مقالات آموزشی

۱۰ ترند جدید سئو سایت در سال ۲۰۱۹ برای بهبود رتبه گوگل سایت

مفید بود؟

ترند جدید سئو سایت به روش جدید شامل ۱۰ نکته مهم در سال ۲۰۱۹ است که اگر ندانید از پس ارتقای سایت خود در گوگل بر نخواهید آمد. مجموعه این تکنیک‌ها که در سپتامبر ۲۰۱۸ در وبسایت ژورنال موتورهای جستجو با نام 10 Important ۲۰۱۹ SEO Trends You Need to Know نوشته شده، معرفی شده اند. این رویه‌ها جدیدترین رویکردهای موتورهای جستجو را به خوبی به شما معرفی می‌کنند.

تصور من اینه که زمان خوبی فراهم شده تا نگاهی سالانه به جدیدترین مفاهیم فعالان حرفه‌ای حوزه سئو SEO و بهینه سازی سایت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بندازیم و ببینیم حرفه‌ای‌ها چطور سایت هاشون رو در این سال‌ها سئو می‌کنند.

تکنیک‌های سئو به مرور زمان قدیمی می‌شن، پس بهتره سئو سایت به روش جدید انجام بشه تا بهترین خروجی رو به ما بده. من یه زمانی گذاشتم و بیش از ۴۰ وبسایت مشهور در این زمینه رو بررسی کردم و نتیجه شد نوشته حاضر. پس اون رو به دقت تا انتها بخونید و حتما در قسمت نظرات دیدگاه خودتون رو برای من ارسال کنید تا در نوشته‌های بعدی بتونم بهتر عمل کنم.

در تکنیک های سئو مدرن باید سر در بیارید که مخاطب متن رو ترجیح میده یا تصویر رو یا حتی ویدیو و صوت رو. به نظر حرفه‌ای‌های حوزه سئو فهم این مساله از هر زمانی مهم‌تر شده.

باید بفهمیم که وقتی کاربری در موتور جستجوی گوگل عبارتی رو تایپ می‌کنه با چه منظور و هدفی این کار رو انجام میده و باید بتونیم پاسخی ساده و شفاف در کوتاه‌ترین و موجزترین فرم ممکن بهش ارایه بدیم.

این نکته رو به ذهن بسپرید که در دنیای پویای امروز که فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء جدایی ناپذیر زندگی روزمره انسان‌ها شده، علایق و سلیقه و ترجیحات مخاطبین شما ممکنه به سرعت و قبل از اینکه شما حتی متوجه بشید، تغییر کنه.

نکته
علایق و سلیقه و ترجیحات مخاطبین شما ممکنه به سرعت تغییر کنه

حین انجام تحقیق کلمات کلیدی در سال ۲۰۱۹ بهتره قبل از هر چیز کلمه کلیدی مد نظرتون رو جستجو کنید و ببینید که رقبا به راحتی روی اون رتبه گرفتن؟ آیا تمرکزی روی اون هست؟ آیا رقبایی که در این کلمه کلیدی رتبه بالایی دارن از طریق اون صفحه موفق به فروش محصولات و خدمات شون شدن؟

هیچ به این فکر کردید که ممکنه گوگل برای همیشه پیشرو در عرصه موتورهای جستجو باقی نمونه؟ اگه روزی IBM و Apple و Amazon از اون سبقت بگیرند چه اتفاقی می‌افته؟ آیا عاقلانه است که حوزه موتورهای جستجو رو موتور جستجوی گوگل Google Search Engine محدود کنیم؟ بهتره به بهینه سازی صفحات سایت مون برای دیگر موتورهای جستجو هم فکر کنیم.

برای مثال اگه کلمه کلیدی کاربر در مورد پیدا کردن یک اپ App موبایله شاید بد نباشه به بهینه سازی برای AppStore اپل هم فکر کنیم. اگر کاربر جستجو به دنبال پادکست و ویدیو میگرده شاید بد نباشه که در لیستینگ‌های پادکست و ویدیو هم شروع به فعالیت کنیم و دیده بشیم. مفهوم سئو در حال گسترش به عرصه‌های دیگر به غیر از موتورهای جستجو است و برنده کسانی هستند که زودتر دست به کار شوند.

