مقالات آموزشی

بررسی تأثیری RSS در سئو سایت و رتبه آن در گوگل

مفید بود؟

 آیا تصمیم گرفته‌اید که وب سایتی برای کسب و کار خود بسازید؟ شاید بدانید که بعد از طراحی وب سایت یکی از مهم‌ترین مسائل، سئو است. بهینه‌سازی سئو، امکاناتی را فراهم می‌آورد که هر صفحه از وب سایت شما بر اساس محتوایی که در بر دارد در لیست نتایج موتور جستجو، در رتبه‌های بالا دیده شود. اگر رتبه بالایی در نتایج جستجو نگیرید تا حد زیادی ترافیک وب سایت، افت خواهد کرد. راه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها در نتایج جستجو، بیشتر دیده شوید. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان رسیده است این باشد که تعداد کلید‌واژه‌ها را در محتوای وب سایت خود افزایش دهید، البته این کار عملیست ولی باید بدانید که نمی‌توان فقط به کلید‌واژه‌ها و استفاده حداکثری از آن‌ها تکیه کرد زیرا ربات های موتور جستجو بسیار هوشمند‌تر از گذشته عمل می‌کنند و ممکن است پی به استراتژی شما ببرند. حال اگر محتوایی که تولید کرده‌اید صرفاً از کلید‌واژه‌ها برای گرفتن رتبه استفاده کرده باشد، ربات‌ها این موضوع را سریع تشخیص می‌دهند و ممکن است وب سایت شما را جریمه کنند و به کلی از لیست نتایج جستجو، کنار بگذارند.
گفتیم که راه‌های بسیار زیادی برای بهینه سازی سئو وجود دارند و لازم نیست فقط به کلمه های کلیدی بسنده کنیم. باید بدانیم که ربات های جستجو، چه محتوایی را مفید می‌دانند و بر این اساس، استراتژی‌های موثری به کار ببریم. برای مثال محتوای صفحاتی که تازه تولید شده باشند و طبق برنامه‌ریزی منظمی به روز شوند از نظر ربات‌های جستجو، مفید هستند و به نوعی امتیاز مثبت تلقی می شوند.
پس باید به صورت مستمر، محتوا تولید کنید و همیشه صفحاتی از وب سایت را به روز نگه دارید حال چگونه می‌توانیم این محتوای به روز شده را به اطلاع ربات‌ها برسانیم؟ پاسخ این سؤال استفاده از RSS است.
برای اینکه بدانید RSS چیست و چگونه می‌تواند به بهینه سازی سئو کمک کند، با این مطلب همراه شوید…

 

RSS چیست؟

 

RSS مخفف Really Simple Syndication به معنی تشکیل ارتباطات بسیار ساده است. به عبارتی RSS شامل یک فایل به فرمت XML است و این فایل فرمتی برای خروج اطلاعات تعریف می‌کند. معمولاً سایت‌های خبری، وبلاگ‌ها و … از RSS استفاده می‌کنند، همان‌طور که حدس می‌زنید این مواردی که نام بردیم به صورت روزانه و حتی شاید چند بار در شبانه‌روز اطلاعات خود را به روز می‌کنند بنابراین هر بار که محتوای سایت به روز می‌شود، اطلاعات فایل RSS نیز همزمان به روز خواهد شد. وقتی از امکان نمایش RSS در مرورگر خود استفاده کنیم می‌توانیم از به روز شدن محتوای وب سایت مورد نظرمان مطلع گردیم.

از آنجاییکه فایل XML یا همان فایل RSS تنها شامل محتوای جدید است (کد‌های HTML مربوط به طراحی صفحه و… در آن وجود ندارند) این فایل بسیار کم حجم می‌باشد. پس اگر تعدادی سایت وجود دارند که دوست دارید بدون اتلاف وقت از محتوای به روز شده آن‌ها مطلع شوید، می‌توانید این وب سایت‌ها را در قسمت RSS مرورگر خود لیست کنید و به محض به روز شدن محتوا، آن را مشاهده نمایید، بدون اینکه کل صفحه آن وب سایت را ببینید یا دانلود کنید.

