مقالات آموزشی

راهکار آماده کردن محتوای خود برای جستجوی صوتی

مفید بود؟

مقدمه

جستجوی صوتی رو به فزونیست. اکنون می توانید از جستجوی صوتی برای جستجو در وب، پخش موسیقی، دستورات صوتی در خانه، سفارش غذا و یا آگاهی از نتایج مسابقات فوتبال استفاده کنید. تقریبا روزی نیست که خبری در مورد دستیارهای صوتی مانند Amazon’s Alexa، Apple’s Siri، Microsoft’s Cortana یا Google  منتشر نشود. شاید فکر کنید دستیارهای صوتی در حال تسخیر دنیا هستند. اما واقعیت چیز دیگری است. در این مقاله، توضیحاتی در مورد Voice search ارائه خواهد شد. همچنین نکاتی نیز در مورد بهینه سازی محتوا

برای جستجوی صوتی بیان می گردد.

جستجوی صوتی چیست؟

توسط جستجوی صوتی شما با استفاده از صدای خود برای انجام کارهایتان در وب استفاده می کنید. در گذشته، دستیاران صوتی به خاطر کند بودنشان مورد تمسخر کاربران قرار می گرفتند. اما دستیارهای نسل کنونی پیشرفت فوق العاده ای را تجربه کرده اند و تقریباً به هر سوالی جواب می دهند.

اما چرا صدا؟ مردم می توانند خیلی سریعتر از آنچه تایپ می کنند حرف بزنند. جستجوی صوتی راحت تر است، زیرا می توانید بدون استفاده از دست و یا چشم این کار را انجام دهید. پیشرفت های رابط جستجوگر صوتی منجر به ایجاد سیستمی شده است که از بسیاری از پارامتر ها برای دستیابی به نتایج متناسب استفاده می کند.

در حالی که گوشی های هوشمند پیشرفت های چشمگیری را تجربه کرده اند، اکنون نوبت خانه هاست که دستیار صوتی را درون خود جای دهند. تا به حال فروشگاه اینترنتی آمازون میلیون ها دستگاه مجهز به دستیار صوتی الکسا را به کاربران فروخته است.

نگاهی به داده ها

اگر به داده های گزارش سالانه Mary Meeker نگاه بیاندازید، متوجه خواهید شد که استفاده از دستیارهای صوتی در حال افزایش است. این آمار می گوید در سال 2015، 65 درصد مالکان گوشی های هوشمند در آمریکا از دستیار صوتی استفاده کرده اند، در حالی که این رقم در سال 2014 حدود 56 درصد و در سال 2013 حدود 30 درصد بوده است. شاید بتوان دلیل اصلی این رشد را پیشرفت فناوری جستجوی صوتی دانست.

 

نتایج مطالعه دیگری که توسط موسسه Stone Temple Consulting انجام شده نشان می دهد، کاربران به طور کلی از عملکرد دستیارهای صوتی راضی هستند، اما انتظار دارند این دستیارها به سوالات بیشتری پاسخ دهند.

 

چرا و چگونه افراد از جستجوی صوتی استفاده می کنند؟

استفاده از دستیار صوتی دیگر تعجب آور نیست، به خصوص هنگامی که دستتان بند باشد. با این حال، مردم ترجیح می دهند از این خدمات در خانه یا ماشین استفاده کنند تا در محل کار.

جستجوی صوتی به سوالات پاسخ می دهد

دستیارهای صوتی از عبارات مکالمه ای برای پاسخ به سوالات فردی استفاده می کنند. این نوع پرسش ها در قالب یک جمله و به زبان مادری بیان می گردند. همچنین پاسخ به این سوالات در قالب یک جمله کامل بیان می شود. این نکته ای است که باید هنگام اتخاذ استراتژی SEO محتوای خود آن را به خاطر بیاورید. مثلا اگر بپرسید [امروز هوا در آمستردام چگونه است؟]، احتمالا پاسخ [امروز هوا ابری است و احتمالا کمی باران می بارد و حداکثر دما 16 درجه سانتیگراد است.] را دریافت خواهید کرد. اگر هم از یک دستگاه دارای صفحه نمایش استفاده می کنید، احتمالا نتایج برای شما به صورت گرافیکی نمایش داده خواهد شد.

