مقالات آموزشی

هکر رشد و بازاریاب چه فرقی با هم دارند؟

مفید بود؟

روش هک رشد چیست؟ چرا روش هک رشد به عنوان یکی از مهم ترین کارها برای استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا  پیشنهاد می شود؟ امروزه کسب و کارهای بسیار زیادی به عنوان استارتاپ فعالیت خود را آغاز کرده‌ اند. جوانان زیادی در سطح کشور با استفاده از تحصیلات دانشگاهی و ایده های خلاقانه خود، توانسته اند استارتاپ های مختلفی را راه اندازی کنند. اما متاسفانه فقط درصد کمی از این استارتاپ ها می توانند رشد کنند و به مقصد خود برسند. خیلی از آن ها در همان ابتدای راه دچار مشکل می ‌شوند. آن گروهی هم که می ‌توانند مسیر خود را ادامه دهند، همواره از فاصله زمانی بسیار زیاد از شروع یک کسب و کار تا رسیدن به هدف خودشان  (که عمدتاً فروش و کسب درآمد است) گله ‌مند هستند. خوشبختانه روشهای نوین بازاریابی کمک می کند تا  کسب و کارهای مختلف بتوانند از ابتدا تا زمانی که به پول و سرمایه می رسند، برنامه های خاص خود را داشته باشند.

روش هک رشد چیست؟

اما یکی از اصطلاحاتی که امروزه در بازاریابی مدرن زیاد می‌شنویم واژه  هک رشد است. شاید در ابتدا  به ذهنمان نفوذ و اعمال خرابکارانه  متبادر شود، اما در زبان انگلیسی واژه هک HACK به معنای رشد دادن، میان بر زدن و خلق کردن نیز  هست. به همین دلیل  روش هک رشد به معنای این است که ما روش ‌هایی را استفاده کنیم که  امکان رشد کسب و کار ما را سریع تر می کنند. به عبارت دیگر از روش هایی استفاده کنیم که خیلی سریع تر (و البته کم هزینه تر) بتوانند محصولات ما را به دست کاربران برسانند تا  فروش و درآمد یک کسب و کار افزایش پیدا کند.

پیشنهاد میکنیم مقاله روش لینک شدن سایت در گوگل به چه صورتی است؟ را مطالعه نمایید.

هر کسب و کار و استارتاپی  از همان ابتدا، برای فروش و به نتیجه رسیدن  تلاش هایش برنامه ‌ریزی می‌ کند. اما عمدتاً برنامه ریزی های سنتی ممکن است زیان زیادی برای یک کسب و کار داشته باشند. به همین دلیل باید با استفاده از روش هک رشد و پیدا کردن زمینه های مورد نیاز برای رشد سریع یک کسب و کار،  موانع فروش و درآمد بیشتر را از بین برد.

چرا از واژه  هک در این عبارت استفاده شده است؟

شاید بپرسید چرا از واژه  هک استفاده شده است؟ از آنجایی که یک هکر برای اینکه بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهد، باید تمام تمرکز و زمان خود را روی یک کارش بگذارد، از این واژه در حوزه فروش نیز استفاده شده است که به معنای این است که مدیران یک کسب و کار، تمام تمرکز خود را روی رشد صد در صدی کسب و کار خودشان بگذارند. یعنی از همان ابتدای مسیر، بیشتر تمرکز خود را روی رشد کسب و کار قرار دهند و از موضوعات فرعی تا مدت مشخصی دور باشند. به همین دلیل این موضوع باید برای رشد حداکثری مورد توجه قرار بگیرد. مثلاً شیوه توزیع محصول می تواند یکی از اصلی ‌ترین موضوعاتی باشد که باید مدیران یک کسب و کار تمرکز بسیار زیادی روی آن داشته باشند.
نتیجه محور بودن روش هک رشد

در روش هک رشد باید به نتیجه محور بودن آن توجه زیادی کرد.  یک کسب و کار اگر اصول خود را به خوبی انجام دهد، در یک مدت زمان مشخصی می ‌تواند به نتیجه برسد. اما اغلب مدیران کسب و کارها  سعی می کنند با استفاده از روش هک رشد این زمان را به اندازه کافی کاهش دهند تا نتیجه مورد نظر در زمان زودتر به دست بیاید.

