مفید بود؟

فهرست مطالب

  • سئو داخلی (on page seo) چیست؟
  • چک لیست سئو داخلی
    • ۱٫ تگ عنوان صفحه یا متاتایتل (Meta Title)
    • 2. متادیسکریپشن (Meta Discription)
    • 3. تگ های h
    • 4. ساختار URL
    • 5. انتخاب کلمه کلیدی
    • ۶٫ نگارش محتوا
    • ۷٫ آشنایی با الگوریتم های گوگل
    • ۸٫ جلوگیری از کنیبالیزیشن و استفاده از تگ کنونیکال
    • ۹٫ سئو عکس
    • ۱۰٫ لینک سازی داخلی و آشنایی با مفهوم صفحات یتیم
    • ۱۱٫ رفع مشکل لینک شکسته داخلی
    • ۱۲٫ ریسپانسیو بودن سایت
  • جمع بندی

سئو داخلی یکی از انواع سئو است و به معنای تمامی فعالیت هایی است که در داخل یک وب سایت به منظور بهینه سازی صفحات آن، انجام می گیرد.

به طور خلاصه، نکات مهم سئو داخلی شامل مواردی مانند استفاده از کلمات کلیدی، نوشتن توضیحات متا، نگارش تگ عنوان صفحه، انتخاب درست تگ های h، سئو عکس و موارد بسیار دیگر می شود.

توجه داشته باشید که برای رتبه گرفتن در نتایج جستجو، نیاز به رعایت اصول انواع سئو مانند سئو خارجی، سئو داخلی و سئو تکنیکال دارید؛ بنابراین مسلط بودن به تمامی آن ها ضروری است.

برای این که سئو داخلی سایت خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید، این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

ما در این مطلب چک لیست جامعی را جهت سئو داخلی سایت، در اختیار شما قرار می دهیم.

همراه ما باشید.

سئو داخلی (on page seo) چیست؟

همانطور که اشاره شد، سئو داخلی تمامی فعالیت هایی است که توسط صاحب سایت در داخل وب سایت، انجام می گیرد.

شما به عنوان یک کارشناس سئو کنترل کاملی بر سئو داخلی سایت خود دارید و با انجام صحیح آن، می توانید موجب پیشرفت سایت خود شوید.

اهمیت سئو داخلی به دلیل مواردی مانند بهبود تجربه کاربری، درک بهتر سایت توسط گوگل و افزایش ترافیک است.

تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی در دو مورد است.

  • سئو داخلی اقدامات داخل سایت است اما سئو خارجی مربوط به فعالیت های خارجی سایت می شود.
  • کارشناس سئو کنترل کامل سئو داخلی سایت خود را دارد اما در سئو خارجی ممکن است برخی موارد بهینه سازی در اختیار صاحب سایت نباشد.

در ادامه چک لیست جامع سئو داخلی را ارائه می کنیم.

پیشنهاد می شود موارد زیر را به دقت مطالعه و در سایت خود به کار گیرید.

چک لیست سئو داخلی

۱٫ تگ عنوان صفحه یا متاتایتل (Meta Title)

تگ عنوان صفحه یا همان Meta Title، عبارتی است که در نتایج سرپ به کاربران نمایش داده می شود و از مهم ترین پارامتر های سئو داخلی است.

نوشتن متاتایتل نیاز به دقت فراوان دارد؛ زیرا این تگ تعیین می کند که کاربران با مشاهده سایت شما در نتایج گوگل، به کلیک کردن روی آن ترغیب می شوند یا خیر.

پیش از این در مقاله تگ عنوان صفحه چیست و همچنین در مقاله چگونه تگ عنوان بنویسیم، به طور مفصل در رابطه با سئو متاتایتل صحبت کردیم که پیشنهاد می شود برای سئو متاتایتل صفحات خود به آن ها مراجعه کنید.

اما به طور خلاصه نکاتی که در نگارش Meta Title اهمیت دارد شامل موارد زیر می شود.

