در این مقاله قصد معرفی و بررسی نمونه خوب یک تولید محتوا گردشگری را داریم. بدین جهت در ابتدا باید با تولید محتوا و اصول اصلی آن آشنا شویم تا در مرحله بعد به بررسی مشخصات یک تولید محتوای خوب برویم. همچنین در این مقاله بررسی خواهیم کرد تولید محتوا چه فایدهای دارد؟ و یا اینکه چه اهدافی در اجرای آن نهفته است؟ در انتهای مقاله نیز به اینکه یک تولید محتوا گردشگری توسط چه کسی انجام میشود، اشاره خواهیم کرد. پس در کنار ما بمانید.
عبارت تولید محتوا در نگاه اول شما را یاد چه چیزی میاندازد؟ خیلی از شما ممکن است با شنیدن این عبارت یاد مقاله نویسی افتاده باشید. خیلی از شماها ممکن است هیچ ایدهای با شنیدن این عبارت در ذهنتان جوانه نزند.به هر حال در هر دو صورت ما اینجا هستیم تا ما به شما هر آنچه به طور کلی در مورد تولید محتوا و به طور اختصاصی در مورد تولید محتوا گردشگری لازم است، آموزش دهیم. تولید محتوا ممکن است از جهاتی با نوشتن یک مقاله دارای شباهتهای باشد اما دارای تفاوتهای نیز هست. اگر بخواهیم به کاری صرفا لقب تولید محتوا را بدهیم، صرفا باید دو مولفه برای آن از ابتدای کار در نظر بگیریم:
موضوع تولید محتوا چیست ؟
موضوع میتواند متفاوت باشد. در واقع در تمام زمینهها امکان محتوا نویسی وجود دارد.
هدف تولید محتوا چیست ؟
هدف تولید محتوا معمولا در سه گروه جای میگیرد که شامل اهداف اقتصادی و بازاریابی، علمی، آموزشی و فرهنگسازی است.
بنابراین اگر فردی در مورد موضوعی تولید محتوا کند اما هدف از آن مشخص نباشد و یا در سه گروهی که گفتیم جای نگیرد، پس باید گفت تولید محتوا به سبک امروزی صورت نگرفته است.
همچنین برای اختتامیه این بخش و تمام کردن مقدمه معرفی تولید محتوا باید بگوییم تولید محتوا در سه شکل قابل انجام است:
- متنی
- صوتی
- تصویری
در تولید محتوا گردشگری چه کارهایی باید انجام دهیم؟
برای اینکه بتوانیم یک تولید محتوای خوب و یا یک تولید محتوا گردشگری موفق داشته باشیم، نیاز به رعایت اصولی داریم که در هر گونه تولید محتوایی رعایت آنها الزامی است. اگر بخواهیم به این اصول اشاره کنیم باید سراغ قسمت زیر برویم که عبارت است از:
- رعایت قوانین سئو: این اصول که باعث بهتر دیده شدن مطالب شما در موتورهای جستجو میشود، بهینه سازی مطالب موتورهای جستجو نام دارد. عبارت سئو یا SEO مخفف بهینه سازی مطالب سایت است که باعث بالا آمدن رتبه مطالب شما در گوگل میشود. رعایت اصول سئو مهمترین اصل در تولید محتوا است.
- رعایت علائم نگارشی: برای یک تولید محتوای حرفهای حتما باید علائم نگارشی را به طور درست و البته اصولی رعایت کنید. برای مثال باید بدانید در کجا از علامت گیومه و یا پرانتز و سایر علائم نگارشی استفاده کنید. همچنین سعی کنید در تولید محتوا حرفهای، غلط املایی نداشته باشید زیرا باعث بدبین شدن مخاطبان شما خواهد شد. زیرا آنها ممکن است با دیدن یک یا دو غلط املایی به این نتیجه برسند که شما این محتوا را بسیار سهل انگارانه و بی دقت تولید کردهاید، پس در واقع روی آن حساب باز نخواهد کرد.
