مقالات آموزشی

اطلاع از آخرین بررسی ها برای نوشتن بیوگرافی آنلاین

مفید بود؟

 

حتما برایتان اتفاق افتاده است که برای نوشتن بیوگرافی آنلاین خود ساعت‌ها پای کامپیوتر بنشینید و فکر کنید تا بهترین روش برای نشان دادن خود و دستاوردهایتان به جهانیان را پیدا کنید و هیچ نتیجه‌ای به دست نیاورید. همه کلمات و عبارات از ذهنتان می‌پرند و شما چیزی برای نوشتن ندارید. وقت زیادی تلف می‌شود و عاقبت به این نتیجه می‌رسید که نوشتن یک بیوگرافی اصلا ارزش وقت شما را ندارد!
واقعیت این است که پیدا کردن و یاد گرفتن نحوه نوشتن بیوگرافی به روشی استاندارد و صحیح برای بیان سوابق حرفه‌ای و تحصیلی خود و نشان دادن خود به عنوان یک فرد متخصص و موفق، کار سختی است و همین است که باعث می‌شود تصمیم بگیرید که همین پروفایل خالی و ساده هم برای شما کافی است. اما واقعیت این است که در دنیای دیجیتال امروز، هرچند نوشتن بیوگرافی کار سخت و ناخوشایندی است، اما هرکسی که دارای کسب و کار آنلاین بوده یا یک وبسایت راه اندازی می‌کند، باید آن را انجام دهد.
چیزی که اکثر مردم موقع نوشتن بیوگرافی آنلاین خود فراموش می‌کنند این است که قرار نیست نوشتن بیوگرافی منجر به لیست کردن موفقیت‌ها و دستاوردهای آنان شود. بلکه بیوگرافی حرفه‌ای شما قرار است شروعی باشد برای برقراری ارتباط و گفتگو با مخاطبین خود.
نکته مهمی که هرگز نباید از یاد ببرید، این است که چه در حال نوشتن بیوگرافی برای لینکدین هستید، چه برای توییتر یا اینستاگرام و یا هر پلتفرم دیگری، به هرحال بیوگرافی آنلاین شما باید باعث جلب توجه دیگران شود و بس!

چهار مرحله ساده برای نوشتن بیوگرافی آنلاین

بیوگرافی حرفه‌ای یکی از بهترین ابزارها برای جلب توجه دیگران است. اگر به دنبال نحوه نوشتن بیوگرافی خود به صورت جذابی هستید، با ما همراه باشید تا چهار مرحله اصلی برای نوشتن بیوگرافی آنلاین را با یکدیگر یاد بگیریم.

مرحله 1: متن بیوگرافی خود را بر اساس پلتفرم موردنظر بنویسید

اینکه متن خود را بر اساس الگوی پلتفرم مورد نظر با روایت اول شخص بنویسید یا سوم شخص، بسیار مهم است. معمولا در وبسایت‌های حرفه‌ای نوشتن از خود به صورت سوم شخص حائز اهمیت است. اما اگر قصد نوشتن در پلتفرمی دوستانه‌تر را دارید، می‌توانید با استفاده از روایت اول شخص آن را تبدیل به یک تجربه شخصی‌تر کنید.
مارک گالیون که یک سرمایه‌گذار بزرگ است، در پلتفرم‌های متفاوت، انواع مختلفی از بیوگرافی آنلاین خود را ارائه کرده است که البته بعضی از آنها به شدت رسمی هستند. اما وقتی به بیوگرافی وی در توییتر می‌رسیم، متوجه می‌شویم که او به نوعی ترجیح داده است که خود را به شکلی معرفی کند که بتواند با مخاطبین خود ارتباط بیشتری برقرار کند.
او که بیشتر از 160 کلمه در توییتر فرصت حرف زدن درباره خودش ندارد، با همین تعداد هم نه تنها درباره جزییات زندگی خود می‌گوید که عشق خود به بیسبال را نیز به رخ می‌کشد.

 

به بیوگرافی آنلاین گالیون در توییتر به عنوان یک الگو برای نوشتن بیوگرافی خوب برای توییتر نگاه کنید. گالیون از این پلتفرم برای برقراری ارتباط با مخاطبین همفکر خود استفاده کرده است، پس یادتان باشد که با توجه به پلتفرم موردنظر می‌توانید لحن بیوگرافی خود را به صورت رسمی، شخصی، طنزآلود، مکالمه‌ای و یا هر شکل دیگری انتخاب کنید
نکته مهم اینکه در ابتدا برای یک پلتفرم بنویسید، وقتی با نحوه نوشتن بیوگرافی به خوبی آشنا شدید، می‌توانید بیوگرافی شخصی و حرفه‌ای خود را برای پلتفرم‌های دیگر هم بسط و گسترش دهید.