برای کسانی که محصولاتی برای عرضه یا برندهایی برای معرفی دارند، یکی از عرصه‌های نوین، فعالیت در بستر وسایل صوتی و شنیداری است. جایی که نه متنی در کار است و نه تصویری.

پس بهتر است فقط به سئو سایت در گوگل فکر نکنید. کمی وسیعتر از آن به معرفی و دیده شدن در فضای گسترده وب فکر کنید. فضایی که اگر در ده و بیست سال گذشته منحصر به موتورهای جستجو بوده، اکنون دیگر نیست.

۳. ترند جدید سئو ، استفاده از Structured Data Markup

در هر جا که برای شما ممکن است، از نشانه گذاری داده‌های ساخت یافته Structured Data Markup استفاده کنید. با توسعه استفاده گوگل و موتورهای جستجو از هوش مصنوعی Artificial Intelligence داده‌های ساخت یافته و استفاده از آن هم گسترش یافت است.

استراکچر دیتا Structured Data یا داده ساختار یافته بخشی از وب معنایی به رهبری کنسرسیوم جهانی وب است که در آن مفاهیم و محتوای موجود در وب در ساختاری معنادار تعریف می‌شود تا به وسیله ماشین‌ها به درستی درک شود.

مفهوم اول موبایل Mobile First که به اولویت موبایل در موتورهای جستجو اشاره دارد مدتی است برای وبسمترها آشنا است. از آنجا که اکثر کاربران در وب حین استفاده از موتورهای جستجو از طریق دستگاه‌های موبایل مشغول مرور صفحات هستند اولویت موتورهای جستجو با کاربران موبایل است. صفحاتی که برای موبایل بهینه شده‌اند در جایگاه‌های بالاتری نسبت به صفحات عادی قرار می‌گیرند.

مفهوم بعدی گوگل بی‌شک اول هوش مصنوعی Artificial Intelligence First یا به اختصار AI First خواهد بود. در این جا استفاده گسترده و صحیح از داده‌های ساختار یافته Structured Data رمز موفقیت خواهد بود.

از آنجا که استفاده گسترده از Structured Data سبب افزایش کیفیت صفحات وب می‌شود، در آینده‌ای نه چندان دور هدف از جستجو Search Intent به یکی از عرصه‌های داغ رقابت در بازار سئو SEO تبدیل خواهد شد.

با درک عمیق و استفاده صحیح از واژگان اسکیما Schema در صفحات مختلف سایت خود برای محصولات و پیشنهادات و رخدادها و همچنین برای اطلاعات تماس و sameAs صفحه در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات با دیگر موجودیت‌ها، اطلاعات سازمان یا شرکت یا اشخاص و همچنین رتبه بندی و میزان علاقه مخاطبان ارزش محتوای صفحات خود رو دو چندان کنید.

۴. ترند جدید سئو ، تولید محتوای درجه یک

آخرین آپدیت‌ها در الگوریتم گوگل حاکی از تاکید و افزایش توجه این موتور جستجو به ارزیابی کیفیت محتوا است. گوگل این کار را در دو بعد عمق و سطح انجام می‌دهد. از سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی به بعد، تولید محتوای با کیفیت در حجم زیاد رمز موفقیت وبسایت هاست. صفحاتی که از عمق کافی برخوردار نباشند به مرور زمان شانس خود را برای بقا در جایگاه‌های اول از دست خواهند داد.

طی چند سال آینده خواهید دید که گوگل تنها اجازه حضور صفحاتی را در رتبه‌های بالای نتایج خواهد داد که از عمق کافی (کیفیت و کمیت همزمان) بر خوردار باشند و تمام زوایا و ابعاد عنوان صفحه را به خوبی پوشش داده باشند.

به عبارت بهتر تولید پیوسته محتوا برای زنده و پویا نمایش دادن یک وبسایت همچنان یک الزام است ولی دیگر کافی نیست.

اگر صفحات و محتوایی دارید که امکان لینک گرفتن ندارند نگاه داشتن این صفحات به مرور زمان توجیه خود را از دست خواهد داد. به جای تکیه صرف بر کمیت بهتر است به تولید کیفیت و کمیت به طور همزمان فکر کنید.

محتوایی که تولید می‌کنید باید مشکلی را حل کند. در غیر اینصورت حضورش در وب تنها به معنای هدر دادن سرمایه و ترافیک و اشغال فضای ارزشمند است.

