مقالات آموزشی

معرفی تگ کنونیکال (canonical tag) و تاثیر آن چیست؟

مفید بود؟

اگر در وب‌سایتتان، محتوای تکراری وجود داشته باشد، مانع از ایندکس شدن محتوای تولید شده، در نتایج جستجوی گوگل می‌شود و باعث می‌شود رتبه سایت شما پایین بیاید. برای رفع این مشکل یک راهکار وجود دارد و آن canonicalization یا قرار دادن canonical tag در URL صفحات است. در ادامه مقاله برای آشنایی با canonicalization با ما همراه باشید.

تگ کنونیکال (canonical tag) چیست؟

canonical tag، یک تگ است که در بخش head سایت درون لینک قرار می‌گیرد و یک صفحه در وب‌سایت را به عنوان صفحه اصلی محتوای مورد نظر به ربات‌های گوگل معرفی می‌کند.

ممکن است در وب‌سایت شما به دلایل مختلف محتوای تکراری وجود داشته باشد. این محتوای تکراری باعث می‌شود ربات‌های گوگل در ایندکس کردن مطالب دچار مشکل شوند.

چرا که ربات‌ گوگل یک محتوای یکسان را با چندین آدرس مختلف پیدا می‌کند و نمی‌تواند محتوای اصلی را پیدا کند. این موضوع باعث می‌شود که گوگل در رتبه بندی صفحات مختلف در نتایج جستجو به مشکل برخورد کند.

پیشنهاد میکنیم مقاله 301 redirects یا ارور سئو 301 چیست؟ را مطالعه نمایید

به همین علت canonical tag را در بخش  headوارد می‌کنند.

در اصل این تگ یک مشخصه است که به ربات‌های گوگل کمک می‌کند تا محتوای اصلی و ارجح را از بین صفحات مشابه در سایت، پیدا کند.

کنونیکال نوعی نشانه گذاری است که درون لینک گذاشته می‌شود و وقتی ربات گوگل به صفحه مزبور وارد شد با مشاهده این تگ متوجه می‌شودکه این صفحه با این URL  در برگیرنده محتوای اصلی است.

 

چرا در وب‌سایت صفحاتی با محتوای یکسان یا بسیار شبیه به هم وجود دارد؟

وجود محتوای تکراری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما قبل از این که به این دلایل بپردازیم باید توضیح دهیم که ربات‌های گوگل صفحات وب را با URL آن می‌شناسند . اما دلایل این‌که در سایت محتوای کپی وجود دارد، چیست؟

1. می‌توان به سایت شما به طور همزمان از چند روش وارد شد:

به این صورت که شما به طور همزمان از HTTP، HTTPS ،WWW  در آدرس سایتتان استفاده می‌کنید. نمونه‌های زیر را در نظر بگیرید:

http://www.example2.com

https://www.example2.com

http://example2.com

http://example2.com/php

هر کدام از این آدرس‌ها شاید در نظر شما یکسان باشد و تفاوت چندانی بین آن‌ها نمی‌بینید.

اما موضوع این است که ربات گوگل هر کدام از این‌ آدرس‌ها را یک صفحه جداگانه می‌بیند و به همین موضوع باعث می‌شود که در وب‌سایت شما محتوای تکراری زیادی وجود داشته باشد.

این مشکل را می‌توان با ریدایرکت 301 حل کرد.

2. استفاده از آدرس متفاوت برای موبایل یا همان نسخه موبایلی وب‌سایت:

آدرسی که برای وب‌سایتتان برای نمایش در موبایل در نظر گرفته‌اید متفاوت از آدرس اصلی است و این باعث ایجاد محتوای تکراری می‌شود.

3. سیستم شما به طور اتوماتیک برای URL بخش‌های مختلف، شناسه تولید می‌کند و این موضوع باعث ایجاد محتوای تکراری می‌شود.

4. کپی کردن محتوای وب‌سایت‌های دیگر

5. اگر حروف کوچک و بزرگ در آدرس سایتتان وجود دارد، این موضوع باعث سردرگمی ربات گوگل خواهد شد. بنابراین اگر هاست شما به کوچکی و بزرگی کلمات حساس نیست باید به این موضوع توجه داشته باشید.

 

چرا باید از canonical tag استفاده کنیم؟

محتوای کپی و تکراری باعث می‌شود که صفحات وب‌سایت شما در نتایج گوگل ایندکس نشده و نشان داده نشود. این موضوع روی سئوی سایت شما و دیده شدن آن بسیار تأثیر گذار خواهد بود. استفاده از این تگ اگرچه اجباری نیست، اما باعث مدیریت محتوای تکراری خواهد شد. پس بهتر است که آن را انجام بدهیم. همچنین اگر شما یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی معرفی نکنید، خود گوگل یک صفحه را انتخاب می‌کند که ممکن است صفحه مورد نظر شما نباشد. بنابراین بهتر است از این تگ استفاده کنید.

