مقالات آموزشی

بررسی نحوه نوشتن یک خبرنامه موثر

مفید بود؟

برای بسیاری از بازاریابان این یک مورد آشنا است. شما در اتاق کنفرانس نشسته اید و سعی می کنید راهی برای تعامل بیشتر مشتریان بالقوه و مشتریان کنونی بیابید به طوری که بتوانید محصولات بیشتری بفروشید و یا فقط در صدر ذهن آنها باقی بمانید. در این موقع شخصی می گوید نوشتن خبرنامه راه حل تمام این مشکلات است. ناگهان شما داوطلب انجام این کار می شوید. شما مطمئن هستید که نرخ کلیک و باز شدن پایین است. شخصی باید کاری انجام دهد.

 

من قبلاً در چنین شرایطی بوده ام و از آن وحشت دارم. با این که خبرنامه رایج ترین نوع ایمیل است، اما در حقیقت سخت ترین آن نیز هست. بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه نوشتن خبرنامه تاثیرگذار و جذاب آشنا کنیم.

خبرنامه چیست؟

خبرنامه ایمیلی است که حاوی جالب ترین مطالب، اطلاعات و تبلیغات شرکت بوده و برای خوانندگان و طرفدارانی که از قبل ثبت نام کرده اند ارسال می شود. خبر نامه یکی از روش های آگاهی دهنده بوده که منجر به افزایش بازدید سایت می شود. در ادامه ۱۰ نکته برای نوشتن خبر نامه تاثیر گذار معرفی می شود. علاوه بر آن چند مثال از خبرنامه ایمیل ارائه شده که می تواند الهام بخش شما باشد.

در این زمینه اگر مایل هستید درباره بیانیه مطبوعاتی نیز مطالعه داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله چطور یک بیانیه مطبوعاتی اثربخش بنویسیم؟ را مطالعه نمایید

 روش نوشتن خبرنامه

1. دریابید آیا به خبرنامه ایمیل نیاز دارید یا خیر

2. به چه نوع خبر نامه ای نیاز دارید

3. محتوای خود را به صورت ۹۰ درصد آموزشی و ۱۰ درصد تبلیغاتی متعادل سازید

4. در صفحه ثبت نام مضمون خبرنامه را قرار دهید

5. در نوشتن خلاق باشید

6. یک فراخوان عمل یا کال تو اکشن قرار دهید

7. طراحی و متن را به حداقل برسانید

8. اطمینان یابید تصاویر دارای متن Alt است

9. فرآیند لغو اشتراک را آسان سازید

10. آزمون کنید، آزمون کنید، آزمون کنید

1- تعیین کنید آیا به خبرنامه نیاز دارید یا خیر

پیش از هر چیز تحقیقات لازم را انجام دهید. آیا در صنعت خبرنامه های الکترونیکی موفقی وجود دارد که مردم بخواهند در آن اشتراک ایجاد کنند؟ محتوای آنها چیست؟ آیا با وجود زمان، بودجه و پشتیبانی داخلی می توانید در آن موفق شوید؟

بعد از آن اهداف تجاری خود را مجدداً بررسی کنید. آیا قصد شما افزایش تعداد مشتری بالقوه هستید، یا به دنبال تعاملات بیشتر هستید، آیا به دنبال حفظ مشتری هستید؟

اگر صنعت شما به خبرنامه علاقه ای ندارد و اهداف شما توسط نوشتن خبرنامه محقق نمی شود، وقت خود را بر ایجاد چیز بهتری مانند نوشتن محتوای وبلاگ بگذارید.

بنابراین قبل از هر کاری اطلاعات جمع آوری کنید، یک برنامه عملیاتی ایجاد کنید و با مدیر خود صحبت کنید. حتی اگر او با دیدگاه شما در خصوص نوشتن خبرنامه ایمیل مخالفت کند، باز هم از اینکه شما با یک برنامه موفقیت به نزد او رفته اید، خوشحال می شود.

تا اینجا متوجه شده اید که به خبرنامه نیاز دارید یا خیر. قدم بعدی چیست؟

2- به چه نوع خبر نامه ای نیاز دارید 

یکی از بزرگترین مشکلات نوشتن خبرنامه ایمیل این است که اکثراً غیرمتمرکز و به هم ریخته هستند، زیرا تمام جنبه های کسب و کار شما را در بر گرفته اند. زنجیره ایمیل ها چه به صورت خبرنامه باشد، چه نباشد باید دارای موضوع مشترک و متمرکز باشد. یک روش این است که به جای یک موضوع کلی و عمومی در مورد شرکت تا آنجا که می توانید به یک موضوع خاص بپردازید.

