مقالات آموزشی

چگونه ایده های خود را در تقویم تولید محتوا اجرایی کنم؟

مفید بود؟

یا می توانم همیشه تقویم محتوایی جذابی برای مخاطبانم داشته باشم؟ این سوال یکی از مهمترین سوالاتی است که صاحبان سایت های مختلف میپرسند؟ هدف آنها این است که بتوانند مخاطبان جدیدی به دست آورند و مخاطبان قبلی خود را حفظ کنند. با این حال، با توجه به کمبود منابع انسانی و زمانی سایت ها باید راهی را انتخاب کرد که علاوه بر حفظ ارتباطات، بتواند بازاریابی محتوایی نیز انجام دهد. حتی بیشتر شرکت هایی که به طور تخصصی در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنند از نکات موجود در تقویم محتوایی استفاده نمی‌ کنند. به همین خاطر کسب و کارهای اینترنتی، هم زمان را از دست می‌ دهند و هم منابع خود را در مواردی مصرف می کنند که نتیجه ندارند. دیجیتال مارکتینگ باید بر مبنای یک تقویم محتوایی جامع انجام گیرد تا بتواند اهداف پیش فرض را بدست آورد. آیا شما هم تمایل دارید که مشکلات تولید محتوای سایت خود را حل کنید؟

دیجیتال مارکتینگ ها چگونه با تقویم محتوایی سود سازی می کنند؟

استفاده نادرست از منابع یک شرکت برای ایجاد تقویم محتوایی، ریشه مشکلات مربوط به تولید محتوا است. داشتن تقویم تولید محتوا فقط یک استراتژی محتوایی نیست؛ بلکه یک راهکار مفید اقتصادی برای سود سازی محسوب می شود. با استفاده از این راهکار می توانید میزان حجم تولید محتوا را مدیریت کرده و از هدر رفتن منابع جلوگیری کنید. به بیان بهتر می توانید با حداقل منابع انسانی و محتوایی، بیشترین بهره برداری را داشته باشید. با استفاده از راهکار تقویم محتوایی، فقط باید بر روی برنامه ریزی آن و رفتار شناسی محتوایی کار کنید. همچنین مهمترین عامل پیشرفت یک کسب و کار، یعنی زمان نیز برای شما به عنوان فرصت دریافت سود های بیشتر خواهد بود. زیرا در صورت فرارسیدن زمان هدف گذاری شده میتوانید از ایده ای که برای آن سرمایه گذاری کرده بودید، سود دریافت کنید.
اولین نکته برای داشتن تقویم محتوایی، انتخاب کردن اهداف در زمان های مختلف است. یعنی باید بدانید که از زمان ها و مناسبت های مختلف، چگونه در جهت رسیدن به هدف اصلی کسب و کار استفاده کنید. پس گام اول برای داشتن یک تقویم محتوایی باید انتخاب هدف اصلی باشد. حال فرض کنید که هدف اصلی شما جلب توجه مخاطبان اینترنتی به وب سایت تان است یا فرض کنید هدفتان افزایش تعداد فالوور های Instagram و Facebook است. در این صورت با توجه به این هدف، باید تولید محتوا های خود را بر اساس مولفه هایی انجام دهید. این مولفه ها عبارتند از زمان، دفعات بارگذاری و تیم نگارش محتوا. این سه مولفه که حول محور یک محتوا می باشند باید فرایند برنامه ریزی صحیح خود را طی کنند تا بتوانند تقویم محتوا را ایجاد کنند.

