مقالات آموزشی

ربات های گوگل و معرفی الگوریتم های گوگل 

منظور از ربات های گوگل چیست؟ 

ربات های گوگل سالهاست که به کمک موتور جستجوی Google برای بررسی سایت های مختلف و نمره دهی به آنها، آمده اند. معمولا گوگل به واسطه داشتن ربات های قدرتمند، توانسته خود را به عنوان بهترین، محبوب ترین و پربازدید ترین موتور جستجو در دنیا معرفی کند.

این ربات ها هر چه قدرتمند تر باشند، هوش مصنوعی گوگل نیز قوی تر می­شود. بدین ترتیب به منظور افزایش قدرت موتور جستجوی گوگل، این ربات ها باید هر روز قوی تر از دیروز عمل نمایند. ربات های گوگل به طور شبانه روزی در حال فعالیت هستند و هیچ وقت این ربات ها خسته نمی­شوند.

هر بار که فردی در موتور جستجوی گوگل به دنبال سرچ کردن در مورد موضوع مد نظر خود میباشد، همه ربات ها با هم همکاری می­کنند تا بهترین نتیجه را برای کاربر نمایش دهند.

البته با توجه به ماشینی بودن و برنامه نویسی شدن این ربات ها، گاهی اوقات نیز اشتباهاتی از سوی ای ربات ها رخ می­دهد، البته شرکت گوگل سعی کرده این مشکلات را در سال های اخیر به حداقل میزان ممکن برساند و تا حدود زیادی نیز در این امر موفق عمل کرده است.

شناخت بهتر ربات های گوگل 

ربات های گوگل به طور روزانه سایت های مختلف را بررسی می­کنند تا بتوانند اطلاعات جدید که بر روی سایت ها بارگذاری شده را ایندکس کرده و تغییرات لازم را در رتبه بندی سایت بر اساس این تغییرات انجام دهند.

بدین ترتیب وظیفه بسیار مهم و سنگینی بر عهده این ربات ها بوده و نیاز است همه افرادی که در زمینه طراحی سایت، سئو، تولید محتوا، کسب و کار آنلاین و… فعالیت دارند، با این ربات ها آشنایی کامل داشته باشند. آشنایی با این ربات ها می­تواند کار را برای همه افرادی که به آنها اشاره شد، راحت تر نماید.

ربات های گوگل با اصول و قواعدی که برای آنها تعریف شده، سایت های مختلف را بررسی می­کنند. معمولا برای اینکه بتوان جایگاه سایت خود را بهبود بخشید، باید بتوان دستوراتی را که این ربات ها موظف به بررسی آنها میباشند را انجام داد.

به مجموعه کارهایی که باید انجام شود تا این ربات ها نمره بهتری به سایت ما بدهند و بتوان جایگاه سایت را ارتقاء بخشید، سئو یا SEO می­گویند. شرکت رایامارکتینگ در زمینه تولید محتوا و سئو سایت تخصص بالایی داشته، زیرا متخصصان این شرکت با انواع ربات های گوگل آشنایی کامل دارند. برای مشاهده هزینه تولید محتوا و هزینه سئو کافیست کلیک کنید.

گوگل چند ربات دارد؟ 

ربات های گوگل بسیار زیاد هستند و شاید نیاز به تحقیقات زیادی داشته باشیم تا بتوانیم اطلاعات جامع و کاملی را در مورد همه این ربات ها جمع کنیم.

در این مطلب همه سعی و تلاش ما ای بوده تا بتوانیم مجموعه کاملی در مورد انواع ربات های گوگل جمع آوری کنیم تا هر فردی نیاز به کسب اطلاعات در مورد یک یا چند ربات داشته باشد، بتواند با مراجعه به این مطلب نیاز خود را برآورده کرده و نیاز به تحقیقات گسترده نداشته باشد.

اگر بخواهیم به تعداد ربات های گوگل از ابتدا تا اکنون اشاره کنیم، می­توان گفت که بیش از 20 الگوریتم توسط گوگل طراحی و معرفی شده است.

ربات های گوگل چه نقشی را بر عهده دارند؟ 

همه افرادی که در طول روز به سایت گوگل مراجعه می­کنند، انتظار دارند بهترین نتیجه را در قبال سرچ یا جستجوی خود دریافت نمایند. حال باید ببینیم که گوگل چگونه تصمیم می­گیرد که کدام سایت ها را در صفحه نخست قرار دهد تا کاربر با آنها روبرو شود. هر کدام از ربات های گوگل برنامه خاصی داشته که آن را الگوریتم می نامند.