مرحله 2: نوشتن بیوگرافی آنلاین خود را با نام، شغل و مسئولیت‌هایتان شروع کنید

برای اینکه بدانید درباره شغل خودتان چه چیزی را باید در بیوگرافی حرفه‌ای خود بگنجانید، از خود بپرسید که برای امرار معاش چه کاری انجام می‌دهید، در انجام چه کاری خبره هستید، و چقدر در انجام این کارها تجربه دارید.
مثلا بیشتر بیوگرافی‌های نویسندگانی که بازاریاب هستند به این صورت نوشته می‌شود:
«من نویسنده و مشاور بازاریابی شرکت B2B هستم»
یا
«آساواری شارما یک نویسنده و بازاریاب است»
در واقع این جملات نشان می‌دهند که اهمیتی ندارد من چه کارهای متفرقه‌ای انجام می‌دهم یا برای چه کسانی کار می‌کنم، مهم این است که من همیشه نویسنده و بازاریاب هستم و این شغل اصلی من است که دوست دارم مردم مرا با آن بشناسند.
حتما شغلتان را همان ابتدای کار بیان کنید و اصلا آن را برای آخر نوشتن خود نگذارید. این بهترین راه برای ارتباط گرفتن با مخاطب است.
در ادامه نوشتن بیوگرافی آنلاین خود، مهارت‌ها و دستاوردهای اصلی و مهم خود را ردیف کنید.
نکته مهم این است که کلماتی که شما در بیوگرافی شخصی و حرفه‌ای خود به کار می‌برید، به راحتی بر درک دیگران از شما تاثیر می‌گذارند. بنابراین ممکن است علاقه‌ای به بیان «فریلنسر» یا «پاره وقت» و یا کلماتی از این دست نداشته باشید. در واقع دلتان نمی‌خواهد مشتری‌هایتان شما را به عنوان یک کارمند سطح پایین مشغول در شبکه‌های اجتماعی ببینند. چون در واقع شما مدیر ارشد بازاریابی خود هستید.

مرحله 3: کمی لاف بزنید ( در حد معقول)

اگر قرار نباشد بتوانید کمی لاف بزنید، نوشتن بیوگرافی شخصی چه فایده‌‌ای دارد؟ باید بتوانید برای خود اعتباری دست و پا کنید تا در حرفه خود بزرگ‌تر دیده شوید. بنابراین بسته به نوع پلتفرمی که در حال فعالیت بر روی آن هستید، به بیان چند موفقیت حرفه‌ای خود بپردازید تا اعتماد مخاطب را جل کنید
نکته آخر این که یادتان باشد که آنچه می‌نویسید باید به درد مخاطب بخورد، بنابراین به جای اینکه یک پاراگراف درباره اینکه چقدر خونسرد هستید، بنویسید، خود را به جای مخاطب بگذارید و از خود بپرسید، این چیزهایی که می‌نویسم به چه درد او می‌خورد؟
مثلا یان موریس نویسنده فناوری است که برای برندهای مشهوری مانند CNET و The Mirror کتاب نوشته است. بیوگرافی فوربس وی، یک دهه تجربه او به عنوان تولیدکننده محتوا را به همراه معرفی کارفرماهایش و کارهاش نشان می‌دهد.

 

موریس در بیوگرافی خود نشان داده است که نه تنها نویسنده خوبی است، بلکه توانایی اجرای برنامه‌های تلویزیونی و پادکست را هم دارد. یعنی همان چیزهایی که خوانندگان و مشتریان بالقوه دوست دارند.
نکته مهم این است که به یاد داشته باشید قرار نیست بیوگرافی آنلاین شما رزومه شما باشد. بنابراین فقط به بان موفقیت‌های خود نپردازید، آنها را شرح بدهید و یادتان باشد که ممکن است مخاطب شما هیچ درکی از موفقیت شما ندارند.

