مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره محتوای سئو شده و چگونگی آن

مفید بود؟

محتوای سئو شده چیست و چگونه باید باشد؟

در این مقاله سعی داریم تا به هر آنچه که در مورد تولید محتوای سئو شده چیست بپردازیم. اینکه دقیقا محتوای سئو شده چیست، یک تعریف ساده و صریح ندارد، در واقع یک سری نکات باید در تولید محتوا رعایت شود تا در بتوان در جهت سئو سایت از محتوا استفاده کرد.

هر چقدر رعایت نکات مربوط به سئو سایت در محتوا بیشتر شود، امتیاز بیشتری از نظر سئو به محتوا اختصاص می یابد و قطعا برای صفحات نخست موتورهای جستجو آن دسته از محتواهایی مناسب هستند که از نظر سئو در شرایط مناسبی قرار گیرند. تولید محتوای سئو شده را هر فردی نمی تواند تولید کند، برای این منظور به افرادی نیاز است که هم در زمینه تولید محتوا و هم در زمینه سئو اطلاعات کاملی داشته باشند.

در صورتی که فردی با سئو آشنایی داشته باشد اما توانایی لازم برای نوشتن را نداشته باشد، نمی تواند محتوای کاملی تولید کند. برعکس این موضوع نیز صادق است، یعنی فردی که در زمینه تولید محتوا توانایی لازم را داشته باشد اما با مفاهیم سئو آشنایی نداشته باشد، نمی تواند محتوای کامل و با کیفیتی را تولید نماید. در ادامه با همه اصول مورد نیاز جهت پاسخ به سوال تولید محتوای سئو شده چیست، آشنا خواهیم شد.

اصول تولید محتوای سئو شده چیست؟

انتخاب کلید واژه هدفمند

گام نخست برای آغاز تولید محتوا، انتخاب کلید واژه هدفمند است. تحقیق در مورد کلمات کلیدی نیاز به دانش و تخصص کافی در حوزه کاری مربوطه داشته تا بتوان متوجه شد که کار بر روی چه کلماتی میتواند به سئوی سایت کمک کند. البته ابزار و تکنیک های خاصی نیز وجود دارد که وبمسترها میتوانند به کمک آنها در هر حوزه ای تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهند.

برای مثال میتوان از ابزاری مانند گوگل ترندز برای مقایسه چندین کلمه کلیدی و میزان سرچ آنها توسط بازدیدکنندگان استفاده کرد. گوگل ترندز کمک میکند تا بتوان از بین چندین کلمه، بهترین را انتخاب کرد. اما چگونه میتوان این کلمات را پیدا کرد تا بتوان از گوگل ترندز برای مقایسه آنها استفاده کرد.. سایت هایی مثل MOZ که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، راه حلی برای این مشکل پیدا کرده اند.

 با استفاده از Moz Keyword Explorer به راحتی میتوان در مورد هر موضوعی کلمات کلیدی را پیدا کرد. سایت Keywordtool.io یکی دیگر از ابزارهای بسیار قدرتمند برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی است. جستجوگر گوگل و عبارات پیشنهادی آن و همچنین Lsi موجود در نتایج جستجوی گوگل از دیگر کلمات کلیدی مورد استفاده برای تولید محتوای سئو شده میباشند.

بهینه سازی تگ عنوان یا Title Tag

تگ عنوان یا Title Tag را میتوان یکی از مهمترین تگ ها در سئو یا بهینه سازی محتوا دانست. عنوان هر محتوا باید یک چکیده و عصاره ای از کل متن باشد، یعنی ارتباط معنایی خاصی باید بین عنوان و متن وجود داشته باشد.

نمی توان عنوان را در مورد مزایای یک محصول تولید کرد اما در محتوا به معایب آن پرداخت. البته اشاره ای به معایب در حد چند سطر مانعی ندارد، اما در صورتی که عنوان اشاره به مزایای یک محصول دارد، شاکله محتوا نیز باید مفهومی از مزایای محصول مورد نظر باشد.

عنوان بهتر است بیشتر از 60 کاراکتر نداشته باشد، زیرا در نتایج جستجوی گوگل، تنها 60 کاراکتر نمایش داده میشود. کلمه کلیدی اصلی باید حتما در عنوان محتوا به کار رفته باشد. بهتر است که در ابتدای عنوان، کلمه کلیدی اصلی درج شود.

در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد، هر کجای عنوان که کلمه کلیدی بیاید، مانعی ندارد. جذابیت عنوان برای مخاطب میتواند کمک کند تا CTR یا حجم بازدید از محتوای منتشر شده بر روی سایت بسیار بیشتر شود.بدین ترتیب باید جذابیت تگ عنوان نیز مد نظر تولید کننده محتوا باشد.