۵. ترند جدید سئو ، افزایش تجربه ، اعتبار و اعتماد

ایجاد و ارتقای تجربیات و اعتبار و اعتماد که با Expertise-Authority-Trustworthines یا به اختصار E-A-T شناخته می‌شود، امری نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. این موارد مشخصا در جدیدترین الگوریتم گوگل گنجانده شده است. موتورهای جستجو در حال حرکت به سمت تشخیص اعتبار هستند و محتوای با کیفیت را دیگر نه از همه تولیدکنندگان بلکه از تولید کنندگان معتبر دریافت کرده و به مخاطب ارائه خواهند کرد.

این موارد نه تنها به گوگل کمک می‌کند که صفحات مناسبی را به کاربران موتور جستجوی خود پیشنهاد دهد بلکه به ما کمک می‌کند تا بدانیم گوگل به کدام سمت و سو در حال حرکت است.

در آینده به راحتی قادر نخواهید بود در هر زمینه‌ای محتوایی تولید و ارائه کنید مگر آنکه در آن حوزه از اعتبار کافی برخوردار باشید. این امر سبب خواهد شد تا مخاطب محتوا از صحت و کیفیت آن اطمینان کافی حاصل کند. چیزی که گوگل به دنبال آن بوده و هست.

در آینده باید به محتوا از نگاه اعتبار نگاه کنید. آیا محتوای تولید شده از طرف یک شخصیت ممتاز و معتبر تولید و ارائه شده است؟

۶. سرمایه گذاری در حوزه فنی سئو

پیچیدگی وبسایت‌ها و صفحات وب پیوسته رو به گسترش است و استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف در تولید صفحات وب با کیفیت و عملکرد مناسب روز به روز عمومی‌تر می‌شود. در چنین فضایی سرعت پیشرفت رقبا بالاست و باید مسائل فنی را در صدر تصمیمات قرار داد.

شرکت‌ها روز به روز سرمایه گذاری گسترده‌تری بر روی روش‌های فنی بهینه سازی صفحات انجام می‌دهند. بعضی از حوزه‌های فنی و تکنیکال سئو Technical SEO عبارتند از:

  • سرعت Speed: گوگل به صفحاتی که از زمان اولین نمایش معنادار Time To First Meaningful Paint بهتری برخوردارند جایزه می‌دهد. در این راستا سایت‌های اینترنتی بر روی صفحات خود وقت صرف کرده و آنها را بیش از پیش بهینه می‌کنند. صفحات در حال سریعتر شدن و ساده‌تر شدن هستند تا بتوانند در کاهش TTFMP با دیگران رقابت کنند.
  • جاوااسکریپت JavaScript: هر ساله به تعداد وبسایت‌ها افزوده می‌شود و منجمله سایت‌هایی که از جاوااسکریپت استفاده می‌کنند. فریم ورک‌های متعددی مانند ری اکت React و ویو جی اس Vue. js و انگولار Angular مدت هاست پا به عرصه گذاشته و محبوب برنامه نویسان شده اند. وقت آن رسیده که با جاوااسکریپت بیشتر آشنا شوید و بیاموزید که موتورهای جستجو با این حجم فزاینده از صفحات جاوااسکریپت دار چگونه برخورد می‌کنند.
  • برنامه‌های پیش رونده وب Progressive Web Applications یا PWAs: در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ باید به این فکر کنید که وبسایت شما چگونه می‌تواند تبدیل به یک PWA شود. چنین برنامه‌ای مثلا در حالت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت هم تا حد زیادی کار می‌کند. مزایای استفاده از PWAها خیلی زیاد است. در صورت تمایل اعلام کنید تا محتوای مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهم.

۷. بهینه سازی و سئو داخلی On-page

بهینه سازی و سئو صفحه یا سئو داخلی On-page همچنان در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هم از اهمیت بالایی برخوردار است. بر خلاف بسیاری از ترند جدید سئو و تکنیک‌ها و روش‌های سئو، روش‌های سئو داخلی اهمیت و نقش خود را از دست نداده‌اند و به این زودی هم از دست نخواهند داد.

لینک‌ها و تکنیک‌های سئو خارجی Off-page مهم هستند ولی اهمیت سئو داخلی غیر قابل انکار است. دلیل‌اش شاید این است که کار کردن بر روی سئوی داخلی On-page کاری نیست که یک بار انجام و سپس به حال خود رها شود.

