مقالات آموزشی

مفهوم بازاریابی اجازه ای خرید و علت اهمیت آن

مفید بود؟

بازاریابی اجازه ای خرید برای اولین بار در سال 1999 توسط یک کارآفرین آمریکایی به نام گودین به جهان معرفی شد. این رویکرد در بازاریابی رویکردی کاملا متفاوت با بازاریابی سنتی دارد. همانطور که از اسمش پیداست، در بازاریابی اجازه ای یا permission marketing، با رضایت و اجازه مشتری، فرایند بازاریابی جریان می یابد.

این نوع بازاریابی در مقابل بازاریابی وقفه ای یا  interruption marketingمطرح می شود. اهمیت و جذابیت این بازاریابی مدرن، به دلیل تاثیر گذاری زیاد آن است. با ما همراه باشید تا با این رویکرد در بازاریابی بیشتر آشنا شوید.

مفهوم بازاریابی اجازه ای خرید

زمانی که محور اقدامات بازاریابی را رضایت مشتری قرار می دهید و چیزی را به او تحمیل نمی کنید، رویکرد شما بازاریابی اجازه ای خرید است. بازاریابی اجازه ای، بازاریابی ربایشی نیز نامیده می شود. در واقع شما باید بتوانید مخاطب خود را جذب کنید. پل ارتباطی با او ایجاد کنید. در ادامه باید بتوانید اعتماد او را جلب کنید و مجوز معرفی محصول یا خدمت به او را دریافت کنید. مرحله نهایی فروش و تبدیل مخاطب به فروش است.

واضح است که این نوع بازاریابی نوعی بازاریابی تعاملی و دو طرفه است. به عبارتی شما در تعامل با کاربران و پس از اطلاع از رضایت او، اقدام به معرفی و تبلیغ محصول می کنید. بنابراین برای انجام این بازاریابی، نیاز به بستری برای تعامل با مشتری دارید. منطقی است که این نوع بازاریابی در بستر اینترنت با سهولت بیشتری قابل انجام است.

تبدیل افراد غریبه به دوست و مشتری

جمله مشهوری در کتاب گودین در خصوص بازاریابی اجازه ای خرید وجود دارد که به محور اصلی این رویکرد می پردازد. در این نوع بازاریابی، شما افراد غریبه را به دوست تبدیل می کنید. واضح است که روابط باید دو طرفه و با رضایت پیش برود. در فاز بعدی دوست های خود را به مشتری تبدیل می کنید. اقدامات بازاریابی شما نباید آزار دهنده و تحمیلی باشند. در این شرایط می توانید به روابط بلند مدت تر با مشتری نیز امیدوار باشید.

مثال هایی از بازاریابی اجازه ای

برای مثال شما می توانید از سیستم پیام کوتاه برای بازاریابی استفاده کنید. می توانید بدون توجه به خواست مخاطب برای او پیامک ارسال کنید. اما زمانی که از مخاطب می خواهید در صورت تمایل به دریافت اطلاعات، شماره تماس خود را در فرم مشخصی درج کند، رویکرد بازاریابی اجازه ای را انتخاب کرده اید. درخواست ثبت نام و درج آدرس ایمیل برای دریافت مجله، ماهنامه، اطلاعات محصول و … نیز از دیگر مثال هایی برای این بازاریابی است.

چرا بازاریابی اجازه ای خرید تاثیرگذارتر است؟

بازاریابی اجازه ای خرید به دلیل بازدهی بالا مورد توجه است. تصور کنید قصد دارید از طریق یک تبلیغ، محصول یا خدمت خود را به مخاطبان معرفی کنید. تبلیغ خود را در یک سایت پر بازدید در معرض دید مخاطب قرار می دهید. اما چند نفر هستند که این تبلیغ را با تمرکز می بینند و به محتوای آن توجه می کنند؟ ممکن است تصمیم بگیرید از پاپ آپ ها استفاده کنید. پاپ آپ ها توجه بیشتری را جلب می کنند.