  1. طول متاتایتل بهتر است بین ۶۰ تا ۷۰ کاراکتر باشد.
  2. تگ عنوان باید به گونه ای جذاب نوشته شود که کاربر روی آن کلیک کند.
  3. Meta Title باید در رابطه با محتویات صفحه به کاربر اطلاع دهد. یعنی کاربر با مطالعه آن متوجه شود که صفحه در رابطه با چیست.
  4. از کلمه کلیدی اصلی صفحه، در متاتایتل استفاده کنید.
  5. بهتر است نام برند، در پایان تگ عنوان به کار رود.
  6. برای جذابیت بیشتر می توانید از اعداد، ایموجی و کاراکترهای دیگر استفاده کنید.
  7. متاتایتل دو صفحه متفاوت نباید شبیه به هم باشد.
وب سایت چیست و چه کاربردی دارد؟
>>

۲٫ متادیسکریپشن (Meta Discription)

توضیحات متا، متنی است که در نتایج جستجو، پایین متاتایتل قرار می گیرد.

این متن به طور خلاصه محتوای صفحه را توضیح می دهد و مانند Meta Title در افزایش نرخ کلیک (CTR) تاثیر گذار است.

نکات مهم در رابطه با نگارش متادیکریپشن شامل موارد زیر است.

  1. طول متای توضیحات باید بین ۱۵۰ تا ۱۶۵ کاراکتر باشد.
  2. کلمه کلیدی اصلی صفحه در آن به کار رود.
  3. با جذاب نوشته شدن، موجب کلیک کاربران روی سایت شود.
  4. از علامت نقل قول “” در متادیسکریپشن استفاده نکنید.
  5. در Meta Discription در رابطه با محتوای صفحه توضیح دهید.
  6. متادیکریپشن دو صفحه متفاوت نباید شبیه به هم باشد.

مقالاتی که برای فراگیری آموزش نگارش توضیحات متا می توانید به آن ها مراجعه کنید:

آموزش جامع نوشتن توضیحات متا برای افزایش بازدید سایت

متا تگ توضیحات: ۵ قانون متا دیسکریپشن

۳٫ تگ های h

تگ های h تگ هایی هستند که در متن به کار می روند.

این تگ های شامل h1، h2، h3، h4، h5 و h6 و در واقع تیترهای یک محتوا هستند.

با استفاده از این تیترها به محتوای خود نظم می دهید و درک و خوانایی آن را برای کاربر بهتر می کنید.

در تصویر زیر چند تگ به کار رفته در یکی از مقالات سئو کنسول را مشاهده می کنید.

به کارگیری درست تگ های h در یک مقاله و رعایت اصول آن، برای سئو داخلی شما بسیار اهمیت دارد.

پیشنهاد می شود برای فراگیری مفهوم و چگونگی استفاده صحیح از تگ های h به مقاله زیر مراجعه کنید.

تگ h چیست؟ نحوه استفاده از تگ های h1 تا h6

۴٫ ساختار URL

URL آدرس صفحات سایت شماست.

گوگل به URL های سایت شما بسیار اهمیت می دهد.

بهینه سازی URL شامل موارد زیر است:

  • سعی کنید URL های خود را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید.
  • از حروف انگلیسی درشت و نیم فاصله به هیچ عنوان در آن استفاده نکنید.
  • کلمه کلیدی را در URL به کار ببرید.

۵٫ انتخاب کلمه کلیدی

به جرئت می توان گفت که مبحث انتخاب و به کارگیری کلمه کلیدی، مهم ترین مساله در سئو داخلی است.

همه چیز در رابطه با کلمات است.

بسیار مهم است که کلمات کلیدی سایت و صفحات خود را تعیین کنید، چگالی کلمه کلیدی را حساب کنید و به درستی آن ها را در صفحات خود به کار بگیرید.

برای انتخاب عبارت کلیدی می توانید از ابزارهایی مانند سرچ خود گوگل، Search Console، Keyword Planner، KW Finder، Google Trends و … استفاده کنید.

توجه داشته باشید که دو صفحه متفاوت نباید کلمات کلیدی یکسان داشته باشند.

هر عبارت کلیدی اصلی را تنها برای یک صفحه به کار بگیرید.

۶٫ نگارش محتوا

نگارش محتوای سئو شده، در سئو داخلی بسیار اهمیت دارد.

تقریبا تمامی سایت ها به محتوا نیاز دارند.