 

 

آیا برای داشتن تقویم محتوایی الگوسازی در ایده ها لازم است؟

داشتن تصویری واضح از نتایجی که توسط ایده ها به وجود می آیند برای داشتن تقویم تولید محتوا لازم است. نکته اینجاست که این تصویرسازی می تواند تبدیل به یک الگوریتم تولید محتوا بشود. در این صورت طبق این الگوریتم میتوانید به راحتی ایده ها یا الگوهای پیش فرض را به کار بگیرید. اگر شما یک شرکت برنامه‌ نویس هستید می توانید این الگوریتم را در قالب یک برنامه برای شرکت خودتان طراحی کنید. در صورتی که چنین امکانی را ندارید می توانید از ابزارهایی که در دسترس تان هستند استفاده کنید. به طور مثال Google Sheets چنین قابلیتی را به طور رایگان برای طراحان و برنامه نویسان تقویم محتوایی قرار داده است. این برنامه قابلیت های جذابی برای کاربرانش دارد. یعنی هر کارمند می تواند در پنل شخصی خود این تقویم را مشاهده نمایند و پیشنهادات خود را ارائه کند.
یادتان نرود زمانی که تقویم تولید محتوا برای یک شرکت می باشد باید از کسانی که به طور مستقیم، مخاطب هستند نظر سنجی کنید. این نظرسنجی به شما اجازه می‌ دهد تا نظرات و پیشنهاد های مختلف را ببینید و رفتار شناسی محتوایی بهتری را برای مخاطبانتان انجام دهید. نیازهایی که مرتبط با مخاطبان و هدف شما هستند، عواملی می باشند که باعث شکل گیری یک تقویم جامع می شوند. اما در میان مولفه هایی که در جدول تقویم محتوا برای اجرا قرار داده اید، باید به برخی از نکته های ویژه توجه کنید. این نکته های محتوایی شامل موضوع، نوع، بستر انتشار، زمان و تاریخ انتشار، مسئول انتشار و ارزیابی مطالب منتشر شده می شود. مثلاً روزهای هفته را در سطر افقی جدول قرار داده و اطلاعاتی مانند مناسبت ها و موارد دلخواه را در سطر های عمودی قرار دهید.

 

چرا ایجاد تقویم محتوایی وابسته به نوع بستر انتشار است؟

بستر هایی که برای انتشار محتوا انتخاب میکنید، به اندازه خود تولید محتوا با اهمیت است. این بستر ها امکان دارد شامل وبلاگ، توییتر، اینستاگرام یا موارد دیگر شوند. نیازی نیست برای تمام پلتفرم ها تولید محتوای یکسان داشته باشید؛ بلکه رفتار شناسی محتوایی انجام دهید. یعنی باید بدانید در چه بستری چه چیزی را منتشر کنید. بر همین اساس امکان دارد لازم باشد تا در توییتر ویدیو یا در اینستاگرام پستی را انتشار نمایید. می توانید برای دانستن قالب بندی محتوا ها از نظرسنجی های اجتماعی استفاده نمایید. در این صورت به جای ارسال محتوا های بی هدف، محتوا های باکیفیت برای جامعه هدف تولید نمایید. برای جذب مشتریانی که هنوز شما را نمی‌ شناسند، باید تقویم جامعی را تولید کنید.
برای داشتن تقویم جامع میتوانید برای تولید محتوا ارتباط های میان سایتی داشته باشید. یعنی مثلاً مقالات تخصصی را به مناسبت های مختلف انتشار دهید و از آنها به سایت خودتان لینک بگیرید. در این صورت، مشتریان بالقوه را به سمت خودتان هدایت کردید و سود بیشتری دریافت خواهید کرد. برای داشتن ترافیک بیشتر در سایت باید از روش تبلیغ متقابل و محتوای مورد نیاز مخاطب استفاده کنید.

آیا لازم است تقویم محتوایی با تقویم سال هماهنگی داشته باشد؟

قطعاً اصلی ترین پایه برای برنامه ریزی تقویم محتوایی، استفاده از تقویم رسمی و جهانی است. تمام مناسبت های موجود در تقویم رسمی می توانند فرصت هایی برای افزایش مخاطبان و کسب درآمد بیشتر برای کسب و کارتان باشند. دانستن اطلاعات مربوط به مناسبت های فصلی می توانند برای آماده سازی محتوا ها مفید باشند. در این صورت آماده سازی تیم محتوا، کار راحت تری خواهد بود.