این ربات ها طبق الگوریتم مشخص شده عمل می­کنند، در واقع این الگوریتم ها یا برنامه ریزی که بر روی ربات ها انجام می­شود، وظایف ربات را مشخص می­کند. در ادامه به طور مفصل انواع الگوریتم هایی که برای ربات های گوگل تعریف شده را معرفی می­کنیم تا همه افراد با آنها به طور کامل آشنا شوند.

معرفی الگوریتم های گوگل 

الگوریتم پاندا 

یکی از ربات های گوگل که می­توان گفت از سایر خزنده های گوگل قدمت بیشتری دارد، الگوریتم پاندا است. این الگوریتم طوری طراحی شده که توانایی مطالعه همه صفحات وبسایت های مختلف در کل دنیا را دارد. تا به اینجای کار متوجه شدیم که برنامه ریزی ای ربات برای بررسی وضعیت محتوای یک سایت می­باشد.

بدین ترتیب افرادی که در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند، بیش از سایر افراد باید این الگوریتم را بشناسند. حال باید به این موضوع اشاره شود که الگوریتم پاندا چه نکاتی را مورد بررسی قرار می­دهد.

اولین چیزی که الگوریتم پاندا مورد بررسی قرار می­دهد، طول محتوا است. شاید اغلب افراد ندانند منظور از طول محتوا چیست. در اینجا منظور تعداد کلمات یک محتوا بوده، معمولا هر چه تعداد کلمات یک محتوا بیشتر باشد، از نظر الگوریتم پاندا بهتر است.

البته این موضوع را نمی­توان به منزله تولید محتوای بی کیفیت دانست، زیرا علاوه بر طول محتوا، کیفیت محتوا نیز توسط پاندا و سایر ربات های گوگل مورد بررسی قرار می­گیرد.

علاوه بر تعداد کلمات و کیفیت محتوا، مرتبط بودن محتوا با فعالیت وبسایت نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت. بدین ترتیب سایت هایی که در حوزه ای مشخص فعالیت دارند، بهتر است محتواهایی به روز و با کیفیت را بر اساس جدیدترین فناوری های حوزه کاری خود تولید نمایند، بدین ترتیب هم در بین مخاطبین و هم از نظر گوگل به عنوان یک سایت معتبر شناخته می­شوند.

الگوریتم پنگوئن 

یکی دیگر از ربات های گوگل که هم بسیار معروف بوده و هم نقش بسیار زیادی در تعیین رتبه سایت های مختلف دارد، پنگوئن است. الگوریتم پنگوئن برای شناسایی لینک های نامعتبر طراحی شده است.

بدین ترتیب چنانچه از یک سایت با کلمات غیر مرتبط و یا از  سایت هایی  نامعتبر و نامربوط لینک داده و یا دریافت شود، الگوریتم پنگوئن وارد میدان می­شود و سایت های متخلف را جریمه می­کند. در سال های قبل، جریمه برای کل سایت در نظر گرفته می­شد که جریمه ای بسیار سنگین به شمار می­رفت. در سال های اخیر گوگل کمی جریمه را سبک تر کرده و تنها صفحه مورد نظر را جریمه می­کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار 

مرغ مگس خوار یکی از ربات های گوگل بوده که نقش بسیار زیادی بر روی افزایش کیفیت نمایش سایت های مد نظر کاربران داشته است. این الگوریتم مفهوم کلمات سرچ شده را درک می­کند و این توانایی را دارد که کلمات مترادف موضوع سرچ شده را نیز درک کند.

بدین ترتیب زمانی که یک کلمه یا عبارت سرچ می­شود، گوگل علاوه بر آن کلمات، هم خانواده های آن عبارت را مد نظر قرار می­دهد تا بتواند کاربر را به مسیر مد نظر هدایت نماید. الگوریتم مرغ مگس خوار باعث شده تا کیفیت محتوا به چگالی کلمه کلیدی ارجحیت یابد، بدین ترتیب بهتر است در تولید محتوا، به جای تکرار زیاد کلمه کلیدی از همه کلماتی که به نوعی مربوط به موضوعمد نظر می­باشند، استفاده شود.

