مقالات آموزشی

چرا باید از نمونه بیزینس مدل استفاده کنم ؟

مفید بود؟

نمونه بیزینس مدل؛ ابزاری بی نهایت مفید برای راه اندازی کسب و کارهای نو و ایده های خلاقانه است.ممکن است شما هم اکنون به فکر راه اندازی یک کسب و کار نوین باشید.یا در اندیشه عملی کردن ایده ای خلاقانه که اطلاعات چندانی از ملزومات آن ندارید.

اینکه مهمترین اولویت های این ایده و کسب و کار کدامند؟ از کدام مسیر می توان به موفقیت رسید؟ چه چالش ها و اهدافی پیش روست؟ نمونه بیزینس مدل جواب این پرسش ها و بسیاری سوالات دیگر را به شما خواهد داد. جالب اینکه موفق ترین برندهای دنیا هم از بهترین نمونه بیزینس مدل ها استفاده می کنند. پس به عنوان کسی که کسب و کاری را راه اندازی نموده و به فکر توسعه و پیشرفت است از مطالعه  نمونه بیزینس مدل غافل نشوید.

چرا باید از نمونه بیزینس مدل استفاده کنم ؟

نمونه بیزینس مدل(Business model) مهم است. چرا که روشی کارآمد و هوشمندانه برای توصیف  کاربردی و خلاصه ی  ساز و کار کسب و کارهای موفق است. به کمک  نمونه بیزینس مدل شما خیلی خلاصه وار شاید با نگاه به یک صفحه می توانید استراتژی، هدف، چالش ها و روش حرکت کسب وکارهای موفق در زمینه فعالیت خود را بدانید.

با در اختیار داشتن بهترین نمونه بیزینس مدل مرتبط با کسب و کار خود می توانید جزئیات آنچه را برای شروع و ادامه موفق نیاز دارید در اختیار داشته باشید. به جای رویارویی با حجم عظیمی از اطلاعات سردرگم کننده فقط کافیست یک یا چند  نمونه بیزینس مدل را مطالعه کنید. با کم ترین هزینه و دردسر به هر آنچه برای موفقیت در مسیر کسب و کار لازم است خواهید رسید.

یک نمونه بیزینس مدل موفق از چه بخش هایی تشکیل شده است ؟

نمونه بیزینس مدل در اشکال مختلف و با دسته بندی و نگاههای متفاوت در دسترس همگان وجود دارد. در بین تمام اجزای مهمی که هر نمونه بیزینس مدل ممکن است داشته باشد 9 عنصر اصلی و مهم وجود دارد که در ادامه به تشریح آن خواهیم پرداخت. از آنجایی که بیزینس مدل کسب و کارهای نوین عموما از استانداردهای یکسان و مشابه تبعیت می کنند مطالعه دقیق این بخش ها بسیار مفید است. با مطالعه دقیق بخش های مهم نمونه بیزینس مدل می توانید بخش های مورد نظر خود را به آن افزوده و بیزینس مدل خاص کسب و کار خود را طراحی کنید.

نمونه بیزینس مدل را اگر به دقت مطالعه کنید در خواهید یافت چه مطالبی در مسیر کسب و کار اهمیت ویژه دارد. برای جلوگیری از هدررفت وقت و هزینه و پیشگیری از سردرگمی تمام این نکات اصلی را  در ادامه خلاصه وار شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

  • مشتریان اصلی ترین عنصر در هر نمونه بیزینس مدل هستند

نمونه بیزینس مدل مربوط به هر کسب و کار ی و در هر حد و اندازه ای که باشد همواره «مشتری» مهمترین عنصر آن است. پس اگر به دنبال  طراحی یک بیزینس مدل عالی هستید در اولین گام مشتریان خود را بشناسید. اینکه محصول شما به درد کدام افراد می خورد؟ جامعه هدف  و مشتریان شما چه کسانی هستند؟ چه نیازها و علایقی دارند؟ چگونه می توان با آن ها ارتباطی موثر و پویا داشت؟ چگونه می توان افراد عادی  را تبدیل مشتریان فعال و دائمی نمود؟ همه اینها و هر آنچه به مشتریان و ارتباط خوب شما با آنان مربوط است در این بخش ذکر کنید.