- رعایت اصول حرفهای در تالیف: برای این کار باید اصول حرفهای را در تالیف و تدوین رعایت کنید. برای مثال از جانبداری سیاسی بپرهیزید. از غرض ورزی در متن خودداری کنید. صادقانه مطلب بنویسید. از کپی پیست کردن مطالب خودداری کنید. سعی کنید سبک نگارش شما یونیک و خاص باشد و تقلید از روی کسی نباشد. رعایت تمام این موارد در تولید محتوا حرفهای ضروری است.
موثق بودن مطالب: برای اینکه تولید محتوا حرفهای و البته جذابی داشته باشید، حتما باید از منابع اطلاع رسانی درست استفاده کنید. در واقع صرف اینکه یک مطلب در اینترنت موجود باشد به معنای تایید آن نیست. برای این کار بهتر است حتما خودتان از صحت و سقم ماجرا، اطمینان حاصل کنید. همچنین برای جذابتر کردن متن یا محتوا از چاشنی طنز به همراه خلاقیت و تصاویر مناسب و مرتبط نیز استفاده کنید.
نکاتی که ذکر شد برای تولید محتوا در هر زمینهای لازم واجب است اما برای تولید محتوا گردشگری رعایت مولفههای زیر نیز ضروری است:
- اماکن و مقاصدی را که قصد تولید محتوا درباره آن را دارید، باید به خوبی بشناسید.
- از تصاویر اماکن و مقاصد مربوطه به عنوان گزینهای برای بیشتر جذب کردن مخاطب استفاده کنید. این کار به بازاریابی درونگرا معروف است یعنی شما با استفاده از تولید محتواهای درست، مخاطبان را جذب میکنید زیرا این بار کاربران و مخاطبان مشتاق سفر هستند که در انواع موتورهای جستجو به دنبال محتواهای گردشگری هستند.
- از موضوعات اصلی در تولید محتوا گردشگری بهره ببرید: هنگامی که کاربران در حال جستجوی محتوای گردشگری هستند، دوست دارند بدانن در صورت سفر به فلان مقصد، هزینه کلی چقدر است؟ صفر تا صد هزینهها به چه صورت است؟ همچنین دوست دارند بدانند در صورت استفاده از چه راههایی، هزینه کلی سفر کم خواهد شد؟ همچنین دوست دارند هنگامی که در حال مطالعه یک محتوای گردشگری هستند، به وضوح جاذبههای آن مقصد را ببینند، پس خلاقیت را فراموش نکنید. به عبارتی دیگر حس لذت بردن از سفر را برای مخاطب ایجاد کنید.
- نیاز به سفر کردن را در مخاطب تقویت کنید: برای تولید محتوا گردشگری، میتوانید در ابتدا از مقدمهای خاص که فواید سفر کردن را بیان میکند، استفاده کنید. برای این کار از انواع دغدغههای مخاطبان استفاده کنید اما حواستان باشد که زیاده روی نکنید و اغراق را هم کنار بگذارید!
- از دروغ گفتن بپرهیزید: اینکه در تولید محتوا گردشگری، برای جذب مخاطب تیتر بزنید “سفر رایگان به مشهد” و هنگامی که مخاطب روی مطلب شما کلیک میکند، میفهمد نه تنها هیچ خبری از سفر رایگان نیست بلکه نرخ پیشنهادی شما بسیار بالاتر از سایر مراکز است، نه تنها بسیار عصبانی میشود، بلکه دیگر هیچ وقت به محتواهای تولید شده توسط شما اعتماد نخواهد کرد و به آنها بی اعتنا خواهد بود! این کار ممکن است در نگاه اول حقهای زیرکانه برای افزایش نرخ کلیک و جذب اولیه مخاطب باشد اما در دراز مدت باعث قطع شدن ارتباط شما با مخاطب خواهد شد!
