واژهی Trend به معنای «روند» است و از طریق این سرویس شرکت گوگل، میتوانیم
روند جستجوی واژههای مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده کنیم.
به عنوان مثال، می توانیم میزان جستجوی کلمهی موردنظر خود را در موتور جستجوی گوگل،
طی سال های اخیر مشاهده کنیم. که این روند یکسان نبوده و به صورت تناوبی افزایش و کاهش می یابد.
Google Trends ابزاری مفید و ساده برای بررسی نسبی میزان جستجوی کلمات کلیدی و عبارت ها است
که از طریق آدرس google.com/trends می توانید از آن استفاده کنید.
با این ابزار می توانیم این موضوع را بفهمیم که علاقه مندی کاربران در چه حوزه ای بیشتر بوده
و چه کلمات کلیدی ای را بیشتر از سایر کلمات جستجو کرده اند
و چه موضوعاتی محبوبیت خود را از دست داده اند.
همچنین می توانیم ببینیم کلمه ی مورد نظر چند بار و از چه کشورها و یا شهرهایی بیشتر مورد جستجو قرار گرفته است،
حتی می توانیم یک بازه زمانی مشخص برای آن تعریف کنیم.
Google Trends یکی از بهترین و سریع ترین ابزارهای کاربردی در سئو و بهینه سازی وب سایت است.
اما این نکته را در نظر داشته باشید، آماری که Google Trends ارائه می کند کاملا نسبی است. و با توجه به نامش، میزان گرایش و روند را نشان می دهد.
به همین ترتیب اگر چند عبارت را وارد کنید، بر اساس کل عبارت ها به صورت نسبی، میزان جستجو نمایش داده می شود. در حقیقت گوگل ترند فقط پیک (peek) را نمایش می دهد.
توانمندی های گوگل ترندز :
یکی از مفیدترین برنامه های گوگل، Google Trends است که برای وبمسترها و سئوکارها، اهمیت بسیار زیادی دارد. این برنامه به شما کمک می کند که برای تعیین محتوای سایت خود، بهتر تصمیم بگیرید.
همچنین در مواری که گوگل ترندز می تواند به ما کمک کند حالات مختلف نوشتن یک عبارت است ، مثلا” اختلاف بین googletrends و Google trends را به دست بیاوریم و ببینیم کدام یک بیشتر برای جستجو استفاده می شود .
این امکان هم وجود دارد که، چند کلمه را با هم وارد کرده و آن ها را با یک کاما ( انگلیسی ) از هم جدا کنیم. که در این صورت Google trends آن ها را با هم مقایسه می کند و در نمودار نمایش می دهد.
از قابلیت های Google Trends هم میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
-
تعیین میزان جست و جوی انجام شده برای یک واژه مشخص در یک بازه زمانی. این کار کمک می کند تا وبمستر بفهمد بهترین جست و جو برای موضوعات سایت او چیست که از آن واژه ها و عبارات در سایت خود بیشتر استفاده کند.
-
به دست آوردن درصد جست و جو برای واژه های مختلف در بازه زمانی مشخص.
-
اگر شما قصد دارید یک عبارتی را سرچ کنید، وقتی بخشی از عبارت را تایپ کنید، Google Trends به صورت خودکار، ادامه های دیگر که توسط کاربران جست و جو شده اند را ارائه و درصد هر یک را بیان می کند.