الگوریتم کبوتر 

کبوتر یکی از ربات های گوگل به شمار می­رود که می­تواند بر اساس موقعیت جغرافیایی فرد، نتایج مناسب را به وی ارائه نماید. برای مثال ممکن است شما قصد داشته باشید نزدیک ترین رستوران، هتل، بیمارستان و… را پیدا کنید. گوگل با استفاده از کبوتر خود می­تواند به بهترین شکل ممکن این کار را برای شما انجام دهد. با دانستن این موضوع، متوجه می­شویم که در هنگام مسافرت، می­توان از گوگل استفاده بسیار زیادی داشت.

الگوریتم رقص گوگل 

گوگل دنس را می­توان یکی دیگر از ربات های گوگل برشمرد. این الگوریتم را اغلب افراد به خوبی نمی­شناسند، زیرا اطلاعات زیادی از آن در اختیار نبوده و رفتاری غیر قابل پیش بینی دارد. معمولا فاکتورهایی که برای الگوریتم رقص گوگل مهم بوده، شامل میزان CTR و همچنین مدت زمانی که کاربر در سایت صرف کرده، می­باشند.

بدین ترتیب اگر یک محتوای با کیفیت تولید شود که بتواند نرخ کلیک بالایی داشته باشد و کاربران برای آن وقت صرف کنند، گوگل دنس خیلی سریعتر از چیزی که فکرش را بکنید، سایت شما را به صفحه اول گوگل می­برد. نکته مهمی که وجود دارد این است که ممکن است برعکس این موضوع را نیز شاهد باشیم. بدین ترتیب باید توجه بیشتری به تولید محتوا شود تا بتوان جایگاه بهتری در نتایج گوگل پیدا کرد.

الگوریتم Freshness 

الگوریتم Freshness فعالیت خود را از سال 2005 آغاز کرده و یکی از الگوریتم هایی به شمار می­رود که نقش بسیار موثری بر روی جذابیت نتایج گوگل دارد. این الگوریتم بر اساس تاریخ انتشار محتوا، آنها را دسته بندی می کند و معمولا سایت هایی را برای کاربر نمایش می­دهد که به روز و آپدیت باشند. بدین ترتیب اگر در گوگل رئیس جمهور آمریکا سرچ شود، قطعا رئیس جمهور فعلی آمریکا را مشاهده می­کنید.

الگوریتم BERT 

الگوریتم BERT را می­توان یکی از برجسته ترین ربات های گوگل در سال های اخیر دانست. الگوریتم BERT این توانایی را دارد که زبان محاوره را به بهتری شکل ممکن درک می­کند. حال اگر فردی به زبان محاوره در گوگل چیزی را سرچ کند، نتایج بسیار دقیقی را مشاهده خواهد کرد و شاهد سایت هایی ا مرتبط با موضوع نخواهد بود. بدین ترتیب با طراحی الگوریتم BERT، هر فردی می­تواند با زبان عامیانه و روزمره خود نیز سوال مد نظر را از گوگل بپرسد.

الگوریتم E A T 

الگوریتم E A T یکی از ربات های گوگل به شمار می­رود که می­تواند کیفیت محتوای تولید شده را از جهات مختلف بررسی کند. بدین ترتیب همه تمرکز الگوریتم E A T بر روی شخص تولید کننده محتوا است و عملکرد وی را مورد بررسی قرار می­دهد. تخصص، اقدار و قابل اطمینان بودن فاکتورهایی هستند که توسط الگوریتم E A T مورد بررسی قرار می­گیرند.

الگوریتم EMD 

الگوریتم Exact Match Domain یکی از ربات های گوگل به شمار می­رود که بررسی می­کند تا سایت ها از سئو کلاه سیاه استفاده نکنند. این الگوریتم سایت هایی که از کلمه کلیدی در دامین خود استفاده کرده اما محتوای باکیفیتی بر روی سایت خود قرار نمی­دهند را جریمه میکند. بدین ترتیب بهتر است همیشه اطلاعات به روز در حوزه کاری خود را بر روی سایت منتشر کرده تا این الگوریتم در آینده گریبان گیر سایت نشود.

الگوریتم PayDay Loan 

الگوریتم PayDay Loan را می­توان مسئول بخش فرهنگی گوگل دانست. این الگوریتم به بررسی محتوای سایت های مختلف می­پردازد و کمک می­کند تا سایت هایی که از کلمات کلیدی مستهجن برای رسیدن به صفحه اول گوگل استفاده می­نمایند را جریمه کند. برخی از سایت ها از کلماتی مانند قمار، شرط بندی و… برای بهبود سئو سایت خود استفاده می­کنند.  الگوریتم PayDay Loan این سایت ها را سریع شناسایی کرده و جریمه سنگین می­کند.

