مقالات آموزشی

الگوریتم پاندا چیست و ذکر کاربرد آن

الگوریتم پاندا یکی از مهمترین الگوریتم های رتبه بندی گوگل است.

اهمیت الگوریتم پاندا بسیار زیاد است.

این الگوریتم از الگوریتم های اصلی گوگل است.

در این مقاله سعی ما بر این است که همه موارد پیرامون الگوریتم پاندای گوگل را بررسی کنیم.

 

فهرست مطالب

  • الگوریتم پاندا چیست؟
  • چرا گوگل الگوریتم پاندا را ایجاد کرد؟
    • گوگل پاندا منتشر می شود
  • فاکتورهایی که توسط الگوریتم پاندا مورد بررسی قرار می گیرند
    • ۲۳ سوالی که بر پایه آنها الگوریتم پاندا ایجاد شد.
  • استفاده گوگل از Machine Learning
  • سایتی که توسط الگوریتم پاندای گوگل پنالتی شده است، چکاری می تواند انجام دهد؟
    • راهکار رفع جریمه الگوریتم سئو پاندا
      • سایت هایی که در کنار محتوای باکیفیت خود، محتواهای بی ارزش و کپی دارند
      • سایتی که هیچ محتوای باکیفیتی ندارد و فقط از منابع دیگر مطالب خود را کپی می کند
  • فاکتورهای تولید محتوای باکیفیت
    • ۱٫ کیفیت را فدای کمیت نکنید
    • ۲٫ ملاک موفقیت فقط داشتن SERP بالا نیست
    • ۳٫ نیازسنجی مخاطب پیش از شروع کردن تولید محتوا
  • حقایقی درباره الگوریتم رتبه بندی پاندا
    • ۱٫ پاندا فقط به دنبال محتوای کپی است
    • ۲٫ پاندا و محتوای تولید شده توسط کاربر
    • ۳٫ تعداد کلمات یک فاکتور است.
    • ۴٫ سایت هایی که لینک های Affiliate دارند و یا سایت های تبلیغاتی
    • ۵٫ الگوریتم پاندای گوگل به بخش سئوی تکنیکال (Technical SEO) نمی پردازد

الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم سئو پاندا در فوریه ۲۰۱۱ منتشر شد.

هدف الگوریتم پاندا جلوگیری از نمایش سایت هایی با محتوای ضعیف، بی کیفیت و محتواهای کوتاه در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل است.

همچنین سایت هایی که دارای محتوای باکیفیت، مرتبط و منحصربفرد هستند پاداش دریافت می کنند.

پاندا به دفعات به روز رسانی و تکمیل شد.

با هر آپدیت سایت هایی که از دست این الگوریتم فرار کرده بودند به دام میفتادند و جریمه می شدند.

هدف اصلی این الگوریتم ارائه بهترین، باکیفیت ترین و مرتبط ترین نتیجه برای کاربران است.

چرا گوگل الگوریتم پاندا را ایجاد کرد؟

در سال ۲۰۱۰ سایت هایی با محتوای بسیار زیاد و بی کیفیت که تحت عنوان مزرعه محتوا (Content Farm)  شناخته می شدند بسیار گسترش پیدا کرده بود.

در واقع مزرعه محتوا به یکی از مدل های کسب و کار تبدیل شد.

از سوی دیگر در سال ۲۰۰۹ الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithm) منتشر شد که به گوگل این توانایی را می داد تا محتوای سایت ها را با سرعت بیشتری ایندکس کند.

همه این عوامل دست به دست یکدیگر دادند و باعث نارضایتی کابران شدند.

در ژانویه سال ۲۰۱۱، مجله Business Insider مقاله ای تحت این عنوان منتشر کرد:

“الگوریتم جستجوی گوگل خراب شده است، زمان بازگشت به حالت عادی است” مشاهده مقاله

الگوریتم پاندا درست زمانی منتشر شد که کاربران از زیاد شدن محتوای بیهوده و اسپم در SERP گوگل شکایت داشتند.

گوگل پاندا منتشر می شود

پاندا برای اولین بار در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ منتشر می شود.

