مقالات آموزشی

آشنایی با راهنمای نوشتن بیوگرافی و توضیحاتی در این باره

مفید بود؟

راهنمای نوشتن بیوگرافی

دلایل زیادی برای نوشتن بیوگرافی چه به صورت حرفه‌ای و چه به صورت شخصی وجود دارند. ممکن است برای رزومه خود، برای بخش بیوگرافی وبسایت شرکتی که در آن کار می‌کنید، برای ارائه نمونه کار یا برنامه شغلی خود نیاز به بیوگرافی داشته باشید. یک قالب بیوگرافی استاندارد باید مهم‌ترین دستاوردها، ویژگی‌ها و مدارک شغلی و تحصیلی شما را در کمترین زمان ممکن به مخاطبین ارائه کند. برای آشنا شدن با اینکه چگونه می‌توانیم بیوگرافی بنویسیم با همراه باشید.

چگونه بیوگرافی حرفه‌ای بنویسیم

اگر قصد نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای دارید، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید تا بتوانید یک بیوگرافی تاثیرگذار و موفق بنویسید.

مرحله یک – با نوشتن نام مناسب و عنوان حرفه‌ای شروع کنید

معمولا یک بیوگرافی استاندارد با نام و نام خانوادگی نویسنده و عنوان شغلی وی شروع می‌شود. برای نوشتن بیوگرافی خود می‌توانید بسته به هدف و مخاطب بیوگرافی از نام‌ها یا عناوین شغلی مختلفی استفاده کنید. مثلا در بیوگرافی‌های شخصی‌تر برخی از افراد به جای نوشتن نام خود، از اسم مستعار استفاده می‌کنند. اما در بیوگرافی‌های حرفه‌ای حتما باید نام واقعی شخص نویسنده نوشته شود. گروهی هم از عناوین خاصی در ابتدای اسم خود استفاده می‌کنند، مثل دکتر، مهندس، پروفسور و غیره.

مرحله دوم – مشخص کنید که از روایت اول شخص استفاده می‌کنید یا سوم شخص

نحوه ارجاع دهی شما به خودتان در بیوگرافی بسیار مهم است. بیوگرافی شما یا باید با روایت اول شخص نوشته شود، یا با روایت سوم شخص. معمولا بیوگرافی استاندارد رسمی به صورت سوم شخص نوشته می‌شود. در حالی که بیوگرافی شخصی و غیررسمی از راوی اول شخص استفاده می‌کند.

مرحله سوم – موقعیت فعلی یا عنوان شغل خود را بنویسید

اگر در حال نوشتن بیوگرافی خود هستید، عنوان حرفه و شغل خود را بنویسید، اگر سمت خاصی دارید، آن را بنویسید. اگر هم بیکار هستید می‌توانید به تخصص خود اشاره کنید و یا شغل قبلی خود را بنویسید.

مرحله چهار- شرکت یا کارفرمای خود را معرفی کنید

معرفی کارفرما یا شرکتی که در حال حاضر برای آن کار می‌کنید، می‌تواند به مخاطبین شما کمک کند به تجربه و شغل شما اعتماد کنند. اگر در حال حاضر کارفرمایی ندارید و یا برای خودتان کار می‌کنید، می‌توانید از این مرحله صرف‌نظر کنید.

مرحله پنج – اهداف شغلی و شخصی خود را مشخص کنید

در مرحله بعدی از خودتان بپرسید کدام کار یا هدف در زندگی من به من انگیزه پیش رفتن و موفق شدن می‌دهد؟ می‌توانید جواب این سوال را در بیوگرافی حرفه‌ای یا شخصی خود قرار دهید و به این ترتیب به مخاطب کنید شما را بهتر بشناسد.

مرحله شش – جزئیات شخصی و سرگرمی‌های خود را بیان کنید

معمولا در بیوگرافی استاندارد نیازی به بیان جزئیات شخصی و یا سرگرم‌هایتان نیست، ولی گاهی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب بد نیست مخصوصا کمی در مورد سرگرمی‌هایتان بنویسید. جزئیاتی که معمولا به شدت در بیوگرافی‌ها طرفدار دارند، شامل موارد زیر هستند:

• سرگرمی‌ها

• برنامه‌های تلویزیونی ، فیلم‌ها یا کتاب‌های موردعلاقه

• اطلاعاتی در مورد زندگی خانوادگی

• جزئیات خنده‌دار درباره عادت‌ها یا علایق

• تاریخچه زندگی شخصی

 

پیشنهاد می کنیم مقاله بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا و تولید محتوای خوب را بخوانید.

نمونه‌های بیوگرافی حرفه‌ای

نمونه یک بیوگرافی حرفه‌ای رسمی

مثال زیر نمونه‎ای از بیوگرافی حرفه‌ای با روایت سوم شخص است:

«جان سالیوان متخصص منابع انسانی با یک دهه تجربه موفق در استخدام و مدیریت کارمندان است. جان در فناوری های منابع انسانی متخصص بوده و با شرکت منظم در جلسات آموزش ملی، روندهای جدید فناوری منابع انسانی مثل سلف سرویس، برنامه‌های سلامتی و ابزارهای تجزیه و تحلیل فردی را نشان دهد. جان که معتقد به نیروی تفکر مثبت در محل کار است، برای کمک به کارمندان اداری، به صورت منظم و بر اساس تکنیک‌های موثر بهداشت روانی، کمپین‌های سلامت درون برگزار می‌کند. او از برنامه‌های نتفلیکس لذت می‌برد، اما وقت خود را به دوچرخه سواری طولانی می‌گذراند».

شاید نوشتن مدل‌های مختلف بیوگرافی برای اهداف حرفه‌ای و شخصی کار مفیدی باشد. بعد از نوشتن بیوگرافی خود بهتر است از دوستان خود بخواهید بیوگرافی شما را مطالعه کرده و اشکالات آن را به شما گوشزد کنند.

بسته به فضایی که قرار است بیوگرافی در آن قرار بگیرد، طول بیوگرافی می‌تواند متفاوت باشد. مثلا اگر در حال نوشتن بیوگرافی برای یک وبسایت شرکتی هستید، ممکن است از نظر تعداد کلمات با محدودیت روبرو باشید. مراحلی که گفتیم را به عنوان یک راهنما در نظر بگیرید و با کمک آنها افکار خود را سازماندهی کنید.

نمونه بیوگرافی حرفه‌ای غیررسمی

در این قسمت نمونه‌ای از محتوای یک بیوگرافی حرفه‌ای را آورده‌ایم که چندان رسمی نیست:

« من جان سالیوان هستم، یک متخصص منابع انسانی با حدود یک دهه تجربه حرفه‌ای در زمینه مدیریت علوم انسانی. در محیط خارج از محل کار، از پیاده‌روی با دوستان و همراهی با خانواده‌ام لذت می‌برم».

وقتی جزئیاتی مثل سرگرمی‌ها یا علایقتان را اضافه می‌کنید، مخاطب در سطح شخصی با شما ارتباط برقرار می‌کند و این امر بسیار اهمیت دارد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.