الگوریتم گورخر یا ZEBRA  

گورخر یکی دیگر از حیوانات سیاه و سفید موجود در جنگل های گوگل محسوب می­شود. گورخر تمرکز خود را روی کیفیت سایت های فروشگاهی قرار داده است. هدف اصلی گوگل از ارائه گورخر، افزایش رضایت کاربران از خرید اینترنتی است.

الگوریتم گورخر بررسی می­کند که آیا سایت های فروشگاهی امکان نظر دهی به مشتریان خود می­دهند و آیا این نظرات برای سایر کاربران قابل مشاهده می­باشند. فراهم کردن بستر برای خرید آسان یکی دیگر از مواردی است که الگوریتم گورخر آن را بررسی می­کند. وجود صفحه ای با عنوان سوالات متداول از دیگر مواردی است که از نظر الگوریتم گورخر برای سایت های فروشگاهی ضروری است.

الگوریتم موبایل فرندلی 

الگوریتم موبایل فرندلی از آوریل سال 2015 فعالیت خود را آغاز کرده است. با توجه به اینکه استفاده از موبایل افزایش شدیدی داشته واین افزایش هنوز هم شیب صعودی دارد، گوگل متوجه شد که حجم سرچ از طریق موبایل بیشتر از محیط دسکتاپ شده و نیاز است سایت ها خود را برای نمایش در موبایل، تبلت و سایر دستگاه های هوشمند آماده کنند.

الگوریتم موبایل فرندلی بررسی می­کند که آیا یک سایت ریسپانسیو است یا خیر، سایت هایی که ریسپانسیو هستند، مطابق با اندازه موبایل یا تبلت تغییراتی دارند تا کاربران مجور به اسکرول به سمت چپ و راست نشوند. سایت هایی که خود را برای استفاده در موبایل و تبلت آماده نکرده اند، قطعا مورد خشم گوگل قرار گرفته یا در آینده قرار می­گیرند.

الگوریتم رنک برین RankBrain  

رنک برین RankBrain یکی از ربات های گوگل بوده که نقش بسزایی در رتبه بندی سایت ها دارد. تمرکز اصلی رنک برین بر روی تجربه کاربری سایت ها میباشد. معمولا سایت هایی که نتوانند تجربه کاربری مناسبی را برای کاربران خود فراهم نمایند، توسط الگوریتم رنک برین جریمه می­شوند.

رنک برین کیفیت محتوا را نیز مورد بررسی قرار می­دهد، زیرا کیفیت محتوا برای گوگل از ارزش بسیار بالایی برخوردار می­باشد. سایت هایی که تجربه کاربری بهتری داشته باشند و محتوای با کیفیت تری داشته باشند، کاربر را برای مدت زمان بیشتری جذب می­کنند.

بدین ترتیب یکی از ملاک های بسیار مهم که توسط الگوریتم رنک برین مورد بررسی قرار می­گیرد، همین موضوع است. بدین ترتیب اگر کاربران زمان زیادی را در سایت صرف کنند، رنک برین به سایت امتیاز بیشتری می­دهد و اگر به محض کلیک و ورود به سایت، کاربر از سایت خارج شود، رنک برین سایت را جریمه می­کند.

الگوریتم فرد FERD  

قطعا سایت هایی که تبلیغات زیاد دارند تا به حال موجب آزار و اذیت شما نیز شده اند، گوگل نیز متوجه این موضوع شده و الگوریتم فرد را طراحی کرده است. بدین ترتیب سایت هایی که محتوای کمو بی کیفیت دارد، اما در عوض تبلیغات زیاد دارند، توسط الگوریتم شناسایی می­شوند.

جریمه چنین سایت هایی باعث افزایش سطح رضایت کاربران شده و گوگل نیز متوجه شده کارش را درست انجام داده است. در این مطلب تنها به چند نمونه از مهمترین ربات های گوگل اشاره شده و می­توان به الگوریتم هایی مانند کافئین، موش کور، YMYL، HILLTOP و… نیز اشاره کرد.

هر کدام از این الگوریتم ها در اصل یک نوع برنامه خاص بوده که برای ربات های گوگل طراحی شده تا طبق دستورالعمل های مشخص، سایت های مختلف را مورد بررسی قرار دهند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.