در ۲۴ فوریه، گوگل پستی را در وبلاگ خود درباره این به روز رسانی منتشر کرد. لینک مطلب وبلاگ گوگل

در این پست گوگل رسما اعلام کرد که یک الگوریتم بسیار مهم و بزرگ را به جهت بهبود نتایج جستجو منتشر کرده است.

طول محتوا باید چقدر باشد و تا چه اندازه در سئو مهم است؟
>>

همچنین اعلام کرد که این به روز رسانی حدود ۱۱.۸% عبارات جستجو را تحت تاثیر قرار می دهد.

بر اساس آمار، بیشتر وبسایت‌هایی که دچار تنزل رتبه شدند، حداقل یکی از مشکلات زیر را دارا بودند:

  1. طراحی نامناسب و نازیبا
  2. تبلیغات آزاردهنده
  3. تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در صفحه
  4. رعایت نکردن نکات ویرایشی و نگارشی
  5. استفاده از عبارات و ترکیب های تکراری
  6. پایین بودن ارزش و کیفیت محتوا

فاکتورهایی که توسط الگوریتم پاندا مورد بررسی قرار می گیرند

Matt Cutts (مدیر سابق مبارزه با اسپم در گوگل) در این الگوریتم رتبه بندی گوگل می گوید:

پیش از طراحی و توسعه این الگوریتم، یک پرسشنامه طراحر کردیم. سپس با توجه به سوالات و پاسخ آنها به ساخت و توسعه این الگوریتم پرداختیم.

با آگاهی از این سوالات می توانید محتوای وب سایت خود را طوری برنامه ریزی کنید که در جهت رضایت کاربران و البته رضایت الگوریتم پاندا باشد.

۲۳ سوالی که بر پایه آنها الگوریتم پاندا ایجاد شد.

  1. به اطلاعات این سایت اعتماد دارید؟
  2. آیا این مقاله توسط یک فرد متخصص و یا فردی که بر موضوع کاملا اشراف دارد نوشته شده است؟
  3. سایت دارای مقاله های تکراری با همپوشانی زیاد است که تنها تعدادی از کلمات آن با یکدیگر متفاوت است؟
  4. شما اطمینان می کنید تا اطلاعات کارت اعتباری خود را در این سایت ثبت کنید؟
  5. مقاله دارای اشتباهات تایپی، نگارشی و یا اشکالات فاحش است؟
  6. مقالات براساس نیازها و سلیقه کاربران هستند یا این که تنها برای کسب رتبه هستند؟
  7. مقاله محتوا، گزارش، تحقیق و یا آنالیز منحصر بفرد و ارجینالی را ارائه می دهد؟
  8. مقاله در مقایسه با سایر مقالات موجود در صفحه نتایج جستجو ارزش خاص و قابل توجهی را ارائه می کند؟
  9. مطالب چه میزان کیفیت دارند؟
  10. مقاله همه جوانب موضوع را پوشش می دهد؟
  11. سایت در موضوع خود به عنوان یک سایت معتبر شناخته شده است؟
  12. محتوا به صورت انبوه تولید شده و یا برون سپاری شده است که توسط تعداد زیادی از نویسندگان تولید شده باشد و یا در بین سایت های زیادی منتشر شده است؟
  13. مقاله به خوبی ادیت شده است و یا نامنظم و با عجله تولید شده است؟
  14. با عبارت مربوط به سلامتی، به این سایت اطمینان می کنید؟
  15. زمانی که نام این سایت آورده می شود، آن را به عنوان یک سایت معتبر به یاد می آورید؟
  16. در مقاله توضیحات کامل و جامعی از موضوع ارائه شده است؟
  17. مقاله دارای تجزیه و تحلیل های جالبی درباره یک موضوع است؟
  18. این صفحه ای است که بخواهید آن را BookMark کنید؟ با دوستانتان به اشتراک بگذارید و یا آن را به دیگران توصیه کنید؟
  19. این مقاله دارای تبلیغات زیادی است؟
  20. انتظار دارید که این مقاله را در مجالات چاپی، دایره المعارف ها و یا کتاب ببینید؟
  21. سایت دارای مقالات کوتاه، بی پایه و اساس و یا فاقد ارزش است؟
  22. صفحات با دقت به جزئیات تولید شده اند و یا اینکه به جزئیات در پروسه تولید توجهی نشده است؟
  23. کاربران با دیدن صفحات سایت از آن شکایت می کنند؟

مقاله مرتبط: تاریخچه الگوریتم های گوگل

استفاده گوگل از Machine Learning

بسیاری از متخصصان و فعالان حوزه سئو سایت معتقد هستند که گوگل از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (Machine Learning) برای ایجاد نتایج خود استفاده می کند.

