مقالات آموزشی

توضیحاتی در خصوص چک لیست نگارش برای دانش آموزان

چک لیست ها در بسیاری از حوزه هایی که به آموزش و تحصیل مربوط می شود مورد استفاده قرار می گیرند، که نگارش انواع متون یکی از این حوزه ها است. آیا واقعاً چک لیست نگارش موثر است؟ کاملا! در این مطلب قرار است به چرایی استفاده از چک لیست ها، نتایج تحقیق و نحوه ی تنظیم چک لیست نگارش برای کمک به بهبود مهارت نگارش در دانش آموزان پرداخته شود.

 

ما در رایامارکتینگ سعی داریم مسیر روشنی برای نسل آینده بشر در فراهم کنیم که این مهم بدون نگارش صحیح و دقیق آموخته ها میسر نیست. بررسی موضوع لیست کنترل نگارش و نحوه ی ایجاد آن بهترین کمکی است که می توان در قبال دانش آموزان هدفمند انجام داد. رایامارکتینگ منتظر شما و اهداف والای شما از نگارش و به دنبال آن سفارش چک لیست نگارش است.
در این زمینه می توانید به بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا  مراجعه نمایید

پس بررسی انواع نمونه چک لیست نگارش و چک لیست نگارش آماده سفارش نهایی شما در دست بررسی و تنظیم قرار می گیرد.

پیش از آن به مبحث شیرین لیست نگارش، نحوه ی ایجاد چک لیست نگارش و اهمیت آن می پردازیم.

چرا از چک لیست نگارش در کلاس درس استفاده می شود؟

 

هنگامی کودکان در روند نگارش به اشتباهات خود پی می برند، یادگیری برای آنها معنادارتر می شود. آنها می توانند در طی تحصیل با استفاده از چک لیست نگارش اشتباهات نگارشی خود را رفع کنند و مهارت های نوشتاری شان را سریعتر توسعه دهند. به نویسندگان مشهوری مانند رولد دال و یا جودی بلوم فکر کنید. نویسندگان از لیست کنترل نگارش برای بررسی و ویرایش قطعه های هنری شان استفاده می کنند، در این مسیر بار ها به ویرایش می پردازند و در نهایت به یک قطعه ی هنری کامل دست می یابند. این مسیر می تواند با استفاده از لیست نگارش برای یک بند شروع شود و تا چک لیست نگارش پایان نامه و چک لیست نگارش تحقیق ادامه یابد.

استفاده از ابزار چک لیست نگارش مقاله هنگام نوشتن بسیار مهم است زیرا:

• دانش آموزان را راهنمایی می کند تا مهارت های مورد نیاز برای نگارش را توسعه دهند.

• به نویسندگان بی رغبت راهی ساده نشان می دهد تا عناصر لازم را در نظر بگیرند.

• در طول فرآیند نگارش،  چک لیست نگارش انشاء مانند یک مرجع بی همتا عمل می کند.

• به دانش آموزان کمک می کند تا در هر مرحله تمرکز کافی داشته باشند.

• ابزاری است که به کمک دانش آموزان می آید و عمل ویرایش متن نگارش شده را سهل می کند.

• وجود عناصر اصلی متن را که می بایستی شامل متن شود، تضمین می کند.

• دانشجویان و دانش آموزان را تشویق می کند تا به سراسر مقاله خود سازماندهی ببخشند.

• به دانش آموزان استراتژی تجدید نظر و ویرایش مناسب متن را یادآور می شود.

• دانش آموز را در قبال انتظاراتی که در چک لیست ارائه شده است مسئول می داند.

• دانش آموزان را مسئولیت پذیر به بار می آورد.

• به صورت قابل توجهی مهارت نگارش در دانش آموزان را بهبود می بخشد.

• می تواند مانند پلی بین معلم و والدین باشد، به نحوی که معیار های یک مقاله موثر را به آنها منتقل می کند.

• کار اضافی را هم برای دانش آموز و هم برای معلم از بین می برد، زیرا اصلاح اشتباهات مقاله و سپس درخواست تصحیح آن توسط دانش آموز دوباره کاری است.

• آگاهی فراشناختی دانش آموزان از فرآیند های فکری شان را توسعه می دهد ( به تحقیق اشاره شده در پاراگراف بعدی توجه کنید).

تحقیقاتی که بر اهمیت لیست کنترل نگارش و تاثیر آن بر بهبود مهارت نوشتاری تاکید دارند…

 

چندین پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی در باب اهمیت چک لیست نگارش انجام شده است که در جهت حمایت از این ایده طرح شده اند. بیایید نگاهی دقیق به یافته های آنها بیاندازیم:

– کاتلین دودِن رولندز ( متخصص آموزشی )

کاتلین مقاله ای با عنوان ” Check it Out! ” گردآوری کرده است که از تئوری اهمیت لیست کنترل نگارش در جهت یادگیری موثر دانش آموزان پشتیبانی می کند. در این مقاله چنین آمده است که :

کاتلین رولندز استفاده از چک لیست ها را برای حمایت از دانش آموزان توصیه می کند زیرا این ابزار یادگیری و کارآیی آنها ها را تحت تاثیر قرار می دهد. چک لیست هایی که به خوبی طراحی شده باشند به دانش آموزان کمک می کنند تا گام های استوار تری برای تکمیل وظایف پیچیده بردارند که این امر سبب شکل گیری زیربنای فراشناختی در آنها می شود و همچنین حس استقلال و اعتماد به نفس را در ایشان تقویت می کند تا در امور آینده خودشان تصمیم گیرنده ی اصلی باشند و با همین روال آنها را مدیریت کنند. برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نکاتی برای تنظیم چک لیست های عالی تجاری را مطالعه نمایید