برای مثال موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • محتوایی تولید کنید که سوالات رایج مراجعان و بازدید کنندگان را پاسخ دهد
  • مطمئن شوید که ابزار جستجوی داخلی صفحات نتایج بی‌ربط تولید نمی‌کند
  • فرآیند تبدیل بازدیدکننده به مشتری را ساده و کوتاه کنید
  • مطمئن شوید که مشتریان وفادار خریدهای قبلی را به راحتی می‌توانند تکرار کنند
  • تیم پشتیبانی فنی و فروش به سرعت پاسخگو هستند
  • از ربات‌های چت به منظور حل مشکلات رایج کوتاه و تکراری بهره بگیرید

۸. پشتیبانی از جستجوی صوتی Voice Search

چند سالی است که استفاده از ابزارهای تشخیص صوت و فرمان صوتی تحت عنوان جستجوی صوتی Voice Search به حوزه موتورهای جستجو نیز ورود کرده است. دستیارهای صوتی، کاربران را از تایپ کلمات بی‌نیاز کرده‌اند و سرعت جستجو بالاتر رفته است.

بسیاری از اشخاص و شرکت‌ها به دنبال بهینه سازی صوتی هستند و استراتژی‌های میان مدت و بلند مدتی را در این زمینه دنبال می‌کنند. در ترند جدید سئو در سال ۲۰۱۸ میلادی حجم و ترند استفاده از ابزارهای جستجوی صوتی بالا گرفته است.

جستجوی صوتی Voice Search بخشی از مهاجرتی است که اخیرا از نتایج جستجو Search Results به سوی پاسخ‌ها Answers شکل گرفته است. در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی اهمیت مهاجرت از نتیجه به سمت پاسخ شدت خواهد گرفت. بنابراین اهمیت جستجوی صوتی نیز افزایش خواهد یافت.

هرچند جستجوی صوتی برای رسیدن به پاسخ‌های شسته و رفته مناسب است برای موارد پیچیده‌تر مثل مقایسه محصولات و خدمات مختلف و یا حتی پیچیده‌تر از آن برای اهداف پیچیده تحقیقاتی مناسب به نظر نمی‌رسد.

ابزارهای جستجوی صوتی و بهینه سازی برای آن بیشترین منفعت را برای وبسایت‌های چند زبانه و بین المللی به همراه خواهد داشت.

۹. توجه به یادگیری ماشین Machine Learning

یادگیری ماشین در سال ۲۰۱۹ به اوج خود رسیده است و آینده بسیار شکوفایی برای آن می‌توان تصور کرد. با اینکه یادگیری ماشین و مباحث مرتبط با آن مشخصا در الگوریتم‌های موتور جستجو گوگل قابل مشاهده است، اما قدرت واقعی آن برای بسیاری از افراد پنهان مانده است.

استفاده گسترده از این ابزارها ما رو به سمت تولید پاسخ‌های هوشمندانه به جای لینک‌های نامعلوم می‌برند. همچنین شرکت‌ها و اشخاص می‌تونن با استفاده از یادگیری ماشین Machine Learning، محتوای دسته اول درجه ۱ تولید کنند و با استفاده از چنین محتوایی در رقابت هر روزه در سئو و لیست نتایج موتورهای جستجو پیروز بشن.

۱۰. بهینه سازی برای امکانات جدید لیست نتایج جستجوی گوگل

علاوه بر بهینه سازی صفحات مختلف سایت برای قرارگیری در لیست نتایج موتور جستجو SERP بد نیست به بهینه سازی برای قرارگیری در اسنیپت ویژه Featured Snippet و جایگاه صفر Position Zero گوگل هم فکر کنید. بسته به درخواست جستجو و همان کلمه کلیدی وارد شده توسط کاربر، موتور جستجوی گوگل ممکن است در یک کادر به سادگی پاسخ جستجو را ارائه دهد و کاربر را از کلیک بر روی یکی از لینک‌ها بی‌نیاز کند. به این کادر Answer Box گفته می‌شود و ورود به آن خیلی ساده نیست. با این کار حجم زیادی از ترافیک ارگانیک Organic Traffic نصیب سایت شما خواهد شد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.