ها رتبه و درجه اعتبار می‌دهند. به همین دلیل است که شما هنگامی که یک عبارت کلیدی را در اینترنت جستجو می‌کنید، تمام لینک‌هایی که دارای مطالب مرتبط با آن کلمه کلیدی هستند، ظاهر می‌شوند اما یکی زودتر و یکی دیرتر! این کار اصطلاحا به بهینه‌سازی مطالب موتورهای جستجو مشهور است، باعث بهتر دیده شدن مطالب شما می‌شود. در رایا مارکتینگ میتوانید این نوع محتوا ها با پرداخت هزینه سئو نویسی کسب کنید.
  • تولید محتوا به صورت وبلاگ نویسی: یکی از بهترین روش‌ها و البته موثرترین روش‌ها در محتوا نویسی به وبلاگ نویسی معروف است. در صورت استفاده از این روش که به نوعی در گروه تبلیغات همسان یا Native قرار می‌گیرد، وبلاگ نویس با نزدیک شدن به مخاطبان از دغدغه‌های آن‌خا صحبت می‌کند و با صحبت در مورد انواع دغدغه‌ها و ارائه راه حل برای آن‌ها با ایجاد یک تعامل دو طرفه با مخاطبان به تولید محتوا می‌پردازد.
  • تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی: جدیدترین نوع تولید محتوا که این روزها در شبکه‌های اجتماعی در حال استفاده است، تولید محتوا به سبک شبکه‌های اجتماعی است. گرچه این سبک را می‌توان نمونه کوچکتری از وبلاگ نویسی دانست اما برای جذاب بودن و کاربر پسند بودن نیاز به رعایت قوانینی دارد که با قوانین موجود در وبلاگ نویسی متفاوت است. لازم به ذکر است این روش یکی از بهترین روش‌ها و البته موثرترین روش‌ها در جذب مخاطب دارد زیرا امروزه شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار پررنگ و مهمی را در جذب مخاطب ایفا می‌کند.

 

 

 

برای انتخاب قالب تولید محتوا باید چه کرد؟

برای اینکه بتوانیم قالب تولید محتوای مد نظر خود را انتخاب کنیم، ابتدا باید موضوع تولید محتوا و هدفی که از تهیه آن مد نظر است را بدانیم و به سراغ تولید محتوا برویم. برای این کار باید به سراغ شرکت‌های تولید کننده محتوا که در حیطه تولید محتوا به صورت تخصصی فعال هستند و به  فروش محتوا مشغول هستند، سری بزنید. برای این کار کافی است عبارت “شرکت‌های تولید کننده محتوا” را در اینترنت جستجو کنید. اسامی این شرکت‌ها به راحتی قابل دسترس است. برای مثال یکی از این شرکت‌ها را به عنوان نمونه با هم بررسی می‌کنیم. شرکت رایا مارکتینگ یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه است که با کمک بیش از 700 نویسنده و 3000 کارشناس تولید محتوا در این حوزه فعالیت دارد.

البته فعالیت‌های این شرکت تنها به این حوزه محدود نمی‌شود بلکه در زمینه طراحی انواع بنرهای تبلیغاتی نیز فعال است اما در زمینه تولید محتوا در قالب‌های متفاوت مانند محتوا متنی، صوتی و تصویری نیز فعال است. شما با ورود به سایت این شرکت می‌توانید نوع خدمات مورد نظر خود را انتخاب کنید و هزینه آن را نیز مشاهده کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید نمونه کار نیز در زمینه‌ای که قصد تهیه محتوا در آن را دارید، نیز مشاهده کنید. پس از آن می‌توانید با مشاوران مربوطه نیز در این زمینه مشورت کنید و پس از کسب اطلاعات لازم در این زمینه نسبت به تولید محتوا تصمیم‌گیری کنید. همچنین هزینه تولید محتوا نیز با ورود به سایت شرکت به راحتی از طریق وارد کردن دسته محتوا، تعداد کلمات و سایر اطلاعات مربوطه به راحتی قابل محاسبه است. معمولا روند کار سایر شرکت‌های تولید کننده محتوا نیز بدین صورت است. در ادامه پیشنهاد می کنیم که مقاله ( همه چیز درباره تولید محتوا ) را هم بخوانید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.