به عبارتی شما می توانید مخاطب را مجبور کنید که تبلیغ شما را ببیند. آیا مخاطب حس خوبی نسبت به این روش شما دارد؟ روزانه چند محصول و خدمت به این شیوه به او معرفی می شود؟ آیا تمام کسانی که تبلیغ شما را می بینند، به محصول و خدمت شما نیاز دارند و از مخاطبان هدف شما هستند؟ بازاریابی اجازه ای خرید راه حلی برای رفع این مشکلات است. زمانی که شما حق انتخاب به مخاطب می دهید، حس بهتری نسبت به شما خواهد داشت.

مخاطب می تواند روی تبلیغ شما کلیک کند و آن را با دقت و تمرکز بخواند. این انتخاب را نیز دارد که تبلیغ شما را ببندد و از آن رد شود. بررسی ها نشان می دهد در این حالت، تبدیل مخاطب به مشتری بیشتر است و مشتری حس بهتری نسبت به تبلیغ شما خواهد داشت. دقیقا به همین دلیل بازاریابی اجازه ای کارایی بیشتری دارد. قابل پیش بینی است که نرخ تبدیل در این نوع بازاریابی بیشتر از رویکرد تحمیلی باشد.

کاهش هزینه های مالی

یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت بازاریابی اجازه ای خرید، کاهش هزینه های مالی است. این نوع بازاریابی بسیار تاثیرگذار است و در مقایسه با روش هایی مثل تبلیغات تلویزیونی، بیلبرد ها و … بسیار کم هزینه تر است. شما می توانید با هزینه های بسیار مناسب، نرخ تبدیل بسیار بالایی از این رویکرد انتظار داشته باشید.

برای مثال اگر ایمیل مارکتینگ را انتخاب کنید، می توانید با هزینه بسیار پایین، تبلیغات موثر زیادی را برنامه ریزی کنید. جالب است بدانید برخی از روش های که در قالب بازاریابی اجازه ای مطرح می شود، با وجود تاثیرگذاری زیاد، هزینه بسیار ناچیزی دارند.

قابلیت شخصی سازی  

یکی از اصلی ترین مزیت های این رویکرد در بازاریابی، قابلیت شخصی سازی است. با بازاریابی اجازه ای شما می توانید برای هر فرد، محصول و خدمات مورد نیازش را معرفی کنید. برای مثال می توانید به مخاطب این امکان را دهید که از میان گزینه های مختلف، بر روی گزینه مورد نظر خود کلیک نموده و موضوع مورد نظر خود را برای مطالعه انتخاب کند. با این روش می توانید بسیار سریع تر به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید.

بازاریابی اجازه ای خرید و برندسازی قوی تر

یکی از اصلی ترین مزایای بازاریابی اجازه ای خرید، تاثیرات مثبت آن در برندسازی است. شما مخاطب خود را مجبور به کاری نمی کنید. محور ارتباط با او را رضایت او قرار می دهید. قابل پیش بینی است که در این حالت برند شما در نزد او محبوبیت بیشتری داشته باشد.

همچنین  با این رویکرد شما می توانید ارتباط تعاملی و عمیق تر با مخاطب خود داشته باشید. برای مثال می توانید او را در نظرسنجی ها دخیل کنید. همچنین امکان تداوم ارتباط و ارتباط در بلند مدت بیشتر است. برای مثال می توانید در فواصل زمانی مختلف به مخاطب خود ایمیل بزنید. واضح است این نوع ارتباط و تعامل با مخاطب تا چه حد می تواند در قدرت گرفتن برند شما تاثیرگذار باشد.

آینده بازاریابی وقفه ای در مقابل بازاریابی اجازه ای خرید

زمانی که بازاریابی اجازه ای خرید برای اولین بار در سال 1999 مطرح شد، رویکرد جدید و جذابی بود. در حال حاضر به دلیل تاثیر گذاری زیاد، اغلب صاحبان کسب و کار های هوشمند این رویکرد را انتخاب می کنند.

پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور این رویکرد به یک اجبار تبدیل شود. در آینده دیگر نخواهید توانست مخاطب خود را مجبور کنید و تبلیغی را به او تحمیل کنید. مخاطبی که روزانه در معرض هزاران تبلیغ است و قدرت و آگاهی کافی برای تحلیل اطلاعات را دارد، با روش های تحمیلی همراهی نمی کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.