از جمله عوامل موثر در سئو سایت میتوان به:

استفاده از اعداد >>> 10 سایت برتر در زمینه تولید محتوا

استفاده از کمیت ها >>> بهترین سایت در زمینه تولید محتوا

استفاده از کلمات و صفات مثبت >>> سریع ترین روش برای تولید محتوای سئو شده چیست؟

استفاده از کلمات و صفات منفی >>> اشتباهات رایج در زمینه تولید محتوای سئو شده کدامند؟

بهینه سازی توضیحات متا Meta Description

توضیحات متا یا Meta Description را خلاصه محتوا نیز میگویند. اگر عبارتی را در گوگل سرچ کنید، گوگل 10 سایت برتر در آن حوزه را برای شما به نمایش میگذارد. این سایت ها معمولا با یک عبارت بسیار درشت و آبی رنگ و حدود یک خط توضیحات برای بازدید کننده نمایش داده میشوند. یک خط توضیح نمایش داده در نتایج گوگل، همان خلاصه محتوا یا Meta Description است.

اگر خلاصه ای برای محتوای سئو شده نوشته نشود، ممکن است گوگل در هر بار نمایش، بخشی از متن را به عنوان خلاصه محتوا تشخیص دهد. این کار میتواند به کاهش بازدید کنندگان سایت منجر شود.

توضیحات متا حداکثر باید 160 کاراکتر باشد، اگر هم بیشتر باشد، گوگل مازاد کلمات را در نتایج جستجو نمایش نخواهد داد. کلمه کلیدی اصلی بهتر است در ابتدای توضیحات متا درج شود. اگر این امکان وجود نداشت مانعی ندارد، اما حتما در خلاصه محتوا باید یک بار کلمه کلیدی اصلی درج شود.

بهینه سازی سر تیتر اول محتوا Heading 1

شاید شما هم تا به حال با این سوال که بهینه سازی عنوان اصلی محتوا Heading 1 و نقش آن در تولید محتوای سئو شده چیست مواجه شده باشید. Heading 1 اولین عنوانی است که در متن اصلی نوشته میشود و بعد از آن پاراگراف اول متن اصلی آغاز میشود. Heading 1 باید حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد. می توان تگ H1 یا Heading 1 را همان عبارت تگ عنوان یا Title Tag قرار داد.

کلیدواژه هدف یا کلمه کلیدی اصلی در پاراگراف اول

پاراگراف اول متن را میتوان یکی دیگر از نقاط موثر محتوا در سئو دانست. بهتر است کلمه کلیدی اصلی در ابتدای پاراگراف آورده شود. البته اگر این کار میسر نشد مشکلی نیست اما حتما در 100 کلمه ابتدایی محتوا باید کلمه کلیدی اصلی وجود داشته باشد. تیم رایامارکتینگ را میتوان قدرتمند ترین و بزرگترین تیم در زمینه تولید محتوای سئو شده دانست، هزینه تولید محتوا توسط این سایت بسیار مقرون به صرفه است.

بهینه سازی سر تیتر یا زیرعنوان ها تگ های H2، H3  و …

در این بخش از مقاله محتوای سئو شده چیست به موضوع سر تیتر یا زیر عنوان ها می رسیم. سر تیترها از تگ های H2 تا H6 تشکیل میشوند. حداقل یکی از سر تیتر یا زیرعنوان ها باید حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد. در سایر سر تیترها نیز بهتر است از Lsi یا کلمات کلیدی مرتبط استفاده شود.

به ازای هر 200 الی 300 کلمه بهتر است یک سر تیتر در متن ایجاد شود. البته اگر موضوعی طولانی شود و بین دو سر تیتر 400 کلمه شود نیز از نظر سئو مشکلی ندارد. بهتر است کلمه کلیدی اصلی یا کلمات کلیدی مرتبط در ابتدای سر تیتر بیایند، البته اگر در وسط یا انتهای سر تیتر بیایند نیز از نظر سئو مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد.

استفاده از تصاویر، ویدئو و صدا

هر چه بتوان محتوا را تعاملی کرد، موفقیت در CTR و در نتیجه سئو سایت موفق تر عمل کرد. برای اینکه تعامل کاربر با محتوا بیشتر شود، میتوان تصاویر، ویدئو و صدا را درون محتوا قرار داد. تصاویر باید دارای کیفیت و همچنین دارای سایز مناسب باشند. توضیحات ALT نیز برای تصاویر نیاز است تا گوگل بتواند راحت تر متوجه موضوع تصاویر شود.

