مقالات آموزشی

بررسی ۱۱ ایده بیوگرافی نوشتن و نمونه متن بیوگرافی شخصی

مفید بود؟

 

همه ما در این موقعیت قرار گرفته‌ایم که وقت نوشتن بیوگرافی شخصی خود احساس کرده‌ایم بیش از حد در حال تبلیغ خودمان هستیم و یا وقتی به بازخوانی آن پرداخته‌ایم دیده‌ایم که بیش از اندازه خودمان را پنهان کرده و توانایی‌هایمان را نشان نداده‌ایم. در واقع نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای کار خیلی سختی است و حتی وقتی تلاش می‌کنید آن را برای جستجو از طریق موتورهای جستجو تنظیم کنید، کار خیلی سخت‌تری هم می‌شود.

اگر کمی در گوگل جستجو کنید، متوجه می‌شوید که بیوگرافی شخصی اولین چیزی است بر روی مخاطبین آنلاین شما تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود آنها شما را به چشم یک کارفرما یا مشتری بالقوه ببینند. در واقع این بیوگرافی شماست که بر روی تصمیم ایشان برای ارتباط بیشتر با شما تصمیم می‌گذارد.

1. چگونه بیوگرافی بنویسیم که همه استانداردها را رعایت کند

قالب‌های استاندارد برای نوشتن بیوگرافی شخصی یا حرفه‌ای وجود دارند، اما قرار نیست همه بیوگرافی‌ها همه مواردی که در یک قالب استاندارد گنجانده شده است را دربر بگیرند. فقط به مواردی بپردازید که شامل شما شوند. موارد زیر را در نظر بگیرید و بر اساس هرکدام یک خط بنویسید. آنگاه آنها را کنار هم در بیوگرافی خود قرار بدهید:

• شغل فعلی شما

• زادگاه / محل زندگی‌تان

• تجربه کاری

• سابقه تحصیلی

• مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص

• موفقیت‌ها و دستاوردهای حرفه‌ای

• دستاوردهای شخصی

• اهداف و آرزوهای حرفه‌ای

• اهداف و آرزوهای شخصی

• سرگرمی‌ها و علایق

• امور احساسی شخصی

• جوایز یا افتخارات

• مطبوعات

• متفرقه (هرچیزی که باعث منحصر به فرد شدن شما می‌شود!)

وقتی این لیست را تهیه کرده و نوشتن بیوگرافی خود را با آن شروع کنید، خیالتان راحت خواهد بود که دیگر هیچ چیزی را فراموش نخواهید کرد.

2. خود را معرفی کنید

 

 

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای نوشتن بیوگرافی شخصی یا حرفه‌ای باید به خاطر بسپارید این است که بیوگرافی شما همیشه باید با نام شما شروع شود. بسیاری از افراد وقتی شروع به نوشتن بیوگرافی شخصی خود می‌کنند این قسمت را رها می‌کنند و از آن می‌گذرند. اما واقعیت این است که اگر نام شما ابتدای بیوگرافی نباشد، مردم نخواهند فهمید با چه کسی سروکار دارند. در حالی که آنها دوست دارند قبل از اینکه بفهمند شغل شما چیست، بدانند که شما چه کسی هستید. تصور کنید با مخاطبی روبرو هستید که تا بحال او را ندیده‌اید. ابتدا خود را به او معرفی کنید.

3. مراقب تعداد کلمات خود باشید

 

 

بسیاری از افراد وقتی شروع به نوشتن بیوگرافی شخصی خود می‌کنند، فقط می‌نویسند و اصلا به پلتفرمی که قرار است بیوگرافی بر روی آن به نمایش درآید، توجه ندارند. این افراد با خودشان فکر می‌کنند بعد از اینکه نوشتن را تمام کردند، می‌توانند متن را ویرایش کرده و آن را کوتاه‌تر کنند. اما این کار اشتباه است. شما باید قبل از شروع به نوشتن بیوگرافی شخصی خود، پلتفرم هدف را در نظر بگیرید و به این ترتیب بر تعداد کلمات موردنظر تسلط و تمرکز داشته باشید.

از نظر اصول سئو، هرچه از کلمات بیشتری در بیوگرافی خود استفاده کنید، بهتر است. اما اگر برای پلتفرم یکی از شبکه‌های اجتماعی بیوگرافی می‌نویسید باید حد و اندازه نوشته خود را بدانید و اگر از اول به این موضوع دقت نکنید، ممکن است نوشتن بیوگرافی شخصی شما بیش از حد طول بکشد. برای وبسایت شخصی خودتان می‌توانید حداکثر تا 2000 کلمه بنویسید و بنابراین دستتان برای نوشتن بازتر است.

