تکنیک برای ارائه ایده های بهتر در یک کمپین بازاریابی محتوای موفق
در اینجا هشت روش برای ارائه ایده های بهتر در یک کمپین بازاریابی محتوای موفق آورده شده است.
1. بدانید که نه محتوا بلکه این روزنامه نگاران هستند که اخبار را پوشش می دهند.
شاید اولین چیزی که باید بدانید این است که هنگام تلاش برای ارائه مفاهیم در یک کمپین بازاریابی محتوای موفق بیش از هر چیز دیگری باید داستان سرایی کنید.
به این ترتیب، هدف شما برای جلسات ایده پردازی محتوا باید پایان دادن به یک سری سرفصل ها و داستان هایی باشد که می توانند بیشتر بسط داده شوند. در اینجا شما صرفاً ایده ای برای تولد محتوا ارائه نمی دهید بلکه فقط قصه می سازید.
چرا؟
چون روزنامه نگاران اخبار را پوشش می دهند، نه محتوا.
از یک روزنامه نگار بپرسید که نقش آنها در یک نشریه چیست و احتمالاً این جواب را می گیرید که برای مخاطبان خود داستان سر هم می کنند. داستان هایی که با مخاطب شان می توانند درگیر شوند و با آنها ارتباط برقرار کنند. روزنامه نگاران به ندرت پیش می آید که به شما بگویند محتوای از پیش تولید شده توسط متخصصان بازاریابی محتوا را پوشش می دهند. این چیزی نیست که روزنامه نگاران به آن علاقمند باشند.
متأسفانه روزنامهنگاران معمولاً به موضوع محتوای شما اهمیت چندانی نمیدهند، مگر اینکه باعث تقویت داستان خودشان شود. آنها معمولاً به دنبال اینفوگرافی یا یک پارت محتوا برای اشتراک گذاشتن با مخاطبان خود نیستند، بلکه دنبال داستان هایی هستند که از این مطالب بیرون می آیند.
در آغاز و با تصمیم بر اینکه می خواهید یک اینفوگرافی طراحی کنید یا یک کمپین بازاریابی محتوای موفق ایجاد کنید، به جلسات ایده پردازی محتوا وارد نشوید. در قالب محتوا کار کردن اشتباه است و از آن اجتناب کنید.
جلسه فکر بکر خود را با ارائه داستان شروع کنید. در داستان پردازی به سرعت در موقعیتی قرار خواهید گرفت که میتوانید آن ایدههایی را که توسط عناوین واقعی پشتیبانی نمیشوند کنار بگذارید.
2. یک فایل Swipe از آنچه به نام محتوای موفق دارید بسازید
یکی از مؤثرترین راهها برای الهام گرفتن از ایده های خوب، صرف زمان برای بررسی کمپین هایی است که برای دیگران مفید واقع شده است.
فرقی نمیکند که این محتوای تولید شده توسط نزدیک ترین رقیب شما، کسب و کاری در بازاری کاملاً متفاوت یا حتی چیزی که سالها پیش تولید شده باشد. در اینجا همه چیز در مورد استفاده از ایده های دیگران به عنوان یک منبع الهام است.
اگر مانند بسیاری از متخصصان بازاریابی محتوا، ساعت ها وقت در جستجوی الهام در وب صرف می کنید، به خودتان لطف کنید و یک فایل swipe به وجود بیاورید.
فایلswipe می تواند یک پوشه روی دسکتاپ، یک برد Pinterest یا حتی برنامه ای مانند Pocket باشد. چیزی که اهمیت دارد این است که شما مجموعه ای از کمپین ها و محتوای مورد علاقه خود را ایجاد کرده اید.
قوانین ایجاد یک فایل swipe چیست؟
هیچ قانونی ندارد
هر چیزی که به شما الهام می بخشد را به فایل swipe خود اضافه کنید و هر زمان که برای ایده پردازی و الهام گرفتن تلاش می کنید به عقب برگردید و فایل swipe خود را مرور کنید.
