مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره چگالی کلیدواژه و بررسی ابزار مورد نیاز

مفید بود؟

چگالی کلیدواژه یا چگالی کلمه کلیدی چیست؟ 

چگالی کلیدواژه یکی از مهمترین فاکتورهای سئو محتوا به شمار میرود. از آنجا که سئو بودن محتوا در گرفتن جایگاه در موتورهای جستجو تأثیر بسیار زیادی دارد و تا یک محتوا جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو بخصوص گوگل پیدا نکند، توسط مخاطب مصرف نمی شود، در نتیجه چگالی کلیدواژه یک موضوع بسیار مهم محسوب میشود و پرداختن به آن هم از نظر تولید محتوا و هم از نظر سئو سایت حائز اهمیت میباشد.

چگالی کلیدواژه یک فاکتور بسیار مهم در تولید محتوا است که نیاز است افرادی که به عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت دارند، توجه ویژه ای به آن داشته باشند. نسبت تکرار کلمه کلیدی به کل متن را چگالی کلمه کلیدی میگویند. حال باید بدانیم که بیشترین و کمترین میزان برای وجود کلمه کلیدی در محتوا چقدر است.

معمولاً 1 الی 3 درصد را میتوان مقدار مناسبی برای تکرار کلمه کلیدی در هر محتوا در نظر گرفت. البته با توجه به الگوریتم‌های جدید گوگل و اهمیت کلمات کلیدی مرتبط و مفهوم محتوا، هر چه تعداد کلمه کلیدی به سمت حداقل میل کند، بهتر است و بیشتر از کلمات کلیدی مرتبط یا پیشنهادات گوگل lsi استفاده شود. رایا مارکتینگ یکی از برترین شرکت ها در زمینه ارائه خدمات تولید محتوا است.

کم بودن چگالی کلیدواژه چه مشکلی را به وجود می آورد؟ 

چگالی کلیدواژه از حداقل مقدار اعلام شده یعنی یک درصد از کل متن نباید کمتر باشد. معمولاً موتورهای جستجو از طریق خزنده یا crawler هایی که دارند، همه محتواهای منتشر شده بر روی سایت ها را بررسی میکنند. این خزنده ها باید بدانند محتوایی که در یک سایت منتشر میشود، در چه حوزه ای تولید شده است.

اگر تعداد کلمات کلیدی تکرار شده در یک محتوا از یک درصد کمتر باشد، ممکن است خزنده گوگل یک کلمه دیگر را به عنوان کلمه کلیدی در نظر بگیرد و این موضوع میتواند مشکلاتی برای سایت به وجود آورد.

زیاد بودن چگالی کلیدواژه چه مشکلی را به وجود می آورد؟ 

موتورهای جستجو به خصوص گوگل دارای الگوریتم‌های بسیار قوی هستند که محتوای منتشر شده در سایت ها را با دقت کامل بررسی میکنند. این الگوریتم‌ها دارای هوش مصنوعی بوده و به راحتی میتوانند متوجه تبلیغات یا استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی شوند.

با توجه به اینکه سالها قبل این الگوریتم ها قدرت فعلی را نداشت، به راحتی می شد یک محتوا با تعداد کلیدواژه بسیار زیاد نوشت و به رتبه نخست راه یافت. اما پیشرفت بسیار زیادی که در هوش مصنوعی ایجاد گشته، باعث شده تا از چنین تخلفاتی جلوگیری شود. سایت‌هایی که به این موضوع توجه نداشته باشند و از تکرار بیش از حد یک کلمه کلیدی در محتوا پرهیز نکنند، جریمه سنگین میشوند و جایگاه آنها با افت شدید روبرو میشود.

تراکم چگالی کلیدواژه 

موضوع بسیار مهمی که در مقاله چگالی کلیدواژه نیاز است به آن پرداخته شود، تراکم کلمه کلیدی است. میزان تراکم کلمه کلیدی هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد. خزنده‌های موتورهای جستجو حساسیت بسیار زیادی روی محتوا دارند، با توجه به اینکه محتوایی ارزشمند است که سئو باشد، به همین خاطر نیاز است تراکم کلیدواژه در محتوا حفظ شود.

شاید هنوز هم برخی از افراد که آشنایی کامل با حوزه تولید محتوا ندارند، متوجه این موضوع نشده اند که تراکم چگالی کلیدواژه چیست؟ تراکم کلیدواژه به این معناست که اگر محتوای ما 1000 کلمه است و 5 سرتیتر برای آن در نظر گرفته ایم، در قسمت توضیحات هر سرتیتر بهتر است یک یا چند بار کلمه کلیدی تکرار شود.

پخش شدن کلیدواژه در کل محتوا هم به زیبایی متن برای مخاطب کمک میکند و هم به موتورهای جستجو کمک خواهد کرد تا راحت تر با کلیدواژه و موضوع محتوا آشنا شوند. اگر تراکم کلیدواژه رعایت نشود، ممکن است خزنده های موتور جستجو آن را خلاف در نظر گرفته و جریمه ای برای سایت در نظر بگیرند.

قسمت هایی از متن محتوا که کلیدواژه باید حتماً در آنها وجود داشته باشد؟ 

برخی از قسمت های متن از نظر سئو اهمیت بسیار زیادی داشته و نیاز است کلیدواژه در آن قسمت ها وجود داشته باشد تا خزنده های گوگل سریعتر کلمه کلیدی محتوا را تشخیص دهند و متوجه شوند که محتوا با چه هدفی منتشر شده است. در ادامه به صورت تیتر وار این قسمت ها معرفی میشوند تا همه افرادی که به موضوع سئو و تولید محتوای سئو شده علاقه مند هستند، بتوانند آنها را درک کنند.

  • URL سایت (هم به صورت فارسی و هم به صورت لاتین یا انگلیسی میتوان کلیدواژه را در این بخش درج کرد.)
  • عنوان اصلی محتوا
  • عنوان اول یا تگ H1
  • توضیحات متا
  • اول متن اصلی یا حداقل در 100 کلمه اول
  • تگ ALT تصاویر
  • انکر تکست

دقت داشته باشید که کلمه کلیدی موجود در URL، عنوان اصلی و تگ ALT تصاویر جزء چگالی کلیدواژه محسوب نمی شوند و در هنگام محاسبه چگالی کلمه کلیدی نباید شمارش شوند.

ابزارهای سنجش چگالی کلیدواژه 

SEO Review Tools 

SEO Review Tools را میتوان یکی از حرفه ای ترین ابزارها برای سنجش چگالی کلیدواژه دانست. این ابزار محتوای مورد نظر را از نظر سئو بررسی میکند و نتیجه را اعلام میکند. با توجه به اینکه چگالی کلیدواژه یکی از فاکتورهای بسیار مهم سئو محتوا است، در نتیجه به عنوان یکی از فاکتورهای قابل مشاهده است. اغلب افرادی که حرفه ای بوده و دارای تخصص بالا هستند، ابزار SEO Review Tools را بیشتر از سایر ابزار بررسی محتوا از نظر چگالی کلیدواژه می پسندند.

Article Underground 

Article Underground یکی دیگر از ابزار قدرتمندی محسوب میشود که با کمک آن میتوان چگالی کلیدواژه را پیدا کرد. با توجه به کاربری بسیار راحت و آسان، تقریباً همه افراد به راحتی میتوانند از Article Underground برای پیدا کردن چگالی کلیدواژه بهره مند شوند. با طی کردن مراحلی ساده و پیش پا افتاده، میتوان متوجه شد که کلمه کلیدی یا کلیدواژه چند بار در محتوا تکرار شده است.

SEO Chat 

SEO Chat یکی دیگر از کاربردی ترین ابزار موجود برای اطلاع از چگالی کلیدواژه در محتوا است. Jim Boykin طراح و سازنده این ابزار است که توانسته مشکل بسیاری از وبمسترها را برطرف نماید. معمولاً اطلاع از چگالی کلیدواژه در هر صفحه میتواند برای وبمستر یا مدیر سایت یک موضوع کاملاً مهم و حیاتی به شمار رود.

برای مشاهده هزینه سئو و هزینه تولید محتوا توسط رایا مارکتینگ می توانید به منوی لیست هزینه و زمان مراجعه کنید . همچنین می توانید مقاله های مرتبط دیگر از جمله آشنایی با نقشه سایت را مطالعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.