مرحله 4: قسمتی از شخصیت خود را پررنگ کنید

اگر بتوانید برای نشان دادن شخصیت خود و ایجاد ارتباط با مخاطبین خود از طنز استفاده کنید، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی آنان خواهید گذاشت. یادتان باشد که بیان اطلاعاتی درباره اینکه شما خارج از محل کار چه کسی هستید، مثل علایقتان، سرگرمی‌تان، زادگاهتان، موسیقی و یا غذاهایی که دوست دارید، هرچه بیشتر باعث جذب مخاطب می‌شود.
مجله تایم بیوگرافی توییتر کمدین مشهور آپارنا نانچرلا را به عنوان یکی از 140 بیوگرافی برتر توییتر در سال 2014 انتخاب کرد. آیدی توییتر وی (aparnapkin @) در واقع نام برنامه‌ای است که او برای خود انتخاب کرده و با آن مردم را می‌خنداند. بیوگرافی توییتر او که نمونه بیوگرافی خوب برای توییتر است، شغلی که او برای گذران زندگی انتخاب کرده است را هم نمایش می‌دهد.

 

به این نکته توجه داشته باشید که شوخ طبعی همیشه بر دیگران تاثیر عالی دارد، پس به خوبی از آن استفاده کنید! اما توجه داشته باشید لحنی که به کار می‌برید مناسب حرفه و پلتفرم مورد نظر شما هم باشد. اگر یک نویسنده سیاسی نویس جدی هستید، نوشتن یک بیوگرافی آنلاین طنزآلود نمی‌تواند مخاطبانتان را هیجان‌زده کند.

نکته مهم: بیوگرافی آنلاین خود را با دعوت به عمل تمام کنید

اکثر پلتفرم‌های موجود امکان لینک دادن به سایت‌های خارج از خود را فراهم کرده‌اند. بنابراین بهترین کار این است که وقتی مخاطب خود را به سوی خود جذب کردید، از طریق گذاشتن لینک ارتباطی، او را دعوت به عمل کنید. در واقع مانند هر محتوای دیگری، بیوگرافی آنلاین شما هم باید هدف داشته باشد و این شما هستید که باید این هدف را مشخص کنید تا مخاطبتان بعد از خواندن بیوگرافی شما همان کاری را انجام دهد که شما می‌خواهید.در ادامه چند نمونه از دعوت به عمل که می‌تواند در بیوگرافی آنلاین گنجانده شود را با هم می‌بینیم:

1. دعوت از دیگران برای بازدید از وبسایت شما

هدف نویسنده انگلیسی، جان کلیز، هدف ساده‌ای است. او فقط می‌خواهد مخاطبانش با ورود به وبسایتش اطلاعات بیشتری درباره او به دست بیاورند و در بیوگرافی خود به عنوان نمونه یک بیوگرافی خوب برای توییتر برای لینک دادن به سایتش استفاده می‌کند.

 

2. عضو شدن در لیست ایمیل شما

کافی است به بیوگرافی سونیا نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم که او یک خبرنامه را اداره می‌کند و از مخاطبین خود می‌خواهد با عضو شدن در لیست ایمیل او، به این خبرنامه بپیوندند.

پیشنهاد می کنیم مقاله بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا و استراتژی تولد محتوا را نیز بخوانید.

3. دنبال کردن شما در شبکه‌های اجتماعی

اگر به دنبال یک جمله مناسب برای پایان دادن به بیوگرافی آنلاین خود هستید، کافی است مثلا بنویسید: «از طریق توییتر با من ارتباط برقرار کنید».

4. کتاب‌هایتان را بخرند

پیتر ساندین که یک بازاریاب محتواست، برای جذب مخاطب به یکی از نوشته‌هایش برای دانلود رایگان لینک داده است. عجب روش هوشمندانه‌ای!

5. اطلاعات تماس 

اگر نماینده یک شرکت هستید، می‌توانید آدرس ایمیل یا شماره تلفن شرکت را در بیوگرافی آنلاین خود بگذارید تا مشتریان احتمالی به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

چهار نکته فوری برای نوشتن یک بیوگرافی آنلاین عالی

حالا که می‌دانید برای نوشتن یک بیوگرافی آنلاین چه چیزهایی را باید استفاده کنید، در ادامه چند باید و نباید را هم در نظر داشته باشید تا بتوانید یکی از بهترین بیوگرافی‌ها را بنویسید. یادتان باشد این نکات برای همه پلتفرم‌ها اهمیت دارند.

1. مختصر بنویسید

حتی وقتی در حال نوشتن بیوگرافی آنلاین برای وبسایت خود هستید، سعی کنید مختصر بنویسید. یادتان باشد که بین 200 تا 250 کلمه برای بیوگرافی کافی است تا هم مخاطبتان را جذب کند و هم اینکه او را خسته و کسل نسازد.

