مقالات آموزشی

دامین Authority و توضیحاتی در این خصوص

مفید بود؟

مقدمه

در دنیای جالبی زندگی می کنیم، امروزه دیگر حتی بازاریابی و روش هایش نیز بروز شده اند و بجای بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ و روش های آن نظیر سئو طرف هستیم، در این مقاله قرار است یکی از مباحث مهم سئو یعنی دامینAuthority   رو بررسی کنیم. با ما همراه شوید.

 

سئو: سئو یعنی بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو به عبارتی ساده، سئو میزان محبوبیت وبسایت شما از نظر موتور های جستجو است، هر چقدر بازدیدتان از طریق گوگل بالاتر باشد، احتمال اینکه برند موفق تری داشته باشید بیشتر است! (برخی از شرکت ها با قدرت سئو میلیارد ها تومان در ماه درآمد دارند).

دامین Authority  چیست؟

دامین Autority یک امتیاز رتبه‌بندی برای موتور های جستجو است که توسط شرکت Moz ایجاد شده است و احتمال رتبه‌بندی یک وب‌سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) را پیش‌بینی خواهد کرد. امتیازات دامین Authority از یک تا 100 متغیر است که هر چه امتیاز بیشتر باشد اعتبار دامنه شما یا به عبارتی دیگر احتمال ظاهر شدن سایت تان در موتور های جستجو بیشتر است.

دامین Authority براساس داده هایی است که از جستجوی وب و ایندکس صفحات بدست آمده است. و از ده ها عامل در محاسبات خود استفاده می کند. خود محاسبه دامین Authority اصلی از یک مدل یادگیری ماشینی برای پیش بینی کردن و تطبیق نتایج با هزاران جستجو استفاده می کند؛ به عبارت ساده تر الگوریتم رتبه بندی دامین Authority از هوش مصنوعی کمک می گیرد.

نکته: به زبان خیلی ساده دامین Authority معیاری است از شرکت MOZ برای ارزیابی رتبه سئو شما!

دامین  Authorityچگونه محاسبه می شود؟

امتیاز دامینAuthority  با ارزیابی عوامل متعدد، از جمله لینک های دامنه اصلی و تعداد کل لینک ها، به عنوان امتیاز DA ارائه خواهد شد. سپس می توان از این امتیاز هنگام مقایسه وب سایت ها یا پیگیری “قدرت رتبه بندی” وب سایت در موارد مختلف بهره برد. دامین Authority یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست و هیچ تاثیری بر SERP (صفحات نتایج جستجو) ها ندارد.

از زمان به‌روزرسانی Domain Authority 2.0 در اوایل سال 2019، محاسبه امتیاز DA دامنه از پیش‌بینی‌های الگوریتم یادگیری ماشینی از اینکه Google چقدر از آن دامنه در نتایج جستجوی خود استفاده می‌کند، به دست می‌آید. اگر دامنه A در Google SERP بیشتر از دامنه B ظاهر می شود، انتظار داریم DA دامنه A بالاتر از DA دامنه B باشد (به همین سادگی).

 

از آنجایی که DA مبتنی بر محاسبات یادگیری ماشینی است، امتیاز سایت شما اغلب با بیشتر شدن یا کمتر شدن رقبایتان در حال نوسان خواهد بود یعنی به طور نمونه اگر رقیب شما پیشرفت چشم گیری در تعداد لینک هایش داشت (وبسایت های زیادی آن کسب و کار را معرفی کردند) قاعدتا امتیاز دامین Authority شما کاهش می یابد. یک مثال دیگر این است که، اگر facebook.com یک میلیارد لینک جدید به دست آورد، DA هر سایت دیگری نسبت به فیس بوک کاهش می یابد. طبیعی است که وبسایت های بزرگی مثل فیسبوک امتیازات بالای DA را اشغال کرده باشند و از دیگر سایت ها امتیاز بسیار قابل توجه تری داشته باشند. بنابراین، افزایش امتیاز خود از 20 به 30 بسیار ساده تر از افزایش آن از 70 به 80 است. به همین دلیل، مهم است که از دامین Authority به عنوان یک معیار مقایسه ای به جای یک معیار ثابت استفاده کنید.

نکته: همچنین به یاد داشته باشید که تاثیر گذاری مستقیم بر دامین Authority سخت است. یعنی شما بجای تلاش برای بالابردن دامین Authority بهتر است که اعتبار کسب و کار خود را بالا ببرید.

چگونه می توانم دامین Authority سایت خود را بررسی کنم؟

می‌توانید با استفاده از Moz’s Link Explorer، MozBar (نوار ابزار رایگان SEO از Moz)، یا در بخش تجزیه و تحلیل SERP از keyword explorer، اعتبار دامنه (دامین Authority) هر وب‌سایتی را که دوست دارید، پیدا کنید.

 

امتیاز دامین Authority خوب یا متوسط چقدر است؟

به طور کلی، سایت هایی با تعداد بسیار زیادی لینک های خارجی خوب (مانند لینک های wikipedia.com یا google.com) امتیاز بالای دامین Authority را به دست خواهند آورد، در حالی که مشاغل کوچک و وب سایت هایی با لینک های ورودی کمتر DA بسیار پایین تری باید داشته باشند. بررسی لیست 500 سایت برتر وب سایت Moz می تواند به شما کمک کند تا تأثیری که دامین Authority و سایر معیارهای مبتنی بر لینک بر رتبه بندی و محبوبیت یک سایت دارند را به خوبی درک کنید. یک وب‌سایت کاملاً تازه همیشه با امتیاز دامین Authority 1 شروع می‌شود، و این امتیاز با کسب بک لینک‌های معتبرتر و بیشتر در طول زمان افزایش خواهد یافت.

از آنجایی که دامین Authority پیش بینی کننده توانایی سایت برای گرفتن رتبه در آینده رقابتی منحصر به فرد آن است، شما نباید DA هدف خود را در خلاء انتخاب کنید. به امتیازات DA برای سایت هایی که مستقیماً با آنها رقابت می کنید در SERP ها نگاه کنید و به دنبال امتیاز بالاتری نسبت به رقبای خود باشید. DA به بهترین وجه می تواند وضعیت سئوی سایتتان را نسبت به رقبا نشان دهد و همین. از آنجایی که معیار مطلق نیست، چیزی به نام امتیاز دامین Authority کاملاً «خوب»، کاملا «متوسط» و یا کاملا «بد» وجود ندارد. فقط نمرات “خوب”، “متوسط” یا “بد” در چارچوب یک چشم انداز رقابتی خاص وجود دارند. و این در نوع خود جالب است

چگونه می توانم دامین Authority خود را بهتر کنم؟

بهترین راه برای تأثیرگذاری بر معیار دامین Authority، بهبود سلامت کلی سئو سایت تان است، آنهم با تمرکز ویژه بر کیفیت و کمیت لینک های خارجی که به سایت شما ارجاع داده می شوند.

از آنجایی که دامین Authority داده های زیادی را جمع آوری می کند، تأثیر مستقیم بر آن دشوار است. این معیار برای پیش‌بینی میزان رقابتی بودن یک سایت خاص در نتایج جستجوی Google است، و از آنجایی که گوگل فاکتورهای رتبه‌بندی زیادی را در تعیین رتبه سایت ها در نظر می‌گیرد، دامین Authority هم متاثر از چندین و چند فاکتور مختلف است که در پایین به برخی اشاره شده است.

• اعتبار نویسنده های وبسایت (میزان محبوبیت، کیفیت مقالات، عناوین و شهرت)

• وبسایت های معتبری مثل سایت های دولتی، دانشگاهی و شرکت های بزرگ که به وبسایت لینک داده اند

• کیفیت اطلاعات ارائه شده توسط وبسایت

• جایگاه و رتبه وبسایت در مقایسه با رقبای خودش

نکته: با توجه به تحقیقات این موارد در تعیین دامین Authority موثر هستند البته می توان به نکات ریز و درشت دیگری از دنیای سئو نیز اشاره کرد که اعتبار دامنه شما را می توانند بالاتر ببرند.

در کل برای بهبود سئو بی توجه به امتیازات و مقایسه های گوناگون سعی کنید محتوای با کیفیت در سایت خود آپلود کنید و به مخاطبین خود به معنای واقعی کلمه خدمت کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.