تکنیک های نوشتن کپشن های جذاب اینستاگرام
>>

با این کار نتایج دقیقی و با کیفیت را برای کاربران تولید می کند.

هدف این الگوریتم سئو گوگل این است که محتواهای باکیفیت را از محتواهای تکراری و یا محتواهای کم ارزش و کوتاه تشخیص دهد.

گوگل برای این کار فاکتورهای زیادی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.

در نتیجه پاندا فقط به دنبال صفحات یا محتوای کپی شده نیست، بلکه کیفیت محتوا را نیز تشخیص می دهد.

حتی در صورتیکه محتوای باکیفیتی را نیز تولید کرده باشید ممکن است به دلیل نگارش نادرست، وجود داشتن اشتباهات تایپی و یا عدم انتقال پیام مشخص رتبه خوبی را کسب نکند.

سایتی که توسط الگوریتم پاندای گوگل پنالتی شده است، چکاری می تواند انجام دهد؟

زمانی که سایت شما توسط پاندای گوگل پنالتی شد باید بدایند که راهی سخت، طاقت فرسا و هزینه بر در پیش رو دارید.

پاندا سایت های را بر اساس محتوای باکیفیتی که دارند دسته بندی می کند به آنها رتبه می دهد.

بنابراین راه حلی که وجود دارد برای رفع پنالتی پاندا، بهینه سازی مطالب سایت و افزایش کیفیت آنها است.

باید بدانید که این کار فرآیندی کاملا زمان بر است.

راهکار رفع جریمه الگوریتم سئو پاندا

از جنبه دیگر این مورد را بررسی می کنیم.

سایت هایی که توسط این الگوریتم جریمه می شوند، محتواهایی غیر استاندارد دارند.

این نوع سایت ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • سایت هایی که در کنار محتوای باکیفیت خود، محتواهای بی ارزش و کپی دارند.
  • سایتی که هیچ محتوای باکیفیتی ندارد و فقط از منابع دیگر مطالب خود را کپی می کند

سایت هایی که در کنار محتوای باکیفیت خود، محتواهای بی ارزش و کپی دارند

برای رفع پنالتی پاندا، این سایت ها باید محتواهای بی کیفیت و کپی شده خود را یا پاک کنند و یا اینکه آنها اصلاح کرده و تبدیل به محتوایی با ارزش و با کیفیت کنند.

این فرآیند علاوه بر زمان بر بودن بسیار پر هزینه هم خواهد بود.

سایتی که هیچ محتوای باکیفیتی ندارد و فقط از منابع دیگر مطالب خود را کپی می کند

این دسته از سایت ها، برای تولید محتوا زحمت نمی کشند و محتوای آن ها کپی است.

در این موارد پیشنهاد می شود هاست و دامین این نوع سایت ها را فراموش کرده و آنها را کنار بگذارید.

زیرا ارزش زمان و هزینه ای که باید صرف شود را ندارند.

فاکتورهای تولید محتوای باکیفیت

در ابتدا باید بدانید که تولید محتوای باارزش و باکیفیت فرآیندی زمان بر و گران قیمت است.

در زمان تولید محتوا موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱٫ کیفیت را فدای کمیت نکنید

تعداد مقالاتی که در روز منتشر می کنید و همچنین تعداد کلماتی که این مقالات دارند اصلا مهم نیست.

مهمترین نکته این است که مطلب شما برای کاربرتان مفید باشد.