– آتول گوانده ( جراح و نویسنده )

آتول در تحقیق خود اهمیت چک لیست هایی که متخصصان مختلف برای جلوگیری از اشتباهات خود استفاده می کنند، بررسی می کند و در همین راستا بهبود نتایج آنها را نیز یادآور می شود. در توصیف کتاب وی با نام ” بیانیه چک لیست ” چنین می توان گفت :

آتول در این کتاب یک استدلال قانع کننده ارائه می دهد که با توجه به آن می توانیم از ساده ترین روش بهترین عملکرد ها را بیرون بکشیم : و آن روش چک لیست است. وی در قالب داستان های نافذ نشان می دهد که چک لیست ها چه کاری می توانند انجام دهند، چه کارهایی که نمی توانند انجام دهند و چگونه می توانند پیشرفت های چشمگیری در زمینه های مختلف از پزشکی گرفته تا بازیابی از حادثه داشته باشند. و بینش هاست که تفاوت ایجاد می کند. برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

– آنت مارینز ( کتابدار، USCS ) و آرون زاخمایر ( طراح آموزشی ، USCS )

مارینز و زاخمایر اهمیت چک لیست بر بهبود مهارت نگارش، سواد خواندن و نوشتن و تفکر تحلیلی را مورد بررسی قرار داده اند. در سال 2017، آنها چندین سناریو به جهت مقایسه نتایج دانش آموزانی که از چک لیست استفاده کرده اند با آنها استفاده نکرده اند، مورد مطالعه قرار دادند. یافته های آنها حاکی از تاثیر فوق العاده چک لیست ها بر بهبود عملکرد دانش آموزان بود. بیشتر بخوانید.

چگونه در کلاس از لیست کنترل نگارش استفاده کنید!

 

اکنون که از اهمیت چک لیست نگارش و تاثیر بالای آن بر روی عملکرد دانش آموزان در کلاس اطلاع دارید بهتر است اطلاعاتی چند در باب چگونگی استفاده از آنها در کلاس درس نیز کسب کنید:

1. هنگام تنظیم و ایجاد چک لیست به انتظارات مسئله و آنچه که می خواهید دانش آموزان به انجام آن بپردازند، فکر کنید. قرار است آنها یک پاراگراف نگارش کنند یا یک مقاله؟ چه نوع نوشتاری مد نظرتان است؟ مطمئن شوید عناصر و نکات نوشتاری را با توجه به نوع خاص نوشتاری که مد نظرتان هست در چک لیست درج کنید.

به عنوان مثال، در نوشتن روایت، موارد چک لیست ممکن است چنین باشد: آیا ابتدا، میانه و پایان دارید؟ آیا شما برای حل مشکل راه حلی ارائه داده اید؟ آیا شخصیت ها را در طی داستان پرورانده اید؟ به عنوان مثال ، در نوشتن روایت ، موارد چک لیست ممکن است شامل موارد زیر باشد: آیا ابتدا ، میانه و پایان دارید؟ آیا شما برای حل مشکل راه حلی ارائه می دهید؟ آیا شخصیت ها را در طول داستان توسعه دادید؟ آیا تعلیق ارائه کردید؟ آیا نوشتار شما هیجانی است؟

2. از تنظیم استاندارد چک لیست، سادگی بیان و ترتیب عملی آن اطمینان حاصل کنید تا دانش آموز را به سمت هدف راهنمایی کند. از نگارش چک لیست ها طولانی پرهیز کنید به نحوی که غیر قابل درک نباشد!

3. هدف از تهیه چک لیست را به دانش آموزان توضیح دهید. ( این ابزار به مهارت نگارش را در شما شکوفا می کند، انتظارات و نکات نگارشی را به شما یادآور می شود و کمک می کند یک نویسنده شگفت انگیز شوید!)

4. به دانش آموزان بگویید حتی متخصصانی مانند جراحان، خلبانان و بهترین نویسنده ها نیز از چک لیست استفاده می کنند!

5. چک لیست را پیش از ارائه ی پروژه تحویل دهید تا دانش آموزان بتوانند در طی انجام پروژه ی نگارشی از آن بهره ببرند – پیش از نگارش، پیش نویس خشن، اصلاح، ویرایش، ویرایش توسط همکاران و نسخه نهایی. همچنین به آنها یادآوری کنید پیش از ارائه مجددا چک لیست شان را مرور کنند.

6. در نوشتن چک لیست نگارش هیچ مرحله ای را از قلم نیندازید. برای توضیح موارد مشکل از مثال و یا متن مادر استفاده کنید.

7. از دانش آموزان بخواهید چک لیست را همراه با مقاله شان تحویل دهند. این به آنها کمک می کند تا اهمیت لیست کنترل نگارش را دریابند و نسبت به آیتم های موجود در آن پاسخگو باشند.

قول آخر

چک لیست نگارش یکی از مهم ترین و حتی تنها ترین ابزاری است که می تواند از یک دانش آموز معمولی یک نویسنده واقعی بسازد. چنانکه همچنان در باب تهیه لیست نگارش، نحوه ی تنظیم و نکات ایجاد آن ابهاماتی دارید با رایامارکتینگ در تماس باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.