 

چگونه ایده های خود را در تقویم تولید محتوا اجرایی کنم؟

در تولید و اجرای تقویم محتوایی، ایده ها باید متناسب با مناسبت های مهم و تاریخی باشند. بعضی از مناسبت های تقویم رسمی به سبب اهمیتی که دارند به عنوان تاریخ های مهم انگاشته می شوند. پس در اولین گام باید تمام مناسبت های مهم تاریخی را شناسایی و هفته های باقیمانده تا آن مناسبت ها را روزشماری کنید. به طور مثال می توانید ایده های خود را از مکالماتی که در کسب و کار هدفتان وجود دارد آغاز کنید. همچنین می توانید نیازهایی که در آن کسب و کار وجود دارند را سریعاً بررسی و در مورد آنها تولید محتوا داشته باشید. اگر تخصص شما مربوط به مشاغل خدماتی و آموزشی است، سعی کنید پست ها و محتواهای خود را به صورت سریالی قرار دهید. زیرا محتواهای سریالی علاوه بر تثبیت مشتریان فعلی، به افزایش مشتریان بالقوه نیز کمک می کند.
میتوانید بازاریابی محتوایی را به گونه ای متفاوت انجام دهید. به طور مثال مقالات تخصصی و محتوا های مربوط به وب سایت های مهم را تولید کنید و در نهایت آنها را به سایت خودتان ارجاع دهید. اگر این مقالات در موضوع فعالیت کاری شما باشند، بهتر می ‌توانند شما را به اهدافتان نزدیک سازند. در زمانی که کنفرانس های مطبوعاتی دارید میتوانید این کنفرانس ها را تبدیل به ارائه بیانیه‌ های مهم شغلی نمایید. همین بیانیه های مطبوعاتی را می‌ توانید در مورد ارائه محصول یا خدمات جدید داشته باشید. تولید محتوا هایی که در زمان بندی، فصلی یا در تعطیلات می باشند نباید صرفاً در مورد تجارت سخن بگویند. بلکه این محتوا ها باید به گونه‌ ای باشند که بتوانند نیازهای مخاطب را برآورده و آنها را به‌ سوی شما هدایت کنند. یادتان نرود محتواهایتان باید جامع باشند.

 

آیا فقط محتوا های تک بعدی منتشر کنیم؟

تقویم محتوایی باید همه جانبه و چند بُعدی باشد؛ نیازی نیست فقط در یک هفته خاص فعالیت کنید. از همین رو ویدئوها، پروژه‌ ها، تصاویر و کمپین هایی که مرتبط با بیزینس شما هستند می توانند در این تقویم گنجانده شوند. مثلاً در تقویم، مواردی از خدماتی که به مشتریان ارائه شده اند می توانند در قالب یک ویدئو در سالروز تاسیس شرکت نمایش داده شوند. همچنین می توانید این خدمات را در روز اعلام ویژگی جدید شرکت، منتشر کنید. یکی از ویژگی های جذاب محتوا برای مخاطبین، این است که بدانند در داخل شرکت شما چه اتفاقاتی می‌ افتند. لذا در مناسبت‌ های تقویم محتوایی می توانید این اتفاقات را به صورت ویدیویی کوتاه به مشتریان نشان دهید. نکته اصلی در تولید محتوا برای داشتن یک تقویم عالی این است که ایده های جذاب همیشگی باشند وگرنه کارایی نخواهند داشت.

آیا تولید محتوا های همیشه سبز می توانند برای کسب و کار مفید باشند؟

محتوای همیشه سبز از جمله محتوا هایی است که زماندار نیستند و به طور تفصیلی در مورد موضوعی سخن نمی‌ گویند، می توانند مفید باشند. زیرا این محتواها قابلیت این را دارند که در صورت بروز شرایط اضطراری فوراً استفاده شوند. همچنین ویژگی دیگری که این محتواها دارند، مربوط به اطلاعات پایه ای در مورد کسب و کار است. اطلاعات پایه ای هیچگاه قدیمی نمی شوند و همیشه مورد درخواست تمام کاربران یک کسب و کار می باشند. همچنین می‌ توانید از ترفند برعکس این روش نیز نهایت بهره برداری را داشته باشید. یعنی می توانید در محتواهای جدید شرکت، لینک دهی به محتواهای پایه ای و قدیمی داشته باشید. یکی از مشکلات تولید محتوا بی اهمیتی به محتواهایی است که در گذشته تولید شده اند.

