مقالات آموزشی

نمونه هایی از بازاریابی غیرموثر در واقعیت افزوده

مفید بود؟

بازاریابی واقعیت افزوده چگونه به کسب و کار و برندهای تجاری اعتبار می بخشد؟

امروزه نباید برای فروش محصولات از قدرت بازاریابی واقعیت افزوده غافل بود. واقعیت افزوده (AR) که ماهیتی مجازی دارد اما تداعی گر دنیای واقعی شده دیگر یک قصه ی علمی تخیلی نیست.

واقعیت افزوده (AR)  که اکنون به یکی از تکنولوژی های پیشرو در دوربین های گوشی های هوشمند تبدیل شده روز به روز در حال پیشرفت و توسعه است. اخیرا برندهای بزرگ تجاری نیز به واقعیت افزوده (AR) توجه نشان داده اند.

دلوا در بررسی خود متوجه شده که حدودا 90 درصد از شرکت‌هایی که درآمد سالانه آنها بین 100 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار است، امروزه از فناوری واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی استفاده می‌کنند. همچنین پورچ در نظر سنجی خود به این واقعیت اذعان داشته که در شرکت های کوچکتر، 10 درصد از متخصصان بازاریابی از واقعیت افزوده (AR) استفاده می کنند و 72 درصد نیز در سال آینده برنامه ریزی کرده اند تا از این تکنولوژی مهم بهره ببرند.

واقعیت افزوده می تواند بیشتر از یک سرگرمی ساده باشد.

کسانی که از واقعیت افزوده (AR) استفاده کرده اند به قدرت این تکنولوژی مهم اعتراف کرده اند. آنها واقعیت افزوده (AR) را نه تنها به عنوان ابزار ساده ی بازاریابی، بلکه به عنوان فناوری متمایز کننده برند خود نسبت به دیگر برندها می دانند. این تکنولوژی هم سریع و هم راحت است و می تواند چهره ی یک برند را برای همیشه در تاریخ ماندگار کند.

تونی افیک، رییس بخش ایمنی در Publicis Modem، اظهار میکند:

«واقعیت افزوده این پتانسیل را دارد که تجربه‌ای خاص برای کاربر فراهم کند یعنی همان تجربه ای که کاربر می‌خواهد و شک نکنید که کاربران در مورد واقعیت افزوده برای دوستان خود داستان را تعریف خواهند کرد.»

اما باید حواستان باشد که کل واقعیت افزوده باید دیده شود نه فقط بخش کوچکی از کارکرد دیجیتال آن.

توسعه واقعیت افزوده در کسب و کار آن هم فقط بخاطر تکنولوژی که دارد با شکست مواجه خواهد شد. استفاده از واقعیت افزوده برای نوآورانه جلوه دادن نام تجاری را نمی توان نادیده گرفت. واقعیت افزوده به عنوان ترفندی برای فروش بیشتر ممکن است بین مخاطبان کمی سر و صدا ایجاد کند، اما احتمالاً کوتاه مدت خواهد بود.

اگر برای جذب کاربران، تجربه کار با واقعیت افزوده به کمپین بازاریابی نیاز دارد، مطمئن باشید که دارید کارتان را اشتباه انجام می دهید. اگر واقعیت افزوده کمپین بازاریابی شما باشد، پس دیگر کاملا مطمئن شوید که راه را از اول به غلط و اشتباه رفته اید.

توصیه میکنیم مقاله چگونه با محتوای هدفمند و مناسب ترافیک را افزایش دهیم؟ را مطالعه نمایید

 

در بازاریابی واقعیت افزوده، عناصر زیر باید رعایت شوند:

• تعامل معنادار بین واقعیت افزوده و برند باید وجود داشته باشد.

• در ارتباطات نقشی واقعی داشته باشید نه نقش مجازی.

• واقعیت افزوده نوع جدیدی از تعامل با برند است پس در آن پیشرو باشید.

این تجربه باید محتوایی داشته باشد. یعنی به زبان ساده باید استفاده از آن ارزش داشته باشد.

بیایید ببینیم برندهای بزرگ تجاری چگونه با این چالش دست و پنجه نرم کرده اند.

