مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی لوگو چاپخانه و نکات مهم آن

مفید بود؟

مقدمه

در عصری زندگی می­کنیم که چاپ پوستر، بنر، بیلبورد، اعلامیه، تابلو، عکس روی تیشرت، تصویر روی لیوان و … به شدت در حال بیشتر شدن است! ما هر روز شاهد بیشتر شدن کسب و کار های مختلف هستیم و این یعنی کار بیشتر برای چاپخانه ها! چون هر کسب و کاری نیاز به خدمات مربوط به چاپ دارد!! در کل چاپخانه یکی از مکان هایی است که ممکن است هر کسی پایش به آنجا باز شود! و معمولا در آنجا شاهد طراحان گرافیک، نصاب و چاپگر های متنوع خواهید بود!

در این مقاله قصد داریم که از طراحی لوگو چاپخانه بگوییم! به احتمال زیاد از اهمیت طراحی لوگو با خبر هستید (چون دارید این مقاله را می­خوانید!) اما شاید این سوال را از خودتان بپرسید که یک چاپخانه چرا باید به طراحی لوگو چاپخانه نیاز داشته باشد!؟ خب جواب این سوال بستگی به صاحب چاپخانه دارد اگر یک چاپخانه دارید که دوست دارید راه برای رشد آن باز باشد پس به فکر طراحی لوگو چاپخانه حتما باشید!

اما اگر یک چاپخانه را اداره می­کنید که یکی از وظایف شما طراحی لوگو نیست و در فکر توسعه آن نیستید پس طراحی لوگو چاپخانه یک نیاز نیست! هر چند در عصر ما طراحی لوگو برای هر کسب و کاری امری جذاب به نظر می­رسد. در این مقاله قرار است که نکاتی مهم و جالب از طراحی لوگو چاپخانه را برایتان شرح دهیم اگر خود را علاقه مند به این موضوعات می­بینید پس ادامه مقاله­ی ما برای شماست!

بیشتر بخوانید:

جذابیت طراحی لوگو نمایشگاه اتومبیل

اهمیت طراحی لوگو چاپخانه

بگذارید از اهمیت طراحی لوگو چاپخانه بگوییم همانطور که به احتمال زیاد می­دانید لوگو یک هویت بصری برای هر کسب و کاری است! و بسیاری از استارت آپ ها از اولین دغدغه هایشان طراحی لوگو است!! یک چاپخانه خوب حتما به طراحی لوگو نیاز دارد! چرا که چطور می­توانید به مردم بگویید که تبلیغات و بازاریابی را جدی بگیرید در حالی که خودتان حتی یک لوگو ندارید!!

 چطور می­خواهید ارزش طراحی گرافیک، رنگ ها، تصاویر فوق العاده و … را به مردم نشان دهید وقتی حتی یک لوگوی زیبا ندارید! شاید در نگاه اول به نظر برسد که طراحی لوگو چاپخانه زیاد هم مهم نیست اما باید بگوییم که اتفاقا طراحی لوگو برای چاپخانه از هر کسب و کاری مهم تر است!! چرا که یک چاپخانه از کسب و کار هایی است که همیشه با طراحی گرافیک و چاپ لوگو کسب و کار ها مختلف در ارتباط است!! و شاید یکی از چیزهایی که هر کس از شما توقع دارید یک لوگوی بسیار زیبا باشد!!

تقریبا تمامی چاپخانه ها برای تبلیغات بیشتر کار خود یک نام، نشانه یا لوگو از چاپخانه شان روی هر چیزی که چاپ می­کنند می­گذارند. اگر چاپخانه شما نیز این روش تبلیغاتی را دارد پس حتما به یک لوگوی زیبا نیاز پیدا خواهید کرد که هم کارهای چاپی مردم را خراب نکند و هم هر کجا که می­رود برای شما اعتبار بیشتری به همراه می­آورد! پس یکی از موارد بسیار مهمی که در بحث طراحی لوگو چاپخانه وجود دارد این است که شما در بسیاری از مواقع به عنوان یک چاپخانه به آن نیاز دارید!!

طراحی لوگو چاپخانه شما را از بقیه متمایز می­کند و مانند یک امضا می­ماند که می­تواند پای محصولاتی که چاپ می­کنید باشد!

 طراحی لوگو چاپخانه گاهی بهترین تبلیغ کسب و کار خودتان است! به عنوان مثال من یک کارآفرین هستم و دوست دارم که روی لیوان های کارمندان استارت آپی که دارم لوگوی استارت آپ مان چاپ شود و یا می­خواهم که لوگویمان بصورت بج سینه درآمده و به عنوان یک نشان روی لباس کارمندان قرار بگیرد!  و دوست دارم که چاپخانه ای که این امور را برای من انجام می­دهد به این امور آشنا باشد و تجربه طراحی چنین مواردی را داشته باشد.

 به علاوه انجام این موارد باعث می­شود چاپخانه در نزد مردم معتبرتر به نظر بیاید! پس چاپخانه بهتر است که حتما دارای یک لوگو باشد تا لوگوی خودشان روی لیوان های چاپخانه باشد، لوگوی خودشان روی لباس پرسنل آنجا باشد با این کار هم افرادی که این خدمات را می­خواهند می­دانند که شما این خدمات را ارائه می­دهید و هم اگر کسی این نوع تبلیغات را نمی­شناسد با مراجعه به چاپخانه شما با این موارد آشناتر می­شود و احتمال این زیاد است که علاقه مند شود و برای سفارش چنین تبلیغاتی که با لوگو صورت می­گیرد اقدام کند!!

اگر بخواهیم از اهمیت طراحی لوگو چاپخانه بگوییم باید چندین صفحه دیگر به این مقاله اضافه شود پس فقط به مواردی که گفتیم بسنده می­کنیم و یک نکته مهم اینکه یادتان باشد که طراحی لوگو چاپخانه بسیار به درد شما می­خورد و به احتمال زیاد طراحان گرافیک خودتان بتوانند یک لوگو متناسب و زیبا برایتان طراحی کنند! و یا می­توانید خدمات طراحی لوگو نیز به مردم ارائه دهید و کارتان را کمی گسترش دهید!!

آیا طراحی لوگو چاپخانه نیاز به دانش خاصی دارد؟!

ممکن است شما یکی از آن چاپخانه هایی باشید که سال نیست  هاست با چاپ سر و کار دارید و هر موردی مربوط به چاپ برای کسب و کار های مختلف ساخته باشید! اما هیچگاه در طراحی لوگو پیشقدم نبوده­اید و دقیق نمی­دانید این کار چگونه باید صورت گیرد!! آن را سخت نکنید طراحی لوگو چاپخانه کار سخت و پیچیده­ای نیست!

 اگر یک طراح گرافیک دارید، یا می­تواند طراحی لوگو را به نحو احسن انجام دهد و یا می­توانید یک دوره طراحی لوگو به او بدهید تا هم طراحی لوگو چاپخانه خودتان را یاد بگیرد انجام دهد و هم از این به بعد سفارش های طراحی لوگو مردم را نیز پذیرش کند!

اگر هم خودتان با نرم افزار هایی مثل ایلوستریتور، فتوشاپ یا کورل دراو کار کرده­اید بهترین نرم افزار های جهان برای طراحی لوگو همین ها هستند! فقط باید به طراح لوگو خود بگویید که بهتر است لوگو از نوع تصویر وکتور باشد و در آن سعی شود که از ارزش های چاپخانه گفته شود! در ادامه همین مقاله نکات کلیدی و مهمی از اینکه طراحی لوگو چاپخانه چگونه باید باشد می­گوییم!

طراحی لوگو چاپخانه چگونه باید باشد؟!

طراحی لوگو چاپخانه بهتر است که از فضای چاپخانه و ارزش آن برای هر کسب و کار دور نشود یعنی سعی نکنید که بجز تمرکز روی چاپ و نشان دادن این موضوع که چاپ چقدر در دنیای امروزی با ارزش است به موضوعی دیگر بپردازید! طراحی لوگو چاپخانه بهتر است که ساده و بدون عناصر پیچیده باشد چرا که طراحان گرافیک حرفه ­ای همین اعتقاد را دارند.