به همین دلیل تا آنجایی که لازم است باید از بهترین  و موثرترین روش ‌ها برای رشد روز افزون و صد در صدی استفاده کرد. مطمئناً این کار نیازمند تخصص و شناخت بسیار خوبی  از مخاطب و بازار است. اما نکته بسیار مهم این است که شاید فکر کنید اگر قرار است که تمام تمرکز بر روی  روش هک رشد  باشد، قاعدتاً بازاریاب ها باید فعالیت خود را متوقف کنند. خیر، اینگونه نیست. در ابتدا یک کار، بازاریابی بسیار سخت و شاید زمان بر  باشد. موضوعی که  بسیار مهم است این است که در روش هک رشد شما در ابتدا رشد و توسعه کسب و کار خود را در نظر می‌گیرید و اولویت دوم را به بازاریابی می دهید. از این رو نمی‌توان گفت که بازاریابی به طور کلی  از بین می رود. بلکه اولویت دوم است.

هکر رشد و بازاریاب چه فرقی با هم دارند؟

روش هک رشد با بازاریابی فرق دارد. هدف  روش هک رشد توسعه کسب و کار در یک زمان کوتاه مدت و معمولا در ابتدای مسیر استارتاپ است. اما بازاریابی فرآیند طولانی تری دارد  و مرتبا تکرار  می شود. روش هک رشد به این گونه است که پس از اینکه به اندازه کافی توانست به رشد و توسعه یک کسب و کار بپردازد، تقریباً کار آن تمام شده است. اما یک بازاریاب همواره باید محصولات و خدمات شرکت را به مشتریان ارائه بدهد و کار او موقتی و محدود نیست. فعالیت های هکرهای رشد و بازاریاب ها  به گونه ای با هم همپوشانی دارند و مکمل کار همدیگر هستند.

ابزارهای هک رشد

اینترنت یکی از بسترهای بسیار مناسب برای رشد و توسعه سریع کسب و کارها هست. در بازاریابی سنتی شما جامعه هدف محدودی داشتید. اما در بستر اینترنت شما می توانید به اندازه کل جمعیت ایران جامعه هدف داشته باشید و محصولات و خدمات خود را در بستر اینترنت را با استفاده از تبلیغات آنلاین و تکنیک های سئو ارائه بدهید.

دیگر نکته ای شایان ذکر این است که هک رشد برای هر کسب و کاری متفاوت است. مثلاً کسب و کارهایی که در حوزه تولیدی و صنعتی هستند با کسب و کارهایی که به صورت اینترنتی فعالیت می کنند قطعاً تفاوت دارند و متعاقب آن روش هک رشد در آن ها نیز متفاوت خواهد بود.  هر کسب و کاری در زمینه، رشته  و تخصصی خاص خودش نیاز به تعریف استراتژی ها و روش هک رشد متناسب با خودش را دارد. هر کسی نمی تواند برای رشد سریع و کسب و کار شما یک استراتژی تعریف کند. از این رو یک هکر رشد باید به جدیدترین و به روزترین روش های توسعه یک کسب و کار نوپا مسلط باشد.

اهمیت استراتژی در روش هک رشد

بهترین موضوع که می ‌تواند به هکر شدن شما  برای رشد سریع یک کسب و کار کمک کند، آشنایی بسیار خوب با جامعه هدف و استفاده از به روزترین و جدیدترین روشهای بازاریابی و توزیع محصولات و خدمات است. این ویژگی به خوبی می‌ تواند باعث افزایش کسب و کار شما و گسترش آن در کوتاه مدت شود. به همین دلیل  روش هک رشد یک موضوع کاملاً تخصصی است و باید در هنگام آغاز یک کسب و کار به خوبی به آن توجه کرد. چرا که اگر در ابتدای یک کسب و کار و استارتاپ به روش هک رشد و توسعه آن توجه نشود خیلی نمی توان به موفقیت آن دلخوش بود. بازار رقابتی در کسب و کارها به حدی داغ است که لحظه ای غفلت، ممکن است شما را از قافله بهترین ها دور کند.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.