اشتباهاتی که در استفاده از  canonical tag ممکن است مرتکب شویم

1. صفحه اصلی سایت را به عنوان کنونیکال سایر صفحات معرفی می‌کنید.

توجه کنید اگر آدرس صفحه اصلی را کنونیکال سایر صفحات معرفی کنید، باعث می‌شود که بقیه صفحات وب‌سایتتان به عنوان کپی صفحه اصلی شناخته شوند و توسط گوگل ایندکس نشوند.

2. برای یک صفحه چند canonical tag تعریف می‌کنید.

3. استفاده از canonical tag برای دسته بندی‌ها

در صورتی که مقالات وب‌سایت شما دسته بندی‌ داشته باشد، در صورتی که به یکی از زیردسته‌ها  canonical tag ارجاع دهیم، سایر مقالاتی که در آن دسته وجود دارد دیگر در نتایج گوگل نشان داده نمی‌شوند.

4. استفاده از canonical tag در body به جای head

این موضوع باعث خطاهای HTML می‌شود.

5. لینک  canonical tag را به طور صحیح تعریف نمی‌کنید.

باید این تگ را برای آدرس‌هایی استفاده کنید که از HTTPS و WWW  ساخته شده‌اند.

 

نکات مهم در  استفاده از canonical tag

1. به جای آدرس نسبی از آدرس مطلق استفاده کنید. یعنی در آدرس حتما از http یا HTTPS استفاده کنید.

2. در آدرس مورد نظر از حروف کوچک استفاده کنید.

3. نسخه درست دامنه را وارد کنید.

4. از تگ کنونیکال خود ارجاع استفاده کنید

منظور از تگ خود ارجاع این است که صفحه اصلی را به خودش ارجاع بدهیم.

5. برای هر برگه فقط از یک تگ کنونیکال استفاده کنید.

6. از این تگ برای مطالب مشابه هم استفاده کنید

7. با استفاده از   canonical tag می‌توانید به صفحات خارجی هم لینک  بدهید.

چگونه canonical tag  را در وب‌سایت قرار دهیم؟

را به صورت rel = “canonical” در قسمت هد صفحه قرار می‌دهند.

برای اضافه کردن این تگ کافی است که  این عبارت را در قسمت head  صفحات تکراری اضافه کنید

< link href=”https://example.com/canonical-page/” rel=”canonical” />

اگر از سیستم‌های تولید محتوا استفاده کنید، دیگر نیازی نیست که این کدها را به صورت دستی وارد کنید. مثلا با نصب افزونه Yoast ، تگ‌های خود ارجاع به صورت خودکار اضافه خواهند شد.

در ادامه به نحوه پیاده سازی این تگ بر روی دو افزونه  Yoast و RankMath که از افزونه‌های وردپرس هستند، خواهیم پرداخت.

افزونه  Yoast

در افزونه  Yoast ، در صفحه یا پست مورد نظر گزینه Yoast SEO  را  انتخاب کرده و از طریق آن  تب advanced را باز کنید.

وقتی این تب را باز کردید، فیلدی را به شما نمایش می‎دهد که از طریق آن می‌توانید canonical URL  را اضافه کنید.

 

افزونه  RankMath

در این افزونه هم می‌توانید از قسمت advanced برای اضافه کردن این تگ استفاده کنید.

تفاوت canonical tag  با ریدایرکت 301

وقتی که ریدایرکت 301 را اعمال می‌کنیم دیگر صفحه ریدایرکت شده را نمی‌بینیم و مستقیما به صفحه‌ای که به آن ریدایرکت شده منتقل می‌شویم.

اما در canonical tag ما فقط یک کد را به آدرس صفحه اضافه می‌کنیم تا ربات گوگل آن را به عنوان صفحه اصلی از بین صفحاتی که محتوای مشابه یا یکسان با آن دارند، بشناسد. اما صفحه‏‌ای را که ارجاع داده شده، در گوگل قابل مشاهده است و می‌توان مطالب آن را مشاهده کرد.

بنابراین با استفاده از این تگ، اعتبار صفحه ارجاع داده شده به صفحه کانونی منتقل نمی‌شود.

سخن آخر

در پایان این مقاله باید گفت که canonical tag یک ابزار مناسب برای بهبود سئوی سایت است.

اما باید در استفاده از آن دقت کنیم و کاری نکنیم که یک صفحه در وب‌سایتمان رقیب صفحه دیگر باشد. از همین رو برای استفاده از این ابزار بهتر است که از یک متخصص کمک بگیریم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.