ضرورت تولید محتوا گردشگری چیست؟
در این قسمت میخواهیم بدانیم ضرورت تولید محتوا گردشگری اصلا چه ضرورتی دارد؟ بهتر است بدانید امروزه با گسترش استفاده مردم از فضای مجازی و رونق کسب و کار اینترنتی و همچنین تغییر تبلیغات از شیوه سنتی به شیوه مدرن و دیجیتال باعث شده است تا مخاطبان به فکر جستجوی همه چیز در اینترنت باشند. امروزه مخاطبان دوست دارند تا همه چیز حاضر و آماده در اینترنت مهیا باشد. در واقع مردم دوست دارند اگر در ذهن خود به سفر کردن به ماداگاسکار فکر میکنند، هنگامی که عبارت “سفر به ماداگاسکار” را در اینترنت جستجو میکنند، صفر تا صد سفر به ماداگاسکار از هزینه سفر، جاذبههای تاریخی، اکوتورسیم، هتلها و … همه و همه برای آنها نمایش داده شود. علاوه بر این، در صنعت توریسم یا گردشگری، بازاریابی از شیوه سنتی به درونگرا تبدیل شده است. آیا میدانید ؛ هزینه تولید محتوا چقدر است؟
بدین معنا که دیگر صاحبان کسب و کارهای مرتبط با گردشگری نیستند که به دنبال مردم هستند بلکه این مردم هستند که با جستجو در اینترنت به دنبال آنها هستند! بنابراین، تولید محتوا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به خصوص که امروزه باب مسافرت و گسترش صنعت توریسم از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اینکه بخواهیم صنعت تورسیم را در کشور خودمان رونق ببخشیم و از این صنعت نیز درآمد زایی داشته باشیم، در وهله اول باید تولید محتوا گردشگری را افزایش دهیم و سعی کنیم از این راه مخاطبان زیادی را جذب کنیم.
تولید محتوا گردشگری توسط چه کسی انجام میشود؟
در انتهای مقاله پس از بررسی اهمیت تولید محتوا به خصوص در زمینه گردشگری، به سراغ انجام این کار یعنی تولید محتوا گردشگری خواهیم رفت. اگر با توجه به نکاتی که ذکر شد خودتان قادر به انجام این کار هستید که خودتان میتوانید برای انجام این کار اقدام کنید. اما خیلی از شماها با توجه به نکاتی که گفتیم ممکن است فکر کنید کار تولید محتوا گردشگری کار خیلی سختی است. باید گفت بله، کار تولید محتوا در زمینه گردشگری اگر هم خیلی سخت نباشد اما قطعا کار راحتی نیست! زیرا شما باید علاوه بر اطلاعات و تسلطی که در زمینه جغرافیا و صنعت تورسیم داشته باشید، باید به نگارش و تالیف محتوا با توجه به اصولی که در بالا گفتیم، نیز مسلط باشید. بنابراین، این مهارت کاری نیست که از دست هر کسی بر بیاید. علاوه بر این، مهمترین مسئله در این راه شناسایی نیاز مخاطبان است. این که بدانید برای چه گروهی از افراد در حال تولید محتوا هستید. سطح تحصیلات، سن، جنس و … همه در این گروه جای میگیرند، که برای این مورد نیز کسی که به تولید محتوا گردشگری میپردازد از صبر و حوصله و دقت بالایی برخوردار باشد.
پیشنهاد ما به شما برای این کار، کمک گرفتن از یک کارشناس تولید محتوا است. همانطور که از نام آن مشخص است، کارشناس تولید محتوا کسی است که به طور تخصصی به تولید محتوا در زمینههای مختلف میپردازد. بنابراین وقتی کار خود را به دست کارشناس تولید محتوا میسپرید اگر به اون ورودی درست داده باشید، قطعا باید منتظر خروجی درست و خوب نیز باشید. کافی است به وی موضوعی که در آن قصد تولید محتوا دارید به همراه هدف از این کار را نیز بگویید، مطمئنا نتیجه کار شما را شگفت زده خواهد کرد. البته ناگفته نماند تجربه نویسنده یا کارشناس نیز در این مسئله میتواند موثر باشد اما این امر قطعی نیست. برای این کار کافی است سری به وبسایت شرکتهای تولید کننده محتوا و یا فروش تولید محتوا مانند رایا مارکتینگ سری بزنید. اسامی این شرکتها به راحتی با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل دسترسی است. همچنین با ورود به وبسایت این شرکتها از تعرفهها و قیمتهای تولید محتوا نیز آگاه شوید.