حالا که با مفهوم کلی RSS آشنا شدیم، می‌توانیم نقش آن را در بهینه سازی سئو، بررسی کنیم.

 

تأثیر RSS در سئو سایت‌

 

فید یا خوراک RSS به خودی خود نمی‌تواند به گرفتن رتبه بالا در لیست نتایج جستجو کمک کند چرا که محتوای آن از صفحه اصلی گردآوری شده و بنابراین منحصر به فرد نیست. ولی با این حال RSS می‌تواند به بالا رفتن ترافیک سایت شما کمک کند و به این شکل بر سئو تأثیر بگذارد. هر چقدر کاربران زمان بیشتری را در وب سایت شما بمانند، رتبه بالاتری می گیرید. گوگل تمام این معیار‌ها را در نظر می‌گیرد و در آخر متوجه می‌شود که محتوای سایت شما تا چه حد برای کاربران جذاب است.

 

آیا اضافه کردن RSS به وب سایت به بالا رفتن رتبه سایت کمک می‌کند؟

 

اضافه کردن RSS می‌تواند به گرفتن رتبه بهتر در لیست نتایج جستجو کمک کند ولی تولید محتوای مفید و منحصر به فرد می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد. با این حال می‌توانیم تا حدی روی تأثیر RSS هم سرمایه‌گذاری کنیم. برای مثال وجود RSS در صفحه‌ای از سایت شما نشان می‌دهد که محتوای آن دارد به صورت مرتب، به روز می‌شود. این محتوا یا اطلاعات می‌تواند مربوط به قسمت بلاگ، اخبار یا حتی نظرات کاربران درباره یک محصول جدید باشد. پس وقتی RSS در صفحه‌ای وجود دارد به ربات‌های گوگل می‌گوید قرار است به طور مرتب در اینجا محتوا تولید شده و اطلاعات به روز باشند. این موضوع نشان می‌دهد که صفحه مورد نظر یک صفحه استاتیک نیست.

 

RSS از نظر گوگل

 

یک دغدغه در رابطه با هر ویژگی که در وب سایت به کار می‌گیرید وجود دارد و آن هم اینکه این ویژگی چه تأثیری بر قضاوت گوگل از وب سایت ما خواهد داشت. حالا می‌خواهیم ببینیم آیا از نظر گوگل استفاده از RSS ایرادی دارد یا خیر.

 

آیا گوگل با محتوای تکراری در RSS مشکل دارد؟

 

همان‌طور که می‌دانید اگر صفحات وب سایت شما دارای محتوای تکراری باشند از نظر ربات های گوگل، یک امتیاز منفی جدی تلقی می‌شود. RSS هم که قسمتی از محتوا را از صفحه اصلی، جمع آوری می‌کند پس این محتوا به نوعی تکراری است، ولی این تکراری بودن محتوا در فایل RSS مشکلی برای شما بوجود نمی‌آورد زیرا این فایل از نوع XML است و ربات‌های گوگل، به محتوای آن دسترسی ندارند و فقط کد را می بینند، پس مساله محتوای تکراری پیش نمی‌آید.
همچنین بهتر است توجه داشته باشید که لینکی که برای فید RSS انتخاب می‌کنید با محتوای اصلی هم‌خوانی داشته باشد، اگر مطالبی که به آن‌ها لینک داده‌اید قدیمی یا نامرتبط باشند از طرف گوگل امتیاز منفی می‌گیرید. تمام مواردی که درباره دیدگاه گوگل نسبت به RSS توضیح می‌دهیم بر اساس مقالات گوگل است، این موتور جستجو تأکید می‌کند که لینک‌های RSS باید مرتبط با محتوای اصلی باشند و همچنین فید‌های آن مرتبا به روز شوند.

 

جمع‌بندی

 

در این مطلب درباره RSS نکاتی را بررسی کردیم. به یاد داشته باشید که اولویت اول گوگل این است که کاربران بهترین محتوا را در کمترین زمان ممکن، پیدا کنند پس بدیهیست که این موتور جستجو با RSS مشکلی نداشته باشد، فقط کافیست به مواردی که درباره RSS گفتیم توجه کنید و آن‌ها را در فید‌های RSS خود به کار ببرید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.