بهتر است نام تصاویر نیز همان توضیحات ALT تصاویر باشد. البته باید به حجم فایل ها نیز توجه کرد، زیرا هر فایلی که حجم بالایی داشته باشد، ممکن است تاثیر منفی بر روی سرعت بارگذاری سایت بگذارد. کاهش سرعت بارگذاری سایت خودش یکی از عوامل کاهش رتبه سئو سایت به شمار میرود.

استفاده از ارتباط معنایی کلیدواژه ها و چگالی کلمه کلیدی اصلی

معمولا برای اینکه یک کلمه کلیدی بسیار زیاد در محتوا تکرار نشود، باید از کلمات کلیدی مرتبط استفاده شود. این کلمات معمولا معنی همان کلیدواژه اصلی را دارند، اما از نظر ظاهری متفاوت هستند. با توجه به اینکه چگالی کلمه کلیدی مجاز از نظر سئو بین 0.5 الی 2.5 درصد از کل متن است، لذا برای یک محتوای 1000 کلمه ای میتوان حداقل 5 و حداکثر 25 بار از کلمه کلیدی اصلی استفاده کرد.

استفاده کمو یا استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی اصلی به سئوی محتوا ضربه میزند. بدین ترتیب با جایگزین کردن Lsi و کلمات کلیدی مرتبط میتوان چگالی کلمه کلیدی را در محتوا حفظ کرد. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط محدودیت خاصی ندارد به شرط اینکه آسیبی به روان بودن و ظاهر متن وارد نکند.

لینک خارجی

گاهی اوقات نیاز است یک مطلب را عینا و یا ترجمه یک متن که به زبان دیگری در سایت های دیگر منتشر شده را بر روی سایت انتشار داد. این کار اگر با ذکر منبع و قرار دادن لینک منبع انجام نشود، کپی شناخته میشود.

با توجه به اینکه هیچ گونه کپی از نظر سئو در تولید محتوا مجاز نیست، لذا این کار ممکن است آسیب جدی به سئو سایت وارد ماید. برای رفع این مشکل میتوان لینک منبع مورد استفاده را در پایان محتوا قرار داد. البته در قرار دادن لینک هم نباید زیاده روی کرد.

بیشتر بخوانید : هر آن چه که در رابطه با بک لینک باید بدانید .

لینک داخلی

برای لینک داخلی باید از قانون هاب اسپوک استفاده شود. طبق قانون هاب اسپوک باید یک صفحه که قدرت بیشتری نسبت به سایر صفحات از نظر سئو داشته را به عنوان صفحه اصلی در نظر گرفته و سایر صفحات سایت را به آن صفحه لینک داد.

این کار را افرادی که دارای چند سایت هستند برای یک سایت می توانند انجام دهند و سایر سایت ها را به آن سایتی که دارای سئوی قوی تری بوده لینک داد. این کار باعث میشود تا سایر صفحات یک سایت و یا سایر سایت های یک شخص یا کسب و کار اعتبار بیشتری پیدا کنند.

سرعت بارگذاری سایت

یکی از مهمترین موضوعاتی که در بحث تولید محتوای سئو شده چیست میتوان به آن پرداخت، سرعت بارگذاری سایت است. هر چه سرعت بارگذاری یک سایت کمتر باشد، از نظر سئو رتبه بهتری دریافت خواهد کرد. در واقع کاربران از سایت هایی که سرعت بیشتری داشته باشند، استقبال بیشتری میکنند.

با توجه به اینکه گوگل نیز به دنبال افزایش رضایت کاربران است، به این موضوع توجه ویژه ای دارد. سرعت بارگذاری سایت ها در موبایل با دقت بیشتری توسط ابزار های مختلف سنجیده میشود، زیرا سرچ یا همان جستجو از طریق موبایل در سال های اخیر نسبت به محیط ویندوز افزایش یافته است.

سخن آخر

شاید عزیزانی که موضوع تولید محتوای سئو شده چیست را دنبال میکنند، بخواهند بدانند محتوای سئو شده چگونه میتواند بر روی سرعت یک سایت تاثیر گذار باشد. در واقع محتوایی سئو شده است که تصاویر، ویدئو و فایل های صوتی که درون آن قرار داده می شوند، توسط ابزارهای مناسب کم حجم شده باشند.

کاهش حجم فایل ها از کند شدن سرعت بارگذاری سایت جلوگیری میکند. ابزارهای بسیار زیاد و مختلفی برای سنجش سرعت بارگذاری سایت وجود دارد که یکی از بهترین و کاربردی ترین آنها GTmetrix است.

البته از Google Page Speed نیز میتوان به این منظور استفاده کرد. در سال های اخیر سایت هایی که نتوانسته اند سرعت بارگذاری مطلوبی را برای کاربران به ارمغان بیاورند، جریمه های سنگینی را از سوی موتورهای جستجو به خصوص گوگل متحمل شده اند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.