مقالات آموزشی

متریک CAC چیست؟ بررسی افزایش سود شرکت

CAC چیست ؟ CAC در واقع مخفف Customer Acquisition Cost به معنای هزینه جذب مشتری است. این معیار از زمانی که شرکت های اینترنتی و کمپین های تبلیغاتی اینترنتی به وجود آمدند، پدید آمد و هر روزه در حال رشد است.

قبل از وجود شرکت های اینترنتی شرکت ها برای این که بتوانند تبلیغات برای خود انجام دهند، مجبور بودند از روش هایی مانند سبک شاتگان استفاده کنند.

اما امروزه بسیاری از شرکت ها و کسب و کار هایی که بر بستر وب فعالیت می کنند، از کمپین های تبلیغاتی قدرتمند و هدفمندی استفاده می کنند تا با آن بتوانند مشتریان وفاداری را پیدا کنند. اما CAC چیست و در اینجا چه نقشی دارد؟ در واقع CAC به عنوان یک معیار تلقی می شود که توسط شرکت ها و سرمایه گذاران از آن استفاده های فراوانی می شود.

در تعریف دقیق CAC نیز باید گفت که پیدا کردن یک مشتری وفادار برای یک برند، هزینه بر است. به هزینه ای که برای پیدا کردن این مشتری وفادار صرف می شود، CAC می گوییم. در این مقاله قصد داریم تا به شما آموزش دهیم که چگونه مقدار CAC را اندازه گیری کنید و همچنین اقداماتی برای بهبود آن انجام دهید.

 

چه هزینه هایی برای پیدا کردن یک مشتری وفادار محاسبه می شوند؟

  • هزینه های تبلیغات
  • هزینه تیم بازاریابی شما
  • هزینه تیم فروش شما
  • هزینه های فنی
  • هزینه های انتشار
  • هزینه های تولید
  • نگهداری موجودی

متریک CAC

CAC چیست و متریک آن چه اهمیتی خواهد داشت؟

در واقع معیار CAC برای هر دو طرف سرمایه گذار و خود شرکت بسیار مهم است. در اولین بخش باید در مورد اهمیت این مورد برای سرمایه گذاران بگوییم. سرمایه گذاران از CAC برای تجزیه و تحلیل مقیاس پذیری شرکت های فناوری اینترنتی استفاده می کنند. در واقع آن ها برای این که بتوانند میزان سودآوری یک شرکت را در برابر هزینه های شرکت مقایسه کنند، به معیار CAC نیاز دارند.

برای مثال در صنعت نفت، برای استخراج نفت در یک منطقه به تجهیزات و زیرساخت هایی نیاز است که هزینه های سنگینی دارند. اگر این هزینه برای آن ها صرف شود، ممکن است هنگام استخراج نفت ضرر حاصل شود. زیرا فروش نفت نمی تواند هزینه های ساخت تجهیزات را جبران کند.

در شرکت ها نیز این گونه است. سرمایه گذارانی که بر روی شرکت های اینترنتی سرمایه گذاری می کنند، باید بدانند بعد از سرمایه گذاری در شرکت چه سودی خواهند کرد. زیرا برای آن ها دانستن این که شرکت در آینده پیشرفت خواهد کرد ضرورت ندارد و این زمان حال است که برای آن ها مهم است.

 

افزایش سود شرکت

کاربرد CAC چیست و چه نقشی در افزایش سود شرکت دارد؟

باید گفت کسانی که در حوزه بازاریابی تخصص بیشتری دارند، بهینه سازی هایی را انجام می دهند که از طریق آن می توان سرمایه گذاری که در این بخش را بهینه کرد و بازدهی خوبی داشت. در این صورت هزینه هایی که برای جذب مشتری ضروری است کاهش خواهد یافت و از این طریق می توانید حاشیه سود شرکت را افزایش دهید.

 

نحوه اندازه گیری CAC

CAC چیست و چگونه می توان آن را به صورت دقیق اندازه گیری کرد؟

برای این کار لازم است تا تمام هزینه هایی را که برای پیدا کردن مشتری بیشتر انجام شده بر تعداد مشتریانی که خرید کرده اند تقسیم کنیم.

برای مثال شرکت الف در سال ۱۰۰ هزار تومان برای بازاریابی خرج می کند. در آن سال نیز می تواند ۱۰۰ مشتری جدید به دست آورد. با این حساب نیز می توان گفت CAC شرکت الف ۱ هزار تومان است.

 

بهینه سازی CAC

برای این که بتوان هزینه های CAC را کاهش داد راه های مختلفی وجود دارد. برخی از آنان عبارت اند از:

  • بهبود معیار های تبدیل سایت:

برای این کار لازم است سایت خود را تا جایی که می توانید بهینه کنید. برای مثال میزان کیفیت نمایش سایت بر روی گوشی های هوشمند که صفحه کوچکی دارند، سرعت بارگیری سایت و سایر موارد را بهبود دهید تا بتوانید تجربه کاربران را از سایت ارتقا دهید و بتوانید آن ها را به عنوان یک مشتری وفادار نگه دارید.

  • افزایش رضایت کاربر:

دومین کاری که باید برای این که بهتر درک کنیم CAC چیست و چگونه می توان هزینه های آن را کاهش داد این است که رضایت کاربر را درک کنید. رضایت کاربر یعنی این که بتوانید برای کاربران یک تجربه خوب از سایت به یادگار بگذارید و کاری کنید که آن ها در خرید از شما لذت ببرند. برای این کار می توانید از کاربران بخواهید تا انتقادات خودشان را نسبت به سایت بگویند تا شما بتوانید با بهبود آن بخش ها تجربه کاربری را بهبود دهید. مزیتی که این روش دارد نسبت به بقیه روش ها این است که می توانید متوجه مشکلاتی در سایت شوید که تا به حال آن ها را ندیده اید.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.