الگوریتم مرغ مگس خوار Google

گوگل در به روزرسانی الگوریتم Hummingbird خود در سال 2013 پاسخگویی به سوالات را در اولویت قرار داده است. این به روزرسانی نحوه پاسخ دادن گوگل به سوالات گفتاری یا نوشتاری را تغییر داده است. پس از بروزرسانی Hummingbird، معادل صوتی هر کلمه ای که جستجو می گردد در نظر گرفته می شود. نه فقط خود کلمات بلکه معنای آنها نیز در نظر گرفته می شود.

پنج سوال

معمولا در جستجوهای صوتی 5 سوال بیشتر پرسیده می شود: چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا و چگونه. در ادامه چند مثال آمده است:

چه کسی پل گلدن گیت را طراحی کرده است؟

چه چیزی برای BBQ نیاز است؟

چه زمانی خیابان کنجد برای اولین بار پخش شد؟

از کجا می توان ارزان ترین پیتزا را در برانکس تهیه کرد؟

چرا پرندگان به طور ناگهان ظاهر می شوند؟

گوگل چگونه شروع به کار کرد؟

همانطور که مشاهده می کنید تعداد کلمات این سوالات بیشتر از چیزی است که ما هنگام جستجو تایپ می کنیم. در واقع اینها کلمات کلیدی نیستند بلکه جملات کلیدی هستند. اگر می خواهید وب سایت خود را بر اساس جملات کلیدی رتبه بندی کنید باید پاسخی برای این سوالات داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم مقاله بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا و باکس پاسخ گوگل چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟را نیز بخوانید.

این فناوری در حال هوشمند شدن است

اوایل نتایج جستجوی صوتی بسیار ضعیف و دارای خطا بود. با این حال امروزه این فناوری بسیار پیشرفت کرده و سریع و هوشمند شده است. اگر نتیجه جستجویی با یک کلمه کلیدی دیگر اشتباه گرفته شد، می توانید هجی آن کلمه را جستجو کنید مانند کلمات night  یا  knight. اکنون دستیارهای جستجو نتایج سوالاتی را که قبلاً پرسیده شده است در حافظه خود نگه می دارند. پس شما می توانید نتایج جستجوی خود را با پرسیدن سوالات دیگری محدود کنید. مثلا می توانید از دستیار صوتی بپرسید که همه فیلم های کوین اسپیسی را برایتان جستجو کند. و سپس فیلم هایی را که جایزه اسکار برده است را جستجو نمایید.

محتوا نقش مهمی در پیشرفت دستیارهای صوتی دارد. این دستیارها به دنیای پیرامون شما توجه دارند و نتایج مناسب با آن را به شما ارائه می کنند. ممکن است نتایجی که در خانه دریافت می کنید با زمانی که در محل کار هستید متفاوت باشد.

حالا چکار کنیم؟

جستجوی صوتی در حال تغییر نحوه جستجو است پس باید محتوای خود را متناسب با آن تنظیم کنیم. اگر می خواهید به سوالات جستجوی صوتی کاربران پاسخ دهید، اولین چیزی که باید اصلاح شود محتوای شما است. باید از خودتان بپرسید در حال حاضر محتوای شما پاسخگوی چه سوالاتی است؟ آیا این سوالات همسو با سوالات کاربران است یا خیر؟ آیا پاسخ ها جامع است یا ناقص؟ آیا نیازهای کاربران را برآورده می کند یا خیر؟ همچنین آیا متن شما خوانایی لازم را دارد یا خیر؟

به پرسش هایی که کاربران در جستجوهای صوتی مطرح می کنند، نگاه کنید. همچنین عملکرد رقبایتان را زیر نظر داشته باشید. از قابلیت تکمیل خودکار موتورهای جستجو بهره برده تا بفهمید اغلب کدام سوالات پرسیده می شوند. پاسخ سوالات را در جایی از متن قرار دهید که موتورهای جستجو بتوانند به راحتی آنها را پیدا کنند. پاسخ ها را طولانی نکنید و مستقیم بروید سر اصل مطلب.