این را به خاطر داشته باشید که منتشر کردن یک مطلب باکیفیت که ممکن است ۱۰ روز برای آن وقت صرف کنید بسیار ارزشتر از ۵ مطلبی باشد که در یک هفته منتشر کرده اید.

۲٫ ملاک موفقیت فقط داشتن SERP بالا نیست

اینکه مقاله شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو جایگاه بالایی را داشته باشد نباید ملاک شما برای موفقیتان باشد.

تگ h چیست؟ نحوه استفاده از تگ های h1 تا h6
>>

بلکه هدف شما باید راضی کردن کاربرانتان باشد.

از جمله معیارهایی که میزان رضایت کاربران را مشخص می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد کامنت هایی که برای مقاله ثبت می کنند
  • تعداد دفعاتی اشتراک مقاله شما
  • بازخوردی که از مخاطبانتان دریافت می کنید

۳٫ نیازسنجی مخاطب پیش از شروع کردن تولید محتوا

در ابتدا باید به دقت نیازهای کاربر خود را مشخص کنید.

تحقیق کنید که کاربر واقعا به دنبال چه چیزی است.

البته پیشنهاد میکنم در انتخاب کلمات کلیدی، از Long Tail Keyword ها استفاده کنید.

همچنین در زمان نوشتن محتوا تمرکز شما باید بر رساندن منظورتان به کاربر باشد نه اینکه همش تلاش کنید تا از کلمات کلیدی مشخص شده در مطلب استفاده کنید.

حقایقی درباره الگوریتم رتبه بندی پاندا

۱٫ پاندا فقط به دنبال محتوای کپی است

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که درباره این الگوریتم میشود این است که تصور می شود پاندا فقط به کپی بودن محتوا حساس است.

این دسته از متخصصان سئو باور دارند که پاندا فقط سایت هایی را که محتوای کپی دارند جریمه می کند.

جان مولر اعلام کرد محتوای کپی از الگوریتم پاندا مستقل است. لینک مطلب جان مولر

تمام تلاش کارکنان گوگل این است که وبمستران را تشویق به محتوای منحصر بفرد و خاص کند.

چیزی که پاندا به دنبال آن است تولید محتوایی ارزشمند برای کاربران سایت است.

باید به دنبال این باشید که سایتتان متفاوت تر از سایت های رقبایتان باشد و ارزش بیشتری را برای کاربران خود تولید کنید.

۲٫ پاندا و محتوای تولید شده توسط کاربر

یکی از باورهای غلط این است که پاندای محتوای تولید شده توسط کاربر را در نظر نمی گیرد و آن را ارزشمند نمی داند.

باید بدایند، محتوایی که توسط کاربر در سایتتان ایجاد می شود یکی از بهترین انواع محتوا است.

تنها محتوای اسپم را باید حذف کنید.

۳٫ تعداد کلمات یک فاکتور است.

در مورد اینکه یک مقاله از جنبه پاندا باید چند کلمه باشد اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

اما به طور کلی تعداد کلمات شما زیاد مهم نیست.

مهم این است که محتوای شما برای کاربرتان مفید باشد.

حال ممکن است محتوای شما ۳۰۰ کلمه و یا ۳۰۰۰ کلمه. مهم این است نیاز کاربر به درستی برطرف شود.

۴٫ سایت هایی که لینک های Affiliate دارند و یا سایت های تبلیغاتی

سایت هایی که لینک های Affiliate دارند و یا نمایش دهنده آگهی هستند معمولا بیشتر توسط این الگوریتم جریمه می شوند.

نه به این خاطر که پاندا این دسته از سایت ها را ترجیح نمی دهد.

این دسته از سایت ها به دلیل اینکه محتوای باکیفیت، ارزشمند و منحصربفرد برای کاربران خود تولید نمی کنند جریمه می شوند.

۵٫ الگوریتم پاندای گوگل به بخش سئوی تکنیکال (Technical SEO) نمی پردازد

الگوریتم پاندا فقط محتوای سایت را در نظر می گیرد.

این الگوریتم با مواردی مانند تگ های h و یا سرعت سایت کاری ندارد.

سئوی فنی یک بخش بسیار مهم در فرآیند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است، اما در این الگوریتم جایی ندارد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.