نمونه هایی از بازاریابی غیرموثر در واقعیت افزوده

ای ام سی، هاینکن، استارباکس، هاینتز و بسیاری از برندهای بزرگ تجاری دیگر، ویژگی «اشیاء تعاملی» در واقعیت افزوده را به کار گرفته اند. بسیاری نیز حرکت این برندها را ستایش کرده اند. به زعم اسمال بیز دیلی، این برندها “یک تصویر ثابت و ایستا را به تصویری پر از حرکت و شگفتی تبدیل می کنند”.

من به این حرکت میگویم حرکت چرند و آشغال.

هر برند خود به تنهایی نمونه ای از انجام روش اشتباه در بازاریابی واقعیت افزوده بوده است.

محصول مجازی این برندها هیچ تاثیر جالبی روی محیط دنیای واقعی ندارد. خیلی ساده و از قبل می شد چنین امری را پیش بینی کرد. بدتر از آن واقعیت افزوده باعث شده تا یک مرحله غیر ضروری و پیچیده نیز برای دسترسی به محتوای وب سایت، کاربر را اذیت کند.

واقعیت افزوده ممکن است در کوتاه مدت عامل شگفت انگیزی باشد و برای کاربران تجربه ی جدیدی خلق کند. این برندها همیشه به نوآوری متکی هستند. هرچقدر که تجربه ی کاربر از واقعیت افزوده عادی تر شود، ” بازاریابی واقعیت افزوده” نیز سرمایه ی کمتری برای این برندها به ارمغان خواهد آورد.

 

مقاله ای از دانشگاه پوردو به بررسی نسخه چاپی و نسخه واقعیت افزوده در یک آگهی خودرو پرداخته و آن دو را با یکدیگر مقایسه کرده است. نتیجه؟ آگهی چاپی 82 درصد از اطلاعات واقعی را در خود حفظ کرده و تبلیغات واقعیت افزوده فقط 59 درصد به این هدف رسیده است. استفاده از واقعیت افزوده مانع برقراری ارتباط شده زیرا تمرکز در تبلیغات، به جای پیام بر روی فناوری بوده است.

این برندها ایجاد ارزش افزوده برای کاربر خود را فراموش می کنند.

شما باید از هیجانات اولیه کاربر گذر کرده و چیزی کاربردی تر ایجاد کنید.

برای اینکه بهترین روش ادغام واقعیت افزوده در کسب و کار را پیش بگیرید، باید به نحوه تعامل مخاطب هدف با واقعیت افزوده فکر کنید.

بازاریابی واقعیت افزوده باعث نمی شود که مردم سراغ گوشی های خود نروند. بلکه باید از گوشی وارد دنیای واقعیت افزوده شد و از آن نیز فراتر رفت. واقعیت افزوده باید به نحوی دنیای فیزیکی که در آن قرار گرفته ایم را وسیع تر کند.

نمونه هایی از بازاریابی واقعیت افزوده که موثر واقع شده اند

وقتی برندها بفهمند که بازاریابی واقعیت افزوده خیلی فراتر از یک ترفند بازاریابی ساده است، بعد می توانیم شاهد کاربردهای قدرتمند این فناوری باشیم. شما به دنبال چه معیارهایی هستید؟

طبق گزارش درام تجربه‌ واقعیت افزوده «می‌تواند زمان‌ ماندن در صفحه را بیش از 85 ثانیه، نرخ تعامل را تا 20 درصد و نرخ کلیک برای خرید را تا 33 درصد بالا ببرد. این ارقام بسیار بیشتر از تبلیغات چاپی، آنلاین یا تلویزیونی خواهد بود».

شش مثال بازاریابی واقعیت افزوده

بهتر است شش مثال بازاریابی واقعیت افزوده را بررسی کنیم تا بفهمیم چگونه واقعیت افزوده را از حالت ساده ی خود در آورده و از آن برای اهداف بازاریابی استفاده کنیم.

1. تعامل درایو از طریق گیمیفیکیشن

زمانی که بازی پوکمون محبوب بود را به یاد بیاورید. این بازی نقش مهمی در آموزش کاربران داشت. در این بازی دوربین توانست کاری بیشتر از ثبت تصاویر انجام دهد و تعاملی باشد.

پوکمون شکست خورد زیرا پس از یک یا دو هفته اول دیگر چیز جدیدی برای یادگیری ارائه نکرد. فقط همان گیم پلی ابتدایی که داشت را بعدا بسط و گسترش دادند. این یعنی این بازی در سرمایه گذاری روی کاربر معمولی دیگر بازده اولیه را نداشته است.