در نگارش محتوای اصولی و سئو شده، به موارد زیر دقت کنید.

  1. طول محتوا نباید کمتر از ۳۰۰ کلمه باشد.
  2. کلمه کلیدی اصلی را در اولین و آخرین پاراگراف و به طور پراکنده در داخل متن به کار بگیرید.
  3. از کلمه کلیدی بیش از اندازه و یا خیلی کم استفاده نکنید. میزان به کارگیری کلمه کلیدی به طول محتوای شما بستگی دارد.
  4. محتوا را برای کاربر بنویسید و تنها به فکر رتبه گرفتن در موتورهای جستجو نباشید.
  5. رعایت اصول نگارشی در نگارش محتوا ضروری است.
  6. از تگ های h به درستی استفاده کنید.
  7. پاراگراف های خود را بیش از اندازه طولانی نکنید که باعث خوانایی بد متن نشود.
جستجوی پیشرفته گوگل چیست؟ معرفی 8 تکنیک پرکاربرد
>>

۷٫ آشنایی با الگوریتم های گوگل

گوگل در طی سالیان الگوریتم های بسیاری را در هسته اصلی خود قرار داده است.

شناخت و توجه به این الگوریتم ها از موارد بسیار حیاتی و مهم برای کارشناسان سئو است.

اگر بدون توجه و شناخت الگوریتم های گوگل، به سئو سایت بپردازید، ممکن است سایت شما پنالتی شود.

در ادامه برخی از مهم ترین این الگوریتم ها را نام می بریم.

۱٫پاندا

هدف گوگل پاندا جلوگیری از نمایش محتواهای بی کیفیت است.

پاندا سایت هایی را که دارای محتوای ضعیف و بی کیفیت، استفاده بیش از اندازه و اسپم کلمه کلیدی، اشتباهات نگارشی بسیار و … باشند، جریمه می کند.

اطلاعات تکمیلی در مقاله همه چیز درباره الگوریتم پاندا موجود است.

۲٫ تازگی محتوا

همانطور که از نام این الگوریتم پیداست، به تازه بودن محتوا اهمیت بسیار می دهد.

بنابراین بهتر است همیشه محتواهای خود را به روز کنید.

۳٫ مرغ مگسخوار

این الگوریتم به مفهوم کلمه کلیدی سرچ شده می پردازد.

یعنی زمانی که کلمه کلیدی ای سرچ می شود، مرغ مگسخوار متن های موجود را از نظر معنایی بررسی می کند تا بهترین نتیجه را به کاربر نمایش دهد.

۴٫ برت

الگوریتم برت به درک زبان محاوره ای می پردازد و با توجه به کلمات قبل و بعد به معنای کلمات دیگر پی می برد.

الگوریتم های گوگل شامل موارد دیگری مانند کبوتر، پنگوئن و … نیز می شود که ما در اینجا فقط تعدادی از آن ها را که برای سئو داخلی مهم هستند نام بردیم.

۸٫ جلوگیری از کنیبالیزیشن و استفاده از تگ کنونیکال

کنیبالیزیشن به معنای هم نوع خواری است.

زمانی که محتوای دو صفحه شبیه به هم باشند، این صفحات برای کسب رتبه با یکدیگر می جنگند و در نهایت یا یکی از آن ها پیروز می شود و جایگاه را به دست می آورد و یا در حالت بدتر هر دوی آن ها رتبه خود را از دست می دهند. به این موضوع کنیبالیزیشن می گویند.

Cannibalization یکی از موارد بسیار مضر برای هر سایتی است که در صورت وجود باید به سرعت پیدا و بر طرف شود.

راه های بسیاری برای بر طرف کردن کنیبالیزیشن وجود دارد که بهترین آن ها استفاده از تگ کنونیکال است.

تگ کنونیکال وظیفه دارد که در صورت وجود دو محتوای شبیه به هم، محتوای اصلی را برای گوگل مشخص کند تا ارجحیت آدرس ها تعیین شود.

۹٫ سئو عکس

استفاده از عکس برای تمامی سایت ها از ضروریات است.

پیش از این در مقاله سئو عکس در رابطه با بهینه سازی تصاویر وب سایت به طور کامل توضیح دادیم.