4. بیوگرافی خود را به صورت سوم شخص بنویسید

 

استفاده از سوم شخص یکی از چالش‌هایی است که اکثر افراد به سختی می‌توانند با آن کنار بیایند و حتی ممکن است این کار را غیرضروری و عجیب بدانند. اما یادتان باشد نوشتن از طریق سوم شخص مزایای خاصی دارد که نمی‌توان از آنها چشم پوشید.

از نظر اصول سئو، وقتی بیوگرافی خود را به صورت سوم شخص می‌نویسید، می‌توانید نام کامل خود را بنویسید. این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند نوشته شما را شناسایی کنند. اما یادتان باشد هرگز موقع نوشتن بیوگرافی شخصی خود از نام خود بیش از اندازه استفاده نکنید و یا آن را به صورتی که غیرطبیعی به نظر برسد، استفاده نکنید. اگر نامتان را به صورت مکرر به کار ببرید، ممکن است موتورهای جستجو بیوگرافی شما را به عنوان اسپم تشخیص دهند.

5. بیوگرافی خود را به صورت داستان بنویسید، نه فهرست‌وار

 

موقع نوشتن بیوگرافی شخصی ممکن است بخواهید همه موفقیت‌هایتان را یکجا بنویسید، اما این کار اشتباه است، رزومه شما برای این کار است، نه بیوگرافی‌تان. بیوگرافی شما باید چیزی بیشتر از نوشتن چند موفقیت باشد. ممکن است فکر کنید اینکه فقط یکی دو موفقیت خود را بنویسید و از بقیه بگذرید کار سختی است، اما شما باید نحوه نوشتن بیوگرافی و هدف آن را درک کنید. از خودتان بپرسید مخاطبتان کیست؟ چرا او را مخاطب خود قرار داده‌اید؟ چه اتفاقاتی در زندگی شما می‌توانند شما را به مخاطب هدفتان نزدیک کنند؟

به این ترتیب از بیوگرافی خود داستانی برای درگیر کردن خواننده درست کنید. معمولا کسانی که به مراحل مختلف نوشتن بیوگرافی تسلط دارند، وقت زیادی برای آن صرف می‌کنند تا از آن داستانی بسازند که به راحتی با خواننده ارتباط برقرار کرده و نویسنده را متمایز از بقیه نشان دهد.

6. ویرایش، تحلیل و به روزرسانی کنید

 

 

بیوگرافی آنلاین شما منبع معتبری برای معرفی شماست. یعنی اینکه باید به بهترین وجه ممکن شما و توانایی‌ها و سابقه شما را نشان دهد. پس باید تا حد امکان به روز نگه داشته شود. وقتی بیوگرافی خود را نوشتید و آن را در وبسایت خود یا شرکت قرار دادید، گمان نکنید که کارتان تمام شده است. بعد از این هرچه تجربه بیشتری کسب می‌کنید، شغلتان را عوض می‌کنید، مدرک جدیدی به دست می‌آورید، همه را باید در بیوگرافی خود اضافه کنید.

یادتان باشد مدام از اطرافیانتان بخواهید به شما در بازخوانی و ویرایش بیوگرافی‌تان کمک کنند. هرگز به مدت طولانی ویرایش و بازبینی و به روز کردن بیوگرافی شخصی خود را فراموش نکنید.

7. لینک دادن به نمونه آثار

 

فرقی نمی‌کند چه کاری انجام می‌دهید و حرفه شما چیست، احتمالا  نمونه‌هایی از کار خود دارید که مربوط به مخاطب هدف شماست و می‌تواند او را به شما علاقمندتر کند. بنابراین اجازه بدهید بیوگرافی‌تان شبیه یک ابزار بازاریابی عمل کند. اگر می‌خواهید بیوگرافی موثری داشته باشید، وقت کافی بگذارید و یاد بگیرید که چطور از آن به عنوان یک وسیله بازاریابی و تبلیغ استفاده کنید.

