مقالات آموزشی

تاثیر محتوای تکراری و علت جلوگیری آن

مفید بود؟

محتوای تکراری یا دابلیکیت، به محتواهای کاملا و یا تقریبا مشابه گفته می شود که در چند URL وجود داشته باشند.

برای مثال یک صفحه از سایت یک محتوا دارد؛ اما همان محتوا در یک صفحه دیگر نیز قرار دارد.

یعنی محتوای دو صفحه متفاوت، شبیه به هم و تکراری است.

در این حالت گوگل برای تجربه کاربری بهتر، باید تنها یکی از این محتواها را نمایش دهد.

محتوای تکراری ممکن است موجب جریمه شما نشود؛ اما رتبه هایتان را کاهش خواهد داد.

Duplicate Content موضوع مهمی برای کارشناسان سئو است.

برای این که از ایجاد محتوای تکراری در سایت خود جلوگیری کنید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

  • تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت
  • دلایل ایجاد محتوای تکراری
    • تغییرات URL
    • نسخه های HTTP، HTTPS و نسخه با www، بدون www
  • جلوگیری از محتوای تکراری
    • ۱٫ استفاده از تگ کنونیکال (Canonical)
    • 2. تگ نو ایندکس (No Index)
    • 3. ریدایرکت ۳۰۱
  • جمع بندی

تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت

مهم ترین چیزی که گوگل به آن اهمیت می دهد، تجربه کاربری مناسب است.

تصور کنید یک کلمه را سرچ می کنید و قصد دارید محتوای چندین صفحه را مطالعه کنید.

حالا دو یا چندین صفحه با محتوای دقیقا یا تقریبا یکسان به شما نشان داده می شود.

قطعا در این حالت عصبانی خواهید شد.

گوگل همچین چیزی را برای کاربران خود نمی خواهد.

در واقع تمام تلاش گوگل این است که صفحاتی با اطلاعات مجزا و متفاوت به کاربر نشان داده شود؛ تا برای مثال اگر کاربر پاسخ خود را از یک صفحه دریافت نکرد، به صفحه دیگری مراجعه کند.

در صورت وجود محتوای تکراری مشکلات زیر به وجود می آیند.

گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدام یک از این صفحات را در نتایج جستجو نشان دهد.

توازن لینک دهی شما خراب می شود.

مبانی سئو: فاکتورهایی که باعث موفقیت در سئو می شوند
>>

برای موتورهای جستجو قابل تشخیص نیست که باید اعتبار را تنها به یکی از صفحات تکراری بدهند یا میان دو صفحه تقسیمش کنند.

دلایل ایجاد محتوای تکراری

زمانی ممکن است شما اقدامی برای ایجاد محتوای تکراری نکرده باشید؛ اما به هر حال Duplicate Content در سایت شما به وجود می آید.

دلیل آن چیست؟

محتوای تکراری می تواند به دلایلی مانند زیر به وجود بیاید.

  • تغییرات URL
  • نسخه های HTTP، HTTPS و نسخه با www، بدون www

تغییرات URL

هر URL به عنوان یک صفحه جداگانه در نظر گرفته می شود در صورتی که ممکن است همه آن ها به یک صفحه اشاره کنند.

برای مثال URL های زیر را در نظر بگیرید.

http://www.example.com

https://www.example.com

http://example.com

تمامی این آدرس ها به یک صفحه می رسند؛ اما گوگل آن ها را صفحات جدایی در نظر می گیرد که دارای محتوای یکسان هستند.

نسخه های HTTP، HTTPS و نسخه با www، بدون www

زمانی که یک سایت دو نسخه HTTP و HTTPS داشته باشد که هر دو قابل مشاهده باشند، مشکل محتوای تکراری به وجود می آید.

در رابطه با آدرس با www و بدون www نیز بدین گونه است.

در یک کلام بهترین راه برطرف کردن دو مشکل بالا، استفاده از تگ کنونیکال است که در ادامه در رابطه با آن توضیح خواهیم داد.

جلوگیری از محتوای تکراری

حالا که دلایل ایجاد محتوای تکراری را نام بردیم، باید ببینیم چه راه هایی برای برطرف کردن آن وجود دارد.

۱٫ استفاده از تگ کنونیکال (Canonical)

پیش از این در مقاله تگ کنونیکال چیست به طور مفصل در رابطه با این کد توضیح دادیم.

به طور خلاصه باید گفت کاربرد تگ کنونیکال این است که در صورت وجود محتوای تکراری، برای گوگل مشخص کند که کدام یک از آن ها محتوای اصلی است.

در واقع استفاده از این روش بهترین روش بر طرف کردن مشکل دابلیکیت است.

آشنایی با سئو کلاه سیاه و انواع تکنیک های آن
>>

این تگ به شکل rel=canonical در هدینگ قرار می گیرد.

همچنین اگر از یواست استفاده می کنید، بخشی مخصوص در آن برای وارد کردن کنونیکال وجود دارد.

به صورت پیش فرض هر صفحه باید به خود کنونیکال شده باشد.

۲٫ تگ نو ایندکس (No Index)

زمانی که از تگ نو ایندکس برای یک صفحه استفاده می کنید، در واقع به گوگل اعلام می کنید که نمی خواهید این صفحه در نتایج جستجو نشان داده شود.

با این کار موتورهای جستجو همچنان صفحه شما را Crawl می کنند؛ اما دیگر با سرچ یک کاربر آن صفحه را نشان نخواهند داد.

۳٫ ریدایرکت ۳۰۱

ریدایرکت ۳۰۱ به معنای تغییر مسیر دائمی یک صفحه به یک صفحه دیگر است.

برای مثال زمانی که شما صفحه A را به صفحه B ریدایرکت می کنید، کاربران به کلیک کردن بر صفحه A، مستقیما وارد صفحه B می شوند.

این روش برای رفع مشکل محتواهای تکراری بسیار مفید است.

جمع بندی

محتوای تکراری به معنای وجود محتوای یکسان در دو صفحه متفاوت است.

Duplicate Content ممکن است به دلایلی مانند نسخه های متفاوت URL یا صفحات HTTP و HTTPS و همچنین نسخه های با www و بدون www و دلایل دیگر به وجود بیاید.

بهترین راه های بر طرف کردن دابلیکیت استفاده از تگ کنونیکال، ریدایرک ۳۰۱ و تگ No Index است.

اگر سوال یا پیشنهادی در این زمینه دارید با ما در میان گذارید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.