2. نمایش دهید، نگویید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای عالی کردن بیوگرافی آنلاین خود انجام دهید، این است که آنچه را که می‌خواهید بگویید، نشان بدهید. لیز مورفی استراتژیست محتوای IMPACT است که البته یک نویسنده استثنایی بیوگرافی هم هست. به نحوه ترکیب کردن مسئولیت‌هایش در IMPACT با مهارت‌های حرفه‌ای‌ش دقت کنید. بیوگرافی او مثل خواندن داستان است. از نوشته او الگوبرداری کنید و داستان‌سرایی کنید.

3. بیوگرافی خود را به روزرسانی کنید

به عنوان یک شخص حرفه‌ای شما در حال رشد و پیشرفت هستید و بنابراین تکنیک‌های زیادی برای یاد گرفتن در پیش رو دارید. این امر بسیار طبیعی است که بعد از مدتی بیوگرافی خود را به روزرسانی کنید. تقریبا هر شش ماه یک بار مطمئن شوید که بیوگرافی آنلاین خود را مرور می‌کنید تا همواره به روز بماند.

4. بیوگرافی خود را با یک عکس حرفه‌ای همراه کنید

تصاویر می‌توانند اطلاعات خاص خود را به مخاطب منتقل کنند. اگر در حال نوشتن یک بیوگرافی دوستانه و صمیمی هستید، عکس خندانی را برای بیوگرافی خود بارگذاری کنید. اما اگر بیوگرافی‌تان جدی است، از عکس رسمی‌تری استفاده کنید.

هفت نمونه بیوگرافی آنلاین به یادماندنی برای الگوبرداری

1. دن سالی

پلتفرم: HuffPost

 

سعی کنید بیوگرافی آنلاین شما متناسب با حرفه و شغلتان باشد. دن سالی یک کمدین است و برای صحبت کردن از خودش، کارش و خانواده‌اش از لحن شوخی استفاده می‌کند.

2. جان اسپیریان

پلتفرم: توییتر

 

یکی از ویژگی‌های مهم جان این است که زندگی‌اش همیشه مفید است. او لینکدین را دوست دارد و نویسنده کتابی به نام محتویات DNA است که لینکی برای پیش سفارش آن گذاشته است.

 3. Wait But Why

پلتفرم: وب سایت
Wait But Why در میان مردم به عنوان وبلاگ مصور درباره همه چیز مشهور است. بیوگرافی نویسنده اعضای تیم از هیچ قاعده و استانداردی پیروی نمی‌کند جز اینکه آنها به طنز و هجو پایبند هستند.

4. برد کولوب

پلتفرم: Udemy

 

اگر در کاری متخصص هستید ولی کسی شما را نمی‌شناسد از بیوگرافی برد ایده بگیرید، این بیوگرافی شامل شغل او، کارهایی که برای گذران زندگی می‌کند و همه آن چیزهایی است که لازم است درباره او بدانیم. بیوگرافی او آنقدر خوب است که هرکسی می‌تواند قلم و کاغذی بردارد و شروع به یادداشت نکته کند.

5. Old Spice

پلتفرم: اینستاگرام
 

اگر به دنبال نوشتن یک بیوگرافی صحیح برای اینستاگرام هستید، Old Spice را دنبال کنید. Old Spice برندی مخصوص آقایان است و البته بیوگرافی اینستاگرام هم این موضوع را به خوبی تایید می‌کند.

6. آرون اورندورف

پلتفرم: Inc.com

 

آرون اورندورف نه تنها در Inc.com فعال است، بلکه با سایر نشریات معروف نیز همکاری می‌کند. او کارهای روزانه و شبانه خود را از هم تفکیک کرده و به آیدی iconiContent و نیز چک لیست کارهایی که انجام داده، لینک داده است.

7. Mridu Khullar Relph

پلتفرم: The International Freelancer

 

این بیوگرافی یکی از بهترین بیوگرافی‌هاست. نویسنده یک روزنامه‌گار جوایز مختلف است که بیش از سیزده سال است که با نشریات مشهور همکاری کرده است.

آماده نوشتن بیوگرافی خود هستید؟

حتما حالا آماده نوشتن بیوگرافی آنلاین خود هستید. اما آخرین نکته اینکه بهترین راه برای نوشتن یک بیوگرافی خوب، نوشتن با دقت و احتیاط فراوان است. اگر لازم شد مدام بازنویسی کنید. یادتان باشد که قرار است مردم شما را به خاطر بسپارند و نسبت به شما کنجکاو شوند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.