این امر روشی موثر در هدایت ایدههای شما است. با این کار میتوانید صدها ایده الهام بخش را به سرعت و تنها در چند دقیقه مرور کنید. این مساله به شما یادآوری می کند که چه چیزی را در مورد ایده پردازی دوست دارید و چه کارهایی را می توانید در کمپین بازاریابی محتوای موفق خود انجام دهید.
اگر هنوز شروع به ساختن فایل swipe خود نکرده اید، همین امروز این کار را انجام دهید. بعدا از خودتان بابت این کار تشکر خواهید کرد.
3. به آنچه که در کسب و کارهای دیگر اثر بخش است نگاه کنید
خیلی آسان است که وقت خود را صرف بررسی محتوایی کنید که رقبای شما تولید کرده اند. به خصوص اگر یک بازاریاب داخلی باشید متوجه شوید به طور ناخودآگاه از کارهایی که رقبای شما انجام داده اند کپی برداری کرده اید. به این ایده فکر کنید که چگونه می توانید این مساله را بهتر کنید.
زمانی به اندازه یک ساعت از روز خود را به بررسی محتوای تولید شده توسط برندها در کسب و کارهای کاملاً متفاوت صرف کنید.
اگر به گونه ای کار می کنید که همیشه در سفر هستید، ببینید چه چیزی در امور مالی اثربخش است. اگر در B2B کار می کنید، نگاهی بیندازید به آنچه که در دنیای B2C باعث بی اثر ماندن امور مالی می شود.
10 پارت محتوایی را پیدا کنید که توجه ناشران و جامعه را به خود جلب کرده است و به معیارهای اصلی آن محتوا نگاهی بیندازید. ببینید لینک ها و اشتراک گذاری این محتوا در شبکه های اجتماعی چه عملکردی داشته است؟ ببینید مخاطبان از کجا لینک محتوا را به دست آورده اند؟
چه تنها باشید یا به عنوان عضوی از یک تیم، برای مهندسی معکوس محتوا وقت بگذارید.
آیا می توانید تشخیص دهید که چه چیزی باعث موفقیت این محتوا شده است؟
• چه چیزی باعث جذب مخاطب می شود؟
• آیا به موقع است؟
• آیا داده محور است؟
• آیا پژوهش روی محتوا منحصر به فرد بوده است؟
سپس بروید و آن محتوا را با انواع محتوایی که تولید می کنید مقایسه کنید. ببینید محتوا ها چگونه روی هم جمع می شوند؟ چیزی وجود دارد که بتوانید آن را حذف کنید و در کمپین بازاریابی محتوای موفق خود وارد کنید؟
4. یک برگه گسترده یا سند همراه با تمام ایده های قدیمی خود نگه دارید
یکی از بی فایده ترین چیزها در جلسات فکر بکر این است که تیم شما دور یک تخته سفید بنشینند و ایده هایشان را فریاد بزنند. اینجا است که بسیاری از افراد از اشتراک گذاری ایده های خود خودداری می کنند چرا که نگران می شوند ممکن است فکر کنند ایده هایشان به اندازه کافی خوب نیست.
باید یک چیز را واضح بگوییم: هیچ ایده بدی وجود ندارد.
خب، بعضی از ایده ها مناسبتر از ایده های دیگر هستند، اما هرگز نباید به یک ایده برچسب بد بزنید.
ایدهای که اجرای آن امروز درست نیست، شاید بتواند الهامبخش یک ایده عالی برای شش ماه بعد باشد.
چه استفاده شده یا استفاده نشده باشد بیایید و یک صفحه گسترده یا سندی که شامل تمام ایده های شما، ، جمع آوری کنید، که در هر نقطه می توانید به آن بازگردید. فقط مطمئن شوید که برای ارجاع آسان کدام حرکت را به سمت تولید مشخص کنید.
اگر بهدنبال الهامگیری و ایده های تازه هستید، برای شروع خواندن ایدههای قدیمیتان راهی عالی به سمت ایجاد فکر خلاقانه است. وقتی این موضوع در کل تیم به اشتراک گذاشته میشود، ایده یک فرد از گذشته ممکن است به کمپین وایرال برای شخص دیگری شود.
