طراحی سایت هنری برای یک هنرمند، یکی از بهترین راههاست تا خودش را به مخاطبان و فلاقمندان هنر، بشناساند..از طرحبندی گرفته تا طراحی تا هر اطلاعاتی که شما در سایت میگنجانید: هر وبسایت هنری به این عناصر اصلی نیاز دارد، در غیر این صورت ممکن است سایتتان اثر عکس داشته باشد، بازدید کنندگان را دور کنند.
از دانشجویان هنر تا هنرمندان تحسینشده بینالمللی، میتوانند سایت داشته باشند. کلید موفقیت در این دنیای هنر این است که یک وبسایت هنری راهاندازی کنید و در آن، کامل خودتان و هنرتان را معرفی کنید. یک وب سایت هنری مانند یک بازدید از استودیو است: فرصتی است برای مردم تا همه آثار هنری شما را ببینند و شما را به عنوان یک هنرمند بشناسند و در موردتان اطلاعات مفیدی به دست بیاورند که منجر سفارش و خرید بشود. تفاوت اصلی بین یک وب سایت هنرمند و بازدید از استودیو، این است که وب سایت شما همیشه باز است و هر کسی از هر کجای دنیا میتواند وارد شود. چه شما در گالریتان باشید، چه در اتاقتان، یا حتی در سفر… سایت هنری، گالری آنلاین شماست و میتواند از بازدید کنندگانتان پذیرایی کند….
بسیاری از روابط حرفه ای بین گالریهای هنری و هنرمندان از طریق وب سایتهای شخصی هنرمندان آغاز میشود. میتوان یک وب سایت هنری شخصی ساخت؟ حالا فرض کنید سایت هنری زدید، این سایت باید چه شکلی باشد؟ چه مقدار اطلاعاتی را باید شامل شود؟ در این نوشته، به این سوالات پاسخ میدهیم.
یک سایت هنری چه المانهایی نیاز دارد؟
قبل از اینکه بخواهید سایت هنری خود را سفارش دهید، بهتر است بدانید که یک سایت هنری خوب چه ویژگیهایی دارد. تا بتوانید با توجه به این ویژگیها و شرایط خودتان، یک سایت هنری مناسب سفارش دهید.
1.اسمتان
در صورت امکان، باید اسم تان را در آدرس سایت وارد کنید.. اسم شما، برند شماست: با کمک این اسم است که مردم شما را پیدا میکنند پس بهتر است سایت به اسم خودتان باشد. اسم و لوگوی شما، باید همیشه و در همه جای سایت، قابل مشاهده باشد. ایجاد یک لوگو و قرار دادن آن در هدر وب سایت به انجام این امر کمک میکند. نام/لوگوی خود را خوانا و پررنگ نگه دارید، اما فونت/طرح باید با آثار هنری شما مطابقت داشته باشد تا بازدیدکنندگان بتوانند نام شما را به خاطر بسپارند و ارتباط آن را با کارتان درک کنند و یادشان بماند.
2.تصاویر با کیفیت بالا
اگر به هنرتان افتخار میکنید، آن را نشان دهید!! تصاویر کوچک، تار، تاریک یا بی کیفیت را در وب سایت تان پست نکنید. به یاد داشته باشید، شما باید به سایت هنری تان به دید یک “استودیوی باز” جایگزین نگاه کنید. اگر کسی را داشتید که از نمایشگاهتان بازدید میکرد، یک پولاروید کوچک و تار از آثار هنریتان را به او نشان میدادید یا یک تابلوی بزرگ و واقعی واقعی را ؟ تا زمانی که آثارتان را در سایت قرار ندهید، باورتان نمیشود که با یک دوربین متوسط و کمی زاویه ی درست چه عکسهای خوب و با کیفیتی میشود گرفت.
3.جزئیات آثار هنری
این نکته، صرفا به معنای گرفتن عکسهای نزدیک از آثار هنری نیست (اگرچه آنها هم میتوانند مهم باشند). این امر به عنوان، ابعاد، قیمت و سال ساخت یا ایجاد قطعه اشاره دارد. در کل، فرض کنید خودتان میخواهید اثر هنریتان را بخرید، باید در مورد یک اثر چه اطلاعاتی داشته باشید که بتوانید تصمیم بگیرید؟ حتی ممکن است برای برخی آثار، لازم باشد که شرایط نگه داری هم ذکر شود. این اطلاعات به بازدیدکننده کمک میکند تا اگر میخواست هنرتان را بخرد، تقریباً هر چیزی را که باید بداند، پیدا کند. از طرفی، کامل بودن این اطلاعات، باعث میشود وب سایت شما از طریق گوگل یا سایر موتورهای جستجو قابل جستجو باشد. برای محافظت از حق تکثیر تصاویر سایتتان هم، فراموش نکنید که یک واترمارک به آنها اضافه کنید(اسم برندتان هم حتما در واترمارک باشد تا به برندسازیتان هم کمک شود.). به این ترتیب، هر کسی که آنها را دانلود کند، نمیتواند از آنها سو استفاده کند.