  • نقاط قوت ، جذابیت های محصول و تولیدات جذاب خود را به مشتریان عرضه کنید

نمونه بیزینس مدل هابی موفق به خوبی نشان می دهند مهمترین گام برای جذب مشتری ارائه محصول جذاب است. حرفه ای ها به این بخش «ارزش پیشنهادی» می گویند. باید به مشتری نشان دهید محصولاتی دارید که استفاده از آن ها به نفع اوست. در این بخش به دنبال راههای متنوع و خلاقانه برای ارائه محصول و پرورش نقاط قوت خود در جذب مشتری باشید.

  • از کانال های مختلف و متنوع برای ارائه محصول استفاده کنید

 نمونه بیزینس مدل بخش مهمی دارد که از آن به عنوان «کانال های عرضه » یاد می شود. این بخش نیز جزو مهمترین عناصر هر نمونه بیزینس مدل است.کانال ها و راههای متنوعی که می توانید محصول را به مشتری ارائه دهید بررسی نمایید.یافتن راههای متنوع که محصول و خدمت شما را سریع و بیست و چهارساعته در اختیار مشتری قرار دهد برگ برنده ی شماست.

  • با مشتریان خود ارتباطی موثر و مستمر داشته باشید

نمونه بیزینس مدل موفق حتما به شما نشان خواهد داد که شاه کلید موفقیت در هر کسب و کاری حفظ ارتباط موثر با مشتریان بالقوه و بالفعل است. توجه به نیاز مشتری و ارائه محصولات کارآمد می تواند شما و کسب وکارتان را تبدیل به یک گزینه پیشنهادی نماید که مشتریانتان همواره به دوستان شان توصیه می کنند.

  •  منابع مهم ، فعالیت های کلیدی و همکاران کلیدی خود را همواره مد نظر داشته باشید

 نمونه بیزینس مدل حتما اطلاعاتی درباره منابع مهم اعم از منابع مالی و نیروی انسانی خواهد داشت. به این منابع و راههای ارتقای آنها توجه ویژه داشته باشید. بهتر است بیشتر توجه خود را به فعالیت های مهم تان معطوف نمایید. از حاشیه عبور کنید . فعالیت های مهم را مشخص نموده و تلاش کنید به بهترین نحو انجام شوند. و بالاخره اینکه در مسیر تلاش خود از همکاران کلیدی و افرادی که به تبع کسب و کارتان باید با آنها سر و کار داشته باشید غافل نشوید . به عنوان مثال خیاطان و فروشندگان پارچه همکاران کلیدی یک فروشگاه اینترنتی عرضه لباس به شمار می روند.

  • جریان درآمدی و ساختار هزینه های خود را روشن و واضح بیان کنید

 نمونه بیزینس مدل حتما حاوی روش های کسب درآمد خواهد بود. حرفه ای ها به این روش کسب درآمد، «جریان درآمدی» می گویند.در طراحی و مطالعه  نمونه بیزینس مدل، تاکید ویژه ای بر روش کسب درآمد و البته  سنجش هزینه های مهم خود داشته باشید. جریان درآمد و ساختار هزینه ها ارتباط مستقیمی با موفقیت یا شکست شما در کسب و کار دارند.

کلام آخر

نمونه بیزینس مدل ویژه خودتان را بنویسید. کار چندان دشوار نیست. ایده ی خود را به همراه ویژگی ها و مزیت های محصول یا خدمتی که در نظر دارید بر روی یک کاغذ یادداشت کنید. البته توجه داشته باشید صرف اینکه هزینه ها و درآمد سال آینده را پیش بینی کنید به مدل بیزینس نمی رسید. مدل بیزینس طرحی انعطاف پذیر و مدام درحال تغییر است. جزئیات دقیق و مهمی دارد.  پس نقشه راه را مشخص نموده و با هوشیاری هر جا لازم بود تغییرات را اعمال کنید. بهترین نمونه بیزینس مدل هم گاهی نیازمند تغییر و تحول است. همواره پویا و به روز باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.