 

این مساله برای متخصصان بازاریابی پیامی مهم دارد:

برای اینکه بازاریابی واقعیت افزوده در درازمدت تاثیرگذار باشد، باید کاری بیشتر از قرار دادن شخصیت‌های مجازی در محیط‌های واقعی انجام دهد. همچنین اکنون می توانیم بفهمیم که شخصیت‌های زیبا و بازاریابی محلی ترکیبی قدرتمند برای جذب افراد به مکان‌های خاص هستند.

گوگل از واقعیت افزوده در گوگل مپس استفاده می کند.

بسیاری از مردم نمی توانند نقشه بخوانند. اغلب نقطه های آبی کوچک روی نقشه های گوگل نیز چندان کارساز نیست.

وقتی در گوگل مپس شروع به راه رفتن می کنید، باید ببینید در جهتی که میخواهید حرکت می کنید یا خیر. اغلب هم اینگونه نیست. واقعیت افزوده می تواند به کاربر برای حل این چالش کمک کند.

در Google I/O ’18 اعلام شد که مسیریابی پیاده روی گوگل مپس توسط واقعیت افزوده و با پوشش‌های بصری و راهنمای متحرک، بهبود یافته تا به شما کمک کند مسیر خود را پیدا کنید.

کسب و کارها به ویژه آنهایی که ارزش شان مبتنی بر مکان است می توانند روی رویکردی مشابه سرمایه گذاری کنند، مثلا:

شرکت‌های مسافرتی می‌توانند گزینه ی «چگونه بود» را در مکان‌های تاریخی روی عینک های واقعیت افزوده قرار دهند تا پنجره‌ای مجازی به گذشته باز شود و کاربر گذشته ی آن مکان را ببیند (بر اساس رویکرد گواردین در سال 2014).

 

فروشگاه‌های بزرگ می‌توانند مسیر بهتری را برای “جمع‌آوری تمام اقلام در فهرست خرید” نشان دهند. همچنین می توانند بر اساس تحلیل رفتارهای خرید در گذشته، پیشنهادات مربوطه را نیز در مسیر به مشتری ارائه کنند.

رستوران‌ها یا بیرون برها می‌توانند یک منوی واقعیت افزوده داشته باشند تا مشتریان قبل از سفارش، هر غذا را در اندازه و با مواد تشکیل دهنده ببینند.

تخیل در حیطه ی واقعیت افزوده در کسب و کار به برند تجاری شما اعتبار می بخشد، به این دلیل که دارد دنیای واقعی را به اطلاعات مرتبط وصل می کند.

2. فراتر از برندسازی، در واقعیت افزوده به سمت بازاریابی تجربی بروید

از بازاریابی واقعیت افزوده در بیلبوردهای بزرگ و برای برندها و کسب و کارهای بزرگ استفاده می شود.

می گویند اضافه کردن فناوری واقعیت افزوده روی چنین بیلبوردهایی باعث می شود که تبلیغات خانگی در محیط بیرونی زنده نگه داشته شود. رهگذران با دیدن چنین بیلبوردی می‌توانند خود را در محتوای برند غوطه‌ور کنند. در اینجا تعامل فراگیر شده و جرقه‌ای برای گفت‌وگو ایجاد می‌شود.

چه زمانی افرادی را دیده اید که در گوشه و کنار خیابان یا جاده ایستاده اند و به بیلبوردها خیره شده اند؟

مثلا وقتی که به لطف VISA می توانید به مرکز خرید بروید و با پنگوئن ها برقصید یا با کوکاکولا و WWF یک خرس قطبی را نوازش کنید. چون بازاریابی واقعیت افزوده تازگی دارد چنین تاکتیک هایی در بازاریابی توجه همگان را به خود جلب می کند اما تاثیرات چنین تکنولوژی مدرنی به سرعت از بین خواهد رفت.

 

آیا چنین تبلیغات تأثیرگذاری اثر خاصی برجای می گذارد تا رفتار کاربر را تغییر دهد؟

آیا مصرف کنندگان پیام برند را به یاد خواهند آورد یا فقط تجربه سرگرم کننده ای خواهند داشت؟

همه این ها بستگی به این دارد که آیا سرگرمی مستقیماً با ارزش یا پیام کسب و کار مرتبط است یا خیر.

پناهگاه ترسناک در بازی واکینگ دد نمونه ای عالی از نحوه درست کار با واقعیت افزوده در محیط های بیرونی است. این بازی توانسته احساسات کاربر را مستقیما درگیر بازی کند.