 

آیا امکان دارد چندین بار محتوای تولید شده را بارگذاری کنیم؟

تولید محتوا می تواند بر اساس محتوا های قبلی انجام گیرد. فقط کافیست آنها را در پلتفرم های مرتبط، طبق تقویم شرکت بروزرسانی کنید. در این صورت می توانید از تثبیت مشتریان سابق خود مطمئن شوید. زیرا زمانی که مشتریان سابق شما ببینند که تمام محتوا های خود را به روز رسانی می کنید قطعاً از حرفه ای بودن کار شما مطمئن می شوند. نسبت به دفعات انتشار محتوا هایتان، تصمیم گیری کنید که کیفیت محتوا به چه میزان باشد. به طور مثال اگر زمان انتشار محتوا برای یک ماه، دو عدد است. در این صورت می توانید از یک محتوای با کیفیت در زمان هایی که شلوغ ترین ترافیک سایت شما هستند استفاده کنید. همچنین اجازه ندهید که مطالب بیهوده، محتوای شما را خالی از معنا کنند. فقط کافیست مطابق تقویم تولید محتوا بر اساس زمان انتشار مطالب، محتوا تولید کنید.
یکی از مهمترین ویژگی های دیجیتال مارکتینگ این است که نسبت به اتفاقات روز واکنش نشان دهد. این واکنش در جهت اهداف آن کسب و کار صورت می گیرد. مطابق این موضوع باید در تولید محتوا رعایت انعطاف پذیری را داشته باشید. زیرا رویدادهای فوری میتوانند بهترین فرصت برای نشان دادن شرکت و نوع فعالیت شما باشند. پس، رعایت انعطاف پذیری در بارگذاری محتوا ها یا دیتا اینتری را با توجه به رویداد ها داشته باشید و الزامی در بارگذاری مطالب غیر فوری نداشته باشید. آیا میدانید چه زمانی برای اختصاص دهی به برنامه ریزی لازم است؟ توانمندی هایتان تصمیم می‌ گیرند که چه مقدار زمان برای برنامه ریزی لازم است. لذا به طور دقیق نمی توانیم زمان معینی را برای برنامه ریزی، ارائه دهیم. همچنین عواملی مانند نوسانات شغلی و مولفه هایی که شغل شما به آنها وابسته است، در تعیین برنامه ریزی موثر هستند.

 

نظارت بر تقویم محتوایی

برای داشتن بهترین نظارت بر روی تولید محتوا و تقویم محتوایی، باید بر اساس یک برنامه کاری عمل کرد. یعنی همان گونه که تقویم برای یک سال، برنامه ریزی شده است، نظارت بر محتوا نیز باید مطابق همین زمان انجام گیرد. در نتیجه گام اول برای تولید تقویم محتوا برنامه ریزی برای یک سال است. در طول هر ماه می توانید جزئیات هر هفته را بررسی و در صورت لزوم تغییر ایجاد کنید. جزئیات برنامه ی هر هفته می توانند در صورتی که نظرات مفیدی از سوی کارمندان ارائه شود، تغییر یابند. دیجیتال مارکتینگ می تواند ابزارهای نظارتی را در تمام مواردی که مورد نیاز هستند، فراهم کند. مهمترین نقش نظارتی باید در زمینه دریافت و بررسی بازخورد هایی باشد که برای محتوا ها وجود دارند. به طور مثال بررسی کنید که کدام محتوا توانسته است بیشترین گفت‌ و گو را داشته باشد.
همچنین می‌ توانید بررسی کنید که کدام محتوا توانسته است، شما را در معرض دید رسانه های اجتماعی قرار دهد. پس از بررسی موارد مذکور می توانید بدانید که محتوای شما باید چگونه تکامل یابد تا بتوانند طبق تقویم توجه مخاطبان بیشتری را جلب کند.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.