موارد مهم سئو عکس موارد زیر است.

  1. عکس ها باکیفیت و مرتبط باشند.
  2. حتما حجم عکس های خود را تا حد ممکن کاهش دهید. (از بهترین سایت های کم کردن حجم عکس بدون افت کیفیت می توان به Tinypng.com، ImageCompressor.com، Trimage.org و … اشاره کرد.
  3. استفاده از متن جایگزین (ALT) تصاویر ضروری است. (متن جایگزین متنی است که در صورت لود نشدن یک عکس، به کاربر نشان داده می شود که متوجه شود عکس در رابطه با چیست)
  4. در انتخاب نام تصاویر خود دقت کنید که مرتبط باشند و انگلیسی نوشته شوند.
رپورتاژ چیست؟ آموزش کامل نوشتن رپورتاژ آگهی
>>

۱۰٫ لینک سازی داخلی و آشنایی با مفهوم صفحات یتیم

لینک داخلی لینکی است که گوگل و کاربران را به صفحات داخل همان سایت هدایت می کند.

شما با استفاده از لینک سازی داخلی، ارتباط منظمی را میان صفحات خود ایجاد می کنید و به کاربران کمک می کنید تا مطالب مرتبط را راحت تر پیدا کنند.

توجه کنید که باید از لینک داخلی در تمامی صفحات خود استفاده کنید تا با مشکل صفحات یتیم یا همان Orphan Page ها موجه نشوید.

صفحات یتیم صفحاتی هستند که به صفحه ای لینک نداده اند و صفحه ای نیز به آن ها لینک نداده است.

وجود Orphan Page ها برای سئو داخلی سایت شما مضر است؛ پس بهتر است آن ها را پیدا و اصلاح کنید.

۱۱٫ رفع مشکل لینک شکسته داخلی

لینک سازی داخلی ممکن است مشکلاتی داشته باشد که در مقاله آشنایی با مفهوم لینک داخلی و تاثیر آن بر سئو سایت به طور مفصل در رابطه با آن ها و راه های برطرف کردنشان صحبت کردیم.

یکی از این مشکلات لینک شکسته داخلی است.

لینک شکسته لینکی است که کاربر و گوگل را به صفحه ای هدایت می کند که محتوا ندارد.

این موضع باعث تجربه کاربری بسیار بدی می شود؛ در نتیجه گوگل نیز نسبت به آن حساس است.

برای بر طرف کردن لینک های شکسته می توانید آن ها را به یک صفحه دیگر ریدایرکت ۳۰۱ کنید.

۱۲٫ ریسپانسیو بودن سایت

ریسپانسیو بودن به معنای نمایش صحیح سایت در تمامی دستگاه های نمایش مانند لپتاب، تبلت و گوشی موبایل است.

با توجه به این که در سال های اخیر استفاده از موبایل برای سرچ کردن نسبت به لپتاب افزایش یافته است، نمایش سایت در گوشی موبایل به بهترین شکل ممکن، بسیار اهمیت دارد.

بنابراین حتما به طراحی ریسپانسیو سایت خود توجه داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با سئو داخلی و موارد مهم آن صحبت کردیم.

به طور کل سئو داخلی شامل رعایت موارد زیر است.

  1. تگ عنوان صفحه یا متاتایتل (Meta Title)
  2. متادیسکریپشن (Meta Discription)
  3. تگ های h
  4. ساختار URL
  5. انتخاب کلمه کلیدی
  6. نگارش محتوا
  7. آشنایی با الگوریتم های گوگل
  8. جلوگیری از کنیبالیزیشن و استفاده از تگ کنونیکال
  9. سئو عکس
  10. لینک سازی داخلی و آشنایی با مفهوم صفحات یتیم
  11. رفع مشکل لینک شکسته داخلی
  12. ریسپانسیو بودن سایت

ما در این مطلب به طور خلاصه در رابطه با هرکدام از این موارد صحبت کردیم.

به دلیل این که سئو داخلی در بهینه سازی سایت شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود، پیشنهاد می شود سعی کنید بر تمامی موارد مربوط به آن تسلط کافی داشته باشید.

اگر سوال یا پیشنهادی در این زمینه دارید با ما در میان گذارید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.