مقالات آموزشی

نکاتی درباره اکانت گوگل آنالیتیکس و نحوه فعال سازی آن

مفید بود؟

قطعاً بسیاری از افراد به فکر این افتادند که برای خودشان سایت بسازند، اما ساختن سایت، نیازمند اقدامات مختلف و اطلاعات کافی در مورد همه ابعاد است. مهم‌تر از همه اینکه شما بعد از ساختن سایت اقدامات مختلفی را انجام می‌دهید، مثلاً تبلیغات کرده یا محتوای خوب تولید می‌کنید.

البته باید در این بین، منبعی هم داشته باشید تا از طریق آن بتوانید اقدامات خود را زیر نظر بگیرید. دقیقاً همین جا است که ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند.

ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس چیست؟ 

قبل از اینکه بخواهیم در مورد چگونگی ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس با شما صحبت کنیم، اول باید ببینیم که این ابزار چیست و چه فایده‌ای دارد؟ نام دیگر گوگل آنالیتیکس، گوگل آنالیز است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

 

همان طور که از نامش می‌توانید حدس بزنید، این ابزار آنالیزگر در گوگل به شما کمک می‌کند که اطلاعات سایت خود را ارزیابی، آنالیز و تجزیه و تحلیل کنید. در نتیجه می‌توانید تعداد بازدیدکنندگان را بفهمید.

البته می‌توانید میزان نرخ پرش، جنسیت کاربران، مدت زمان باقی ماندن کاربر در صفحه مورد نظر و هر کدام از اطلاعات جزئی در مورد رفتار کاربر با سایتتان را متوجه شوید. پس حتماً تا به اینجا فهمیدید که چرا ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس اهمیت زیادی دارد.

گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی در اختیارتان می‌گذارد؟

ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس می‌تواند بهترین ابزار برای شما باشد که از طریق آن می‌توانید رفتار کاربران را تحت نظر بگیرید. در این قسمت قصد داریم که نمونه‌هایی از اطلاعات گوگل آنالیتیکس را در اختیارتان قرار دهیم.

  • تعداد کسانی که از سایت یا فروشگاه اینترنتی بازدید کرده‌اند و وارد آن شده‌اند.
  •  بازه زمانی که هر کدام از این افراد به طور میانگین در سایت یا فروشگاه اینترنتی شما مانده‌اند. (در نتیجه می‌توانید بفهمید که کدام مطلب یا کدام محصول برای کاربران جذاب تر بوده است).
  •  نشان دادن تعداد افرادی که بازدید کننده سایت بوده‌اند و خرید هم انجام داده‌اند.
  •  نوع رفتار مشتری در سایت و علاقه‌مندی به کدام نوع از محصولات
  •  مقایسه مشتری و کاربران قدیمی با افراد جدید. با این آپشن متوجه تغییر سلایق مشتریان می¬شوید.
  • صفحات مورد توجه توسط کاربران.
  •  نوع آشنایی یا روش ورود کاربران به سایت. (این اطلاعات کمک می¬کند که روش¬های تبلیغاتی که مؤثرتر بوده¬اند را گسترش دهید، در نتیجه میزان بازدید از سایتتان بالاتر خواهد رفت).

ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس و فعال‌سازی آن

برای اینکه اکانت گوگل آنالیتیکس بسازید و اقدامات خودتان و رفتار کاربران با سایتتان را تحت نظر بگیرید، مراحل زیر را طی کنید.

مرحله اول

باید وارد وب سایت گوگل آنالیتیکس شوید. سپس گزینه Start for free را انتخاب کنید. بعد از انتخاب و انجام این کار، وارد قسمت حساب کاربری گوگل می‌شوید. دقیقاً همین جا است که می‌توانید اکانت بسازید.

مرحله دوم 

گوگل آنالیز به شما خوش آمد گویی می‌کند که در این قسمت باید Start measuring را انتخاب کنید که از این بعد ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس آغاز می¬شود.