3. از لنز تا چشمی های جدید

لنزهای اسنپ چت نیروی محرکه اصلی در موفقیت واقعیت افزوده در اپلیکیشن اسنپ چت بوده اند. واقعیت افزوده با instagram و .facebook ، اسنپ چت به مصرف کنندگان آموزش داده که دوربین گوشی های هوشمند می توانند تعاملی باشند.

به لطف حمایت از این برند، لنزها درآمد یک میلیون دلاری برای شرکت به ارمغان آوردند. ارزش این رقم در بازدید کاربران اندازه گیری می شود و البته که قیمت بالایی هم دارد. برای رسیدن به همان تعداد بازدید، قیمت یک تبلیغ در فیس بوک، بیش از دو برابر این رقم هزینه دارد.

واقعیت می تواند دید شما را از شما بگیرد. اما در رانندگی بهتر است به این تکنولوژی مدرن اعتماد کنید.

 

می‌توانید از فناوری پشت لنز استفاده کرده و از خود قبل از امتحان گواهی نامه، امتحان مجازی رانندگی بگیرید.

با استفاده از این فناوری می توانید به صورت مجازی:

• رژ لب فندقی رنگ برند Sephora را تست کنید.

• تاثیر ماه ها مراقبت از پوست را در یک لحظه و با هوش مصنوعی Modiface Skin ببینید.

• با عینک توپولوژی، عینک‌های متناسب را بر اساس اسکن سه ‌بعدی روی چشمهایتان بزنید.

با واقعیت افزوده، مشتری خود را در لباس و اکسسوری که میخواهد بخرد می بیند و هر گونه شک و تردید در مورد اینکه محصول در زندگی واقعی چگونه خواهد بود از بین می رود. در اینجا کاملا شخصی سازی صورت پذیرفته و همچنین استفاده از این فناوری نیز بسیار راحت است.

دیگر نیازی به فروشگاه رفتن نیست. هنگامی هم که محصول باید بازگردانده شود، نیازی نیست مشتری به محل فروش برگردد.

این فناوری نه تنها تجربه کاربر از خرید را بهتر می کند، بلکه برای شرکت شما نیز می تواند به صورت قابل توجهی صرفه جویی در هزینه ها را داشته باشد.

همچنین نباید فرایند خرید و فروش دشواری داشته باشد. می‌توانید با آموزش آرایش مجازی، روی مشتری سایه چشم دودی را امتحان کنید.

 

4. محصولات را در دست کاربر قرار دهید

“قبل از خرید امتحان کنید” قبلا شعار فروش آفلاین بود. “بازده رایگان” شعار تبدیل در فروش آنلاین است.

اما هیچ کدام به اندازه تجسم محصول در بازاریابی واقعیت افزوده قدرتمند نیستند.

IKEA در استراتژی بازاریابی خود واقعیت افزوده را به نحوی که مشکلی را حل کند گنجانده است. شما با هنر IKEA می توانید بفهمید که یک مبل در نسبت های دقیق، در خانه شما چگونه به نظر می رسد. این تکنولوژی به مشتری اجازه می دهد تا محصول را به شکلی که انگار از قبل خریده اند آزمایش کنند. بازاریابی واقعیت افزوده بازده خرید را افزایش و پشیمانی کاربر را نیز کاهش داده است.

البته IKEA تنها نیست.

WayFair (از طریق اپ خود) و Target (از طریق سایت موبایلی خود) هر دو واقعیت افزوده را در کاتالوگ های دیجیتال ادغام کرده اند. آمازون (از طریق اپ خود) نیز عملکرد پیش نمایش در محل را روی هزاران مورد آغاز کرده است.

اما این تنها برندهای بزرگ تجاری نیستند که تجسم محصول در واقعیت افزوده را به دنیای خود اضافه کرده اند.

با Art.com می‌توانید بیش از ۲ میلیون قطعه هنری را پیش‌نمایش کرده و قاب آثار هنری را از طریق واقعیت افزوده نیز سفارشی کنید. در یک حرکت مشابه، Dulux به شما این امکان را می دهد که دیوارهای اتاق خود را با رنگهایی که میبینید مجسم کنید.

 

در هر یک از این موارد واقعیت افزوده دارد اعتبار قابل توجهی به تجربه کاربر می‌افزاید. با واقعیت افزوده، حالت بصری فعلی در یک فضا را کاملا می توانید تغییر دهید.