و زمانی که برای چاپ چیزی می­خواهند به شما مراجعه کنند وقتی می­بینند که شما به اصل سادگی در طراحی لوگو پایبند نبوده ­اید ممکن است کسب و کار شما را کسب و کاری غیر حرفه­ای قلمداد کنند و به شما مراجعه نکنند! پس یک اصل همیشگی و بسیار مهم در طراحی لوگو اینکه سعی نکنید لوگو را شلوغ کنید و آن را ساده نگه دارید اما اصلی مهم تر در حوزه چاپ این است که سعی کنید طراحی لوگو چاپخانه حس مردم را نسبت به چاپ و امور تبلیغاتی بهتر کند.

 یعنی نه تنها لوگو باید دارای شکلی باشد که مردم بفهمند مربوط به یک چاپخانه است بلکه باید حس و حالشان را نیز نسبت به چاپ و تبلیغات بهتر کند!! اگر می­پرسید که لوگویی که حس و حال مردم را تغییر دهد چگونه است باید گفت که این ساده نیست به هیچ وجه! (کدام کار ارزشمندی را می­شناسید که ساده باشد!؟) و باید زحمت زیادی بکشید!

به عنوان مثال:

نیاز است که روانشناسی رنگ و ترکیب رنگ ها را یاد بگیرید و بصورت کاملا هوشمندانه از رنگ ها استفاده کنید! (یاد گرفتن اینها سخت نیست و می­توانید از مقالات رایگان سطح وب شروع کنید به یادگیری!) باید بدانید هر رنگ و حالت آن چه تاثیر روی مخاطب می­گذارد و بعد آن را استفاده کنید. زمانی که تاثیر رنگ ها، حالت های رنگ و ترکیبات رنگی را فهمیدید شک نکنید که لوگویتان با طراحی بهتری همراه خواهد شد!

نکته بعدی اینکه باید تاثیر روانشناسی اشکال را نیز یاد بگیرید تا هر شکلی را که در لوگو قرار می­دهید بدانید که چه تاثیر روی احساس و روان انسان می­گذارد مثلا اگر در اینترنت جستجو کنید خواهید دید که هر شکل هندسی معنای عمیقی دارد!! و اگر تاکنون که در صنعت چاپ هستید متوجه چنین نکاتی نشده­اید باید بگوییم مطالعه این موارد مورد نیاز شغل تان نیز خواهد بود!!

برای اینکه حسی که می­خواهید را لوگو به مخاطب انتقال دهد باید به نماد ها نیز دقت کنید همانطور که می­دانید هر نمادی معنایی در خود دارد و بی خود طراحی نشده­اند!! پس حواستان باشد چه آیکون یا نماد هایی در لوگو شما استفاده خواهد شد! هوشمندانه عمل کنید!!

یک نکته بسیار مهم دیگر از طراحی لوگو چاپخانه توجه به فونت و متن لوگو است!!

در بیشتر لوگو ها نام کسب و کار و یک شعار به عنوان متن لوگو حضور دارند!! در بحث طراحی لوگو چاپخانه نیز بهتر است که این دو مورد وجود داشته باشند چون به احتمال زیاد برای شما مهم است که مردم نام کسب و کارتان و شعارش را ببینند! پس سعی کنید که به فکر یک شعار عالی باشید چرا که این شعار نیز تاثیر زیادی روی احساس مخاطبین نسبت به شما می­گذارد!!

به عنوان مثال به شعار شرکت اپل توجه کنید آنها می­گویند “متفاوت بیندیش!” این شعار در بسیاری از کتاب های مربوط به خلاقیت موجود است و بسیاری از ارزش های شرکت اپل را نشان می­دهد که این ارزش هایی مواردی مثل خاص بودن محصولات، خلاقیت و استخدام مهندسین خبره برای ساخت نرم افزار  و سخت افزار های جدید است!

اگر فکر می­کنید فقط شرکت های بزرگ به شعار نیاز دارند سخت در اشتباه هستید اتفاقا یک چاپخانه حتما یک شعار خوب نیاز دارد چرا که شما نباید یادتان برود که رقیب های زیادی در بازار دارید . در این مقاله تا جایی که امکان داشت از نکاتی پیرامون طراحی لوگو چاپخانه گفتیم و بهتر است که اگر صاحب یک چاپخانه هستید و هنوز لوگو ندارد فکری به حال آن کنید چرا که در روش های بازاریابی و برندسازی (branding) مدرن دنیا همگی همیشه به یک لوگو نیاز است! برای مشاهده هزینه طراحی لوگو در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.