یک مثال خوب در این مورد خبرنامه ایمیلی BuzzFeed’s است: «موضوع این هفته گربه ها». با اینکهBuzzFeed’s معمولا در مورد همه چیز مطلب می نویسد، اما این بار یک مطلب خاص برای علاقه مندان به گربه نوشته است. این خبرنامه یک بازار خاص یعنی علاقهمندان گربه را هدف قرار داده است.

3- محتوای خود را بین ۹۰ درصد آموزشی و ۱۰ درصد تبلیغاتی متعادل سازید

شاید برخی از ثبت نام کنندگان مایل نباشند تمام وقت در مورد محصولات و خدمات شما بشنوند. با اینکه ممکن است عاشق کسب و کارتان باشند، اما همواره باید مراقب علاقه مندی آنها باشید. فرض کنید من یک جفت کفش از سایت فروشگاه کفش خرید کردهام و علاقمندم در فهرست ایمیل این شرکت ثبت نام کنم.

اما این شرکت در روز ۲ الی ۳ مرتبه ایمیل خرید کنید، خرید کنید، خرید کنید به من ارسال میکند و همیشه شماره یک ارسال کننده ایمیل صندوق پیام های من است. در این موقع می خواهم فریاد بزنم. اگر این شرکت سعی میکرد برای من محتوای آموزشی ارسال کند، مثلاً در مورد جدیدترین نوع کفش یا اینکه چطور کفش را با لباس خود ست کنم، آنگاه من تمایل بیشتری برای خرید از آنها داشتم، یا حداقل ایمیلهای آنها را باز میکردم.

مثل این شرکت نباشید. خبرنامه های ایمیل خود را تبلیغاتی نسازید. در عوض به ارسال محتوای آموزشی، مرتبط و منظم بپردازید. مگر اینکه یک اخبار مهیج و بزرگ در مورد محصولات و خدمات خود دارید بخش تبلیغاتی را کنار بگذارید.

4- در صفحه ثبت نام مضمون خبرنامه را قرار دهید

زمانی که موضوع خبرنامه خود را یافتید و در آن تعادل ایجاد کردید، اطمینان یابید که در صفحه فرود ثبت نام آن را قرار می دهید. خاص عمل کنید. به ثبت نامکنندگان دقیقاً بگویید در خبرنامه چه چیزی به دست می آورند و هر چند وقت یکبار قرار است از شما خبر بشنوند.

به صفحه فرود کتاب SmartBrief دقت کنید. در این بخش در مورد موضوع خبرنامه صحبت شده و یک پیش نمایش از آن ارائه شده است. آن را بررسی کنید.

 

آیا به عنوان یک ثبت نام کننده هیجان انگیز نیست؟ شما می توانید با چشمان باز ثبت نام کنید. دقیقا می دانید از ایمیل چه انتظاری دارید، چه چیزی برای شما ارسال می شود و هر چند وقت یکبار آن را انجام می دهند. به عنوان یک بازاریاب اطلاع از این موارد به شما کمک میکند نرخ اشتراک و هرزنامه را کاهش دهید.

5- در مورد زنجیره موضوع ایمیل خلاق باشید

حتی اگر ثبت نامکنندگان در فهرست ایمیل شما عضو شوند هیچ تضمینی وجود ندارد که با وارد شدن به صندوق پیام خود ایمیلتان را باز کنند. بسیاری از بازاریابان تلاش می کنند با حفظ زنجیره موضوعی ایمیل به صورت هفتگی و یا ماهانه میزان آشنایی مشترکین خود را افزایش دهند. اما اجازه دهید با یک واقعیت روبرو شویم. این زنجیره موضوعی برای مشتریان قدیمی است؟ چرا زیرا هیچ انگیزه ای برای کلیک در آن ایمیل وجود ندارد. روش بهتر این است که سعی کنید برای هر خبرنامهای که میفرستید یک موضوع متفاوت، خلاقانه و جذاب بنویسید.

شرکت Thrillist در این زمینه به خوبی عمل کرده است. مجموعه خبرنامه های ایمیلی او به این صورت است.

من تک تک این ایمیل ها را باز می کنم، حتی اگر بدانم ایمیل ها هر روز صبح به صندوق من وارد می شوند. اینها موضوعات مورد علاقه من هستند و بر آنها کلیک می کنم.