دیدن چیزی عمیق تر از تلاش برای تجسم آن شیئ در ذهن است. واقعیت افزوده محرکی قدرتمند است تا چیزی را در لحظه داشته باشید. این تکنولوژی نه تنها تصمیم گیری را آسان تر می کند، بلکه خرید را شخصی تر و سرگرم کننده تر می کند.

چالش اصلی این است که چگونه به مشتریان اطلاع دهید که گزینه آزمایش مجازی دارید. می توانید خلاقیت داشته باشید. مثلا فروشگاه‌های پاپ‌آپ بدون انبار و با تصاویری به عنوان نشانگر داشته باشید، همچنین بیلبوردها، آگهی ‌های مجلات و غیره، هر یک از اینها فرصتی برای راه ‌اندازی نسخه افزوده ‌شده به محصول است.

5. داستان گو باشید

واقعیت افزوده فرصتی را به وجود می آورد تا بتوانید داستان گویی را نیز تجربه کنید. مسیری از تصویر انتزاعی اشیاء بر روی صفحه تخت باید به حسی از زندگی واقعی و فیزیکی برسد.

در اینجا باید ذکر کنیم که در واقعیت مجازی، بینندگان در دنیای مجازی غوطه ور هستند، پس باید توانایی داستان گویی قدرتمندی در این بین جریان داشته باشد.

هر دوی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی شخصیت‌ها را به صورت زنده در می آورند. در واقعیت مجازی شما در دنیای ساخته شده زندگی می‌کنید، در حالی که در واقعیت افزوده، شخصیت‌ها می‌توانند از صفحه نمایش خارج شده و وارد دنیای شما شوند.

• واقعیت افزوده می تواند به اندازه تلویزیون مخرب باشد. واقعیت افزوده یک رسانه کاملاً جدید است که فقط می خواهد قراردادهای خود را توسعه دهد.

• مخاطب با تماشای یک داستان نقش یک دریافت کننده منفعل را بازی نمیکند. مخاطبان به شرکت کنندگان فعال تبدیل می شوند و با دنیای واقعیت افزوده تعامل دارند.

• واقعیت افزوده قدرتمند است، زیرا احساسات بیشتری را بر می انگیزد و تأثیر طولانی تری بر جای می گذارد.

• قصه گوها باید روی ارتباط عاطفی تمرکز کنند، نه تلاش برای ایجاد نسخه های بهبود یافته کد QR.

شرکت های چند رسانه ای مثل نیویورک تایمز و واشنگتن پست برای افزودن اعتبار به گزارش های خبری در حال بررسی پتانسیل های بازاریابی واقعیت افزوده هستند. یعنی میخواهند اشتیاق مخاطبان برای نزدیک شدن به داستان را برانگیزانند.

 

این شرکت ها می‌دانند که علی‌رغم تمام زوایای دوربین، تماشای ورزش در تلویزیون تجربه‌ای را ایجاد می‌کند که در آن شما «به‌ عنوان یک تماشاگر صرف روی کاناپه به ورزشکاران کوچکی که در فضای دو بعدی هستند زل زده اید».

این شرکت ها سعی در شکستن این قالب دارند. آنها بینندگان را فعالانه در فضای مسابقه و با راه رفتن در اطراف ورزشکارانی با اندازه واقعی یا دیدن ورزشکارانی که جلوی شما مسابقه می دهند درگیر می کنند.

چنین تجربه ای ابعاد جدید و درک عمیق تری به مخاطب می بخشد.

در واقعیت افزوده، من Google Expeditions  یا اپ واقعیت افزوده Civilizations بی‌بی‌سی که برای تکمیل برنامه تلویزیونی طراحی شده است را ترجیح می‌دهم.

چالش آشکار در اینجا این است که امروز بسیاری از گوشی های هوشمند با واقعیت افزوده سازگار هستند و این فناوری را در دسترس همگان قرار داده اند. در حالی که واقعیت مجازی به یک هدست اختصاصی نیاز دارد و برای کسب و کارها هزینه بالاتری دارد.

رویکرد متفاوتی به داستان سرایی واقعیت افزوده در کوارتز اتخاذ شده که داستان‌های مبتنی بر متن را با اشیاء افزوده نشان دهد. شیئ 3 بعدی تمام داستان را به خودی خود بازگو نمی کند، بلکه عکس ها و فیلم هایی را به عنوان ابزار ارتباط بصری در خود دارد. این زمینه اضافی از طریق متن به مخاطب نشان داده می شود.