این راه ساده و کارآمد برای توسعه منبع ایده های شما است که می تواند به روش های مختلف استفاده شود.
5. چیزی را پیدا کنید که اثر بخش است و بفهمید چرا عملکرد کاملی ندارد
حتما در مورد تکنیک آسمان خراش شنیده اید، درست است؟
فراموشش کن!
خب، شاید کمی خشن باشد.
اگر هدف شما تولید محتوایی است که قرار است در رده بالای SERP قرار گیرد، این خود میتواند یک فرآیند عالی باشد. یعنی انجام کاری که عملکرد خوبی داشته باشد و محتوا را بهتر کند.
با این حال، اگر هدف شما لینک گرفتن از نشر محتوا است، این مساله به سادگی اثر بخش نیست مگر اینکه داده یا ایده های جدیدی را در محتوای خود وارد کنید (که نادر است).
درعوض، محتوایی را پیدا کنید که تقریباً جواب داده باشد، بفهمید که چرا محتوای شما اثربخش نبوده است و سعی کنید محتوا را بهتر کنید.
کمپینهای محتوا به دلایل مختلفی عملکرد ضعیفی دارند و در بسیاری از موارد چنین امری به این دلیل است که دادهها یا نادرست یا قدیمی هستند یا به اندازه کافی برای نشر قوی نیستند. با این حال، ایده زیربنایی می تواند عالی باشد.
کجا می توانید ایده های ضعیف را پیدا کنید؟
شاید بتوانید این ایده ها را در کمپین های رقیبی که لینک زیادی به دست نیاورده یا رتبه خوبی ندارد پیدا کنید.
آنچه شما به دنبال آن هستید مفهومی صحیح می باشد که با استفاده از رویکردهای معمول شما تأیید شده است.
در اینجا باز هم توصیه می شود یک فایل swipe داشته باشید. داشته های محتوایی را جمع آوری کنید که بعداً بتوانید برای این منظور به آنها نگاهی بیندازید.
6. درباره موضوعات مهم برای مخاطبان تان تحقیق کنید
بهترین ایده ها در تولید محتوای بعدی به این معنی نیست که همه چیز را بر اساس سرچ مخاطب از کلمات کلیدی بنا کنید.
• موضوعات داغ در حال حاضر در حوزه کسب و کار شما چیست؟
• چه محتوایی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود؟
• چه محتوایی توسط خبرنگاران پوشش داده می شود؟
همیشه هدف اصلی هر محتوایی بهترین رتبه بندی نیست.
یک محتوای موفق، که عالی هم تلقی شود، به خوانندگان این امکان را می دهد که همیشه با محتوا در ارتباط باشند و البته که هم باعث برانگیختن احساس مخاطب می شود و بین بقیه کاربران بحث و تبادل نظر به وجود می آورد.
وقتی را صرف بررسی و تحقیق در مورد مخاطبان خود کنید. نشریاتی را که می خوانند بخوانید. به موضوعات رایج توجه کنید. آیا می توانید تشخیص دهید مخاطب چه روندهای را دنبال می کند؟
اگر چنین بود، از خود بپرسید چگونه می توانید ایده های خود را در این موضوعات مهم خلق کنید.
آیا راهی برای ارائه داده ها وجود دارد که به موارد ذکر شده وصل شود؟ شاید نظر یا ایده های تازه ای را بخواهید به محتوای تان اضافه کنید؟
از موضوعات رایج و داغ روز به عنوان نقطه شروع برای بحث بیشتر در مورد مفاهیم استفاده کنید.
7. نقشه ذهنی موضوع
چه به تنهایی و چه به صورت تیم در جلسات ایده پردازی محتوا حضور داشته باشید از روش هایی که سال ها استفاده کرده اید نترسید.
یکی از اینها نقشه ذهنی موضوعی است.
موضوع کلیدی خود را در مرکز یک تخته سفید یا کاغذ بزرگ بنویسید و بعد شروع کنید موضوعات مرتبط را بنویسید. این کار را تا جایی که بتوانید به محتواهای دیگر نیز در کار بپردازید ادامه دهید.