بهترین و ساده‌ترین روش این است که به محصولات، شرکت، خدمات و یا آثار خود لینک بدهید. البته این لینک دادن را به گونه‌ای پیش ببرید که به متن داستان بیوگرافی شخصی‌تان بخورد و شخص مخاطب احساس نکند که دارید او را مجبور به خواندن و دیدن محصولات، خدمات و آثار خود می‌کنید. یادتان باشد لینکی که می‌دهید قرار است آنچه را که گفته‌اید تقویت کند و قرار نیست باعث ایجاد حواس‌پرتی شده و مخاطب را از محور اصلی بیوگرافی که شما هستید، دور کند.

اگر کارهای آماده برای نشان دادن زیاد هستند، از بین آنها انتخاب کنید و فقط به کارهای مرتبط با بیوگرافی، پلتفرم و مخاطب لینک بدهید. اما اگر چیزی برای لینک دادن ندارید، اصلا نگران نباشید. بیشتر درباره کار خود و نشان دادن آن به صورت آنلاین بخوانید، تجربه کسب کنید و برنامه‌ریزی کنید. اما اصلا اجازه ندهید این مورد باعث دلسردی و ناامیدی شما شود.

8. اطلاعات تماس خود را بگذارید

 

حتی اگر فقط یک ایمیل دارید، یا فقط یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی که مخاطب می‌تواند از طریق آنها با شما ارتباط برقرار کند، فراموش نکنید که این راه ارتباطی را در انتهای بیوگرافی خود بگنجانید. با دادن این اطلاعات، مخاطب شما متوجه می‌شود که شما ترجیح می‌دهید از چه طریقی با هم ارتباط برقرار کنید. حتی اگر آدرس صفحات اجتماعی خود را برای ارتباط برقرار کردن می‌گذارید، به این معناست که اجازه می‌دهید مخاطب هدف شما از این طریق نه تنها با شما ارتباط برقرار کند، بلکه بتواند چیزهای دیگری هم درباره شما یاد بگیرد.

9. برای تمام پروفایل‌هایتان بیوگرافی بنویسید

 

وقتی به صورت آنلاین در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا می‌کنید، به نسخه‌های متفاوتی از بیوگرافی احتیاج پیدا خواهید کرد. در واقع بسته به پلتفرمی که بیوگرافی خود را بر روی آن قرار می‌دهید، حجم، فرم و نحوه نوشتن بیوگرافی شما متفاوت خواهد بود.

داشتن حداقل دو نسخه متفاوت از بیوگرافی شخصی به دو دلیل اهمیت زیادی دارد:

• اول از نظر بهینه‌سازی سئو، چون محتوای منحصر به فرد بیوگرافی شما، باعث می‌شود رتبه بهتری در موتورهای جستجو به دست بیاورید.

• دوم از نظر برند تجاری داشتن نسخه‌های متفاوت بیوگرافی برای پلتفرم‌های متفاوت، اهمیت زیادی دارد. مثلا بیوگرافی توییتر به خاطر محدودیت کلمات، بسیار کوتاه خواهد بود، در حالی که بیوگرافی لینکدین می‌تواند طولانی‌تر باشد.

10. از یک ابزار آنلاین برای اطمینان از بهینه‌سازی شدن بیوگرافی خود استفاده کنید

 

اگر می‌خواهید راحت‌تر نحوه نوشتن بیوگرافی را درک کرده، به آسانی یک بیوگرافی شخصی قدرتمند بنویسید، بهتر است از ابزارهای آنلاین استفاده کنید تا مطمئن شوید که از نظر سئو و موتورهای جستجو شما رتبه مناسبی دارید.

این کار باعث می‌شود خیالتان از بابت موثر و مفید بودن بیوگرافی‌تان در پلتفرم‌های مختلف راحت باشد. با کمک این نرم‌افزارها حتی می‌توانید به راحتی بیوگرافی شخصی خود را به روزرسانی و ویرایش کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا و تولید محتوای خوب را نیز بخوانید.

11. از یک متخصص کمک بگیرید

نوشتن بیوگرافی شخصی کار سختی است و گاهی بهتر است انجام آن را به متخصص این کار بسپارید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های مختلف، از جمله سایت ما، نوشتن بیوگرافی شخصی خود را به متخصصین بسپارید تا با خیال راحت یکی از بهترین و قدرتمندترین بیوگرافی‌ها برای شما تهیه و آماده شود.