جان کیف از کوارتز اظهار داشت که دو سوم افرادی که امکان دیدن چیزی در واقعیت افزوده به آنها داده شود این کار را قطعا انجام خواهند داد. این امر نشان دهنده تمایل خوانندگان برای نزدیک شدن به فضای داستان در واقعیت افزوده  است.

 

6. توجه کاربر را جلب کنید

تا کنون بر روی تجربیات واقعیت افزوده تمرکز کرده بودیم که اشیا را به دنیای واقعی اضافه کرده است. اما به همان اندازه نیز فرصت استفاده از بازاریابی واقعیت افزوده وجود دارد تا به کاربران اجازه دهد روی موارد خاصی متمرکز شوند. در غیر این صورت در مجموعه‌ای از درهم ‌کاری های تصویری گم می‌شوند.

مثلا وضعیت خرید در سوپرمارکت را در نظر بگیرید. منظور من از بهم ریختن تمرکز کاربر، این است که در زمان خرید با انبوهی از پیشنهادات بمباران شود.

منظور من از تمرکز و توجه کاربر، برنامه های کاربردی مفید برای تجربه آسان خرید در فروشگاه است. طراحی بسته‌بندی ها در سال‌های اخیر نتوانسته اطلاعات لازم تغذیه را به راحتی در دسترس خریدار قرار دهد.

بهتر است کاربر به جای خیره شدن به برچسب ‌های چاپی کوچک و جستجوی این برچسب ها برای هر محصول خاص، از واقعیت افزوده برای مواد غذایی متناسب با نیازهای غذایی بدن خود بهره ببرد. مثلا اگر غذای مصرفی بدون گلوتن یا کم کالری بخواهد بهتر است از طریق واقعیت افزوده و سریع متوجه این داستان شود.

 

چگونه بازاریابی واقعیت افزوده را آغاز کنیم؟

هنوز نمی‌توانیم دنیایی را تصور کنیم که مردم از عینک واقعیت افزوده استفاده می‌کنند. عینک های گوگل مشکلات اجتماعی عدیده ای داشتند و عینک های اسنپ هرگز به موفقیت نرسیدند.

برخی از مدل‌های شیک‌تر عینک واقعیت افزوده با شعار «تو نمی‌دانی که من این عینک ها را می‌زنم» در دست ساخت هستند. ساخت آن حداقل یک سال دیگر زمان می برد. بنابراین اگر بخواهیم محتوای واقعیت افزوده در مقیاس عمده استفاده شود، به صفحه نمایش نیز نیاز داریم.

در حال حاضر گوشی هوشمند به عنوان رایج ترین دستگاه برای تجربه واقعیت افزوده شناخته می شود.

شما می توانید واقعیت افزوده را در موارد زیر استفاده کنید:

• وب‌سایت‌ها، کروم، فایرفاکس و سایر مرورگرهایی که برای سازگار شدن با این تکنولوژی تلاش می‌کنند.

• تبلیغات بنری، معروف به ARDP (جایگاه‌های دیجیتال واقعیت افزوده).

• ربات های مسنجر فیس بوک که از واقعیت افزوده پشتیبانی می کنند.

• شبکه های اجتماعی مانند اسنپ چت و اینستاگرام.

• ماشین ها: جگوار و ب ام و در حال آزمایش شیشه جلو هوشمند برای ارائه واقعیت افزوده هستند.

• از ایستگاه های اتوبوس به عنوان مکانیزمی برای واقعیت افزوده استفاده شده است.

ابزارهای توسعه بی شماری برای واقعیت افزوده وجود دارد که از این میان می توان دو ابزار اصلی ARKit اپل و ARCore گوگل اشاره کرد. استودیوی واقعیت افزوده فیس بوک را نیز به این مجموعه اضافه کنید. همچنین تقریباً 1 میلیارد نفر نیز از گوشی های سازگار با واقعیت افزوده استفاده می کنند. این ابزارهای در دسترس، منجر به کاهش قابل توجه هزینه های توسعه برای این تکنولوژی شده است. پس، از توانمندی های بازاریابی واقعیت افزوده در استفاده از این تکنولوژی مدرن غافل نشوید زیرا می تواند فناوری سودآوری در معرفی و فروش محصولات به مشتریان باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.