طراحی سایت هنری و نکاتی که باید در طراحی آن رعایت شود
4.آیا اثرتان، برای فروش موجود است؟
اینکه فقط عکسهای کارهایتان و مشخصاتشان را پست کنید کافی نیست، باید کاملاً مشخص کنید که کدام قطعات برای فروش موجود هستند و کدامها نیستند.
5.بیوگرافی و رزومه هنری
این اطلاعات بخصوص زمانی مفید است که از وب سایتتان به عنوان نمونه کار و رزمه استفاده میکنید، کاری که این روزها هنرمندان زیادی انجام میدهند. بیوگرافی و CV هنگام درخواست شرکت برای گالریها، موزهها، مسابقات یا کمیسیونها به شما کمک میکنند چون کامل و آماده هستند.
6.بیانیه هنری
بیانیه هنرمند شما زمانی که برای انجام مکالمه آنجا نیستید به جای شما صحبت میکند. این بیانیه همیشه باید به صورت اول شخص نوشته شود: با زندگی نامه متفاوت است. در بیانیه ی هنری، شما باید از هنر و برداشتتان از آن صحبت کنید.
7.اطلاعات تماس
درست است که فروش ممکن است خیلی برایتان مهم باشد، ولی حتی اگر نتوانید در سایت چیزی را بفروشید، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تماستان را جوری در وب سایت در دسترس قرار داده اید که همه به سادگی میتوانند آن را ببینند.
برای سفارش طراحی سایت هنری از طریق صفحه ی تماس با ما، با ما تماس بگیرید.
چهار نکته برای اینکه قبل از انتشار عمومی سایت، آنها را رعایت کنید.
این نکات برای هر سایتی لازم هستند و باید به آنها توجه شود. برای همین در این نوشته در کنار طراحی سایت هنری، به این نکات هم پرداخته ایم تا به عنوان یک هنرمند، در این مورد اطلاعاتی داشته باشید.
نمایش درست سایت در دستگاههای مختلف
قبل از اینکه وب سایت شما عمومی شود، نحوه ظاهر آن را در مرورگرهای مختلف آزمایش کنید. فقط به این دلیل که در سافاری روی دسکتاپ شما خوب به نظر میرسد به این معنی نیست که در تلفن همراه با کروم عالی به نظر میرسد. بهترین راه برای اطمینان از اینکه سایتتان در همه دستگاهها خوب به نظر برسد، استفاده از یک سایت «رسپانسیو» است (بیشتر قالبها به شما میگویند که ریسپانسیو هستند یا نه). البته تصور نکنید به صرف اعلام ریسپانسیو بودن، یک قالب کاملا ریسپانسیو است… حتما اگر قالبی نصب کردید ریسپانسیو بودن آن را خودتان چک کنید… اگر میخواهید بدانید ریسپانسیو چیست، این مقاله را بخوانید.
نام دامنه ی سایت
اگر به تازگی شروع به کار کرده اید، راه اندازی یک سایت رایگان رویهاست رایگان و ارزان هیچ اشکالی ندارد، اما وقتی که واقعاً برندتان را ساختید، باید یک سایت واقعی روی یکهاست پرسرعت راه بیندازید . تفاوت زیادی بین artistname.wordpress.com و artistname.com وجود دارد و داشتن یک URL کوتاه و آسان برای به خاطر سپردن یک مزیت بازاریابی بزرگ در این زمینه خواهد بود.
سرعت سایت
یک سایت هر چقدر هم مطالب خوبی داشته باشد و حتی ظاهر جذابی داشته باشد، تا وقتی که سرعت مناسبی ندارد، مخاطب را جذب نمیکند… البته جذب میکند ولی او را در سایت، نگه نمیدارد… پس به سرعت سایت توجه کنید و هنگام سفارش طراحی سایت هنریتان، حتما از طراح سایت بخواهید که در این مورد هم تمام نکات لازم را رعایت کند.
راحت بودن ایجاد تغییر و پست گذاشتن در سایت
شما یک هنرمند هستید و قرار است یک هنرمند باقی بمانید… پس منطقی است که نخواهید وقتتان را روی سایت بگذارید… پست گذاشتن و ایجاد برخی تغییرات ساده روی سایت هنری، باید جوری باشد که هم سریع آن را یاد بگیرید، هم وقت زیادی از شما نگیرد. حتما به این نکته توجه کنید.