تا زمانی که آنقدر به موضوع اصلی نپرداخته اید وارد موضوعات فرعی دیگر نشوید چون ممکن است محتوا احمقانه به نظر برسد.
به عنوان مثال، فرض کنید در حال ایده پردازی در مورد یک برند تجاری مسافرتی هستید.
با موضوع و مرکزیت اصلی “سفر” شروع کنید و بعد شروع کنید به دیگر موضوعات بپردازید. می توانید موضوعات مرتبط را یادداشت کنید:
• حمل و نقل.
• مقاصد.
• جاذبه ها.
• آب و هوا
• و غیره.
این البته شروع کار است. در اینجا هیچ پاسخ درست یا غلطی به سوالات مخاطب وجود ندارد.
شما در اینجا به دنبال الهام بخشیدن به موضوعات فرعی هستید. البته ممکن است هنوز به آنها نرسیده باشید. شما باید یک منطقه مسافرتی بالقوه و مورد علاقه مخاطب را پیدا کنید. یعنی جایی که می توانید محتوای تولیدی تان را بیشتر توسعه دهید و بعد از آن منطقه می توانید دور شوید و اطلاعات دیگری را حول آن منبع بیاورید.
این امر تمرینی سرگرم کننده برای اعضای تیم از بخش های مختلف نیز هست و البته می تواند ترکیبی از موضوعات مربوط به این موضوع را در زمینه های مختلف کسب و کار به شما ارائه دهد.
8. افراد بیرون از تیم بازاریابی را با محتوا درگیر کنید
آیا فقط می بایست جلسات ایده پردازی محتوا را منحصراً در تیم بازاریابی نگه دارید؟
اگر چنین است، پس بدانید که تنها نیستید.
بسیاری از برندها و آژانسها، ایدههای خود را برای کسانی که در حوزه بازاریابی فعالیت میکنند نگه می دارند و در فکر این نیستند با کسانی که در بخشهای مختلف هستند نیز صحبت کنند.
البته این افراد احتمالاً بازاریاب نیستند که این هم چیز چندان مهمی نیست. در واقع، گاهی اوقات محتوا برای بهترین افراد تولید می شود.
با تیم فروش، تیم خدمات مشتری یا حتی مدیر عامل صحبت کنید. از آنها بخواهید سوالات متداولی را که مشتریان بالقوه، مشتریان همیشگی یا سایر کارمندان از آنها می پرسند با شما به اشتراک بگذارند. این مساله:
به شما دیدی واقعی از مشکلات واقعی می دهد که میتوانید از طریق کمپین بازاریابی محتوای موفق خود آن ها را حل کنید.
محتوایی تولید کنید که بتواند به سوالات مطرح شده توسط کاربران پاسخ دهد.
راههایی بیابید که این موضوع را به موضوعات کلیدی برای اجرا در کمپین بازاریابی محتوای موفق تبدیل کند.
برخی از بهترین ایدهها میتوانند برگرفته از ایده هایی باشند که زمانی از بازاریابی حذف شدهاند، آن هم به این دلیل که ایدههای مبتنی بر تجربیات قبلی را رد نکرده اند. به سادگی موضوعات و سوالاتی را که پرسیده می شود به اشتراک بگذارید چرا که این امر به شما این امکان را می دهد که به عملکردی بالقوه در یک مفهوم عمیق تر بپردازید.
نتیجه
رویکرد فکر بکر در محتوا که برای یک فرد موثر است ممکن است برای فردی دیگر کارساز نباشد، اما مهم است که تکنیکهای مختلف را به کار ببندید و آن را ادامه دهید.
اگر روشی پیدا کردید که برای شما اثر بخش است که خیلی عالی است! تا زمانی که روش شما اثر بخش است به آن روش بچسبید.
با این حال، از امتحان کردن ایده های جدید نترسید. به دنبال منابع جدید برای ایده پردازی و الهام گرفتن باشید و زمانی دیگر به “ایده های بد” بچسبید!ش