مقالات آموزشی

آشنایی با اصطلاح بازاریابی وابسته

مفید بود؟

کارآفرینان باهوش، همیشه یک تجارت الکترونیک پر رونق را اداره می کنند. این دسته از افراد همیشه می دانند که راهی برای رشد کسب و کار وجود دارد. به همین خاطر هیچ وقت دست از تلاش برای رشد کسب و کارشان بر نمی دارند. یکی از راه هایی که می تواند باعث رشد کسب و کار شما شود، راه اندازی یک جریان در آمد جداگانه با بازاریابی وابسته است.

البته منظور ما این نیست که یک شغل دوم داشته باشید. بلکه منظور ما این است که از طریق آن بتوانید راهی را برای تکمیل کسب و کار خود استفاده کنید و کسب و کار خود را گسترش دهید.

یکی از این راه ها استفاده از روش بازاریابی وابسته است. اگر هنوز از این روش استفاده نمی کنید می توانید با خواندن این مقاله بهتر آن را درک کنید و از آن برای پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنید.

 

بازاریابی وابسته چیست؟

در واقع در این روش به کسب کمیسیون از طریق تبلیغ یک محصول یا خدمات ساخته شده توسط خرده فروش گفته می شود. در این مدل از کسب درآمد، شما یک شریک وابسته هستید که برای ارائه یک نتیجه خاص به خرده فروشی ها پاداش می دهید.

به طور کلی در تمامی روش های بازاریابی نتیجه عملکرد فروش محصول خواهد بود. اما در بازاریابی وابسته و برخی روش های دیگر شما می توانید از مشتریان خود سرنخ (Lead) نیز دریافت کنید.

 

نحوه کار بازاریابی وابسته

نحوه کار این روش بدین گونه است که با ارجاع یک محصول یا خدمات و اشتراک گذاری آن در وبلاگ، رسانه های اجتماعی ، پادکست یا وب سایت کار شروع می شود. هر بار که مشتری از طریق پیوند مشخص شده و منحصر به فرد، با توصیه سایت وابسته خرید می کند، سایت مورد نظر مقداری کمیسیون دریافت می کند.

به طور کلی روش کار این گونه است:

  1. در روش بازاریابی وابسته شما یک آگهی یا لینکی را برای فروشگاه X در وب سایت، وبلاگ یا شبکه اجتماعی خود نشان می دهید.
  2. مشتری بر روی لینکی که مخصوص سایت شما است کلیک می کند.
  3. در این مرحله که مشتری وارد سایت مورد نظر شده است خریدی را انجام می دهد.
  4. شبکه فروشگاه تراکنش را ثبت می کند.
  5. در این مرحله فروشگاه تایید می کند که خرید انجام شده از طریق لینک وب سایت شما بوده است.
  6. در این مرحله و پس از تایید شدن کمیسیون به شما پرداخت می شود.

نرخ هر کمیسیونی که قرار است دریافت کنید بسته به شرکت و پیشنهادی که به شما داده است دارد. زیرا در بازاریابی تعاملی نرخ کمیسیون مشخصی وجود ندارد. در پایین ترین سطح ممکن نرخ کمیسیون ۵ درصد خواهد بود. اما در برخی شرایط، مانند هنگام تبلیغ یک کلاس یا رویداد، می توانید تا ۵۰ درصد یعنی نصف سود هم کمیسیون دریافت کنید. همچنین برخی از شرکت ها نیز هستند که به طور برنامه ای کار می کنند. یعنی به حای درصد نرخ ثابتی را به ازای هر فروش به شما می دهند.

 

مدل های مختلف از بازاریابی وابسته

شرکت هایی که در آن ها برای کسب و کار خود تبلیغ می کنید پر از رمز و راز هستند. هرگز نمی توانید بفهمید که آیا این سایت ها واقعا از محصول استفاده کرده اند یا صرفا برای پول آن را تبلیغ می کنند.

به همین خاطر پت فلین در سال ۲۰۰۹ که یکی از افراد باسابقه و حرفه ای در حوزه بازاریابی وابسته حساب می شود، مدل های مختلف بازاریابی وابسته به سه گروه مختلف دسته بندی کرد. این سه دسته عبارتند از:

 

  1. غیر وابسته

اولین نوع این مدل از بازاریابی ، بازاریابی غیر وابسته نام دارد. در این مدل شما هیچ گونه اختیاری در مورد محصولی که تبلیغ می کنید ندارید. در این روش کمپین های تبلیغاتی را اجرا می کنید که در آن یک لینک وابسته وجود دارد. شما در این روش صرفا لینک را قرار می دهید و امیدوار می مانید که مردم روی لینک کلیک کنند و محصول را خریداری کنند تا کمیسیون دریافت کنید.

بازاریابی از روش وابسته بدون پیوست بسیار جذاب است زیرا لازم نیست که در آن کار زیادی را انجام دهید. در این مدل از بازاریابی وابسته شما فقط کسب و کار های که در نزد مردم محبوب هستند و شناخته شده اند را می کنید و نیاز به انجام کار های دیگر ندارید.

الیز اپسون یکی از فعالان این حوزه گفته است که این روش برای افرادی که صرفا به دنبال درآمد هستند مناسب است. زیرا این مدل یک مدل تجاری واقعی نیست.

 

  1. مربوط

این مدل از بازاریابی که به عنوان مربوط شناخته می شود، مربوط به موقعیتی است که شما از آن محصول یا خدمات خاص استفاده نمی کنید اما با کسب و کار شما مرتبط است و در مورد آن سررشته دارید. در این مورد از بازاریابی وابسته، شرکت های وابسته مخاطبانی دارند. فعالیت آن ها می تواند در وبلاگ، یوتیوب یا هر کانال دیگری باشد. این دسته از افراد بین مردم نفوذ دارند و به عنوان منبعی قابل اطمینان نزد مردم شناخته می شوند. تبلیغ توسط این افراد می تواند اعتماد مردم را جلب کند. حتی اگر کسی قبلا در مورد آن محصول یا خدمات اطلاعاتی نداشته باشد یا قبلا از آن استفاده نکرده باشد.

 

  1. پیچیده

در این مدل از بازاریابی وابسته که به عنوان مدل پیچیده شناخته می شود، فقط محصولات یا خدماتی را که استفاده کرده اید و به آن ها اطمینان دارید را تبلیغ می کنید. الیز اپسون در این مورد می گوید که این مدل بهترین نوع بازاریابی است. زیرا در این مدل ریشه تبلیغ به اعتماد و اعتباری که نسبت به این برند دارید بر می گردد که باعث می شود آن را به تبلیغ موثر و موفقی تبدیل کند.

در این بازاریابی شما باید سعی کنید که با استفاده از اعتبار خود نزد مشتریان برای تبلیغ محصولات یا خدماتی که آن ها را دنبال می کنید استفاده کنید. اگر مخاطبان شما واقعا به این محصول یا خدمات معرفی شده نیاز داشته باشند احتمالا به آن توجه خواهند کرد و از آن استفاده خواهند کرد.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد بازاریابی وابسته صحبت کردیم. در مورد این که بازاریابی وابسته چیست و چگونه کار می کند توضیح دادیم تا شما بیشتر آن را درک کنید. همچنین به این موضوع که بازاریابی وابسته به سه دسته کلی تقسیم می شود نیز اشاره کردیم و در مورد هر کدام از آن ها توضیح مختصری دادیم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.