نمونه‌های بیوگرافی شخصی

1. نوح کاگان

 

 

بیوگرافی نوح کاگان یکی از بهترین نمونه‌های بیوگرافی شخصی است. نوح به کارهایش لینک داده است، با سبکی دوستانه نوشته است و مخاطب خود را حتی به کسانی که با آنها کار می‌کند پیوند می‌دهد. یکی از دلایلی که ما به این بیوگرافی علاقمند شدیم، این است که نوح با گذاشتن ایمیل خود، راه آسانی برای تماس با خود گذاشته است. بیشتر نمونه‌های بیوگرافی شخصی فقط به صفحات شبکه‌های اجتماعی خود لینک داده‌اند. البته این کار بدی نیست، ولی اگر قرار است با کسی که تازه مخاطب شما شده است، به راحتی ارتباط برقرار کنید، ایمیل بهترین روش است.

غیر از این، بیوگرافی او به سبکی شیرین و محاوره‌ای و سرگرم‌کننده نوشته است که باعث ترغیب دیگران برای تماس با او می‌شود. در واقع نوح در ایجاد ارتباط با مردم تبحر خاصی دارد و این امر را می‌توان به خوبی در بیوگرافی او مشاهده کرد.

 2. کاترینا جینگ

 

بیوگرافی کارترینا به ما نشان می‌دهد که چطور می‌توان هم یک فرد واقعی و انسان بود و به صورت همزمان حرفه‌ای بودن خود را هم به رخ کشید. بیوگرافی کاترینا حرفه، ویژگی‌های شخصیتی، کارهایی که در دست انجام دارد، و سرگرمی‌های او را با لحنی راحت و محاوره‌ای تحت پوشش خود قرار داده است. یادتان باشد برای نوشتن به زبان محاوره، بسیار مهم است که تعادل را رعایت کنید. اینکه بیش از حد عادی باشید یا خشک و جدی هردو می‌تواند تاثیر ناخوشایندی بر روی مخاطب شما بگذارد، اما اگر برای شما هم جذابیت دارد، می‌توانید امتحانش کنید.

3. میشل اوباما

 

 

صفحه میشل اوباما بهترین نمونه برای نوشتن با روایت سوم شخص است، بدون اینکه مخاطب را آزار بدهد. نوشتن با روایت سوم شخص معمولا کار سختی است، امیدواریم با خواندن این نمونه‌ها راحت‌تر بتوانید بنویسید. نوشتن با سوم شخص باعث می‌شود بیوگرافی شما طبیعی‌تر به چشم بیاید و البته بیشترین شانس را برای دیده شدن از سوی مخاطب برای شما به همراه دارد.

4. دارن روس

 

 

دارن بیوگرافی بسیار هوشمندانه‌ای دارد. بیوگرافی او نمونه بیوگرافی یک بلاگر حرفه‌ای است. وقتی بیوگرافی او را می‌خوانید متوجه می‌شوید که او بیوگرافی خود را به صورت جامع و کامل نوشته است، ولی با ذکاوت فوق‌العاده خود مخاطبش را به سوی آنچه خود می‌خواهد سوق می‌دهد. او به خوبی می‌داند چند کلمه نوشته است و حواسش هست که بعد از نوشتن درباره سابقه کاری و تجربیات خود، به سراغ کارهایی برود که در حال حاضر در حال انجام آنهاست.

این بیوگرافی یک نمونه عالی از یک بیوگرافی کامل کوتاه است که به خوبی در موتورهای جستجو رتبه بندی شده است و در عین کوتاه بودن، به شدت مخاطبی که برای اولین بار است با او آشنا می‌شود را به سوی خود جذب می‌کند.

5. تیم فریس

 

 

تیم در کار تبلیغ و بازاریابی استاد است و به خوبی از فرصت نوشتن بیوگرافی شخصی خود در این جهت استفاده کرده است. او در طی بیوگرافی خود، به صورت منظمی به همه اعتبارنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و کتاب‌های خود لینک داده است. هرگز چیزی درباره او نشنیده‌اید؟ بیوگرافی او کار را برای شما راحت و سریع کرده است.

6. پیت کیستلر

 

 

بیوگرافی شخصی پیت هم شخصی است و هم حرفه‌ای. او به جای اینکه به لیستی از موفقیت‌ها و سابقه کاری خود بپردازد، داستانی را تعریف می‌کند که چگونه در گوگل با یک فروشنده مواد اشتباه گرفته شده است و این امر تبدیل به نقطه عطفی در زندگی او شده است. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه مقاله نحوه نوشتن بیوگرافی شخصی

را نیز مطالعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.