مرحله سوم

در این مرحله وارد یک صفحه می‌شوید که از شما می‌خواهند برای اکانت خود یک نام تعیین کنید. می‌توانید نام کاربری خود را بسازید و بعد دکمه بعدی یا Next را انتخاب کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله وارد صفحه‌ای می‌شوید که به شما این اجازه را می‌دهد که چهار میزان یا مقیاس برای تجزیه تحلیل وب سایت خود انتخاب کنید و در بخش Property name وارد کنید.

مرحله پنجم

خب، در این قسمت باید کشور خودتان را انتخاب کنید. اختلاف ساعت را تعیین کرده و بعد از اینکه همه چیز را شخصی سازی کردید، دکمه بعدی یا Next را بزنید هر اطلاعاتی که مربوط به کسب و کار یا سایتتان است را در این قسمت وارد کنید.

مرحله ششم

حال گزینه ایجاد کردن یا Create را انتخاب کنید که با انتخاب آن وارد مرحله بعدی می¬شوید.

مرحله هفتم

اگر قسمت بالا صفحه را نگاه کنید، یک کادر می‌بینید. داخل این کادر نام کشورهای مختلف وجود دارد که کشور ایران به خاطر تحریم، نامش در بین کشورهای دیگر وجود ندارد. پس بهتر است این مرحله را نادیده بگیرید. سپس به سراغ قسمتی بروید که قرار است قوانین مربوط به ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس را بخوانید. در انتها دو گزینه را تیک بزنید و بعد گزینه پذیرفتم یا I accept را انتخاب کنید.

مرحله هشتم

در این قسمت سه گزینه را پیش روی خود می‌بینید. باید ببینید که چه نیازی دارید و چه اطلاعاتی در اختیار دارید تا بتوانید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید. این سه گزینه شامل گزینه وب، گزینه اپلیکیشن‌های اندروید و گزینه ios است. اگر می‌خواهید برای سایت خودتان اکانت را بسازید، باید گزینه وب را انتخاب کنید.

مرحله نهم

در مرحله بعدی، گوگل آنالیتیکس از شما می‌خواهد که نام دامنه خود را در قسمت Website URL وارد کنید. نام دلخواهی برای وب سایت خود بگذارید که می‌توانید آن را در قسمت Stream name تایپ کنید. بعد از همه اینها گزینه Create stream را بزنید. با انتخاب گزینه Web، صفحه بعدی از شما می‌خواهد تا در بخش Website URL، نام دامنه خود را وارد کنید.

 

مرحله دهم

در این مرحله برنامه به شما یک کد می‌دهد. این کد در گزینه MEASUREMENT ID  وجود دارد. پس کاری که باید انجام دهید، این است که این کد را حتماً جایی یادداشت کنید و بعد از آن وارد صفحه  Add new on-page tag  شوید تا ببینید که جاوا اسکریپت چه کدهایی را برای شما ایجاد کرده است

 تگ </head>

خب، نصب نهایی و ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس انجام شد. کاری که باید انجام دهید، این است که کد ردیابی که یادداشت کرده بودید را در سایت خود اضافه کنید. حتی می‌توانید این کد را کپی پیست کنید که کارتان دقیق‌تر و راحت‌تر انجام گیرد و آن را قبل از تگ </head> وارد کنید. اکنون دیگر می‌توانید هر زمان که خواستید آمار یابی صفحه و سایت خود را انجام دهید و میزان رفتار کاربران شما را مشاهده کنید.

جمع بندی

با تمام اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار دادیم، احتمالاً متوجه شده‌اید که ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس و استفاده از ابزار آنالیزگر گوگل تا چه حد می‌تواند برای سایت شما اهمیت داشته باشد، زیرا از طریق آن می‌توانید رفتار مشتری و کاربر را بهتر بفهمید و اقداماتی را انجام دهید که برای سایت شما مؤثرتر است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.