 

6- یک فراخوان عمل یا کال اکشن اصلی انتخاب کنید

یک بخش از نوشتن خبرنامه واقعی این است که خبرنامه های خود را مجهز به چندین کال تو اکشن کنید. با این حال اجازه ندهید تمامی این کال تو اکشن ها وزن و ترجیح یکسانی داشته باشند. یکی از آنها را از دیگران متمایز سازید، همان چیزی که از مخاطبان خود انتظار دارند. بقیه را به عنوان گزینه های جایگزین در نظر بگیرید: به عنوان مثال کال تو اکشن دیدن یک پست وبلاگ و یا ارسال ایمیل به یک دوست. سعی کنید کال تو اکشنی که انتخاب میکنید به اندازه کافی ساده و راحت باشد تا خوانندگان بدانند دقیقاً از آنها چه می خواهید.

مجموعه خبرنامه های ایمیل Second Glass’  را مشاهده کنید که به تبلیغ در مورد رویداد بستون میپردازد. محتوای ایمیل آن رنگارنگ و پر از اطلاعات است. اما یک چیز واضح وجود دارد و آن این است که از شما می خواهند بلیط رویداد را خریداری کنید. آنها یک کال تو اکشن در بالای هر قطعه محتوای اطلاعاتی خود قرار می دهند تا به این صورت نرخ کلیک را افزایش دهند.

 

7- طراحی و متن را حداقل نگه دارید

همانطور که پیش از این نیز گفتیم یک خبرنامه به دلیل ماهیت خود میتواند غیر متمرکز باشد. ترفند بازاریابان ایمیل این است که از محتوای فشرده و فضای سفید استفاده کنند.

محتوای فشرده کلید کار است، زیرا شما انتظار ندارید ثبت نام کنندگان تمام مدت روز به خواندن ایمیل شما مشغول باشند. به جای آن می توانید آنها را به وب سایت و یا وبلاگ خود هدایت کنید تا کل محتوای شما را مطالعه کنند. نسخه خلاصه شده محتوا به مزاج مشتریان خوش می آید و به اندازه کافی جذاب است که بتواند آنها را ترغیب به کلیک و مطالعه بیشتر کند.

همچنین وجود فضای سفید کلید اصلی نوشتن خبرنامه ایمیل است و باعث می شود فضای محتوا در هم ریخته به نظر نرسد و همینطور برای کاربران تلفن همراه کاربر پسند و آسان باشد. به پست وبلاگ،Tom Fishburne’ نگاه کنید و ببینید چگونه از تصویر طنز، فضای سفید و محتوای فشرده استفاده کرده است. پست وبلاگ اصلی متشکل از چند پاراگراف کوتاه مقدمه و یک لینک است. بقیه خبرنامه نیز کوچک تر و بصری تر نمایش داده شده و به این ترتیب از شلوغی طراحی تا حد زیادی کاسته است.

 

8- از متن alt برای تصاویر خود استفاده کنید

بر هیچ کس پوشیده نیست که محتوای بصری از اهمیت فوقالعادهای در فعالیت های بازاریابی برخوردار است.  بنابراین منطقی است که آنها را در ایمیل خود قرار دهید. این طور نیست؟

بله، همین طور است. اما ایمیل کمی پیچیده تر است. اکثر اوقات تصاویر برای کاربران نمایش داده نمی شود، در حالی که می دانید تصاویر شما حاوی اطلاعات مهمی هستند. در این زمینه برای تصاویر خود متن alt در نظر بگیرید تا هنگامی که تصاویر بارگذاری نشدند متن جایگزین آن نمایش داده شود. این مورد به ویژه در زمانی که کال تو اکشن شما به صورت تصویر است اهمیت دارد. به این ترتیب اطمینان می یابید که کاربران حتی بدون بارگذاری ایمیل کلیک می کنند.

9- مراحل لغو اشتراک را آسان سازید

شاید کمی این موضوع عجیب باشد اما کلید داشتن یک فهرست مشترکین فعال و پر تعامل است. از زبان عجیب و غریب مانند «ارتباط خود را با ما تغییر دهید» استفاده نکنید. همینطور دکمه لغو را پشت تصویر بدون Alt پنهان نسازید. علاوه بر این که باید فهرست سالم نگه دارید به همان ثبت فرآیند لغو اشتراک به شما اطمینان می دهد ایمیل های شما به عنوان اسپم یا هرزنامه شناخته نشود.

به مثال زیر در مورد خبرنامه خیریه دقت کنید. لینک لغو اشتراک به صورت برجسته و با حروف بزرگ نوشته شده است تا کاربران به خوبی آن را پیدا کنند.

 

10- آزمون، آزمون، آزمون

تا اینجا 9 نکتهای که برای نوشتن خبرنامه ایمیل لازم است را عنوان کرده ایم. اما لازم است بدانید کدام یک از این نکات برای شما و فهرست اعضای تان کارایی بهتری دارد. همانطور که فرهنگ های مختلف ترجیحات متفاوتی دارند، گروه های مختلف مشترکین ایمیل نیز چیزهای مختلفی ترجیح میدهند. بنابراین از تمرین های گفته شده به عنوان نقطه پرش استفاده کنید تا دریابید سس مخفی شما کدام است. در اینجا چند مورد را می توانید امتحان کنید:

زنجیره موضوعات سرگرم کننده و کوتاه

تمام موضوعات شما باید کوتاه و خلاصه باشد. اما آیا تاکنون به محتوای خود کمی طنز اضافه کردهاید؟ با این کار لبخندی بر لبان مخاطبان خود می نشیند و به طور بالقوه نرخ باز شدن پیام و کلیک را بهبود می بخشید. در زیر یک مثال جذاب و زیبا از Airbnb نشان داده شده است.

 

طراحی و محتوای کال تو اکشن

شاید مخاطبان شما از رنگ های روشن و برجسته خوششان می آید. شاید آنها به دنبال محتوای جذاب، سرگرم کننده و عمل گرا هستند و یا تنها یک گزینه «اینجا کلیک» کنید برای آنها کافی است. بنابراین زبان کال تو اکشن و محتوای خود را آزمایش کنید و ببینید کدام یک بهتر عمل می کند.

Litmus یک نمونه خوب در استفاده از کال تو اکشن است. به نحوه استفاده آنها از رنگ ها و متن دقت کنید و ببینید تا چه اندازه طبیعی و خوانا است.

 

بدون عکس

بسیاری از ایمیل های این پست حاوی تصاویر جذاب و گیرا است. اما به این معنی نیست که شما نیز به آنها در ایمیل خود نیاز دارید. در ادامه یک مثال از ایمیل ساده آورده شده است. در این ایمیل از فضای سفید بین کال تو اکشن های مختلف به نحو احسنت استفاده شده و کلیک بر هر قسمت را آسان ساخته، بدون اینکه محتوا حالت تبلیغاتی داشته باشد.

 

نسخه موبایل

افراد بیشتری به سمت استفاده از گوشی همراه روی آورده اند. بنابراین اطمینان یابید که طراحی شما هم از نظر بصری و هم عملکردی خوشایند است. اطمینان یابید که ایمیل های شما هم در نسخه دسکتاپ و هم موبایل کاربر پسند است.

نام ارسال کننده

آخرین نکته در مورد مثال کنفرانس INBOUND است. آنها برای این کنفرانس یک ایمیل جهت دعوت متقاضیان به خرید بلیط ارسال کردند. آنها این ایمیل را به نام رومئو، سگ مدیر، به افتخار افتتاحیه خانگی Boston Red Sox’ ارسال کردند که به خوبی نیز جواب داد. نرخ باز شدن ایمیل هفت درصد بیشتر و نرخ کلیک دو درصد بیشتر از ایمیل های همیشگی بود. حتی اگر مدیرعامل شما یک سگ ندارد، ارسال ایمیل با نام فرستنده بسیار کار ساز است.

 

نتیجه گیری

زمانی که آماده نوشتن خبرنامه بودید اطمینان یابید که نکات بالا را رعایت کنید. همچنین صرف نظر از نوع قالب خبرنامه چند نکته زیر را به خاطر داشته باشید:

• همیشه کوتاه و شیرین بنویسید.

هیچگاه مخاطبان را با متن و یا تصاویر بیش از حد سر در گم نکنید. تعادل را حفظ کنید. حتی اگر یک خبرنامه بدون عکس انتخاب می کنید، محتوای خود را مختصر و صریح بنویسید تا نظر مخاطب را در طول محتوا حفظ کنید.

• محتوای ارزشمند تولید کنید

هیچ کس به یک محتوای پر از تبلیغات علاقه مند نیست. بنابراین از نکات آموزنده و مفید در طول محتوای خود استفاده کنید به طوری که مخاطب دریابد چیز ارزشمندی را مطالعه می کند. اینکار به آنها حس ارزش بیشتری نیز می بخشد.

شرکت رایا مارکتینگ در زمینه تولید محتوا سئو شده و با بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا

شما را در این مسیر یاری می کند

• همیشه ایمیل خود را تست کنید

شاید از این که لینک شما کار نکند و یا طراحی تان چنگی به دل نزنند احساس شرمندگی کنید. بنابراین اطمینان یابید که از ایمیل های آزمایشی استفاده کنید و آن را به دوستان و همکاران خود بفرستید و از آنها بازخورد بگیرید. همین طور ایمیل خود را بر روی کامپیوتر و گوشی همراه تست کنید تا دریابید در هر دو دستگاه طراحی به خوبی نمایش داده می شود و کاربر پسند است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.