نمونه ای از سوال پاسخ داده شده است

محتوا و HTML شما باید با هم هماهنگ باشند تا به سریعترین شکل ممکن پاسخ سوالات را بدهند. مطالبی را که فکر می کنید برای بازدیدکنندگان ارزشمند بوده و کاربران به دنبال آن هستند را بهینه نمایید. برای مثال به یک سوال از Yoast.com نگاهی خواهیم انداخت. البته این کار آسانی نیست و ما باید به طور مداوم محتوایمان را بهینه کنیم تا در نتایج گوگل رتبه نخست را حفظ کند.

 

مقاله “پنهان کردن لینک های وابسته” طوری بهینه شده که می تواند به سوال “چگونه می توان پیوند وابسته را پنهان کرد” پاسخ دهد. گوگل به طور خودکار سوال و پاسخ را از درون متن استنباط کرده است. اگر از پاسخ های کوتاه استفاده کرده و آنها را به صورت نکات شماره گذاری شده مطرح کنید. شانس شما بالاتر می رود. اگر هم پاسخ شما از ده شماره بیشتر شود، گوگل گزینه “بیشتر بخوانید” را به باکس پاسخ اضافه خواهد کرد و رتبه وب سایت شما بالاتر خواهد رفت.

 

روی کلمات کلیدی دنباله دار تمرکز کنید

برای دادن پاسخ صحیح به سوالات جستجوی صوتی، باید کلمات کلیدی دنباله دار را نیز مد نظر قرار دهید. سوالات گفتاری حاوی کلمات بیشتری است: مانند عبارت [بهترین رستوران در نزدیکی De Dam در آمستردام چیست] در برابر عبارت [رستوران دی دام آمستردام]. می توان از این کلمات برای رتبه بندی وب سایت خود استفاده کرد. به خاطر داشته باشید کاربران بیشتر از عباراتی مانند [بهترین] یا [نزدیکترین] در جستجوهای خود استفاده می کنند.

یکی دیگر از روش های مناسب برای پاسخگویی به سوالات کاربران، افزودن قسمت سوالات متداول به وب سایت خود است. برای اینکار ابتدا سوالاتی را ممکن است کاربران بپرسند را جمع آوری کرده و برای هر کدام یک پاسخ کوتاه و مرتبط بنویسید.

وب سایت خود را برای استفاده در تلفن همراه بهینه کنید

علاوه بر ارائه پاسخ های ارزشمند به سوالات مردم، وب سایت شما باید روی گوشی های هوشمند بدون مشکل بالا بیاید. نحوه کارکرد وب سایت خود را بر روی گوشی های هوشمند بررسی نمایید که آیا وب سایت شما بر روی گوشی هوشمند بالا می آید؟ آیا وب سایت شما جذاب و خوانا است و سریع بالا می آید؟ برای اینکار می توانید از Schema.org کمک بگیرید.

نتیجه گیری

به نظر می رسد جستجوی صوتی برای ماندن آمده و فرصت های خوبی را با خود به همراه آورده است. اما اینکه سهم وب سایت شما از Voice search چقدر است بستگی به محتوای شما دارد. اگر از محتوای با ارزشی مانند دستور العمل ها استفاده می کنید رتبه وب سایت شما بهبود خواهد یافت. وب سایت هایی که محتوای منظم و بهینه ارائه می دهند می توانند نیاز های جستجوگران صوتی را برطرف کنند. اما برای اینکه بدانید که وب سایت شما آماده ورود به جستجوی صوتی است ابتدا بررسی کنید که آیا وب سایت شما به سوالات کاربران پاسخ می دهد یا خیر؟

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *